رونمایی از پوستر برگزاری دومین رویداد اهدای جایزه ملی جوانی جمعیت سامانه شمس برای ثبت ایده‌های شهری راه‌اندازی می‌شود شورای شهر مشهد تحقیق و تفحص از مساجد تخریب شده منطقه ثامن را کلید زد شهرداری مشهدمقدس به عنوان دبیرخانه کمیته خلاقیت و نوآوری کلانشهر‌ها فعالیت خواهد کرد ۱۴۵ میلیارد تومان مطالبات مراکز طرف‌قرارداد تأمین‌اجتماعی خراسان‌رضوی پرداخت شد شهروند خبرنگار | درخواست کاهش ایستگاه‌های اتوبوسرانی در محدوده میدان فردوسی تا میدان استقلال مشهد + پاسخ علت دود غلیظ در مترو مشهد چه بود؟ برنامه‌ریزی شهرداری مشهد برای حمایت از خلاقیت و نوآوری ترافیک در بزرگراه‌های مشهد | فوت عابر پیاده درتصادف با سواری در بولوار مصلی (۵ اردیبهشت ماه۱۴۰۳)  دیدار شهردار مشهد با معاونین وزارت اقتصاد و دارایی به منظور افزایش تعاملات فیمابین بیست و دومین جلسه شورای اسلامی استان خراسان رضوی برگزار شد + فیلم (۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) اعمال تخفیف ۵۰ درصدی برای عوارض تجدید بنا‌های تجاری در مشهد ره‌باغ بهشت؛ بهشت آثار تاریخی مشهد ابلاغ دستورالعمل بهره‌برداری و نگه‌داری بوستان‌ها و سایت‌های بانوان در مشهد اراده قاطعی برای توقف فعالیت پیمانکار معدن دیزدر وجود ندارد | چوب حراج به میراثی ۴۰۰۰ ساله معضل تجمع مراکز درمانی در  احمدآباد مشهد با ابزار‌های تشویقی حل می‌شود استاندار خراسان رضوی: روح معنوی اسلام در بناها بروز می‌کند طراحی داشبورد مدیریتی جرائم و تخلفات شهری در مشهد | اولین داشبورد جرائم شهری در کشور آغاز عملیات اجرایی احداث بزرگ‌ترین دهکده مدرن ورزشی شرق کشور در مشهد افزایش تعداد عرضه کنندگان لباس‌های مستعمل در مشهد
سرخط خبرها

سوگواری شهادت امام حسن عسکری(ع) در حرم مطهر رضوی

  • کد خبر: ۸۴۲۸
  • ۱۵ آبان ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۹
سوگواری شهادت امام حسن عسکری(ع) در حرم مطهر رضوی
آیت الله علم الهدی: مقاومت حضرت امام حسن عسکری(ع) و زندگی و مبارزات سیاسی آن حضرت امامت را به عنوان یک اصل دینی و سیاسی در جامعه آن زمان تبدیل کرد.

به گزارش شهرآرانیوز، از صبح امروز زائران و مجاوران بارگاه منور رضوی برای عرض تسلیت به مناسبت شهادت امام یازدهم عازم حرم رضوی شدند و هیات‌های مذهبی و دسته های عزاداری نیز از چهار خیایان اصلی منتهی به حرم خود را به صحن و سرای امام رضا(ع) رساندند تا ارادت خود را به آن امام همام و خاندان مطهرش به نمایش گذارند.

آنچه را که می توان به عنوان یکی از ویژگی‌های سوگواری در روز شهادت حضرت امام حسن عسکری(ع) در حرم امام رضا(ع) برشمرد برگزاری مراسم دعا و ذکر مصیبت همراه با دعا برای تعجیل در فرج حضرت حجت (عج) است.

با توجه به اینکه پس از غروب، آغاز سالروز امامت حضرت مهدی(عج) گرامی داشته می شود و پس از دو ماه سوگواری محرم و صفر نوبت به اعیاد ربیع الاول می رسد دعا برای فرج مورد توجه عاشقان اهل بیت عصمت و طهارت (ع) قرار دارد.

برنامه زندگی شیعیان متاثر از مبارزات امام عسکری(ع) شود

مراسم رسمی عزاداری و سوگواری سالروز شهادت امام حسن عسکری(ع) نیز با حضور زائران و مجاوران در رواق امام خمینی(ره) برگزار ‌شد که در این برنامه مداحان خاندان عصمت و طهارت به مرثیه سرایی و سینه زنی ‌پرداختند و سپس نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی در سخنانی درباره تبیین زندگی و مبارزات امام حسن عسکری(ع) گفت: آنچه که از زندگی و مبارزات آن امام معصوم تحلیل و برداشت می شود باید تمام حرکات و برنامه زندگی اجتماعی و سیاسی ما شیعیان را تحت تاثیر قرار دهد.

آیت الله سید احمد علم الهدی افزود: مقاومت حضرت امام حسن عسکری(ع) و زندگی و مبارزات سیاسی آن حضرت امامت را به عنوان یک اصل دینی و سیاسی در جامعه آن زمان تبدیل کرد.

وی به محدودیت شدید امامان معصوم پس از امام رضا (ع) اشاره و بیان کرد: این مصائب برای امام هادی(ع) و امام عسکری(ع) با حبس‌های طولانی مدت همراه بود.

امام جمعه مشهد گفت: دوران حبس حضرت امام حسن عسکری(ع) از سنین ۱۴ سالگی ایشان و زمانی که پدر بزرگوارشان امام هادی(ع) به زندان‌های سامرا برده می شدند آغاز شد و پس از امامت نیز طول دوران حبس ایشان زیاد بود.

علم الهدی افزود: دوران زندانی شدن امام حسن عسکری(ع) با احتساب حبس‌های پیش از امامت ایشان به ۱۱ سال می رسد که در بین امامان شیعه(ع) از همه بیشتر است.

 

سوگواری شهادت امام حسن عسکری(ع) در حرم مطهر رضوی

 

دسته عزای خادمان رضوی

صبح امروز هم جمعی از خادمان حرم مطهر امام رضا (ع) در قالب دسته عزا مراسم سوگواری شهادت این امام همام را با سینه‌زنی و نوحه خوانی از ایوان باب الکاظم (ع) آغاز کردند و با گذر از صحن کوثر و باب السلام در صحن آزادی گردهم آمدند و شهادت مظلومانه یازدهمین پیشوای مسلمانان را به محضر حضرت علی بن موسی الرضا (ع) و حضرت صاحب الزمان (عج) تسلیت گفتند.

در این مراسم که با ذکر مصیبت خاندان عصمت و طهارت همراه بود حجت الاسلام والمسلمین جعفر اسلامی فر به عنوان کارشناس مذهبی به ایراد سخنرانی پیرامون برکات وجود مبارک اهل بیت(ع) پرداخت و گفت: عزت و سربلندی در پرتو بندگی خدا و حرکت در مسیر توحید، نبوت و امامت محقق می‌شود.

وی با بیان اینکه اهل بیت(ع) رنج‌های زیادی را در مسیر تبلیغ دین متحمل شدند افزود: ائمه عصمت و طهارت(ع) به وسیله بندگی و عبودیت پروردگار مورد توجه خداوند قرار گرفته اند ولی در مقابل، کفار به دلیل سرکشی از دستورات الهی پست و ذلیل شده اند.

این کارشناس دینی با استناد به حدیثی از امام حسن عسکری(ع) گفت: انسان به عزت نفس و تکریم شخصیت بیش از همه چیز نیازمند است چرا که رنج و سختی قابل تحمل است اما تحقیر شخصیت و پایمال شدن عزت انسان قابل جبران نیست.

اسلامی فر افزود: عزتمندی، مهمترین پیام زندگانی ائمه اطهار(ع) است بنابر این کسانی که در مسیر این بزرگواران حرکت کنند از نور هدایتشان بهره مند شده و گرفتار مشکلات زندگی نخواهند شد.

همچنین مراسم عزاداری ویژه بانوان نیز در روز شهادت این امام مظلوم با عنوان "خورشید سامراء" در رواق حضرت زهرا (س) همراه با سخنرانی و روضه خوانی برگزار ‌شد.

برپایی حلقه‌های معرفت، سخنرانی در مسجد گوهرشاد و همچنین برگزاری سخنرانی ویژه زائران غیر ایرانی از دیگر برنامه‌های شب و روز شهادت امام حسن عسکری(ع) در حرم مطهر رضوی بوده است.

بازار مشهد رخت شادی به تن می کند

بر اساس رسمی دیرینه بیشتر مغازه ها و واحدهای صنفی در بازار مشهد صبح شهادت امام حسن عسکری(ع) تعطیل کرده و در عزا و ماتم اهل بیت(ع) به سوگواری می نشینند و در دوره معاصر نیز هر چند از تعداد واحدهای صنفی تعطیل و عزادار کاسته شده است اما هنوز هم برخی از مغازه داران به ویژه در بافت پیرامونی حرم دست از کسب و کار کشیده و خود را برای بازگشایی مغازه در غروب روز هشتم ربیع الاول آماده می کنند.

بازاریان پس از غروب، پرچم ها و پارچه‌های سیاه عزا را که به مناسبت به مناسبت ماههای محرم و صفر بر سر در مغازه ها نصب کرده بودند باز می کنند و لباس سفید می پوشند و برخی نیز با توزیع شیرینی فرارسیدن سالروز آغاز امامت حضرت حجت(ع) و اعیاد ماه ربیع الاول را گرامی می دارند.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی مرسوم شده است که در این روز کاسبان، پرچم جمهوری اسلامی را به عنوان پرچم حکومت زمینه ساز ظهور حضرت مهدی(عج) بر سر در مغازه ها نصب کنند و هنوز نیز برخی از بازاریان به صورت خودجوش این اقدام نمادین را انجام می دهند.

منبع: ایرنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->