ساخت بلوک‌های بتنی از شیشه‌های دورریز توسط استارتاپ ایرانی تاثیر کرونا بر روح و روان| ۳۰ درصد مبتلایان به کرونا درگیر مه مغزی هستند سرنوشت متفاوت برای ۵ قاتل پای چوبه دار جاده کندوان یکطرفه شد (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) دستگیری نخستین سارقی که با پابندالکترونیکی قصد سرقت داشت ! خراسان رضوی بیش از ۹ هزار زائر حج تمتع آماده اعزام دارد تداوم وزش باد و بارش باران در خراسان رضوی(۷ اردیبهشت) کشف ۲۰ هزار لیتر سوخت قاچاق و دستگیری ۱۳ قاچاقچی در مرز‌های خراسان رضوی راهکار جدید وزارت راه و شهرسازی برای حاشیه‌نشینی| نوسازی بافت‌های فرسوده تسریع می‌شود فرونشست زمین در خیابان کلاهدوز مشهد + تصاویر (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) اسکیمر چیست و چگونه در دام کلاهبرداری اسکیمری قرار نگیریم؟ شهریه مدارس غیردولتی شفاف می‌شود برگزاری همایش روز روان‌شناس و مشاور در مشهد | ارتقای سلامت جامعه باعث تشخیص روان‌شناس‌نما‌ها می‌شود انفجار گاز در نیشابور، یک کشته و یک مصدوم بر جای گذاشت (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) رییس سازمان حج و زیارت: میانگین سن حجاج امسال ۵۷ سال است جمع آوری و دستگیری ۲۸۶ معتاد و خرده فروش در مشهد طی سال جاری (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) افزایش نسبی دما در غالب مناطق کشور تا اواسط هفته آتی (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) تالاب جازموریان جان دوباره گرفت ۳ پیشنهاد برای افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی | افزایش ۳۵درصدی باید لحاظ شود نزاع دسته جمعی در پل قویون ارومیه+ فیلم
سرخط خبرها

معمای تست‌های رایگان کرونا

  • کد خبر: ۸۲۶۵۳
  • ۱۱ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۵
معمای تست‌های رایگان کرونا
سازمان تأمین اجتماعی مدعی است هنوز ابلاغی درباره بی‌هزینه‌بودن آزمایش‌های «پی سی آر» به آنها نرسیده است.

محمد کاملان | شهرآرانیوز؛ با وجود اینکه چندین بار توسط مسئولان درباره رایگان بودن تست‌های کرونا سخن به میان آمده است، هنوز تکلیف اختلاف نظر‌های جدی درباره نحوه اعمال تست‌های کرونای رایگان روشن نشده است.
۲۰ مرداد امسال مقام معظم رهبری در سخنرانی تلویزیونی درباره وضعیت و طغیان بیماری کرونا به هزینه بالای تست‌های تشخیصی کرونا اشاره کردند و گفتند که دولت و بیمه‌ها کمک کنند تا بیماریابی و آزمایش‌های تشخیص به صورت رایگان و وسیع در اختیار همه مردم قرار بگیرد.

چند ساعتی بعد از این توصیه بود که بیمه‌ها برای رایگان کردن تست ۳۵۰ هزار تومانی کرونا اعلام آمادگی کردند و حدود ۲۰ روز بعد دبیرخانه شورای عالی بیمه سلامت و بعد هم بیمه تأمین اجتماعی با انتشار دستورالعملی بلندبالا از رایگان شدن تست پی سی آر کرونا خبر دادند. حالا اینکه این شیوه نامه با انبوهی از بند و تبصره در مشهد رعایت می‌شود یا نه را مدیران درمان دو بیمه سلامت و تأمین اجتماعی خراسان رضوی پاسخ می‌دهند.

ماجرای رایگان شدن تست‌های پی سی آر کرونا به جلسه ستاد ملی مقابله با این بیماری هم رسید و با دستور رئیس جمهور قرار شد آزمایش کرونا رایگان شود. دبیرخانه شورای عالی بیمه سلامت هم در اوایل شهریورماه در اطلاعیه‌ای رایگان شدن خودپرداخت (فرانشیز) تست تشخیصی کووید ۱۹ را به مراکز درمانی و تشخیصی کشور اعلام کرد.

تست رایگان، با تحقق سه شرط

براساس دستورالعملی که شورای عالی بیمه سلامت ابلاغ کرده بود، آزمایش کرونا با سه شرط انجام در مراکز مجاز ارائه خدمت اعلامی وزارت بهداشت، رعایت شیوه نامه‌های ابلاغی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دستورالعمل مصوب ابلاغی دبیرخانه شورای عالی بیمه سلامت کشور و ثبت اطلاعات در سامانه‌های پرونده الکترونیک رایگان خواهد بود.

دراین باره رئیس اداره نظارت وارزشیابی اداره کل بیمه سلامت خراسان رضوی در گفتگو با خبرنگار ما، با بیان اینکه هزینه آزمایش پی سی آر کرونا درصورتی رایگان است که مسیر درمانی اعلام شده از سوی وزارت بهداشت رعایت شده باشد گفت: بیماران باید برای تشخیص بیماری به پزشکان مراکز دولتی و دانشگاهی یا مراکز ۱۶ و ۲۴ ساعته دانشگاه علوم پزشکی مشهد مراجعه کنند. درصورتی که در آن مرکز نمونه گرفته شود یا بیمار به یکی از آزمایشگاه‌های مجاز به انجام تست پی سی آر دولتی یا دانشگاهی معرفی شود، هزینه این تست رایگان خواهد بود.

مسعود باقرزاده ادامه داد: لزوم انجام آزمایش پی سی آر یا باید به صورت الکترونیک ثبت شده باشد یا پزشک در دفترچه بیمه سلامت آن را درج کرده باشد.

وی با تأکید بر اینکه در صورت مراجعه بیمار به آزمایشگاه‌های خصوصی یا خیریه، انجام این تست دیگر رایگان نخواهد بود، افزود: همه مراکزی که مالکیت دانشگاهی یا دولتی دارند با تعرفه دولتی به بیماران خدمت ارائه می‌کنند. فرانشیز بیماران برای تست کرونا رایگان است و این مسئله به دانشگاه علوم پزشکی مشهد و مراکز طرف قرارداد ابلاغ شده است؛ اما اگر بیماران به آزمایشگاه‌های خصوصی مراجعه کنند، تفاوت فرانشیز دولتی با غیردولتی را باید خودشان پرداخت کنند.

طبق دستورالعمل‌ها آزمایشگاه‌های خصوصی فقط مجاز به انجام آزمایش برروی نمونه‌های ارسالی از سوی مراکز ۱۶ و ۲۴ ساعته، بیمارستان‌ها و کلینیک‌های ویژه هستند.
باقرزاده در ادامه تصریح کرد: به منظور پیشگیری از هیجان‌ها و ناآگاهی مردم و تقاضا‌های القایی، سازمان‌های بیمه گر مثل بیمه سلامت هیچ تعهدی برای پرداخت هزینه آزمایش را خارج از مواردی که اعلام شد ندارند.

تأمین اجتماعی: فعلا رایگان نیست

چند روزی پس از ابلاغیه دبیرخانه شورای عالی بیمه سلامت و درحالی که همه منتظر بودند سازمان تأمین اجتماعی به عنوان یکی از بزرگ‌ترین سازمان‌های بیمه گر، سازوکاری برای رایگان شدن آزمایش‌های پی سی آر کرونا اعلام کند، شهرام غفاری، مدیرکل درمان غیرمستقیم سازمان تأمین اجتماعی در گفتگو با خبرگزاری برنا به ابهامات مصوبه شورای بیمه سلامت اشاره کرد و از رایگان نبودن این تست برای بیمه شده‌های تأمین اجتماعی تا زمان حل این ابهامات خبر داد و گفت: باید دستورالعملی تعیین شود که برای چه کسانی و در چه شرایطی تست پی سی آر رایگان است و اگر پزشکان چندبار تست پی سی آر برای فرد بنویسند در آن زمان ما چطور می‌توانیم متوجه شویم؟

باید سیستمی مکانیزه در این حوزه تعریف شود تا امکان کنترل تعداد دفعات انجام تست در بازه زمانی مشخصی برای هر بیمه شده وجود داشته باشد. ۴۰ میلیون نفر تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی هستند. اگر ۲۰ درصد این افراد برای انجام تست پی سی آر اقدام کنند، حدود ۸ هزار میلیارد تومان بار مالی دارد.
غفاری ادامه داد: اکنون تست پی سی آر اگر در مراکز مربوط به تأمین اجتماعی انجام شود به صورت رایگان است، اما بدون دستورالعمل مشخص امکان رایگان شدن آن وجود ندارد و فقط در مراکز جامع سلامت تست پی سی آر رایگان است.

هنوز ابلاغ نرسیده است

معاون خرید راهبردی و اسناد پزشکی مدیریت درمان سازمان تأمین اجتماعی خراسان رضوی هم در گفتگو با شهرآرا و با تأیید رایگان نبودن تست پی سی آر برای بیمه شدگان تأمین اجتماعی گفت: هنوز ابلاغیه‌ای در این زمینه به دست ما نرسیده است و بیمه شدگان این سازمان با همان روش‌های قبلی اعلام شده، هزینه این آزمایش را پرداخت خواهند کرد. البته به محض تأیید این مسئله از سوی سازمان تأمین اجتماعی کشور، در سیستم‌های تأمین اجتماعی اعمال شد.

کامران اخوان رضایت با بیان اینکه طبق قانون وزارت بهداشت درخواست آزمایش معاون خرید راهبردی و اسناد پزشکی مدیریت درمان سازمان تأمین اجتماعی خراسان رضوی کرونا باید توسط مراکز ۱۶ و ۲۴ ساعته دانشگاه علوم پزشکی مشهد تجویز شود، بیان کرد: هزینه این آزمایش در بخش دولتی ۲۵۲ هزار تومان است که ۷۰ درصد آن را بیمه‌ها پرداخت می‌کنند که در این صورت سهم فرد بیمه شده حدود ۷۰ هزارتومان خواهد بود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->