بررسی سوابق هنرمندان متقاضی شرکت در بخش یادمان‌های نوروزی همه شهر باید در اختیار افراد توان‌یاب قرار گیرد وجود ۴۱۰ دستگاه اتوبوس مناسب برای حمل صندلی چرخدار در مشهد چاپ چهارعنوان کتاب با خط بریل ویژه جامعه نابینایان در مشهد شهردار مشهد: پروژه‌های بدون پیوست مناسب سازی مجوز نخواهد گرفت مناسب سازی هشت بوستان برای افراد دارای معلولیت براساس کانون‌های محل زندگی | نصب ۴۶ وسیله بازی و ورزشی ویژه توانیابان اولین تور بازدید میدانی هنرمندان بخش آذین‌های نوروزی از سطح شهر مشهد راه‌اندازی واکسیناسیون سیار کرونا در پنج ایستگاه کار مشهد معاون عمران حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد منصوب شد استفاده از پارک ملت به‌ عنوان یک پارک هویتی در حوزه ورزش حس خوب تعلق شهروندان اولین رویداد چالش معکوس در حوزه قطارشهری برگزار شد لزوم توجه بیشتر به ایمنی ساختمان‌ها در حاشیه شهر مشهد نقشه جامع خواهرخواندگی مشهد تهیه می‌شود رفع کمبود‌های حاشیه مشهد، نیازمند همراهی دولت و مجلس است اوج بستری بیماران کرونایی خراسان رضوی در تابستان ۱۴۰۰ رقم خورد لزوم آشنایی شهروندان مشهدی با حقوق همسایه‌داری تقویت فضای نشاط و ورزش در دستورکار مدیریت‌شهری مشهد ایوان طرق یک گام به آبادانی نزدیک شد ضرب‌الاجل ۶ ماهه برای زیباسازی شهر مشهد
خبر فوری

مدیریت هماهنگ و تقسیم کار بین نهادی

  • کد خبر: ۸۵۶۰۵
  • ۰۶ آبان ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۶
مدیریت هماهنگ و تقسیم کار بین نهادی
مهدی یاراحمدی خراسانی - مدرس دانشگاه

در بند پنجم چرخش‌های تحول آفرین چشم انداز جهان شهر برکت و کرامت، «مدیریت هماهنگ و تقسیم کار بین نهادی به جای مدیریت جزیره‌ای و برنامه‌های بخشی» بیان شده است. سازمان بزرگی که از ویژگی تنوع و تکثر خدمات برخوردار است و دوایر اداری آن پراکندگی جغرافیایی دارد، براساس قواعد «سازمان دهی و اداره تشکیلات و روش ها»، موضوع هماهنگی و تقسیم کار بین نهادی میان عناصر و اجزای آن اهمیتی دوچندان پیدا می‌کند.

شهرداری‌ها به ویژه در کلان شهر‌ها که با عرصه وسیع خدمات و پراکندگی جغرافیایی دوایر روبه رو هستند، همواره با چالش مدیریت جزیره‌ای و برنامه‌های بخشی مواجه می‌شوند.

به گونه‌ای که گاهی مشاهده می‌شود برخی سازمان‌های منتسب به شهرداری یا مناطق و نواحی آن با سیستم مرکزی در رویکرد و عمل تفاوت‌هایی دارند که به عملکرد سیستم جامع مدیریت شهری خلل وارد می‌کند. اصولا باتوجه به توسعه فناوری برقراری هماهنگی‌های بین سیستمی از نظر جریان‌های حاکم بر دیوان سالاری اداری کار سختی نیست، اما زمانی که به نگرش ها، روش‌ها و رویکرد‌ها می‌رسیم، معمولا در روند هماهنگی بین بخشی خلل ایجاد می‌شود.

اینکه دایره خاص سازمانی به عنوان یک زیرسیستم از خودش استقلال عمل داشته باشد و در اندازه جایگاه سلسله مراتبی اش از قدرت تصمیم گیری بهره‌مند باشد، نه تنها بد نیست، بلکه با روح تفویض اختیار و اثرات مطلوب آن هم خوانی دارد؛ اما مسئله آنجایی ایجاد می‌شود که نگاه جزیره‌ای و بخشی بدون درنظرگرفتن رویکرد‌های سوپرسیستم سازمانی (ستاد مرکزی) جانشین هماهنگی‌های اصولی بین دوایر می‌شود.

ازاین رو، ابرسازمان‌ها در فرایند تقسیم کار، سازمان دهی و تشریح و توصیف وظایف دوایر سازمانی و مدیران و کارکنان آن، نیازمند «نقشه جامع راهبردی» و همچنین «برنامه ریزی جامع منابع انسانی» هستند که بتوانند براساس آن هماهنگی و هم راستایی ایجاد کنند؛

امری که در گذشته همواره به عنوان یکی از پاشنه آشیل‌های مدیریت در شهرداری‌ها بوده و هست و شاید این مسئله یکی از دلایل آمار زیاد نارضایتی مراجعان به این نهاد مهم خدماتی باشد. «مدیریت هماهنگ» علاوه بر آنکه به پیش نیاز اساسی از حیث ساختاری و سازمان دهی نیاز دارد، در نگرش‌ها و روش‌های کلی نیز تجلی می‌یابد.

به معنای دیگر، شناخت دقیق مدیران و کارکنان دوایر مختلف سازمانی از رویکرد‌های ستاد مرکزی و همچنین مصوبات و قوانین شورا اهمیت فراوانی دارد؛ مقوله‌ای که معمولا ایجاد پیوند و هماهنگی آن باتوجه به تغییرات چهارساله شورا‌ها به سختی صورت می‌گیرد.

ازاین رو، باید به این نکته توجه کرد که علاوه بر سلایق و نگاه سیاسی شورا‌های مختلف، خود سیستم و بستر‌های مدیریتی آن اصالت دارند و باید در روند‌ها و فرایند‌ها برای هماهنگی حداکثری آن را به رسمیت شناخت. این دقیقا همان چیزی است که شورای ششم قصد دارد به عنوان یکی از چرخش‌های تحول آفرینمدنظرش ایجاد کند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} {*End Google Analytics Code*}