خراسان رضوی رکورددار برخورداری از طرح‌های عمرانی در کشور تائید جنایات اسرائیل توسط گزارشگر سازمان ملل بررسی و تصویب لایحه عفاف و حجاب در شورای نگهبان به کجا رسید؟ دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی چه زمانی برگزار می‌شود؟ اسماعیل هنیه با محمدباقر قالیباف دیدار کرد رایزنی تلفنی استاندار خراسان رضوی و والی هرات برای تسهیل تردد کامیون‌ها در مرز مشترک قصد صهیونیست‌ها برای بستن مسجدالاقصی به مدت ۱۶ روز شهادت ۹ تن در حمله رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان الشرق: ایران و سودان به صورت متقابل سفیر تعیین کردند امیرعبداللهیان در راه عشق‌آباد (۸ فروردین ۱۴۰۳) اذعان صهیونیست‌ها به ناکامی درترور رهبران حماس و نجات اسرا حزب‌الله طی یک روز ۵ بار پایگاه‌های رژیم صهیونیستی را هدف قرار داد مزایده ملک ۶۵ هزار متر مربعی امیرمنصور آریا به دلیل معوقات مالیاتی رئیس‌جمهور در دیدار با اسماعیل هنیه: شکست‌های طوفان‌الاقصی برای رژیم صهیونیستی جبران‌پذیر نیست رئیس‌جمهور: تصادفات جاده‌ای نگران‌کننده و نقطه مقابل نشاط اجتماعی است سخنگوی دولت: ضوابط اجرایی حقوق و دستمزد جدید به تصویب دولت رسید | افزایش جریمه رانندگی تصویب شد (۸ فروردین ۱۴۰۳) حمله انتحاری به مهندسان چینی در پاکستان اسکان بیش از ۴۰ هزار زائر نوروزی در بوستان غدیر مشهد (۸ فروردین ۱۴۰۳) مراسم وداع با پیکر شهید حاج ابوالفضل لطیف زاده در مشهد (۸ فروردین۱۴۰۳) + ویدئو صندوق بین‌المللی پول ۸۸۰میلیون دلار وام به اوکراین داد | زلنسکی: خرجِ مبارزه با تهاجم روسیه می‌شود حمله هوایی رژیم صهیونیستی به لبنان (۸ فروردین ۱۴۰۳) فرانسه و ترکیه همکاری نظامی با اسرائیل را تکذیب کردند
سرخط خبرها

فرجام مبهم برجام در کشاکش تنش ایران و آژانس

  • کد خبر: ۸۲۳۳۶
  • ۰۸ مهر ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۲
فرجام مبهم برجام در کشاکش تنش ایران و آژانس
در روزهای گذشته «رافائل گروسی»، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی گزارش جدیدی درباره نظارت بازرسان این آژانس بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران منتشر کرد در این گزارش واکنش‌های داخلی و خارجی به تازه‌ترین گزارش آژانس بررسی شده است.

به گزارش شهرآرانیوز؛ سخنگوی آژانس پس از انتشار این گزارش اعلام کرد که جمهوری اسلامی «مانع از نظارت بازرسان آژانس بر مجتمعی شده که در آن، قطعات مورد نیاز برای سانتریفیوژ‌های پیشرفته تولید می‌شوند.»، اما در نخستین واکنش به این ادعاها، بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران، روز دوشنبه، به آژانس هشدار داد که با «گزارش‌های هدف دار مغرضانه، روند سازنده ایجادشده را تخریب نکند.»

آژانس باید از یوغ سلطه گران خارج شود

در ادامه واکنش‌ها در ایران به گزارش خلاف واقع اخیر مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی، ابراهیم عزیزی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، به «برنا» گفت: اروپایی‌ها و آژانس، رفتار‌های دوگانه‌ای در پیش گرفته اند و این موضوع را بار‌ها متذکر شده ایم.

می‌بایست با اروپایی‌ها و آژانس بین المللی انرژی اتمی با یک زبان قاطع سخن گفت؛ البته پس از حضور آقای گروسی در ایران این تصور وجود داشت که ایشان متناسب با رأفت جمهوری اسلامی مواضع خود را اصلاح کند، اما متأسفانه در ادامه گزارش‌های مغرضانه، شاهد گزارش خلاف واقع او بودیم. ما گزارش گروسی را یک گزارش سیاسی و یک طرفه و فرصت طلبانه تلقی می‌کنیم و انتظار داریم سازمان انرژی اتمی ایران و وزارت امور خارجه، موضع جدی در برابر این بیانیه اتخاذ کنند.

همچنین هادی بیگی نژاد، عضو کمیسیون انرژی مجلس، در گفتگو با «فارس» با اشاره به بدعهدی آژانس بین المللی اتمی در قبال ایران بعد از مذاکرات طولانی، گفت: از روز اول عهدی بین آژانس بین المللی اتمی با جمهوری اسلامی ایران صورت گرفته است، مبنی بر اینکه اگر آمریکا به برجام بازگشت و تعهداتش را عملیاتی کرد، آژانس می‌تواند فیلم‌هایی را که توسط دوربین‌های نظارتی آن‌ها در مراکز هسته‌ای کشورمان ضبط شده است، ببرد و آن را ملاحظه کند. اما اگر آمریکا به برجام بازنگشت، ایران چنین تعهدی را مبنی بر اینکه حافظه دوربین‌های نظارتی را به آژانس بدهد، اجرا نمی‌کند.

پارادوکس غربی‌ها

آمریکا در واکنش به گزارش دسترسی نداشتن بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی به مجتمع تسا در کرج تهدید کرده است که ایران یا اجازه دسترسی به این تأسیسات تکنولوژی سانتریفوژ را بدهد یا منتظر اقدام متقابل و اقدامات «تلافی جویانه دیپلماتیک» در شورای حکام آژانس باشد. در همین راستا، برخی منابع خبری خبر داده اند که موضوع همکاری نکردن ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی طبق ادعای این نهاد بین المللی، درخصوص تعویض کارت حافظه دوربین‌های تأسیسات کرج، در جلسه آتی شورای حکام مطرح خواهد شد.

خبرگزاری «رویترز» نیز در گزارشی به نقل از مقامات اروپایی و آمریکایی، مدعی شد که آمریکا اخیرا مذاکراتی را با چین، به منظور کاهش خرید نفت خام از ایران آغاز کرده است؛ زیرا این باور وجود دارد که خرید نفت ایران توسط شرکت‌های چینی، با وجود تحریم‌های آمریکا، به اقتصاد ایران کمک کرده است؛ تحریم‌هایی که طراحی شده اند تا جلو این فروش‌ها را بگیرند و بر ایران اعمال فشار کنند تا برنامه هسته‌ای اش را متوقف کند.

جوی هود، معاون وزیر خارجه آمریکا، در آخرین اظهار نظر درباره برنامه هسته‌ای ایران مدعی شد که اکنون باید نگرانی‌ها درباره اقدامات ایران برطرف شود و اگر ایران به سلاح هسته‌ای دست یابد، شرایط خطرناک‌تر و نگران کننده‌تر می‌شود.

هم زمان با تلاش‌های ضدایرانیِ آمریکا، اتحادیه اروپا نیز دوشنبه، پنج مهر، خواستار «دسترسی فوری» بازرسان این نهاد به مجتمع تسای کرج شد. در این راستا، استفان کلمنت، سفیر و رئیس نمایندگی‌های اتحادیه اروپا در وین، در توئیتی از ایران خواست تا به بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی برای دسترسی به مجتمع تسای کرج «اجازه فوری» دهد. یک مقام ریاست جمهوری فرانسه نیز در گفتگو با «رویترز» در خصوص برجام، از ایران خواست برای جلوگیری از تشدید تنش دیپلماتیک که می‌تواند روند مذاکرات را به مخاطره بیندازد، به گفتگو‌های برجامی وین بازگردد.

دولت به دنبال لغو کامل تحریم هاست

محسن پاک آیین، دیپلمات پیشین کشورمان، در گفتگو با «باشگاه خبرنگاران جوان»، درباره موضع کشور‌های غربی درقبال بازگشت سریع جمهوری اسلامی ایران به مذاکرات هسته‌ای و تناقض‌های گفتاری و رفتاری آن‌ها در این روند گفت: هدف آمریکا و غرب از همان ابتدا این بود که هم تحریم‌های ظالمانه را بر ایران تحمیل کنند و هم به نحوی از ایران بخواهند که تعهدات خود را برای محدودیت‌های هسته‌ای اجرا کند.

این سیاست هنوز هم در دستور کار آمریکایی‌ها و غرب قرار دارد. وی افزود:، اما ایران با رویکرد جدیدی که دارد، مسئله مذاکرات هسته‌ای را در اولویت قرار نداده و تنها به دنبال مذاکره برای به نتیجه رسیدن و لغو کامل تحریم هاست و ادامه مذاکرات فرسایشی بدون نتیجه را در جهت منافع ملت ایران تلقی نمی‌کند.

جواد آرین منش، فعال سیاسی نیز در گفتگو با «مثلث آنلاین»، گفت که اگرچه عضویت دائم ایران در سازمان همکاری شانگ‌های سبب تقویت موضع ایران در مذاکرات احیای برجام می‌شود، معتقد است که نباید تلاش برای لغو تحریم‌ها را از نظر دور داشت. او در این باره گفت: ایران از برجام بی نیاز نشده است؛ زیرا همان کشور‌های قدرتمند حاضر در آسیا هم نگران تحریم‌های آمریکا هستند. حتی دیدیم کشور دوست و همسایه مانند عراق هم در پی تحریم‌های آمریکا، پول‌های ایران را بلوکه کرد. چنین شرایطی نشان می‌دهد کشور‌های مختلف و حتی کشور‌های عضو در پیمان شانگهای، مبادلات اقتصادی شان زیر سایه سنگین آمریکاست.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->