سکوت بلینکن درباره دستگیری ۵۵۰ دانشجو و ادعای دموکراسی در آمریکا شولتس: احتمال حل اختلافات باکو-ایروان بیشتر از همیشه است کنعانی:‌ آمریکا شایستگی اظهارنظر در مورد حقوق بشر را ندارد چین : ناتو مسئول اصلی جنگ اوکراین است نتانیاهو: تصمیمات لاهه تاثیری بر رفتار اسرائیل ندارد آمادگی مردم یمن برای جنگ مستقیم با ارتش رژیم صهیونیستی سازمان ملل: پاک‌سازی نوار غزه از آوار و بمب‌های منفجرنشده احتمالاً ۱۴ سال طول بکشد اعلام آمادگی روسیه برای گسترش همکاری‌های نظامی با ایران انسیه خزعلی: دشمن درحال ترویج معضل بی هویتی در بین جامعه است رئیس جمهور چین برقراری صلح جهانی را مسئولیت واشنگتن و پکن دانست رئیسی: آماده تبادل ظرفیت‌ها با کشور‌های آفریقایی هستیم پادشاه انگلیس با قانون ضد مهاجرتی رواندا موافقت کرد آیت‌الله علم‌الهدی: بازگرداندن عناصر ناپاک خارجی به معنای جذب نیست | میدان‌داری مردم و دولت، پیش‌نیاز تحول فرهنگی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی: اجرای طرح نور ماموریت قانونی فراجا است رئیسی: ما آفریقا را برای آفریقا می‌خواهیم هلاکت یک صهیونیست در حملات حزب الله لبنان دولت صنعا از سرگیری مذاکرات با عربستان را تکذیب کرد جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان فاش شد بمباران دوباره امدادگران غزه با شهادت ۸نفر (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) استعفای سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در اعتراض به جنگ غزه
سرخط خبرها

نگاهی به کارنامه مجلس انقلابی در ۱۷ ماه گذشته

  • کد خبر: ۸۳۸۱۰
  • ۲۱ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۸
  • ۲
نگاهی به کارنامه مجلس انقلابی در ۱۷ ماه گذشته
قریب به یک سال و نیم از عمر مجلس یازدهم می‌گذرد و در گذر زمان، ارزیابی‌های متفاوتی از عملکرد این دوره از مجلس صورت گرفته است. در این گزارش به ارزیابی متفاوت چهره‌های سیاسی از عملکرد مجلس انقلابی در ۱۷ ماه گذشته پرداخته‌ایم.

به گزارش شهرآرانیوز؛ برخی تحلیلگران به مجلس یازدهم نمره قبولی می‌دهند؛ زیرا با پیگیری‌های مستمر مانع از بی تحرکی دولت دوازدهم شد و در مقابل، برخی معتقدند که فعالیت‌های مجلس پس از تشکیل دولت جدید با یک رکود جدی مواجه شده است.

مجلس یازدهم با شعار‌های معیشتی و وعده کارآمدی، فعالیت خود را آغاز کرد، اما نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که هنوز نتوانسته رضایت جامعه را در قریب به ۱۷ ماه گذشته به دست آورد. به تازگی روزنامه جمهوری اسلامی نوشته است که در نظرسنجی‌هایی از مردم ۲۲ استان درباره عملکرد نمایندگان مجلس، نزدیک به ۶۰ درصد مردم از عملکرد نمایندگان استان خود ناراضی بوده و عملکردشان را قابل قبول نمی‌دانسته اند و در برخی استان‌ها نارضایتی حتی به ۸۰ درصد می‌رسد. اما نیک پیداست که این نظرسنجی‌ها و دیگر انتقاد‌هایی که این روز‌ها از سوی برخی رسانه‌ها به مجلس یازدهم وارد می‌شود، بررسی دقیق‌تر و ارزیابی منصفانه‌تر عملکرد این قوه را ضرورت می‌بخشد.

برای این کار نیز باید توجه کرد که مجلس یازدهم هنوز در ابتدای راه است و اگر قرار به ارزیابی آن در یک بازه زمانی یک سال و نیمه باشد، باید آن را با عملکرد مجلس در دوره‌های پیشین در همین بازه زمانی قیاس کرد. با وجوداین به نظر می‌رسد که در ارزیابی کارنامه مجلس یازدهم نه تنها میان تحلیلگران سیاسی بلکه حتی میان نمایندگان وقت مجلس اتفاق نظری وجود ندارد. در ادامه، ارزیابی چند تن از تحلیلگران و چهره‌های سیاسی را از عملکرد دولت یازدهم در ماه‌های گذشته می‌خوانید.

کم حاشیه بودن، نقطه قوت مجلس است

امیررضا واعظ آشتیانی، فعال و تحلیلگر سیاسی، با اشاره به اینکه در شرایط کنونی از مجلس یازدهم انتظارات زیادی نظیر ایجاد ثبات برای حرکت به سمت رشد و توسعه اقتصادی وجود دارد، در یک ارزیابی از این مجلس به «فردانیوز» گفت: کم حاشیه بودن مجلس یازدهم، مهم‌ترین نقطه قوت این دوره مجلس بوده است. در فضای پرآرامش و کم حاشیه می‌توان کار دقیق کرد. حالا در چنین فضایی انتظار می‌رود مجلس همکاری کارشناسی شده دقیقی با دولت داشته باشد که نتیجه اش جلو رفتن امور باشد. وی افزود: یکی از مهم‌ترین اقدامات و البته رویکرد‌های مجلس، در حوزه سیاست خارجی و برجام بوده که واقعا تا این جای کار خوب عمل کرده است.

برخی انتقادات، بهانه‌های جناحی است

محسن کوهکن، فعال سیاسی و نماینده پیشین مجلس، در یادداشتی اختصاصی برای «فردانیوز» در ارزیابی عملکرد مجلس یازدهم در یک سال و نیم گذشته، با اشاره به اینکه در ارزیابی هر مجلس باید به دو موضوع تصویب قوانین و نظارت بر حسن اجرای امور توجه کرد و اگر در این دو بخش، مجلس اقدامات لازم را انجام داده باشد، حتما نمره قبولی خواهد گرفت، نوشت: «اگر از من بپرسید که در این یک سال و نیم نمره ۲۰ به مجلس یازدهم می‌دهید؟ حتما نمی‌دهم، چون نمره هیچ مجلسی ۲۰ نیست، اما نمره مردودی هم نمی‌دهم، چون بخشی از این مطالبی که علیه مجلس مطرح می‌شود، بهانه‌های باندی و جناحی است.»

نمره قبولی مجلس در کار‌های روتین

احمد بخشایش اردستانی، نماینده ادوار مجلس، نیز درباره ارزیابی عملکرد مجلس یازدهم به «دیده بان ایران» گفت: این مجلس در پیشبرد کار‌های روتین نمره قبولی می‌گیرد و حتی می‌توان بیان کرد موفق ظاهر شده است. مجلس یازدهم هیئت نظارت انتخابات شورا‌های شهر و روستا بود، هرچند نقد‌هایی به کارش وارد بود؛ ضمن آنکه چند طرح و لایحه را نیز مصوب و به قانون تبدیل کرد.

وی افزود: با این حال، مردم این روز‌ها از وضعیت اقتصادی و معیشتی ناراضی هستند و همین مسئله باعث کاهش سرمایه اجتماعی شده است. مردم از نمایندگان خود ناراضی هستند که چرا هر روز کالا‌ها و خدمات گران‌تر می‌شود. اولویت نخست مردم، رسیدگی به موضوعات معیشتی است، اما مجلس نتوانسته این مطالبه را پاسخ گوید.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۱
0
0
شمانمایندگان در ازمون دفاع ازحقوق خودتان نمره صددرصدوقبولی واااااااااامممممااااااااااااااا برای دفاع از حق وحقوق مردم نمره زیر0000 ومردودی گرفتید همچون دوره های قبلی!!!!!.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۲۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۳۰
0
0
بی سواد ترین افراد ؛ ناتوان در تصمیم بر اساس منافع ملی ؛ تا انتخابات و باور مردم جهت مشارکت اصلاح نشود افراد ضعیف ایران را هر روز به عقب تر می برند
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->