سخنرانی آیت الله صدیقی در دانشگاه امام صادق(ع) لغو شد + اطلاعیه دانشگاه ادعای سنتکام: چهار پهپاد انصارالله را سرنگون کردیم رئیسی: ایستادگی غزه تفوق گفتمان مقاومت را اثبات کرد نتانیاهو: در حال آماده شدن برای ورود به رفح هستیم دیدار نوروزی فرماندهان نظامی با قالیباف حمله رژیم صهیونیستی به اطراف منطقه سیده زینب در دمشق سقوط یک هواپیمای نظامی روسیه در دریای سیاه امیرعبداللهیان با رئیس جمهور ترکمنستان دیدار کرد تاکید فعالان و نخبگان مشهد بر پاسخگویی و شفافیت نمایندگان مردم مشهد در مجلس رژیم صهیونیستی بیش از ۲۰۰ آواره فلسطینی را در بیمارستان شفا قتل عام کرد محمود عباس با ترکیب کابینه جدید به نخست وزیری محمد مصطفی موافقت کرد روسیه قطعنامه پیشنهادی آمریکا علیه کره شمالی را وتو کرد دیدار زیاد النخاله و هیئت همراه با رهبر انقلاب | مقام معظم رهبری: ایستادگی مردم غزه و ناکامی‌های رژیم صهیونیستی پدیده‌ای الهی است ظرفیت نمایندگان خراسان رضوی در مجلس شورای اسلامی، موتور محرک توسعه استان انتقاد تند پاکستان از عملکرد افغانستان در حوزه تروریسم خراسان رضوی رکورددار برخورداری از طرح‌های عمرانی در کشور تائید جنایات اسرائیل توسط گزارشگر سازمان ملل بررسی و تصویب لایحه عفاف و حجاب در شورای نگهبان به کجا رسید؟ دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی چه زمانی برگزار می‌شود؟ اسماعیل هنیه با محمدباقر قالیباف دیدار کرد رایزنی تلفنی استاندار خراسان رضوی و والی هرات برای تسهیل تردد کامیون‌ها در مرز مشترک
سرخط خبرها

بایسته‌های بازگشت به میز مذاکره

  • کد خبر: ۸۳۲۲۶
  • ۱۷ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۱
بایسته‌های بازگشت به میز مذاکره
فعالان و تحلیلگران سیاسی از چگونگی مذاکره با غرب برای احقاق حقوق ملت ایران می‌گویند. مذاکرات آتی هسته‌ای برای احیای برجام در وین می‌تواند در آینده سیاست خارجی ایران تعیین کننده باشد.

به گزارش شهرآرانیوز؛ اکنون این انتظار می‌رود که دستگاه دیپلماسی حجت الاسلام رئیسی بتواند در ماجرای برجام، حقوق از دست رفته ایران را احیا کند و از طرفی غربی‌ها نیز متعهد به انجام تعهداتشان شوند.

در این بین، اما پرسش مهم این است که تیم مذاکره کننده جدید ایران در جریان مذاکرات هسته‌ای برای احیای برجام، باید دارای چه ویژگی‌هایی باشد و اساسا پیشبرد دور جدید مذاکرات هسته‌ای با طرف غربی باید مبتنی بر چه ضرورت‌هایی باشد؟ در این زمینه فعالان و تحلیلگران سیاسی نظرات متفاوتی دارند.

زمان باج دادن به غربی‌ها گذشته است

سیدحسین نقوی حسینی، تحلیلگر مسائل سیاست خارجی، در این باره به «مثلث آنلاین» گفت: تیم مذاکره کننده جدید ایران باید بداند که دیگر زمان باج دادن به غربی‌ها نیست. یعنی تیم مذاکره کننده نباید به مذاکرات برود تا تحت هر شرایطی به نتیجه برسد. آن‌ها باید مذاکره کنند تا منافع ملی مردم تأمین شود و سیاست‌های نظام جمهوری اسلامی ایران پیش برود. اگر غربی‌ها تصور کنند ایران به برجام نیاز دارد، اِعمال فشار می‌کنند.

حمیدرضا ترقی، فعال سیاسی، نیز در این باره به «فردانیوز» گفت: تیم مذاکره کننده باید از موضع قدرت و از موضع طلبکارانه با غربی‌ها سخن بگوید؛ زیرا این غربی‌ها بودند که به تعهداتشان عمل نکردند. تیم مذاکره کننده به هیچ وجه نباید از موضع بدهکارانه برخورد کند و دوره آن رفتارها، گذشته است.

شرط از سرگیری گفت وگوها، رعایت احترام متقابل است

همچنین محمود عباس زاده مشکینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، درباره از سرگیری مذاکرات بین ایران و طرف‌های اروپایی در موضوع هسته‌ای به «برنا» گفت: رویکرد دولت سیزدهم، ارتباط با دنیاست و این موضوع را در عمل نشان داده و در موضوع هسته‌ای هم توپ در زمین طرف‌های مقابل است و امیدوارم آن‌ها قبل از اینکه دیر شود، از این فرصت استفاده کنند. ایران مواضع خود را به طور شفاف بیان کرده است و اگر طرف مقابل مایل به مذاکرات است، شرط از سرگیری گفت وگوها، رعایت منافع و احترام متقابل است.

نباید از مذاکره تابو بسازیم

اما در اظهار نظری متفاوت، علی بیگدلی، کارشناس مسائل بین المللی، در گفتگو با «برنا»، درباره پیش زمینه‌های لازم به منظور ازسرگیری مذاکرات هسته‌ای برای احیای برجام، گفت: ما باید نوع نگاهمان را به داخل، منطقه و فضای بین المللی تغییر بدهیم. وی با اشاره به تغییر و تحولات احتمالی در تیم مذاکره کننده هسته‌ای کشورمان افزود: ممکن است آقای جلیلی هم جزو تیم مذاکره کننده باشد و به احتمال زیاد خواهد بود، ولی باید به این باور برسند که هیچ راهی برای رهایی اقتصاد ایران از این بن بستی که گریبان ما را گرفته است، جز اجرایی شدن برجام وجود ندارد.

همچنین حسن بهشتی پور، کارشناس مسائل بین المللی، به «ایلنا» گفت: مذاکره هیچ گاه یک طرفه نبوده است و به نفع یک نفر انجام نمی‌شود؛ شما در مذاکرات امتیازی می‌دهید و امتیازی می‌گیرید و این امتیازات هم یکسان نیست و برای طرفی بیشتر و برای طرف دیگر کمتر است و اینکه بخواهیم غیر از این باشد، عوامانه است و نباید از مذاکره تابو بسازیم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->