عیدانه مدیریت شهری به اهالی محدوده جاده سیمان مشهد سخنگوی شورای شهر مشهد مطرح کرد: لزوم تفویض اختیارات کمیسیون ماده ۵ به کلانشهرها افزایش ۳۰ درصدی نیرو‌های کارگری شهرداری مشهد در شب‌های قدر همراهی مشهد با پویش جهانی «ساعت زمین» سرویس‌دهی صلواتی ناوگان اتوبوسرانی مشهد به حرم مطهر در سالروز شهادت حضرت علی(ع) کاهش محسوس دما در مشهد فردا جمعه (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) شهردار مشهد: تست گرم فاز اول خط ۳ قطار شهری مشهد ١٨ فروردین انجام می‌شود یک قلاده گرگ هار در مشهد زنده‌گیری شد + عکس سرویس دهی رایگان قطار شهری مشهد در روز شهادت امام علی(ع) | فعالیت قطار شهری در شب های قدر تا پایان مراسم سومین دوره پویش «مشهد مهربان» در مشهد آغاز شد+ فیلم شهردار مشهد مطرح کرد؛ تجلی ظرفیت‌های شورای اجتماعی محلات در پویش «مشهد مهربان» خدمات‌رسانی رایگان خطوط قطار شهری و اتوبوسرانی مشهد در شب‌های قدر + فیلم ورود بیش از ۷ میلیون و ۳۰۰ هزار زائر به خراسان رضوی (۸ فروردین ۱۴۰۳) خدمت رسانی ۳۵ هزار ناوگان مسافربری برون شهری به زائران و مسافران نوروزی مشهد مراسم شب‌های قدر در گلزار مطهر شهدای بهشت رضا (ع) برگزار می‌شود «جناب خان» و فرزاد حسنی روی آنتن شبکه نسیم می‌روند فرماندار مشهد: رضایت زائران از اقدامات شهرداری مشهد در استقبال از بهار ملموس است اسکان ۸ هزار زائر نوروزی طی هشت روز در سالن‌های ورزشی شهرداری مشهد «سید ناصر نعمتی» به عنوان مدیرکل حوزه استاندار خراسان رضوی منصوب شد حاجی بگلو: واگذاری اختیار کمیسیون ماده ۵ به شهرداری‌ها باعث رونق اقتصاد و ایجاد اشتغال می‌شود + ویدئو
سرخط خبرها

روز مشهد هنوز به سررسید نرسیده است!

  • کد خبر: ۸۳۲۰۷
  • ۱۷ مهر ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۹
روز مشهد هنوز به سررسید نرسیده است!
رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر: معیار شورای ششم برای پذیرش روزی به نام روز مشهد، اصالت و هویت روز یادشده است.

مهدی عسکری | شهرآرانیوز؛ ۱۱ سال پس از آغاز پیگیری روزنامه شهرآرا برای نام گذاری یک روز به نام روز مشهد، آن گونه که رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی، زیارت، گردشگری و رسانه شورای شهر اعلام کرده است، قرار است از اواخر هفته جاری گزینه‌های بیشتری برای نام گذاری به عنوان روز مشهد مورد بررسی قرار گیرد.

از روزی که روزنامه شهرآرا با هدف تعیین تکلیف یک روز به نام «روز ملی مشهد» اولین گزارشش را برای تعیین یک نام برای این شهر منتشر کرد، نزدیک به ۱۱ سال می‌گذرد. آذر ۱۳۸۹ بود که اولین بار از نداشتن یک روز ملی به نام مشهد گله کردیم و خواستار توجه به این مهم برای نام گذاری یک روز به نام مشهد در تقویم رسمی کشور شدیم. تلاش‌های شهرآرا رفته رفته مطالبه عمومی شد و رسانه‌های دیگر نیز به صف مطالبه گران تعیین یک روز به نام مشهد پیوستند. طی این مدت شاهد حضور ۶ استاندار در خراسان رضوی بوده ایم؛ استاندارانی که بیشتر آن‌ها هم برای تعیین تکلیف این مهم وعده دادند.

در پاسخ پیگیری‌های سال گذشته در نیز مسئولان استان، کرونا و شیوع هرچه بیشتر آن را بهانه کردند و تشکیل جلسه در شورای فرهنگ عمومی استان برای بررسی نهایی را به کاهش امواج کرونا منوط کردند، اما در هرحال این مهم تاکنون به فرجام نرسیده است.

۳ روز قبل روز تهران بود؛ روزی که یک فوریت آن در ۱۸ تیر ۵ سال قبل در شورای فرهنگ عمومی کشور به تصویب رسید (۶ سال بعد از طرح موضوع روز ملی مشهد در تقویم) و ۱۴ مهر هر سال نیز به عنوان روز تهران در تقویم نام گذاری شد. بهانه این نام گذاری هم این بود که در ۱۴ مهر ۱۲۸۶ اولین بار و به صورت رسمی، تهران به عنوان پایتخت ایران انتخاب شد. اما مشهد با این همه مناسبت باشکوه، همچنان یک روز در تقویت به نام خود ندارد.

تصمیم‌گیری بعد از تأیید شورای شهر

دراین‌باره مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان‌رضوی با بیان اینکه کار پژوهشی برای تعیین روز مشهد انجام شده است، به خبرنگار ما گفت: مراحل تصویب این نام هنوز طی نشده است و این نام باید قبل از تصویب در شورای فرهنگ عمومی استان و کشور، در کمیسیون فرهنگی شورای شهر تصویب شود. ضمن اینکه مرکز پژوهش‌های شورای شهر نیز پیگیری و پژوهش دراین‌باره را انجام داده است.

یوسف امینی افزود: برای تعیین روز مشهد ۲۵ روز پیشنهاد و درنهایت ۳ پیشنهاد نهایی شد که هر کدام موافقان و مخالفان خود را داشت؛ اما آنچه برای شورای فرهنگ عمومی استان مهم است، این است که «روز مشهد» حتما باید منتسب و در ارتباط با امام‌رضا (ع) باشد. وی تصریح کرد: نظر شورای ششم برای تعیین این نام مهم است و پس ارائه پیشنهاد‌های کمیسیون فرهنگی شورای شهر، می‌توانیم در جلسه آینده شورای فرهنگ عمومی استان دراین‌باره تصمیم‌گیری کنیم.

وجود برخی اخلاف سلیقه‌ها

رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی، زیارت، گردشگری و رسانه شورای اسلامی شهر مشهد در گفتگو با خبرنگار ما با بیان اینکه تعیین یک روز به نام روز مشهد باید متناسب با امام رضا (ع) و مناسبت‌های مربوط به ثامن الحجج (ع) باشد، افزود: در کمیسیون فرهنگی دراین باره جلسات متعددی برگزار شده است، اما بین برخی دستگاه‌های دیگرِ خارج از مدیریت شهری و شورا، درباره مبنای این نام گذاری اختلاف سلیقه‌هایی وجود دارد.

حجت الاسلام حسن منصوریان ادامه داد: قرار شد دستگاه‌های یادشده از وزارتخانه‌های متبوعشان استعلام‌هایی دریافت کنند و پس از جمع بندی، در جلسه آینده شورای فرهنگ عمومی استان نظر‌ها به مشورت گذاشته شود.
وی تصریح کرد: برخی تاریخ‌های اعلام شده برای نام گذاری یک روز به نام روز مشهد، سلیقه‌ای و برخی نیز بر پایه مناسبت‌هایی خاص است که می‌تواند معیار مناسبی برای نام گذاری روز مشهد باشد.

وی با اشاره به برخی از این نام‌ها و تاریخ‌ها افزود: روز میلاد امام رضا (ع)، روز ورود امام رضا (ع) به مشهد و ۸ آبان به عنوان روز‌های مورد نظر در شورای قبل مورد بررسی قرار گرفت، اما قرار است نام‌ها و مناسبت‌های بیشتری توسط کمیسیون فرهنگی شورای ششم مورد بررسی قرار گیرد؛ نام‌هایی که بتواندتناسب بیشتری با مشهدداشته و ظرفیت جدیدی برای این شهر ایجاد کند، ماندگاری بیشتری داشته باشد و با تعیین روز مشهد بتوان هر سال نشان مشهد را به چهره‌های خدوم و کسانی که به مشهد خدمت کرده‌اند اعطا کرد.

منصوریان درباره نظر شورای شهر نیز گفت: معیار شورای ششم برای پذیرش و نام گذاری یک روز به نام روز مشهد، اصالت و هویت تاریخ یادشده است. رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی، زیارت، گردشگری و رسانه شورای شهر اظهار کرد: قرار است بررسی‌های بیشتری توسط مرکز پژوهش‌ها و کمیسیون فرهنگی شورای ششم آغاز شود که این بررسی از جلسه این هفته کمیسیون فرهنگی آغاز می‌شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->