سرخط خبرها

آموزش ۶۰۰ نفر در منطقه

  • کد خبر: ۸۳۳۸
  • ۱۴ آبان ۱۳۹۸ - ۰۷:۵۵
آموزش ۶۰۰ نفر در منطقه
علیرضا امامیان کارشناس پدافند غیرعامل
سازمان پدافند غیرعامل کشور سازمانی نو پاست که از سال ۱۳۸۲ کار خود را آغاز کرده است. ضرورت این سازمان تا آنجاست که در تقویم کشور روز ۸ آبان را به عنوان روز پدافند غیر عامل نامیده‌اند. سازمان‌های مختلف از تاریخ ۸ تا ۱۵ آبان به اجرای برنامه‌ها و همایش‌های مختلف برای آموزش هموطنان در مسائل مربوط به این امر اقدام می‌ورزند.
اما وظایف سازمان پدافند غیرعامل که حالا ۱۶ سال از تأسیس آن می‌گذرد در ۲ بخش سازمانی و عملیاتی تقسیم‌بندی شده است. وظایف عملیاتی این سازمان شامل ۱- سازمان‌دهی، طرح‌ریزی، هدایت و راهبری عملیات پدافندی مقابله با تهدیدات دشمن. ۲- هدایت و راهبری مقابله با تهدیدات نوین با تشکیل و سازمان‌دهی قرارگاه‌های پدافند غیرعامل در موضوع‌های مرتبط با تهدید. ۳- هدایت راهبری، مدیریت و کنترل سامانه‌های مرتبط با پدافند غیرعامل کشور در برابر تهدیدات نوین. ۴- ارتقای آمادگی دستگاه‌های اجرایی برای تداوم چرخه تولید و خدمات در مقابله با انواع تهدیدات. ۵- به‌کارگیری ظرفیت‌ها و منابع کشور در حوزه‌های مختلف برای انجام تمهیدات لازم پدافند غیرعامل و آخرین آن فرهنگ‌سازی و آماده‌سازی دستگاه‌های اجرایی و استان‌های کشور برای کمک و اداره و هدایت مردم در شرایط بحرانی است.
توجه ما به پدافند غیرعامل یا دفاع غیرنظامی تقلیل خسارت‌های مالی و صدمه‌های جانی را بر شهروندان در جنگ، حوادث طبیعی نظیر سیل، زلزله، توفان، آتشفشان، آتش‌سوزی و خشک‌سالی را به دنبال دارد. برای دست یافتن به نتیجه باید طرح‌های پدافند غیرعامل قبل از وقوع بحران تهیه و اجرا شوند و با توجه به فرصتی که اکنون در راستای تهیه چنین طرح‌هایی فراهم است، ضرورت تمهیدات لازم در متن طراحی‌ها و برنامه‌های کشور و شهر مشهد به شدت احساس می‌شود.
از سوی دیگر پدافند غیرعامل را می‌توان این گونه معرفی کرد؛ مجموعه طرح ها، تمهیدات و فعالیت‌هایی که با استفاده از شرایط و ابزار موجود در صورت امکان بدون نیاز به نیروی انسانی انجام می‌شود. چنین اقداماتی از یک‌سو توان دفاعی مجموعه را در زمان بحران افزایش می‌دهد و از سوی دیگر پیامد‌های بحران را کاهش می‌دهد و امکان بازسازی مناطق آسیب دیده را با کمترین هزینه فراهم می‌سازد.
مدیریت شهری و شهرداری مشهد در این مهم گام‌های متعددی برداشته که از جمله آن می‌توان به آموزش شهروندان، برگزاری دوره‌های تخصصی کارکنان و شهروندان، نصب دستگاه‌های شتاب نگار، طرح‌ریزی برای اجرای نقشه خطرپذیری و... اشاره کرد. شهرداری منطقه ۷ نیز با مشارکت گروه پدافند غیرعامل و پیشگیری از بحران شهرداری مشهد در این راه اقدامات متعددی مانند نصب و بهره برداری از دستگاه شتاب نگار سالن برادران شهید نامی، آموزش حدود ۶۰۰ نفر از شهروندان منطقه در قالب گروه‌های دوام ثامن، آشنایی با مدیریت بحران و پدافند غیر عامل در دوره‌های ۳۳ ساعته، تجهیز و آماده‌سازی سوله بحران طرق و استقرار خانه بهداشت در این مکان، برگزاری کارگروه‌های جامعه ایمن در منطقه با سازمان‌ها و دستگاه‌های خدمات‌رسان شهری، برگزاری پاتوق محله ایمن برای آشنایی شهروندان با مباحث پدافندی و بحران محله از جمله اقداماتی است که از سوی شهراری منطقه آغاز شده است و با توجه به اهمیت این موضوع و اینکه حادثه هرگز خبر نمی‌کند امید است همشهریان عزیز نیز اقدامات شایسته و در خور توجهی برای اعتلا و ارتقای فرهنگ پیشگیری از خطرات احتمالی و همچنین مباحث پدافندی داشته باشند. در طول سال و به‌ویژه هفته پدافند غیرعامل آموزش‌ها و مطالب مفیدی در رسانه‌ها و جامعه مطرح است که شهروندان با توجه به آن‌ها می‌توانند در مواقع حادثه، از خانواده خود مراقبت و سلامت آن‌ها را حفظ کنند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->