پلمب یک آتلیه عکاسی در مشهد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) راه‌های شناسایی لاستیک، روغن و فیلتر تقلبی خودرو یک راه بسیار ساده برای دریافت سود سهام عدالت بیانات مقام معظم رهبری حرف دل همه کارگران بود بنزین سوپر امروز در کدام جایگاه‌های مشهد توزیع می‌شود؟ (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) امتیاز ۶۰۰ میلیون تومانی برای دارندگان کارت ملی! نمک‌هایی که کاش نم نمک کم شوند! دلار وارد کانال ۶۲ هزار تومان شد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) اختصاص بسته‌های ویژه مادران باردار به ۸۲۵ هزار خانوار خراسان رضوی افزایش ۴۸ درصدی واردات قهوه به کشور زمان برگزاری مزایده جدید شمش طلا اعلام شد+ جزئیات متوسط قیمت کالاهای خوراکی منتخب در مناطق شهری کشور مسیر دسترسی کشاورزان به یافته‌های علمی شرکت‌های دانش‌بنیان تسهیل می‌شود بازگشت دلار به کانال ۶۲ هزار تومان در بازار آزاد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) معاون وزیر جهاد کشاورزی: خراسان رضوی می تواند پایلوت تولید نان کامل باشد + فیلم قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) | نرخ طلا ثابت ماند نقش قانون‌گذاری و نظارت بسیار ضعیف در حوزه ایمنی و بهداشت کار آخرین وضعیت اجاره خانه در مشهد | سهم اجاره در سبد هزینه خانوار بیشتر شده است تزریق ۵ هزار میلیارد تومان نقدینگی به بورس انرژی شناسه «یکتا» چیست؟ + نحوه تبدیل پروانه‌کسب کاغذی به الکترونیکی گوشت آفریقایی و تانزانیایی به ایران وارد می شود اجاره مسکن در منطقه طلاب مشهد چقدر نقدینگی لازم دارد؟ | تعدد فایل‌های کمتر از ۱۰۰ متر (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) عراق، اصلی‌ترین مقصد صادرات مرغ منجمد ایرانی ورق در بازار خودرو برگشت؛ قیمت‌ها صعودی شد | آخرین قیمت پژو، سمند، ساینا، شاهین، دنا و تارا (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) وزیر کار: مسکن، معیشت، اشتغال و دستمزد مهمترین دغدغه‌های جامعه کارگری است
سرخط خبرها

گرانی خود سرانه در بازار لوازم خانگی

  • کد خبر: ۸۵۲۰۴
  • ۰۳ آبان ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۶
گرانی خود سرانه در بازار لوازم خانگی
درحالی که قیمت لوازم خانگی در بازار با افزایش همراه بوده است، مسئولان وزارت صمت هرگونه افزایش قیمت از سوی تولیدکنندگان را تکذیب می‌کنند.

الهام مهدیزاده | شهرآرانیوز؛ درحالی که قیمت لوازم خانگی در بازار با افزایش همراه بوده است، مسئولان وزارت صمت هرگونه افزایش قیمت از سوی تولیدکنندگان را تکذیب می‌کنند. هر چند یکشنبه، محمدحسین رحیمی، عضو هیئت مدیره اتحادیه لوازم خانگی، گفت که بازار لوازم خانگی در آرامش به سر می‌برد و برخی تولیدکنندگان که قیمت محصولاتشان را افزایش داده بودند، قیمت‌ها را به حالت قبل برگردانده اند. بااین حال، مشاهده خبرنگار شهرآرا از بازار لوازم خانگی در خیابان سعدی نشان می‌دهد که قیمت‌ها نسبت به ماه پیش دست کم ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش یافته است.

به عنوان نمونه تلویزیون‌های برند‌های داخلی در همین یک هفته گذشته ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان گران‌تر شده است. این نرخی است که یکی از فروشندگان برای تلویزیون‌های داخلی می‌دهد. افزایش قیمت‌هایی که اشاره می‌کند به تلویزیون‌های ایرانی محدود نیست. او به افزایش قیمت یخچال‌های سایدبای ساید یک برند داخلی در بازار نیز اشاره و توصیه می‌کند که همین امروز خرید کنید، چون معلوم نیست فردا قیمت‌ها چطور باشد! یکی دیگر از فروشنده‌ها هم می‌گوید انواع لوازم خانگی برند‌های معروف ایرانی در یک ماه گذشته ۱۵درصد گران شده اند. اما محصولات برند‌های کمترشناخته شده زیر ۱۰ درصد تغییر قیمت داشته اند.

قیمت لوازم خانگی در بازار مشهد

اکنون حداقل مبلغ مورد نیاز برای خرید یخچال و فریزر ایرانی ۲۳ تا ۲۴ میلیون تومان است و اجاق‌های ایرانی نیز بیش از ۶ میلیون تومان قیمت دارند. فروشندگان بازار لوازم خانگی می‌گویند که این قیمت‌ها دست کم ۱۰ درصد نسبت به یک ماه پیش گران‌تر شده است. هفته ابتدایی مهرماه بود که باتوجه به درخواست جمعی تولیدکنندگان، واردات لوازم خانگی کره‌ای به ایران ممنوع شد. برخی افراد این ممنوعیت را دلیل گرانی‌ها اعلام می‌کنند، اما فعالان حوزه صنعت این مسئله را تکذیب کردند و معتقدند که اگر نوسانی هم در بازار ایجاد شده باشد، ناشی از افزایش هزینه عوامل تولید است.

گران شدن لوازم خانگی را از شما می‌شنویم

اما رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی از گران شدن لوازم خانگی در هفته گذشته اظهار بی اطلاعی می‌کند. حسن حسینی می‌گوید: اینکه تولیدکننده محصول را گران کرده است یا نه، بی خبرم و از شما می‌شنوم.

وی به قوانین اقتصادی و نقش آن در قیمت گذاری اشاره می‌کند و می‌گوید: در همه دنیا عرضه با تقاضا رابطه مستقیم دارد. به عبارتی هر زمان که عرضه کم شود و کالا در بازار در مقایسه با تقاضا‌هایی که وجود دارد، کمتر شود، شاهد افزایش قیمت هستیم.

نایب رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت کشور در ادامه با طرح سؤالی می‌گوید: این سؤال را هم باید در کنار پرسش شما برای گرانی کالا‌ها پرسید؛ اینکه آیا فقط لوازم خانگی گران شده است؟ مگر کالا‌های دیگر در این مدت گران نشده اند؟ بهتر است زمانی که از گرانی سؤال می‌شود، به تورم تولید و نقش رشد قیمت مواد اولیه و هزینه‌های جانبی نیز توجه شود. حسینی درباره حمایت دولت از تولیدکنندگان داخلی لوازم خانگی و طرح ممنوعیت ورود کالا‌های کره نیز می‌گوید: این اعتقاد شخصی من است که حمایت از تولیدکننده تنها محدودیت واردات نیست.

در همه دنیا شرایط همین است و واردات تعداد معدودی از کالا‌ها را برای حمایت از تولید ممنوع می‌کنند. اما از سوی دیگر با برنامه ریزی مناسب سعی می‌کنند بستر‌های رشد تولیدات داخلی را هم فراهم کنند. وی تأکید می‌کند: متأسفانه اقتصاد ما چندان برپایه مبانی اقتصادی نیست و گرانی‌ها و تورم اساس تغییر نرخ هاست. همین مسئله اقدامات ما را در حوزه اقتصاد و تولید داخل تحت تأثیر قرار می‌دهد.

گرانی نداریم

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی مشهد هم همان ابتدا تأکید می‌کند که لوازم خانگی گران نشده است. رضا رزاقیان دراین باره می‌گوید: در بازار هیچ گونه افزایش قیمت نداریم. از طرفی دیگر کالا به میزان کافی و مورد نیاز وجود دارد، اما در مقابل به دلیل رکودی که وجود دارد، خریداری نیست.

وی البته به زمزمه‌های گرانی چند شرکت بزرگ تولیدکننده لوازم خانگی اشاره و در ادامه بیان می‌کند: چند شرکت مطرح تولیدکننده لوازم خانگی خواستار افزایش ۵ درصدی قیمت لوازم خود شدند، اما این اجازه به آنان داده نشد. اکنون نیز همان طور که اشاره کردم، گرانی برای لوازم خانگی نداشته ایم. تنها چیزی که همچنان حاکم است، رکود بازار است.

در کنار این گفته‌های مسئولان برای افزایش نداشتن قیمت لوازم خانگی در بازار مشهد، عباس تابش، رئیس سازمان حمایت، به گزارش‌هایی مبنی بر افزایش قیمت در برخی شرکت‌ها اشاره می‌کند. او نیز این گرانی‌ها و گزارش‌ها را به کالا‌های تولید داخل مربوط نمی‌داند، اما در ادامه به این نکته نیز اشاره می‌کند که اگر افزایش قیمتی بوده، به صورت خودسرانه شکل گرفته است. معصومه پاشائی بهرام، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، نیز التهاب بازار لوازم خانگی را ناشی از فضای روانی دانسته و گفته است که انبار‌های لوازم خانگی مملو از کالاست، به گونه‌ای که تولیدکنندگان در تلاش اند با طرح‌های اقساطی و برگزاری جشنواره‌ها مردم را به خرید ترغیب کنند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->