تکتم جاوید | شهرآرانیوز؛ به سختی میتوان بخاریها را لابه لای لوازم خانگی چیده شده در فروشگاهها پیدا کرد؛ البته فقط در فروشگاههای بزرگ. فروشگاههای کوچکتر که از خیر آوردن یکی دو نمونه هم گذشته اند. استدلالشان این است که مشتری نیست. هم رکود بازار دخالت دارد و هم ساخت وساز خانههایی که در سالهای اخیر مجهز به سیستم گرمایش مرکزی و پکیج و شوفاژ شده اند. اگرچه سرد شدن هوا باید نشانهای از افزایش خرید چنین وسایلی باشد، تورم کمرشکن اجازه نمیدهد خانوادهها با خیال راحت خرید کنند.
براساس مشاهده خبرنگار شهرآرا، در بازار مشهد انواع بخاری معمولی از یک میلیون و ۵۰۰ هزار تا ۵ میلیون تومان به فروش میرسد. مدلهای شومینهای نیز تنوع قیمتی زیادی دارند و در رده قیمتی یک میلیون و ۸۰۰ هزار تا ۷ میلیون تومان به فروش میرسند. بررسی روند بازار نشان میدهد که گرانی بخاری و قدرت خرید ناچیز مردم سبب شده است اقبال به خرید بخاریهای دست دوم افزایش بیابد. اکنون در فضای مجازی، بخاریهایی به نام «بخاری ژاپنی» با رده قیمتی یک میلیون و ۶۰۰ هزار تا ۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان عرضه میشود.
هرچند گفته میشود که مصرف سوخت بخاری ژاپنی نسبت به بخاریهای ساخت ایران کمتر است، این مسئله را تاکنون نهادهای مسئول مانند استاندارد تایید نکرده اند و بیشتر شایعهای برای پرفروش شدن این نوع بخاری است. برای اطلاع بیشتر با چند فروشنده بخاری ژاپنی در مشهد تماس میگیریم. یکی از آنها بخاری ژاپنی ۳۵۰۰ دست دوم را ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان میفروشد و مدعی است که قصد او از فروش، خرید بخاری بزرگ تری است.
یک فروشنده دیگر میگوید که بخاری ژاپنی مدلهای ۱۵۰۰ و ۲۵۰۰ و ۳۵۰۰ و ۴۰۰۰ و ۵۸۰۰ را دارد. او مدعی است که بخاری هایش را از دبی میآورد و آنها را با ضمانت میفروشد. همچنین در چند وقت اخیر گرانی بخاری سبب شده است بازار بخاریهای دست دوم ایرانی نیز رونق بگیرد. درحال حاضر بیشتر بخاریهای دست دوم ایرانی در فضای مجازی، بین ۷۰۰ هزار تا یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان قیمت دارند.
از بین مشتریانی که میان مغازههای راسته لوازم خانگی خیابان سعدی در رفت وآمدند، آنها که سراغی از بخاری و وسایل گرمایشی میگیرند، اندک هستند و گاه در حد هیچ. مادر و دختر جوانی درحال خواندن برچسب قیمت ها، یک بخاری را نشان میکنند.
دختر جوان میگوید: من تازه عقد کرده ام و آمده بودیم نگاهی به قیمت لوازم خانگی بیندازیم که بدانیم چقدر باید هزینه کنیم. اما درباره خرید بخاری مطمئن نیستم؛ چون وسیلهای است که در یک خانه مستاجری لازم است و در خانه دیگر باید در انباری بماند. مادرش البته دغدغه قیمتها را دارد: «بالاخره باید وسایل جهیزیه کامل باشد، اما با این قیمتها شاید فقط یک بخاری برای دخترم بخرم. لوازم ضروریتر دیگری هست که خریدشان اولویت دارد.»
عزت خواه پنجاه ساله است و او هم قصد خرید بخاری دارد، اما از سخنانش پیداست که بین خرید بخاری نو و دست دوم تردید دارد. میگوید: مدتی است پسرم میگوید داخل سایت دیوار، بخاری با مبالغ خیلی کمتر را برای فروش گذاشته اند. امروز آمدم سری به بازار بزنم، اما از وقتی قیمتها را دیده ام، دارم به خرید همان دست دوم فکر میکنم.
«پارسال یک بخاری برای خانه خودم خریدم که با وجود بزرگ بودن، منزل ۷۵ متری ما را به خوبی گرم نمیکرد، درحالی که بخاری خانه پدرم بعد از ۴۰ سال آن قدر فضای خانه را گرم میکند که اگر کنارش بنشینیم، میسوزیم.» این جملات را مهدی میگوید که معتقد است قدرت بخاریهای امروزی بسیار کم است و به اندازه پولی که میپردازیم، از خرید راضی نخواهیم بود. او میگوید شاید ترجیح بدهد یک بخاری دست دوم قدیمی بخرد.
هیچ کدام از مارکهای قدیمی که قبلا شنیدیم، بین بخاریهای چیده شده نیست. حمیدرضا، فروشنده مرکز خرید بزرگ وابسته به یکی از ادارات، درباره انواع بخاریهای موجود میگوید: آن مارکهای قدیمی دیگر پیدا نمیشود. فعلا همین چند مدل موجود است. البته استقبال چندانی هم از خرید بخاری نمیشود، مگر ازسوی زوجهای جوان. این فروشنده هم تایید میکند که این روزها بازار بخاری مشهد تحت تأثیر عرضه بخاریهای دست دوم در فضای مجازی قرار گرفته است و این مسئله یکی از دلایل رکود بازار است.
خبر افزایش قیمت وسایل گرمایشی به خصوص بخاری را با غلامرضا رزقیان، رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی مشهد، درمیان میگذاریم. او این افزایش قیمت را گرانی نمیداند و معتقد است یک افزایش قیمت منطقی در بازار است که از شهریور تعیین شده است و در ادامه میگوید: مجوز افزایش ۶ درصدی قیمت وسایل گرمایشی نسبت به سال قبل را از ابتدای شهریور، سازمان صنعت، معدن و تجارت ابلاغ کرده است. وی علت این افزایش قیمت را گران شدن قیمت مواداولیه میداند که از حوزه اختیار تولیدکننده خارج است.
رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی مشهد از بازاری میگوید که با وجود کیفیت، خریداری ندارد: بخاریهای تولیدشده در کارخانجات مشهد از نظر کیفیت و خدمات پس از فروش، با دیگر شهرهای کشور مقایسه شدنی نیستند و ما در شرایط فعلی از نظر حجم کالای تولیدشده نه تنها کمبود نداریم، بلکه بازارمان اشباع است و در رکود هم به سر میبریم؛ زیرا توان خرید مردم کم شده است. رزقیان تاکید میکند: میزان مشتریها با فصل سرما تناسب ندارد و بیشتر مشتریان که زوجهای جوان هستند، توان خرید ندارند.
به گفته او، فروشندهها اکنون به دلیل وضعیت بازار به اندازه نیازشان کالا میخرند و بخاریها زیر قیمت مصوب در بازار توزیع میشود، اما بازهم استقبال کم است. رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی مشهد درباره تمایل شهروندان به خرید بخاری دست دوم داخلی و خارجی از سایتهایی که تنها مزیتشان قیمت اندک است، میگوید: سایتها و کانالهایی مانند دیوار، مرجع اتحادیه نیستند و آنها را قبول نداریم.
لوازم عرضه شده در این سایتها باید مجوز سازمان صنعت، معدن و تجارت را داشته باشند و برای اجناس، کد رهگیری صادر کنند که درصورت بروز تخلف، برای خریدار امکان شناسایی و شکایت وجود داشته باشد. رزقیان از شهروندان میخواهد لوازم گرمایشی یا خانگی را از فروشگاههای معتبر دارای پروانه کسب خریداری کنند که ضمانت نامه معتبر و مهر داشته باشند.