اتمام مرمت بازار فرش و برخی پروژه‌های عمرانی منطقه ثامن در سال ۱۴۰۳ آموزش ١٠٠ هزار نفر در فرهنگسراهای سطح مشهد مقدس جوابیه فرودگاه مشهد در پی سرگردانی مسافران دبی (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) موفقیت قرارگاه عملیاتی خدمت به زائران نوروزی با همدلی و همکاری تمام دستگاه‌ها مأموریت قرارگاه عملیاتی خدمت به زائران نوروزی چهل‌روزه بود تشرف پنج میلیون زائر به حرم مطهر رضوی در شب‌های قدر کاهش ٢۶ درصدی تصادفات جاده‌ای خراسان رضوی در نوروز ۱۴۰۳ بهره‌برداری پارکینگ طبقاتی ١۵٠٠ واحدی میدان شهدا تا انتهای بهار ۱۴۰۳ مراسم شکرانه خدمت قرارگاه عملیاتی زائران نوروزی مشهد برگزار شد دبیرکل مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران: صنعت حمل‌ونقل در کلانشهر‌ها و مراکز استان‌ها به‌زودی برقی‌سازی می‌شود + فیلم تلاش مدیران شهری کلانشهرهای کشور برای ایجاد نشاط اجتماعی نشست مجمع شهرداران کلانشهر‌ها و مراکز استان‌ها به میزبانی مشهد | کلانشهر‌های ایران مهیای برپایی جشن‌های دهه کرامت + فیلم درباره یادگار آذربایجانی‌ها در مشهد شهردار تهران و رئیس مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران: فعلا نمی‌توان در مورد مطالبات شهرداری‌ها به‌طور شفاف صحبت کرد + فیلم صدور ۲ هزار اخطاریه ایمنی ساخت‌وساز در برخوردارترین منطقه مشهد رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در مشهد: میدان‌داری مردم در عرصه‌های مختلف کلانشهر مشهد مشهود است نگاهی به وعده‌های مسئولان شهر مشهد برای سال ۱۴۰۳ طرح جدید شهرداری مشهد برای واگذاری موتورسیکلت برقی ۲ هفته دیگر نخستین اتوبوس برقی شهری مشهد تست می‌شود شهردار مشهدمقدس در مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران: ۱۵ همت مطالبات ثبت شده شهرداری مشهد از دولت است + فیلم
سرخط خبرها

۲۶ میلیون مترمکعب پساب به‌نفع فضای سبز مشهد

  • کد خبر: ۸۳۹۳۴
  • ۲۲ مهر ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۴
۲۶ میلیون مترمکعب پساب به‌نفع فضای سبز مشهد
با توجه به برنامه‌های توسعه‌ای مدیریت‌شهری مشهد، قرار است خروجی تصفیه‌خانه‌ها به سقف ۲۶ میلیون مترمکعب برسد تا همه نیاز آبی فضای سبز مشهد را پوشش دهد.

امیررضا وثوقی | شهرآرانیوز؛ بحران آب یکی از مشکلات پیش روی کلان‌شهر‌های کشور است. این روز‌ها با کاهش بارندگی و استفاده بی‌رویه از آب‌های زیرزمینی، شاهد افت چشمگیر سفره‌های زیرزمینی و محدودیت منابع آبی هستیم. درحالی‌که نیاز‌های آبی کلان‌شهر‌ها روزافزون است، ایجاد تصفیه‌خانه‌های محلی به‌عنوان تأمین‌کننده اصلی منابع مورد نیاز در آبیاری فضای سبز اهمیت پیدا کرده است.

در همین راستا با توجه به برنامه‌ریزی میان‌مدت مدیریت‌شهری برای ایجاد تصفیه‌خانه‌های محلی و تأمین نیاز آبیاری فضای سبز با پساب خروجی، مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری مشهد با اشاره به اینکه سالانه حدود ۲۱ میلیون مترمکعب برای آبیاری ۶۲۰۰ هکتار فضای سبز این شهر نیاز است، گفت: بر اساس مطالعات و برنامه‌ریزی‌های مدیریت‌شهری، در مرحله نخست، تصفیه سالانه ۱۳ میلیون مترمکعب پساب خروجی از تصفیه‌خانه‌های محلی در دستورکار قرار گرفت و با توجه به برنامه‌های توسعه‌ای مدیریت‌شهری، قرار است خروجی این تصفیه‌خانه‌ها به سقف ۲۶ میلیون مترمکعب برسد تا همه نیاز آبی فضای سبز مشهد را پوشش دهد.

احمدرضا سلامی کاهش چشمگیر باران را موجب برهم‌خوردن تعادل در منابع سفره‌های آب زیرزمینی دانست و افزود: با توجه به نرخ رشد جمعیت، مصرف آب و تولید فاضلاب‌های شهری در حال افزایش است. اگر این فاضلاب به‌درستی تصفیه شود، می‌تواند در خدمت کشاورزی و فضای سبز شهری قرار گیرد.

مشهد، پیشرو در ساخت تصفیه‌خانه‌ها

وی با اشاره به اینکه از سال‌های گذشته برنامه‌ریزی‌های مختلفی برای تأمین آب مصرفی بوستان‌های شهر با تکیه بر پساب‌های تصفیه‌خانه‌های محلی طرح‌ریزی شده است، گفت: برهمین اساس ایجاد تصفیه‌خانه‌های گوناگون در دستورکار قرار گرفت. مشهد در اجرای این تصفیه خانه ها بین کلان‌شهر‌های کشور پیشرو است.
مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری با اشاره به برنامه‌ریزی برای ایجاد ۵ تصفیه‌خانه لوکال تجمیعی در شهر، بیان کرد: ابتدا ۱۳ تصفیه‌خانه مدنظر مدیریت‌شهری بود که با توجه به مطالعات، ساخت و توسعه تصفیه‌خانه‌های چهل‌بازه، خین‌عرب، سیدی، آفتاب و آزادی برای تأمین نیاز آبی فضای سبز مدنظر مدیریت‌شهری قرار گرفت.

سلامی با اشاره به پیشنهاد شرکت‌های آب‌وفاضلاب و آب منطقه‌ای برای احداث تصفیه‌خانه پرکندآباد، از اجرای این پروژه توسط شهرداری خبر داد و افزود: هم‌اکنون احداث تصفیه‌خانه پرکندآباد در اولویت برنامه‌های مدیریت‌شهری در این حوزه است. براساس برنامه‌ریزی‌ها، پساب خروجی به شبکه آبیاری فضای سبز متصل می‌شود.

وی ادامه داد: هم‌اکنون مشاور شهرداری در حال تکمیل مطالعات فنی و مالی این پروژه است تا به‌زودی احداث تصفیه‌خانه پرکندآباد عملیاتی شود. مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری با بیان اینکه تصفیه‌خانه چهل‌بازه که بزرگ‌ترین تصفیه‌خانه هوشمند محلی کشور است، به‌تازگی در چرخه تصفیه پساب قرار گرفته است، اظهار کرد: همچنین پروژه‌ای برای افزایش کیفیت پساب تصفیه‌خانه خین‌عرب اجرا شد که با عملیاتی‌شدن این پروژه، کیفیت پساب خروجی مناسب‌تر شده است و پس از آن با اجرای ۸ کیلومتر خط انتقال خروجی، این تصفیه‌خانه به شبکه مستقل آبیاری فضای سبز متصل شده است.
وی با اشاره به اینکه این تصفیه‌خانه پساب را از شمال‌غرب مشهد به ارتفاعات جنوبی شهر منتقل می‌کند، ادامه داد: تصفیه‌خانه خین‌عرب ۶ میلیون مترمکعب در سال ظرفیت برداشت دارد.

علت تأخیر در ساخت تصفیه‌خانه سیدی

سلامی درباره تأخیر در اجرای پروژه تصفیه‌خانه سیدی گفت: این پروژه با مشارکت بخش خصوصی پیشرفتی حدود ۷۰ درصد در زیرساخت‌ها دارد، اما در بخش‌های تأسیسات و تجهیزات الکتریکی تأخیر دارد.
وی اختلافات با شرکت طرف قرارداد را دلیل این تأخیر اعلام کرد و افزود: شهرداری در حال گفت و‌گوست و این احتمال وجود دارد که مدیریت‌شهری پروژه را تکمیل کند.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری مشهد با اشاره به اهمیت تصفیه‌خانه سپتاژ، بیان کرد: فاز شیمیایی این تصفیه‌خانه در تیرماه تمام شده است و فاز بیولوژیکی آن قرار است تا پایان آذر به بهره‌برداری برسد که با عملیاتی‌شدن آن، یکی از معضلات زیست‌محیطی مشهد برطرف می‌شود.
وی افزود: این تصفیه‌خانه حدود یک‌میلیون مترمکعب خروجی پساب دارد و از این آب برای آبیاری درختان بستر کشف‌رود استفاده می‌شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->