آمریکا موشک‌های پدافندی اسرائیل را شارژ کرد راهپیمایی مردم ایران در حمایت از عملیات «وعده صادق» آیت‌الله علم‌الهدی: تذکر محترمانه و ارشاد باکرامت، هدف اصلی «طرح نور» است | سه خطای محاسباتی در سنجش توفیق عملیات «وعده صادق» رئیسی: عملیات «وعده صادق» نشان دهنده اقتدار نظام جمهوری اسلامی است حملات توپخانه‌ای ارتش رژیم صهیونیستی به رفح فرمانده نیروی زمینی ارتش به حادثه اصفهان واکنش نشان داد (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) عضو دفتر رهبر انقلاب: برخی مسئولان بدلیل کار‌های بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند تجاوز جدید رژیم صهیونیستی علیه تاسیسات پدافند هوایی در جنوب سوریه طعنه وزیر امنیت داخلی اسرائیل به گزارش‌ها درباره حادثه اصفهان نتانیاهو دست به دامن انگلیس و آلمان شد واکنش فرمانده کل ارتش به حادثه اصفهان| تیراندازی به چند شی پرنده انجام شد (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) آغاز رای گیری برای بزرگ‌ترین انتخابات جهان در هند روایت امیرعبداللهیان از رایزنی‌های دیپلماتیک در نیویورک آژانس اتمی: آسیبی به سایت‌های هسته‌ای ایران وارد نشده است آمریکا قطع‌نامه عضویت فلسطین در سازمان ملل را وتو کرد تکذیب پرواز ریزپرنده در اصفهان | پدافند به شیء مشکوک شلیک کرد (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) برگزاری جلسه اضطراری شورای عالی امنیت کشور تکذیب شد (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) وضعیت شهر اصفهان عادی است| ادامه پرواز هواپیما‌ها در فرودگاه شهید بهشتی بازگشت وضعیت عادی پروازها به تمامی فرودگاه‌های کشور شهر اصفهان در امنیت و آرامش است + فیلم شبکه خبر: تاسیسات هسته‌ای اصفهان در امنیت کامل است
سرخط خبرها

اعضای حقیقی شورای عالی اصلاح‌طلبان استان انتخاب شدند

  • کد خبر: ۸۵۳۷
  • ۱۸ آبان ۱۳۹۸ - ۰۷:۲۱
اعضای حقیقی شورای عالی اصلاح‌طلبان استان انتخاب شدند
گفت‌وگوی شهرآرا با رئیس شورای هماهنگی اصلاح‌طلبان خراسان رضوی درباره سامانه رأی سنجی اصلاح طلبان
کلیـــات طرح سامانه رأی‌سنــجی اصلاح‌طلبان موسوم به «سرا» چند روز قبل در شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح طلبان تصویب شد.
«سرا» جایگزین شورا‌های ائتلافی و شورا‌های سیاست‌گذاری در زمینه انتخاب نامزد‌ها می‌شود
رئیس شورای هماهنگی اصلاح‌طلبان خراسان رضوی در گفتگو با شهرآرا، با اعلام این خبر که بناست سامانه رأی‌سنجی اصلاح‌طلبان، یعنی «سرا»، جایگزین شورا‌های ائتلافی و شورا‌های سیاست‌گذاری در زمینه انتخاب نامزد‌ها شود اظهار کرد: تاکنون عملکرد به این صورت بوده است که در تهران و سایر شهرها، شورای عالی سیاست‌گذاری تشکیل می‌شد؛ یعنی تمام احزاب اصلاح‌طلب و به تعداد یک‌دوم آن‌ها اشخاص حقیقی کنار یکدیگر می‌نشستند و تمام سازوکار مربوط به انتخابات و از جمله انتخاب نامزد‌ها از میان ثبت‌نام‌کنندگان، بر‌عهده این شورا و شورای هماهنگی بوده است.    
مهدی عبایی با اشاره به انتقاد‌هایی که همیشه به این سازوکار بوده است ادامه داد: در استان‌ها گفته می‌شد که بخشی از این اقدامات، تصمیم‌گیری تهران است و در اختیار مسئولان احزاب در شهرستان‌ها نیست و ممکن است ما اقتضائات دیگری داشته باشیم: اینکه یک بخشنامه و آیین‌نامه که از پایتخت برای سراسر کشور دیکته شود، دموکراتیک نیست. این انتقادات وجود داشت به‌ویژه بعد از انتخابات شورای شهر تهران که هم‌زمان با انتخابات ریاست جمهوری بود که دوستانی که از لیست شورای شهر تهران بیرون مانده و آدم‌های بزرگی هم در میانشان بودند. در آن مقطع گفتگو‌هایی شد و دخالت رئیس دولت اصلاحات در آخرین لحظات باعث شد لیست‌های متعدد بیرون نیاید.

مشکل انتخابات شورای شهر تهران در مشهد وجود نداشت
رئیس شورای هماهنگی اصلاح‌طلبان استان با تأکید بر اینکه این مشکل در انتخابات شورای شهر مشهد وجود نداشت گفت: در این شهر وضعیت تثبیت شده بود. ۱۵ نفر در لیست قرار گرفتند و در نهایت هم رأی آوردند. اما این زنگ هشدار بود که در آینده ممکن است بدنه اصلاح‌طلبان این رویه را قبول نداشته باشد؛ لذا چند شکل مختلف (و نه سامانه مختلف) پیشنهاد شده بود. یکی از آن‌ها این بود که پارلمان و مجلس اصلاح‌طلبی را تشکیل دهیم. این طرح هم بر این اساس بود که رأی تمام احزاب، چه بزرگ چه کوچک، یکسان است و یک رأی دارند. برخی‌ها معتقد بودند این آرا را ضرب در ۱۰ کنیم و بشود پارلمان اصلاحات. مثلا در مشهد و خراسان رضوی که ۲۳ یا ۲۵ حزب اصلاح‌طلب وجود دارد، هر حزب ۱۰ نفر بیاورد و پارلمان اصلاحات شکل بگیرد. این پارلمان مجازی نبود و بعد از مطالعات، مشخص شد این پیشنهاد عملی و دموکراتیک نیست، چون انتخاب ۱۰ نفر از هر حزب به معنای همه اصلاح‌طلبان نیست. تا اینکه این سامانه اخیر بر اساس تجربیات کشور‌های دیگر و به صورت بومی‌شده طراحی شد و در نهایت، هفته گذشته در جلسه شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان تصویب شد.
عبایی افزود: بناست این موضوع به استان‌ها نیز ابلاغ شود. این طرح احتمالا به صورت آزمایشی در یک یا ۲ منطقه اجرایی می‌شود تا خروجی آن بررسی شود. بعد از آن، به سراسر کشور ابلاغ و آموزش‌های خاص نرم‌افزاری و ... نیز ارائه می‌شود و در نهایت، عملیاتی خواهد شد. فعلا این طرح برای شهر‌هایی پیش‌بینی شده است که ۳ و بیش از ۳ نماینده در مجلس داشته باشند.
این فعال سیاسی اصلاح‌طلب، مشهد را نیز از جمله شهر‌هایی اعلام کرد که قرار است این طرح در آن اجرا شود.

انتخاب اعضای حقیقی شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح طلبان خراسان رضوی
وی همچنین در توضیح انتخابات اخیر شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان استان در هفته گذشته و انتخاب ۶ عضو حقیقی این شورا که بناست سازوکار حضور در انتخابات آینده را مشخص کنند بیان کرد: فعالیت این شورا در قالب همین «سرا» خواهد بود. اگر این سامانه به استان‌ها و شهر‌های دارای بیش از ۳ کرسی در مجلس ابلاغ شود، دیگر انتخاب نامزد بر عهده شورای هماهنگی یا شورای سیاست‌گذاری نخواهد بود و این شورا‌ها به سراغ راهکارها، مشکلات و مسائل دیگر خواهند رفت.
او درباره زمان ابلاغ این طرح نیز بیان کرد: این سامانه باید آزمایش و معایب آن برطرف شود. برخی از دوستان هم گفتند که این سامانه مجوز وزارت کشور را هم لازم دارد، چون خودش نوعی تبلیغ است. در مقابل هم افرادی معتقدند این تبلیغ نیست و یک فرایند رأی گیری پنهان است و قرار نیست آشکار باشد. این مسائل باید حل، سپس ابلاغ شود.
عبایی همچنین در گفتگو با ایرنا از انتخاب اعضای حقیقی شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان خراسان رضوی خبر داده و گفته است: حجت‌الاسلام علی عجم، محمدرحیم نوروزیان، حسین امینی، اسماعیل فاضلی، عباس شیخ‌الاسلامی و عباس میرزاده از جمله این اعضا هستند. هنوز لیست خاصی برای ورود به انتخابات مشخص نشده و با انتخاب اعضای یادشده جلسات مربوط به تعیین ساز و کار حضور در انتخابات برگزار خواهد شد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->