افزایش ۳۰ درصدی نیرو‌های کارگری شهرداری مشهد در شب‌های قدر همراهی مشهد با پویش جهانی «ساعت زمین» سرویس‌دهی صلواتی ناوگان اتوبوسرانی مشهد به حرم مطهر در سالروز شهادت حضرت علی(ع) کاهش محسوس دما در مشهد فردا جمعه (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) شهردار مشهد: تست گرم فاز اول خط ۳ قطار شهری مشهد ١٨ فروردین انجام می‌شود یک قلاده گرگ هار در مشهد زنده‌گیری شد + عکس سرویس دهی رایگان قطار شهری مشهد در روز شهادت امام علی(ع) | فعالیت قطار شهری در شب های قدر تا پایان مراسم سومین دوره پویش «مشهد مهربان» در مشهد آغاز شد+ فیلم شهردار مشهد مطرح کرد؛ تجلی ظرفیت‌های شورای اجتماعی محلات در پویش «مشهد مهربان» خدمات‌رسانی رایگان خطوط قطار شهری و اتوبوسرانی مشهد در شب‌های قدر + فیلم ورود بیش از ۷ میلیون و ۳۰۰ هزار زائر به خراسان رضوی (۸ فروردین ۱۴۰۳) خدمت رسانی ۳۵ هزار ناوگان مسافربری برون شهری به زائران و مسافران نوروزی مشهد مراسم شب‌های قدر در گلزار مطهر شهدای بهشت رضا (ع) برگزار می‌شود «جناب خان» و فرزاد حسنی روی آنتن شبکه نسیم می‌روند فرماندار مشهد: رضایت زائران از اقدامات شهرداری مشهد در استقبال از بهار ملموس است اسکان ۸ هزار زائر نوروزی طی هشت روز در سالن‌های ورزشی شهرداری مشهد «سید ناصر نعمتی» به عنوان مدیرکل حوزه استاندار خراسان رضوی منصوب شد حاجی بگلو: واگذاری اختیار کمیسیون ماده ۵ به شهرداری‌ها باعث رونق اقتصاد و ایجاد اشتغال می‌شود + ویدئو بهای بلیت قطار شهری مشهد افزایش یافت | افزایش بلیت اتوبوس از اردیبهشت ماه (۷ فروردین ۱۴۰۳) نوروزی متفاوت در فرودگاه مشهد | از اجرای برنامه‌های فرهنگی تا استقبال عروسک‌ها از مسافران خردسال
سرخط خبرها

سامان‌دهی توس با محوریت ساکنان در دستورکار شورای ششم

  • کد خبر: ۸۳۷۸۸
  • ۲۱ مهر ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۵
سامان‌دهی توس با محوریت ساکنان در دستورکار شورای ششم
با روی‌کارآمدن شورای ششم، پیگیری‌ها برای برطرف‌کردن مشکلات ساکنان توس و همچنین توسعه امور عمرانی و بهسازی بافت تاریخی این منطقه، شدت یافته است.

به گزارش شهرآرانیوز؛ با روی‌کارآمدن شورای ششم، پیگیری‌ها برای برطرف‌کردن مشکلات ساکنان توس و همچنین توسعه امور عمرانی و بهسازی بافت تاریخی این منطقه، شدت یافته است. در این راستا شماری از اعضای شورای اسلامی شهر مشهد ضمن بازدید از بافت تاریخی توس و آرامگاه فردوسی، بر انجام همه اقدامات در توس با اولویت مردم تأکید کردند.

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد در حاشیه این بازدید گفت: در کنار زیارت، باید پاسخگوی دیگر نیاز‌های زائران هم باشیم. توس و آرامگاه فردوسی بستر مناسبی است که زائر علاوه بر اینکه یک روز از سفر خود را به آن اختصاص می‌دهد، توشه فرهنگی ارزشمندی نیز در کنار فضای معنوی کسب می‌کند.

حسن موحدیان با بیان اینکه توس قصه‌ای پرغصه است، گفت: سال‌ها از دستور مقام معظم رهبری برای توجه به توس می‌گذرد و تا مدت‌ها این مهم بین دستگاه‌ها معطل بود تا سرانجام با تلاش‌های چندین‌ساله و در دوره شورای چهارم شهر مشهد، این پهنه به بافت منفصل شهری تبدیل شد و وضعیت آن سروسامان پیدا کرد.

برای مأموریت در توس آماده‌ایم

موحدیان افزود: ورود شهرداری به توس و آغاز اقداماتی به‌منظور سامان‌دهی و بهبود وضعیت این بافت، شامل محدوده آرامگاه فردوسی نمی‌شود. زیرا این عرصه متعلق به میراث‌فرهنگی است. البته اگر مأموریتی در این مجموعه پیدا کنیم، بی‌شک توان مدیریت آن را خواهیم داشت.

رئیس شورا با بیان اینکه در سال‌های گذشته کار بسیار بزرگی در جلوخان آرامگاه فردوسی انجام شده است، تصریح کرد: انتقاد‌هایی به مشاور طرح نیز وارد است. زیرا روح لازم در این فضا دیده نمی‌شود و بازدیدکننده باید وارد فضایی فرهنگی در مقیاس ملی شود، نه فضای پارکی.

موحدیان گفت: کمیسیون توسعه و بهسازی توس شورای شهر مشهد باید با جدیت این خلأ را پیگیری و برطرف کند.
وی خاطرنشان کرد: هر اقدامی که در این بافت انجام می‌شود، باید با درنظرگرفتن ساکنان و مردم منطقه باشد و حقوق آن‌ها لحاظ شود. زیرا بافت خالی از سکنه، ارزشی ندارد.

موحدیان با بیان اینکه اولویت اول مسافران مشهد زیارت است، گفت: در کنار زیارت، باید پاسخگوی نیاز‌های زائران هم باشیم. توس و آرامگاه فردوسی بستر مناسبی است که زائر علاوه‌براینکه یک روز از سفر خود را به آن اختصاص می‌دهد، توشه فرهنگی ارزشمندی نیز در کنار فضای معنوی کسب می‌کند.

رئیس شورای شهر مشهدمقدس مهم‌ترین مسئله توس را طرح تفصیلی این بافت دانست که باید به نتیجه برسد و افزود: شهرداری باید جوابگوی مردم باشد. راه‌وشهرسازی مسئول آماده‌کردن این طرح است، اما مدیریت‌شهری نیز در این مسیر با آن‌ها همکاری می‌کند.

تکریم فردوسی رویکرد شورا

نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر مشهد نیز با بیان اینکه تکریم حکیم ابوالقاسم فردوسی یکی از رویکرد‌های اصلی شورای ششم است، گفت: امیدواریم با هماهنگی دیگر دستگاه‌های مربوط بتوانیم فعالیت‌هایی در شأن حکیم توس انجام دهیم.

مهدی ناصحی اظهار کرد: فردوسی قله ادبیات فارسی است و با توجه به ظرفیت‌های بسیاری که شعر و ادبیات فارسی برای توسعه فرهنگ ایران اسلامی دارد، این مهم باید مدنظر مردم و مسئولان قرار گیرد.

وی افزود: فعال‌کردن ظرفیت‌های بافت تاریخی توس بدون توجه به ساکنان آن میسر نیست. زیرا آن‌ها حافظان این حریم هستند و دستگاه‌های مرتبط باید پای‌کار بیایند که از این بافت اجتماعی به‌عنوان مقوم فضای فرهنگی برای جذب گردشگر بهره گرفت.

نایب‌رئیس شورا ادامه داد: مردم نباید احساس کنند که ما مزاحم زندگی جاری آن‌ها هستیم. فضا‌های فرهنگی، تاریخی و عمومی همیشه باید از پیوست اجتماعی نیز برخوردار باشند و مردم در کنار خدمت‌رسانی به مراجعه‌کنندگان و بازدیدکنندگان، زندگی عادی خود را داشته باشند.

ناصحی گفت: امیدواریم مدیریت استان و میراث‌فرهنگی با انعطاف بیشتری در قالب طرح تفصیلی، موجب حضور مردمی در بافت باشند و شأن و جایگاه فضای فرهنگی توس را حفظ کنیم.

عزم شورا برای افزایش ماندگاری زائر

رئیس کمیسیون توسعه و بهسازی توس شورای اسلامی شهر مشهد نیز در حاشیه این بازدید گفت: شورای ششم همه تلاش خود را در راستای کمک به افزایش ماندگاری زائر در مشهد انجام می‌دهد.

مجید طهوریان‌عسکری با بیان اینکه خطه توس زادگاه بیش از ۴۰۰ اندیشمند و شاعر است، گفت: اگر می‌خواهیم در حوزه‌های گوناگون تاریخی و تمدنی مشهدالرضا (ع) گفتگو‌هایی داشته باشیم، بی‌شک توس فرصت گران‌بهایی است که البته همه این فرصت محدود به آرامگاه فردوسی نمی‌شود.

وی تصریح کرد: ادبیات یکی از موضوع‌های مهم در حوزه انقلاب اسلامی است و در کنار زیارت بارگاه منور رضوی، تلاش می‌کنیم با نگاه فراگیر جهانی، توس را رونق ببخشیم تا شاهد حضور بیشتر زائر در جهان‌شهر برکت و کرامت باشیم.

طهوریان‌عسکری گفت: معاونت اقتصادی و حوزه گردشگری شهرداری مشهد و مجموعه‌هایی مانند شرکت هفت‌حوض باید باورمند باشند که در حوزه فرهنگی هم می‌توان سرمایه‌گذاری اقتصادی کرد و صنعت فرهنگی را رونق داد.
وی افزود: توس زادگاه اقتصاد و صنعت فرهنگی است و امیدواریم شهرداری مشهد در این حوزه نیز موفق شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->