افت شدید قیمت خودرو‌های خارجی و مونتاژی ادامه یافت (۹ تیر ۱۴۰۴) | تیگو ۸ پرومکس ۳.۵ میلیارد تومان بررسی قیمت امروز خودرو‌های داخلی (۹ تیر ۱۴۰۴) | تارا اتوماتیک کمتر از ۱.۲ میلیارد تومان شرایط فروش ۵ محصول کرمان‌موتور اعلام شد (تیر ۱۴۰۴) تدوین بسته ویژه حمایت از صنایع در ۵ بخش نیاز ۷۲ هزار مگاواتی مصرف کنونی شبکه برق کشور مصوبه واردات خودرو‌های لوکس با تعرفه ۱۹۰ درصد ابلاغ شد قیمت نهایی محصولات سایپا اعلام شد + جدول (۹ تیرماه ۱۴۰۴) مردم در صف انتظار وام بانکی، تسهیلات در انتظار بودجه سرخ‌پوشی بورس برای سومین روز متوالی | شاخص در سه روز اخیر ۷ درصد ریزش کرد (۹ تیر ۱۴۰۴) بازگشت وجوه بلیت پرواز‌های لغوشده به‌تدریج در حال انجام است قیمت جهانی نفت در بازار امروز (۹ تیرماه ۱۴۰۴) اعلام شد قیمت طلای جهانی در بازار امروز (۹ تیرماه ۱۴۰۴) اعلام شد | کاهش چشمگیر قیمت طلای جهانی وزیر نیرو: کسری سوخت نیروگاه‌های برق در سال گذشته بر اثر اقدامات رژیم صهیونیستی بود قیمت دلار جهانی در بازار امروز (۹ تیرماه ۱۴۰۴) اعلام شد | دلار سقوط کرد خبری جدید از واریز مرحله دوم سود سهام عدالت سال مالی ۱۴۰۲ قیمت امروز دلار، طلا، سکه و ارز دیجیتال (۹ تیر ۱۴۰۴) | جهش دلار به کانال ۸۹ هزار تومان قیمت طلا در مشهد در مدار رشد (۹ تیر ۱۴۰۴) قیمت جدید کارخانه‌ای محصولات ایران خودرو ویژه تیر ۱۴۰۴ اعلام شد از بازار خودرو چه خبر؟ | جنگ ۱۲ روزه رکود بازار خودرو را عمیق‌تر کرد دلیل ریزش بورس پس از آتش بس چه بود؟ شرایط و نحوه بخشودگی ۱۰۰ درصدی جرائم مالیات بر ارزش افزوده اعلام شد قیمت امروز میوه و صیفی‌جات اعلام شد (۹ تیر ۱۴۰۴) | تیل آتشی به بازار مشهد آمد مصرف برق به ۷۶ هزار مگاوات می‌رسد | لزوم همکاری مردم در مدیریت مصرف شرایط کنونی بورس گذراست | حمایت ۵.۵ همتی از بازار سهام در دو روز گذشته قیمت گوشت و مرغ در مشهد؛ ارزان‌تر از کل کشور (۹ تیر ۱۴۰۴) بدهی ۶۰۰ میلیاردی شرکت‌های هواپیمایی و اقامتگاه‌ها به مسافران گزارش میدانی از بازار عمده فروشان میدان بار مشهد | سبقت گرانی مواد‌ غذایی از تورم دور جدید عرضه محصولات ایران‌خودرو از پنجشنبه (۱۲ تیر ۱۴۰۴) ممنوعیت افزایش قیمت کالا و خدمات تا اطلاع ثانوی (۸ تیر ۱۴۰۴)
سرخط خبرها

ایران با همکاری ترکیه خودرو می‌سازد؟

  • کد خبر: ۸۵۱۶۸
  • ۰۲ آبان ۱۴۰۰ - ۱۹:۵۸
ایران با همکاری ترکیه خودرو می‌سازد؟
رئیس کمیسیون بهبود محیط کسب و کار اتاق بازرگانی تهران می‌گوید شرایط برای تولید یک خودروی مشترک میان ایران، ترکیه و روسیه فراهم است.

به گزارش شهرآرانیوز، تعدادی از صادرکنندگان و فعالان اقتصادی روز ۲۹ مهر ماه به مناسبت روز ملی صادرات با ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری ایران دیدار کردند. در این دیدار تعدادی از فعالان اقتصادی دیدگاه‌های خود نسبت به شرایط امروز و افق پیش‌روی کشور را تشریح کرده و پیشنهاداتی برای بهبود شرایط اقتصادی کشور ارائه کردند.

محمدرضا نجفی منش – رئیس کمیسیون بهبود محیط کسب و کار اتاق بازرگانی تهران – به عنوان یکی از حاضران در این نشست به ارائه پیشنهاداتی برای بهبود شرایط صنعت خودرو کشور پرداخت.

او در این رابطه توضیح داده: من سه پیشنهاد در ارتباط با صنعت خودرو مطرح کردم؛ پیشنهاد اول این بود که واردات در مقابل صادرات برای خودرو اجرایی شود. در این صورت ارز مورد نیاز برای واردات از محل صادرات تامین‌ می‌شود و به منابع ارزی کشور نیز فشاری وارد نخواهد شد. ضمن آنکه تب تقاضای خودروهای خارجی نیز فروکش کرده و قیمت خودروهای خارجی در بازار کاهش پیدا می‌کند. در واقع در این طرح می‌تواند خودروهای در حد ۳۵ هزار دلار وارد شود که چندان لوکس هم نیستند.

او افزود: پیشنهاد دیگر آن بود که سه کشور ایران، روسیه و ترکیه از طریق توافق روسای جمهورشان، اقدام به تولید خودروی مشترک و صادرات آن کنند؛ به نحوی که در هر کشور ۳۰ درصد از این خودرو ساخته شود.

موضوع دیگری که رئیس کمیسیون بهبود محیط کسب و کار و رفع موانع تولید اتاق تهران با رئیس جمهوری در میان گذاشته، وضعیت نامساعد قطعه سازان بوده است و او درخواست کرده که دولت به وضعیت قطعه سازان توجه نشان دهد.

به گفته نجفی منش، در حاشیه این جلسه، امکان مذاکره فعالان بخش خصوصی با علی صالح آبادی رئیس کل بانک مرکزی نیز فراهم شده است و آنها شکایت سیستم بانکی را نزد او آورده اند. او در این باره توضیح داد: فعالان اقتصادی به این نکته اشاره کردندکه سیستم بانکی روی تولید فشار غیرضروری وارد می‌کند؛ برای مثال، بانک‌ها، تسهیلات‌گیرندگان را مجبور می‌کنند که رسوب نقدینگی داشته باشند؛ درحالی که این انتظار بیجایی است و تولید کننده منابع خود را وارد تولید کرده‌است. یا اینکه بانک‌ها برای اعطای وام، وثایق سنگین می خواهند. در حال حاضر سیستم بانکی به کمک قطعه سازان آمده و به آنها تسهیلات می‌دهد و بازپرداخت با خودروساز است. اما وقتی قطعه ساز به بانک مراجعه می‌کند که طلب خود را وصول کند، ‌ بانک، ۲۰ درصد از این مبالغ را به عنوان حساب سپرده نگهداری می کند.

او درباره آخرین وضعیت مشکلات صنعت خودرو کشور نیز گفت: متاسفانه با تداوم شیوه قیمت گذاری دستوری، خودروسازان با زیان انباشته قابل توجهی مواجه هستند و این موضوع خود را در تامین نقدینگی لازم و تسویه بدهی آنها به قطعه سازان نیز نشان داده است.

به گفته عضو اتاق بازرگانی تهران، برای برون رفت از این شرایط، رها کردن قیمت گذاری دستوری اهمیت فراوانی دارد، زیرا در غیر این صورت نمی‌توان انتظار داشت که شرکت‌های فعال در صنعت خودرو امکان بهبود شرایط خود را داشته باشند.

منبع: ایسنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->