سیلاب به سنگان خواف رسید نحوه اضافه کردن دوران سربازی به سوابق بیمه تامین اجتماعی اعلام شد تخلیه برخی از روستا‌های زیرکوه در خراسان‌جنوبی به‌علت سیلاب + عکس (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) فوق‌العاده حقوق معلمان حق‌التدریس از مهر ماه ۲ برابر می‌شود نارضایتی توأمان مردم و متولیان درمان از  تعرفه‌های جدید پزشکی تشکیل باند سرقت پس از آزادی از زندان | دزدی از ده‌ها خودرو پیش‌بینی هواشناسی خراسان رضوی و مشهد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) | تداوم بارندگی‌ها تا شنبه هفته آینده خوراکی‌هایی که موجب کم‌آب شدن پوست می‌شوند تالاب کجی نمکزار نهبندان در خراسان جنوبی، ۳۰ درصد آبگیری شد همه مناطق آلوده به مواد مخدر در مشهد تا پایان سال برچیده می‌شوند اگر ضد آفتاب بزنیم آیا دچار کمبود ویتامین D می‌شویم؟ | بهترین عدد SPF برای ضد آفتاب زمان پرداخت معوقات حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی مشخص شد؟ دو کشته بر اثر حادثه رانندگی درمحور قدیم تهران-ساوه (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) تشخیص سه سرطان مرگبار با هوش مصنوعی | خون خشک شده بهتر از خون مایع است
سرخط خبرها

بیم موج ششم یا امید به واکسن

  • کد خبر: ۸۲۶۱۴
  • ۱۰ مهر ۱۴۰۰ - ۱۷:۲۲
بیم موج ششم یا امید به واکسن
در دریای هولناک کرونا چنان غوطه‌ور شده‌ایم که اگر فوتی‌های روزانه کمتر از ۷۰۰ نفر باشد، دیگر آن را رویدادی ویژه و حیرت‌برانگیز نمی‌بینیم و کاملا عادی می‌گوییم امروز فقط ۳۰۰ نفر از کرونا مردند.

جانقربان| شهرآرانیوز- در دریای هولناک کرونا چنان غوطه‌ور شده‌ایم که اگر فوتی‌های روزانه کمتر از ۷۰۰ نفر باشد، دیگر آن را رویدادی ویژه و حیرت‌برانگیز نمی‌بینیم و کاملا عادی می‌گوییم امروز فقط ۳۰۰ نفر از کرونا مردند. درحالی‌که تک‌تک آن‌ها جان بوده‌اند و ما هم می‌دانیم که جان چیست، ولی آن‌چنان عمیق در عادی‌شدن کرونا فرورفته‌ایم که دیگر اعداد و ارقام برایمان طبیعی شده است و خسته از رعایت شیوه‌نامه‌ها، نه‌تن‌ها خودمان به استقبال امواج جدید کرونا می‌رویم، بلکه موج‌آفرین هم شده‌ایم!

کرونا می‌گیریم، ولی نمی‌میریم!

حاج‌آقا باری از کسبه قدیمی محله سراب است که هرسال ایام اربعین پذیرای زائران پیاده حضرت است. او پارسال به‌دلیل شرایط کرونایی نذرش را ادا نکرده است، ولی امسال پابه‌جفت پای کار ایستاده است و می‌گوید: امسال دیگر نذرم را می‌دهم و خودم هم وسط بچه‌ها می‌ایستم. الان دیگر هردو دز واکسن کرونا را زده‌ام و دکتر‌ها می‌گویند اگر بگیرم هم خیلی شدید نیست و به مرگ‌ومیر ختم نمی‌شود!

این خیال راحت مردم درحالی است که به گفته مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد تاکنون ۲ میلیون و ۸۳۵ هزار و ۴۰۷ دز واکسن در مناطق زیر پوشش این دانشگاه تزریق شده که این رقم حدود ۵۷ درصد جمعیت هدف است. براساس این آمار ۲ میلیون و ۱۴ هزار و ۲۵۱ نفر دز اول و ۸۲۱ هزار و ۱۵۶ نفر نیز دز دوم واکسن خود را در مناطق زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد دریافت کرده‌اند. باتوجه‌به اینکه ایمنی جامعه در این است که دست‌کم ۷۵ درصد افراد واکسینه شوند، می‌توان گفت رعایت‌نکردن شیوه‌نامه‌ها و شروع سفر‌ها زنگ خطری است که در زردی مشهد، قرمز شده است.

آماده‌باش در ورودی‌های ده‌گانه

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز با بیان اینکه واکسیناسیون و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی تنها راه برون‌رفت از همه‌گیری کروناست، اظهار می‌کند: برنامه واکسیناسیون و پوشش همگانی گروه‌های هدف با استفاده از ظرفیت سایر سازمان‌ها باید با قوت ادامه پیدا کند تا بتوان در قطع زنجیره انتقال کرونا موفق بود.

دکتر سیدجواد حسینی با اشاره به در پیش بودن ایام پایانی ماه صفر و احتمال افزایش حضور زائران بارگاه منور رضوی در شهر مشهد می‌گوید: به‌دلیل شرایط کرونایی پیاده‌روی دهه پایان صفر به سمت مشهد انجام نمی‌شود، اما حوزه بهداشت در ورودی‌های ده‌گانه مشهد آمادگی لازم را خواهد داشت تا به‌شکلی مناسب به زائران خدمت‌رسانی کند.

موج ششم دور از انتظار نیست

در همین زمینه دبیر ستاد اجرایی مدیریت کرونای دانشگاه علوم پزشکی در وبدا با اشاره به اینکه مشهد آمادگی مقابله با شیوع احتمالی موج شش کرونا را دارد، می‌گوید: اگر چه شاهد روند کاهشی مبتلایان در مشهد و بیشتر شهرستان‌های خراسان رضوی هستیم، باتوجه‌به مناسبت‌های روز‌های گذشته و پیش‌رو، احتمال ورود به موج ششم در اواخر مهرماه امسال دور از انتظار نیست. در این راستا در روز‌های آینده قرارگاه عملیاتی دانشگاه به‌عنوان ستاد اجرایی مدیریت کرونا در خراسان رضوی به‌صورت فعال و ۲۴ساعته فعالیت خواهد کرد.


دکتر علی‌اصغر انجیدنی می‌افزاید: در این راستا پوشش فراگیر واکسیناسیون، اقدامات غربالگری و پیشگیری مرتبط با برپایی مراسم شهادت حضرت رسول اکرم (ص) و امام حسن مجتبی (ع)، استفاده از ظرفیت‌های مردمی برای رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی و الزام به استفاده از ماسک و بازدید و نظارت اصناف به‌ویژه در اطراف حرم مطهر ضروری است.

موج ششم، موجی ناشناخته

با وجود تمام این اخطار‌ها و موج ششمی که ممکن است از مشهد آغاز شود، متخصصان حوزه بهداشتی و درمانی بر رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی حتی برای افرادی که واکسن کرونا دریافت کرده‌اند، بسیار تأکید می‌کنند. یک متخصص داخلی در گفتگو با خبرنگار شهرآرانیوز می‌گوید: کرونا بیماری ناشناخته‌ای است که معلوم نیست در موج ششم چه رویی از خود نشان دهد. درست است که واکسن ایمنی ایجاد می‌کند، اما افراد به خیال اینکه واکسن زده‌اند و اتفاقی رخ نمی‌دهد، رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی را رها نکنند.

دکتر اکبری می‌افزاید: اگر قصد حضور در مراسم پیش‌رو را دارید، تا حد امکان از تجمع دور باشید و غذا‌های درباز نخورید و سراغ ایستگاه‌های صلواتی که شیوه‌نامه‌ها را رعایت نمی‌کنند، نروید. ایستگاه صلواتی امسال هم ممنوع بود، ولی متأسفانه شاهد این بودیم که در استکان‌های شیشه‌ای بدون شست‌و‌شوی مناسب به مردم چای داده می‌شد که تقاضا می‌کنم افراد این موارد را رعایت کنند. بعد از ۲ سال زندگی با کرونا تقریبا همه می‌دانیم که شیوه‌نامه‌ها چیست، فقط باید کمر همت به رعایت آن‌ها ببندیم تا گرفتار موج ششمی نشویم که نمی‌دانیم چگونه به ما حمله خواهد کرد. رنگبندی ها یک عدد است و اگر امروز زرد هستیم به معنای اوضاع خیلی خوب و حتی خوب نیست بلکه اوضاع بهتر شده است اما این بهتر شکننده بوده و هرلحظه ممکن است تغییر کند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->