در سایه‌سار آرامش پرمهر رضوی| روایت شهرآرانیوز از خدمت صادقانه مشهدی‌ها در موکب‌های بزرگ شهرداری مشهد غیاثی: ۳۸ سالن ورزشی شهرداری مشهد در اختیار زائرین پیاده در دهه پایانی ماه صفر قرار گرفته است مدیریت شهری مشهد در کنار خادمان دهه آخر صفر | بازدید اعضای شورای اسلامی شهر از موکب‌های شهرداری در منطقه ۱۰ + فیلم آرامش در بازار بلیت مشهد در دهه پایانی صفر | از آزادسازی نرخ‌ها تا افزایش سهمیه ناوگان ورود بیش از ۲ میلیون و ۹۶ هزار زائر و مسافر به مشهد (۲۹ مرداد ۱۴۰۴) درباره «کوچه امام خمینی (ره)‌ ۹» در مشهد | کوچه شجاع‌التولیه و راهی که از باغات متفرقه می‌گذشت آمادگی کامل شهرداری منطقه ۷ مشهد برای میزبانی زائران دهه پایانی صفر ترامپ پاداش صلح در اوکراین را حضور خود در بهشت عنوان کرد بهره‌برداری موقت از ایستگاه استقبال از زائر منطقه ۷ شهرداری مشهد برای پذیرایی از زائران در دهه پایانی صفر ۱۴۰۴ سلیمی: ایستگاه استقبال از زائر منطقه ۷ جزو نیاز‌های مشهد و جای آن خالی بود افزایش ساعات فعالیت متروی مشهد در دهه پایانی صفر ۱۴۰۴ رئیس سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد: ما پیوست‌های فرهنگی را در رضایتمندی زائر می‌بینیم مدیران مناطق ۲ و ۶ شهرداری مشهد منصوب شدند (۲۹ مرداد ۱۴۰۴) منصوریان: یکی از زیرساخت‌های مهم فرهنگی در منطقه ۷ مشهد، ایستگاه استقبال از زائر است علوی‌مقدم: امسال یکی از سال‌های بسیار خوب برای میزبانی از زائران در شهر مشهد خواهد بود طهوریان عسکری: تلاش می‌کنیم زائران برای اسکان در روز‌های پایانی ماه صفر دغدغه ذهنی نداشته باشند بازدید مستمر از موکب‌های مسیر‌های منتهی به مشهد | رفع مشکل قطعی برق و خدمات زیرساختی سرویس دهی ۵۱۰ دستگاه اتوبوس در خطوط منتهی به حرم رضوی در ۳ روز پایانی ماه صفر ۱۴۰۴ پوشش مسافران ایستگاه‌های منتخب خطوط قطارشهری مشهد توسط اتوبوسرانی در روزهای پایانی ماه صفر مهرگان چشم‌انتظار تسهیلات ۱۰۰ میلیون تومانی برای تکمیل واحدها + فیلم آغاز عملیات گسترده پاکسازی مبادی ورودی مشهد از ۲۸ مردادماه تا پایان دهه آخر صفر
سرخط خبرها

مروری بر الزامات کاهش آلودگی هوا در مشهد

  • کد خبر: ۸۲۰۶۱
  • ۰۶ مهر ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۸
مروری بر الزامات کاهش آلودگی هوا در مشهد
هاشم دائمی - رئیس کمیسیون حقوقی و نظارت شورای اسلامی شهر مشهد
هاشم دائمی
نویسنده هاشم دائمی

امروز زندگی در شهر‌های بزرگ با مشکل آلودگی هوا همراه است. این آلودگی‌ها با توجه به موقعیت جغرافیایی شهر، فرازونشیب زیادی دارد، اما چیزی که بیش از همه اهمیت دارد، تلاش برای بهبود سطح کیفی زندگی شهروندان از طریق اجرای راهکار‌های کاهش اثرات نامطلوب آلودگی هواست.

تاکنون برای کاهش آلودگی هوا در کلان شهر‌ها راهکار‌های مختلفی مانند توسعه حمل ونقل عمومی و ترغیب شهروندان به استفاده از آن، ممنوعیت تدریجی تردد خودرو‌های سواری فرسوده، توسعه سرانه فضای سبز و تشویق شهروندان به مشارکت در این زمینه، سخت گیری بیشتر بر معاینه فنی خودرو‌ها و کنترل آلایندگی واحد‌های صنعتی اطراف شهر‌ها در نظر گرفته شده است.

اما این برنامه‌ها آن گونه که انتظار می‌رود، اجرایی نشده است، یا اینکه به دلیل مشکلات پیش بینی نشده، در عمل کارایی لازم را نداشته است. در اینجا این سؤال مطرح می‌شود که چه اقدام‌هایی باید صورت بگیرد تا راهکار‌های کاهش آلودگی هوا در شهر‌ها به خوبی اجرایی شود.

اجرای موفق برنامه‌های مقابله با آلودگی‌ها در ابتدا نیازمند شناخت همه ذی نفعان و اشخاصی است که تحت تأثیر این برنامه‌ها قرار می‌گیرند. شناخت ناکافی از این موضوع سبب می‌شود تا میزان همراهی افراد با این گونه طرح‌ها کاهش یابد و بخش شایان توجهی از وقت و هزینه اجرایی صرف مقابله با این موضوع شود.

به عنوان نمونه اگر قرار است در منطقه‌ای طرح ممنوعیت تردد وسایل حمل ونقل شخصی اجرا شود، باید با مطالعه مشخص شود که این کار بر کسب وکار‌های آن منطقه و همچنین سطح دسترسی اهالی به خدمات شهری چه تأثیری می‌گذارد.

یا به عنوان نمونه دیگر، جریمه واحد‌های آلاینده‌ای که نسبت سود آن‌ها از تداوم ایجاد آلایندگی بیشتر از جریمه درنظر گرفته شده است، نقش بازدارندگی اندکی دارد. این موضوع نشان می‌دهد که باید قانون و گروه‌های هدف در موضوع مقابله با آلودگی هوا به درستی بررسی شود.

باید درباره مشارکت و درگیرسازی افراد در اجرای قانون‌های کاهش آلایندگی به صورت جدی تحقیق شود. در این روش، مدیریت شهری افراد و گروه‌های ذی نفع را در فرایند طراحی و پیاده سازی قانون مشارکت می‌دهد و از نظرات آن‌ها استفاده می‌کند. این موضوع مقاومت دربرابر تغییر را به شکل درخورتوجهی کاهش می‌دهد.

از سوی دیگر، هرچقدر که یک قانون درست تدوین شود، بازهم برخی افراد بسیار محتاطانه با آن برخورد می‌کنند و تا حد امکان بر همان روش قدیمی خود باقی می‌مانند. باید در اجرا و تصویب قانون‌های کاهش آلودگی هوا در شهر‌ها نوع واکنش شهروندان به آن‌ها و همچنین ابزار‌های تشویقی و تنبیهی برای گروه‌های هدف در نظر گرفته شود.

تحقق این مسئله سبب می‌شود تا همراهی شهروندان در اجرای قانون‌های زیست محیطی افزایش یابد. به عنوان نمونه برخی شهر‌ها ابزار‌هایی تشویقی برای شهروندانی که در توسعه فضای سبز شهری مشارکت می‌کنند در نظر گرفته اند و نیز جریمه‌هایی برای خودرو‌های آلاینده تعیین کرده اند.

درنهایت یکی از راهکار‌های مهم کاهش آلودگی هوا در کلان شهر‌ها ایجاد زیرساخت‌های مناسب برای این مسئله است. به عنوان نمونه اگر خواهان استفاده شهروندان از وسایل حمل ونقل عمومی هستیم، باید بستر‌های این کار در خیابان‌های شهر فراهم شود و شهروندان به خوبی این مسئله را لمس کنند که استفاده از وسایل حمل ونقل عمومی از نظر زمانی برای آن‌ها صرفه بیشتری دارد.

یا اگر می‌خواهیم میزان رصد دریافت گواهی فنی خودرو‌ها را در شهر تشدید کنیم، باید میزان دسترسی شهروندان به مراکز بررسی معاینه فنی را افزایش دهیم تا شهروندان به اجرای قانون ترغیب شوند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->