رنو پی کی ۴۰۰ میلیون شد | انفجار قیمت خودروی نوستالژیک! + عکس قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) بورس قرمزپوش شد | دیدگاه مثبت کارشناسان درباره روند آتی بازار سرمایه (۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) میزان رهن و اجاره ملک در منطقه آبکوه مشهد چقدر است؟ + جدول (۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) ۱۵۰۰کیلو زعفران فردا (۵ اردیبهشت) در بورس کالا عرضه می‌شود افزایش احتمالی حقوق و دستمزد کارگری منوط به استقرار مجلس جدید | ۶۵ درصد واحد‌های صنعتی خراسان‌رضوی به طرح طبقه‌بندی مشاغل پیوستند تورم در خراسان رضوی افزایشی شد + علت طلای سرخ در سیطره دلال‌ها آیا سقف برداشت از حساب‌های بانکی کاهش یافت؟ هدف سازمان امور مالیاتی، شناسایی بدون‌پرونده‌ها و زیرزمینی‌هاست | شناسایی ۱۰۰ مؤدی جدید و مطالبه  بیش از  ۳۰۰۰ میلیارد تومان مالیات + فیلم کاهش قیمت و افزایش حباب سکه به دنبال گران‌شدن دلار + جدول (۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) بخش املاک «دیوار» و «شیپور» مسدود می‌شود + علت توضیحات دستیار ویژه معاون اول رئیس‌جمهور درباره واردات خودرو تامین زمین ۱.۸ میلیون واحد نهضت ملی مسکن کاهش حقوق کارگران در صورت تعطیلی پنج‌شنبه تخلف است مدل قیمت‌گذاری گواهی اسقاط خودرو دستخوش تغییر می‌شود زمان پایان اعتبار مجوز‌های کاغذی اعلام شد پاسخ معاون وزیر کار به درخواست افزایش حقوق کارگران فروش فوق‌العاده سایپا از روز چهارشنبه ۵ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ + لینک ثبت‌نام نرخ تورم فروردین ۱۴۰۳ اعلام شد (۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) وزیر صمت: شورای رقابت مسئول قیمت‌گذاری پژو پارس است تسهیلات ۷۰۰ میلیون تومانی برای خرید خودرو + جزئیات (۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) نگاهی به بازار خرید و اجاره هواپیمای شخصی در ایران | خرید جت شخصی چند تومان آب می‌خورد؟ تشدید نظارت ها بر بازار مسکن | پلمب ۳ بنگاه املاک در مشهد (۳ اردیبهشت ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

در چه صورت پروانه واحد تولیدی تعلیق یا حتی باطل می‌شود؟

  • کد خبر: ۸۴۴۷۲
  • ۲۶ مهر ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۷
در چه صورت پروانه واحد تولیدی تعلیق یا حتی باطل می‌شود؟
معاون ارزیابی انطباق اداره کل استاندارد خراسان‌رضوی با اشاره به اهمیت استانداردسازی در صنعت مواد غذایی گفت: ۵۰ درصد پروانه‌های استاندارد خراسان‌رضوی در حوزه صنعت غذایی صادر می‌شود.

طنین همتی| شهرآرانیوز، چند سالی است که توجه و تمرکز مقام معظم رهبری روی توسعه تولید داخلی و کالای ایرانی قوت گرفته است، به‌طوری‌که از سال ۹۶ تا ۱۴۰۰، تولید و اشتغال، حمایت از کالای ایرانی، رونق‌تولید و... ازجمله نام‌گذاری‌های سال‌ها بوده است. در کنار تأکید بر توجه به تولید کالای ایرانی، به اهمیت استانداردسازی و کیفیت تولید داخلی هم توجه شده است که جا دارد تولیدکنندگان با درنظرگرفتن این تأکیدها، کیفیت تولیدات را نیز مدنظر قرار دهند.
معاون ارزیابی انطباق اداره کل استاندارد خراسان‌رضوی در گفتگو با شهرآرانیوز درباره وضعیت استاندارد تولیدات داخلی استان اظهار کرد: اگر ما می‌خواهیم تولید ملی خوبی داشته باشیم، چه از این نظر سلامت مردم و اعتماد به محصول و چه از نظر اینکه کالای ما سهمی در بازار جهانی داشته باشد، تولیدکننده باید در جهت تولید کالای باکیفیت قدم بردارد.

زیربنای چرخش اقتصادی، رعایت و کنترل کیفیت کالای داخلی است

وی ادامه داد: تا زمانی که نتوانیم کالای باکیفیت تولید کنیم، مشتریان خارجی خوبی نخواهیم داشت و از طرفی هزینه‌هایی هم به جامعه تحمیل می‌کنیم، بنابراین باید بدانیم زیربنای یک چرخش اقتصادی و تولید باکیفیت ایرانی همین رعایت و کنترل کیفیت است.
حامد محمدی با اشاره به اینکه در حوزه استاندارد ۲ موضوع مطرح است، یکی تخلف و دیگری عدم انطباق، تصریح کرد: در بحث تخلفات منظور کالا‌هایی است که مشمول استاندارد اجباری هستند. بعضی کالا‌ها با تصویب شورای‌عالی استاندارد تولیدشان مشمول مقررات استاندارد اجباری است و تا زمانی که استاندارد نگرفته باشند، اجازه تولید و عرضه ندارند. از تخلفاتی که گاهی اتفاق می‌افتد، این است که یک واحد تولیدی شروع به فعالیت می‌کند، اما برای آن محصول هنوز پروانه استاندارد تهیه نمی‌کرده است. البته در صورت شناسایی چنین واحدی روال این است که خط تولید آن واحد متوقف شود. این از آن دسته تخلفاتی است که در حوزه استاندارد می‌توانیم ببینیم.

صدور ۵۰ درصد پروانه‌های استاندارد خراسان‌رضوی در حوزه صنعت غذایی

وی درباره اهمیت صنایع غذایی در استان اظهار کرد: به این دلیل که صنایع غذایی مستقیم با سلامت مردم در ارتباط‌اند، توجه ما به این بخش زیاد است. همچنین صنعت قالب ما صنعت مواد غذایی است، به‌طوری‌که تقریبا ۵۰ درصد پروانه‌های استاندارد در حوزه صنعت غذایی صادر می‌شود. بر همین اساس، این بخش حساسیت بیشتری برای ما دارد.
وی گفت: همچنین باتوجه‌به اهمیت موضوع، علاوه بر ما معاونت غذا و داروی علوم‌پزشکی مشهد هم خوشبختانه بر صنایع غذایی نظارت می‌کند. نظارت ۲ دستگاه باعث می‌شود ضریب اطمینان نظارت‌ها بیشتر شود.
این مقام مسئول اظهار کرد: باتوجه‌به اینکه کشور ما زلزله‌خیز است، بحث محصولات ساختمانی اهمیت زیادی دارد. بر همین اساس، نظارت بر استاندارد صنایع ساختمانی اهمیت دارد. همچنین در زمینه قطعات خودرویی توجه به بخشی زیاد است که بحث ایمنی قطعات در آن خیلی پررنگ است، مثل کمربند ایمنی خودرو. در زمینه استاندارد و نگرش آن به تولید کالا، نظارت‌ها باید به‌گونه‌ای باشد که در مجموع باعث افزایش ایمنی و سلامت مردم و جلوگیری از ضرر و زیان مصرف‌کننده شود.
وی درباره نحوه کنترل‌ها اظهار کرد: کنترل‌های ما در استان به‌نحوی است که در سال حدود ۴ بار سرزده بازرسی می‌کنیم. علاوه بر این بازرسی، از خط تولید و انبار مجموعه نمونه‌برداری می‌شود و باتوجه‌به استاندارد هر کالا آزمایش می‌شود.
محمدی یادآور شد: در طرح اجرای هماهنگ استاندارد‌های اجباری که با عنوان « طرح طاها» که در کشور مطرح است، ادارات کل استاندارد فقط به نمونه‌برداری از انبار‌ها و خط تولید اکتفا نمی‌کنند و با خرید محصولات از بازار، کیفیت محصول را در آخرین حلقه، یعنی توزیع، ارزیابی می‌کنند.
وی اضافه کرد: علاوه بر این، ما افرادی را آموزش دادیم و تأیید صلاحیت کردیم که دائم در محل مستقرند. مدیران کنترل کیفیت، کیفیت کالا را در آزمایشگاه واحد تولیدی کنترل می‌کنند و اگر شاخص‌های استاندارد کالا پذیرفتنی باشد، تأیید می‌شود، در غیر این صورت باید تا تأیید نهایی نواقصش برطرف شود.

۱۰۰۰ قلم کالا و خدمت داریم که استانداردهای آنها اجباری است

کالا‌هایی که شامل استاندارد اجباری هستند، اگر در آزمون انجام‌شده با استاندارد‌ها مطابقت نداشته باشند، مطابق ضوابط نمرات منفی به واحد تولیدی اختصاص داده می‌شود که اگر این نمرات منفی به حدنصابی مشخص برسد، ممکن است پروانه واحد تولیدی تعلیق یا حتی باطل شود.
معاون ارزیابی انطباق اداره کل استاندارد خراسان‌رضوی یادآور شد: سازمان ملی استاندارد در حدی که قانون برای آن در نظر گرفته است، نظارت می‌کند. همه کالا‌های تولیدی ما استاندارد اجباری ندارند. ما حدود ۱۰۰۰ قلم کالا و خدمت داریم که استانداردهایشان اجباری است و فقط در زمینه آن‌ها وارد می‌شویم.
محمدی ادامه داد: استاندارد باید در کشورمان به حدی برسد که تولیدکننده‌ها به این جمع‌بندی برسند که کیفیت‌زایی در وهله اول به آن‌ها کمک می‌کند و خود تولیدکننده باید به‌دنبال کیفیت باشد، نه اینکه دستگاه اجرایی و نظارتی کیفیت را به تولیدکننده القا کنند. ما به‌عنوان دستگاه نظارتی و طبق ضوابط و مقررات تعیین‌شده، وظیفه نظارتی‌مان را مداوم و مستمر انجام می‌دهیم، اما امیدواریم روزی برسد که خود تولیدکننده به‌دنبال استانداردسازی و افزایش کیفیت باشد.
وی درباره تطابق استاندارد‌های داخلی با خارجی اظهار کرد: تقریبا همه استاندارد‌های داخلی ما از استاندارد‌های بین‌المللی الگو می‌گیرد، مگر در بعضی اقلام که آن‌هم به‌دلیل شرایط اقلیمی خاص و عوامل فرهنگی و مذهبی مجبوریم استاندارد‌ها را بومی‌سازی کنیم؛ وگرنه پایه استاندارد‌های بومی ما هم استاندارد‌های جهانی است.
وی تأکید کرد: کد استاندارد زیر علامت استاندارد روی بسته‌بندی کالا درج می‌شود. این کد ده‌رقمی شناسه یکتای کالاست که هر واحد تولیدی روی محصولش درج می‌کند. مصرف‌کننده‌ها برای اینکه از صحت و اصالت پروانه استاندارد کالا مطمئن شوند، می‌توانند کد ده‌رقمی زیر علامت استاندارد را به شماره ۱۰۰۰۱۵۱۷ پیامک کنند و استعلام بگیرند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->