سرخط خبرها

گزارشی از سوگواره «جاماندگان اربعین حسینی» که به‌کوشش مردم و مدیریت شهری برپا شده است

  • کد خبر: ۸۲۶۷۵
  • ۱۱ مهر ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۹
گزارشی از سوگواره «جاماندگان اربعین حسینی» که به‌کوشش مردم و مدیریت شهری برپا شده است
 نمایشگاه و سوگواره «جاماندگان اربعین حسینی (ع)» از ۳ مهر به همت هیئت محبان الحسین (ع)، پایگاه شهید باهنر، مسجد حضرت علی اصغر (ع) و همچنین شورای شهر مشهدالرضا (ع) شروع به کار کرده است تا ۱۵ مهر برپاخواهد بود.

شکیبا افخمی‌راد | شهرآرانیوز - نمایشگاه و سوگواره «جاماندگان اربعین حسینی (ع)» از ۳ مهر به همت هیئت محبان الحسین (ع)، پایگاه شهید باهنر، مسجد حضرت علی اصغر (ع) و همچنین شورای شهر مشهدالرضا (ع) شروع به کار کرده است. نمایشگاهی با فضاآرایی متفاوت که همچون فضای مسیر پیاده راه اربعین و بین الحرمین طراحی شده است. در این نمایشگاه که تا ۱۵ مهر برپاخواهد بود موکب‌های مختلفی مانند حسینیه کودک، موکب خدمت، موکب شهید حاج قاسم سلیمانی و موکب نذورات تدارک دیده شده است. فضایی که برای حضور همه اعضای یک خانواده مناسب است.

همچنین هرشب در سوگواره «جاماندگان اربعین حسینی (ع)» مراسم خواندن زیارت عاشورا و سخنرانی هم برگزار می‌شود. نمایشگاه و سوگواره «جاماندگان اربعین حسینی (ع)» که با استقبال اهالی محله جهان آرا و دیگر مردم مشهد روبه رو شده تا پایان ماه صفر هرشب از ساعت ۱۷ تا ۲۲ در خیابان شهید خلیلی، پارکینگ شرقی کوهسنگی پذیرای علاقه‌مندان خواهد بود.

فضاآرایی متفاوت

مسعود یوسفی، از خادمان هیئت محبان الحسین (ع) و مسجد حضرت علی اصغر (ع) درباره این سوگواره توضیح می‌دهد: ما می‌خواستیم این سوگواره فضای متفاوتی از دیگر مراسم داشته باشد تا هرکسی که به پیاده روی اربعین نرفته و جامانده است با حضور در اینجا حس خوبی پیدا کند. از این رو حدود ۲۰ روز برای فضاآرایی و نمادسازی این مکان زمان صرف کردیم و برای این کار طراح ویژه‌ای داشتیم تا دقیقا در فضایی مشابه اربعین قرار بگیریم.

به گفته او فضاآرایی این مکان باعث شده کسانی که در پیاده روی اربعین در سال‌های قبل حضور داشتند با مراجعه به این نمایشگاه یاد حال و هوای نجف و کربلا بیفتند.


سوگواره «جاماندگان اربعین حسینی» به‌کوشش مردم و مدیریت شهری تا پایان ماه صفر پذیرای مردم است

درنظر گرفتن موکب‌های مختلف

یوسفی، درباره موکب‌هایی که در ورودی سوگواره «جاماندگان اربعین حسینی (ع)» قرار گرفته اند نیز می‌گوید: در ورودی این نمایشگاه ما طاق نصرت شهدا را به پاس قدردانی از شهدای شهر مشهد و محله مان قرار داده ایم. بعد از آن موکب‌های پذیرایی را تدارک دیده ایم که هر بعدازظهر میزبان حدود ۳۰۰۰ نفر و در شب بعد از مجلس عاشورا و سخنرانی، پذیرای حدود ۲۰۰۰ نفر از مردم است. همچنین ما موکب حسینیه کودک را برای سرگرم شدن و بازی کردن کودکان درنظر گرفته ایم که روزانه بین ۳۰۰ تا ۳۵۰ مخاطب دارد.

این خادم هیئت محبان الحسین (ع) خاطرنشان می‌کند: ما هر شب از خانواده شهدایی که در این محله هستند تجلیل و مراسمی برای تکریم خانواده‌های مدافعان حرم برگزار می‌کنیم.

به گفته او موکب «رادیو زائر» نیز به معرفی خدمات این سوگواره برای مردم حاضر در نمایشگاه می‌پردازد و همچنین موکب «خدمت» برای مشاوره به خانواده‌ها و بیان مشکلات شهر و منطقه درنظرگرفته شده است.

یوسفی، یادآور می‌شود: بعد از موکب‌ها به فضای بین الحرمین و استراحتگاه خانواده‌ها می‌رسیم و بعد از آن هم به قسمت سوم نمایشگاه می‌رسیم که محل برگزاری مجلس شبانه مان است.

به گفته او، این مجلس که از ساعت ۷:۳۰ تا ۹.۳۰ شب برگزار می‌شود با خواندن زیارت عاشورا، سخنرانی حجت الاسلام دکتر نصیری، مدیحه سرایی و روضه خوانی همراه است.

این خادم هیئت محبان الحسین (ع) با تأکید بر خانوادگی بودن فضای این سوگواره می‌گوید: دغدغه ما این بود که برنامه مان خانواده محور باشد و بتوانیم به تمام اقشار مردم و خانواده‌ها در فضایی سالم خدمت رسانی کنیم.

استقبال مردمی بدون تبلیغات

یوسفی، خاطرنشان می‌کند: ما از سوم مهر کار را شروع کردیم، ولی شب اربعین توفان شدیدی آمد که ۸۰ درصد فضای ما را به هم ریخت. با این حال همه مردم محله آمدند و در یک روز توانستیم فضا را آماده کنیم و به شام اربعین برسانیم.
به گفته او، بازدیدکنندگان نمایشگاه و سوگواره «جاماندگان اربعین حسینی (ع)» به اهالی محله محدود نمی‌شود و مردمی از دیگر نقاط شهر هم به نمایشگاه مراجعه کرده اند، به طوری که روزانه نمایشگاه میزبان ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ مخاطب است.

سوگواره «جاماندگان اربعین حسینی» به‌کوشش مردم و مدیریت شهری تا پایان ماه صفر پذیرای مردم است

این خادم هیئت محبان الحسین (ع) درباره استقبال از نمایشگاه نیز می‌گوید:با اینکه تبلیغاتی برایمان نشده و حتی از صداوسیما هم برای اطلاع رسانی به اینجا نیامده اند، استقبال خوبی از نمایشگاه صورت گرفته است که انتظارش را نداشتیم. درواقع خبر برپایی این نمایشگاه نفر به نفر میان مردم چرخیده است.

او ابراز امیدواری می‌کند در شب‌های پایانی ماه صفر بتوانند در سوگواره «جاماندگان اربعین حسینی (ع)» میزبان ۴۰۰۰ تا ۴۵۰۰ نفر باشند.

او در بخش دیگری از صحبت هایش از شورای شهر مشهد که در برپایی نمایشگاه به آن‌ها یاری رسانده اند ابراز خرسندی می‌کند و می‌گوید: این سوگواره با کمک‌های مردمی و همچنین به پشتوانه حمایت اعضای شورای شهر به ویژه آقایان موسی الرضا حاجی بگلو، حسین حسامی و حجت الاسلام حسن منصوریان و همچنین آقای مجتبی منتظری رئیس سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد برپا شده است. حتی اعضای شورای شهر مشهد از نمایشگاه بازدید کردند و پیشنهاد‌ها و راهکار‌هایی دادند تا ما بتوانیم بهتر به مردم خدمت رسانی کنیم و بسیار خرسندیم که اکنون شورای شهر در برپایی چنین رویداد‌هایی همراه و هم فکر است.

محمود عطایی، از دیگر خادمان این سوگواره نیز با اشاره به موکب حاج قاسم سلیمانی که ویژه شهدا درنظر گرفته شده است بیان می‌کند: با همراهی و همکاری رئیس بنیاد شهید منطقه یک ما توانستیم میزبان خانواده ۷ شهید مدافع حرم منطقه یک ایثارگران باشیم.

او همچنین درباره موکب «خدمت» توضیح می‌دهد: در روز‌های گذشته برخی از مدیران استان در موکب «خدمت» حضور پیدا کردند که این موضوع باعث شد، مشکلات مردم آنجا بازگو شود.

 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->