به گزارش شهرآرانیوز، پس از ساخت جعبه دندههای اتوماتیک سیستمهای نوینی مانند تیپ ترونیک، شیفت ترونیک و ... به آن اضافه شد که هر کدام دارای مکانیزمی خاص هستند.
۱- مکانیزم پیوسته (CVT)
مکانیزم پیوسته حالتی است که زیاد رایج نیست و چرخ دندههایی که وظیفه انتقال نیرو را بر عهده دارند به صورت مخروطهای متداخل بر روی همدیگر قرار میگیرند و نمیتوان گفت که گیربکس در چه دندهای است.
۲-مکانیزم مرحلهای (سکوئنشال)
نوع دوم گیربکس ها، آن دستهای هستند که سرعتشان به صورت مرحلهای عوض میشود به همین دلیل به آنها "سکوئنشال" میگویند.
گیربکسهای معمولی برای کسانی که بخواهند سریع دنده عوض کنند ایجاد مشکل میکند و نیاز است که حرکت زیادی به اهرم دنده بدهند به همین دلیل مکانیزم تمام سکوئنشال راه حلی بود که اولین بار در مسابقات اتومبیل رانی مورد استقبال قرارگرفت. در ضمن به دلیل جای کم کابین راننده F۱ فشردن یک یا دو دکمه، کاری راحتتر از جابجا کردن یک اهرم بود.
در این دندهها برای تعویض سرعت، کافی است دکمه (+) را فشار دهید تا دنده یک سرعت (یک دنده) بالا برود و با فشردن (-) دنده یک سرعت پایین میآید (یعنی سنگین میشود).
چند سالی است که این مکانیزم جالب وارد دنیای اتومبیلهای تجاری شده و پورشه اولین بار آن را بر روی مدل ۹۱۱ نصب کرد و نام تجاری آن را Tiptronic نامید. به دنبال این کمپانی، شرکتهای دیگر، چون ب ام و و کرایسلر با سیستمهای مشابه و با نامهای Shiftronic و Geartronic به میدان آمدند.
تیپ ترونیک یک نوع مجرد از گیربکس اتوماتیک توسعه یافته توسط پورشه است و تنها بر روی خودروهای این شرکت و شرکتهای دارای مجوز استفاده میشود. یک گیربکس تیپ ترونیک میتواند مانند سایر گیربکسهای اتوماتیک رایج عمل کند و طر احی آن مانند دیگر گیربکسهای اتوماتیک است و مانند آنها از مبدل گشتاور و مجموعههای خورشیدی استفاده میکند، اما این سیستم همچنین به راننده اجازه میدهد که به شیوه تعویض دندهها تسلط داشته باشد.
منبع: خودروکار