ادامه نگرانی‌ها از وضعیت ذخایر آبی سد‌ها در شروع سال ۱۴۰۳ + جدول کاهش زمان تحویل کارت سوخت از یک ماه به یک هفته لایحه اصلاح قانون کار برای تعیین مزد کارگران به هیات دولت می‌رود (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) پیدا شدن گوشت الاغ در یکی از هتل‌های اطراف حرم مطهر رضوی برنامه افزایش ظرفیت تولید روزانه پارس در سال جدید بیش از ۹۰ تن تخم مرغ غیر بهداشتی در شهرستان مشهد کشف و توقیف شد کم فروشی یک نانوایی در مشهد را به پلمب کشاند (۹ فروردین۱۴۰۳) جزئیات افزایش ضریب حقوق کارمندان و بازنشستگان دولت در سال ۱۴۰۳ + جدول ۴۲ واحد گرانفروش و متخلف در مشهد پلمب شدند (۹ فروردین ۱۴۰۲) آغاز حراج‌های خرده‌فروشی اموال تملیکی از ۱۴ فروردین ۱۴۰۳ حقوق ورودی تلفن همراه بالای ۶۰۰ دلار مشخص شد تعریف ۱۶ پروژه برای تامین آب شرب مشهد در سال جدید | اختصاص بیش از ۴ هزار میلیارد تومان برای این پروژه‌ها مالیات بر ارزش افزوده رسما ۱۰ درصد شد! (۸ فروردین ۱۴۰۳) مصرف بنزین دوباره اوج گرفت (۸ فروردین ۱۴۰۳) اعمال افزایش حقوق بازنشستگان از فروردین + ویدئو ۲ کافی شاپ به دلیل تخلفات صنفی در مشهد پلمب شد (۸ فروردین ۱۴۰۳)  ۲۲ مرکز متخلف در خراسان رضوی پلمب شد  نگرانی طلافروشان از گرایش مردم به خرید طلای مستعمل رشد ۳ درصدی بورس در اولین هفته کاری سال جدید (۸ فروردین ۱۴۰۳) وزیر اقتصاد: دولت با افزایش ۱۰۰ هزار میلیاردی بار مالیاتی بودجه توسط مجلس مخالف است آخرین قیمت گوشی‌های روز در بازار | آیفون ۱۳ حداقل ۴۰ میلیون تومان شد + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) آخرین قیمت محصولات سایپا + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) آخرین قیمت محصولات ایران‌خودرو + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) جدی شدن احتمال تغییر دستمزد ۱۴۰۳ کارگران آیین‌نامه دستمزد  ۱۴۰۳ در هیئت دولت تصویب شد ویدئو| توضیحات رئیس سازمان برنامه بودجه درباره تخصیص ارز برای واردات خودرو (۸ فروردین ۱۴۰۲)
سرخط خبرها

درباره آپشن های خودرو که کاربردی نیستند!

  • کد خبر: ۸۵۷۴۳
  • ۰۷ آبان ۱۴۰۰ - ۲۰:۳۸
درباره آپشن های خودرو که کاربردی نیستند!
برخی از امکانات جدید در خودروها ابتدا خیلی نویدبخش معرفی شده بودند اما در عمل کارآیی و اثربخشی پایینی دارند.

به گزارش شهرآرانیوز، این روز‌ها خودرو‌ها همه چیز دارند جز سینک آشپزخانه! [به استثنای وانت برقی ریویان]، اما همه آپشن‌ها و امکانات جدیدی که در خودرو‌های مدرن نصب شده اند به یک اندازه مفید و کارا نیستند. برخی هم جز تبلیغ و هوچی گری نیستند. البته بین مشتریان خودرو‌های مدرن هم اتفاق نظر وجود ندارد و ممکن است برخی از این موارد برای برخی از مشتری‌ها خیلی هم جالب و دوست داشتنی باشند.

رقابت شدیدی هم بین خودروسازان برای ارائه فناوری‌های جدید وجود دارد. بعضی از این امکانات بیشتر برای رفاه و برخی هم برای بالا بردن ایمنی تعبیه شده اند. این جا اصلا صحبت از امکانات استاندارده شده‌ای مثل برف پاک کن و سامانه تهویه مطبوع نیست. شاید بدون سامانه کنترل درجه حرارت با دو ناحیه [دابل زون]عقب و جلوی سوا از سر کرد، اما به هر حال تا حدودی کارایی دارد، ولی آپشن‌ها و امکاناتی هست که مشتریان با آن مشکل پیدا کرده اند. به چند مورد ساده آن در زیر اشاره شده است.

یکی از این موارد، سامانه کمک به راننده است و از جمله حفظ بین خطوط است به ویژه در سامانه‌های جدیدی که کنترل فرمان هم از اختیار راننده خارج می‌شود و داده‌های رسیده از سنسور و دوربین حکم می‌کند که فرمان خودرو بدون اختیار راننده تغییر جهت دهد یا خودرو را بین خطوط نگه دارد. گاهی این سنسور‌ها یا دوربین‌ها علائم مربوط به خیابان را به ویژه در جاده‌های در حال تعمیر یا بخش‌هایی که خطوط مسیر در هم ادغام می‌شوند به درستی تشخیص نمی‌دهند و به اشتباه شما می‌خواهند شما را بین خطوط نگه دارند. ضمن آن که غیرفعال کردن آن هم در منو‌های پیچیده و دشوار تعبیه شده است.

نمونه دیگر آن دکمه‌ای شدن دنده‌ها در خودرو‌های اتومات است. زمانی که دسته دنده وجود داشت، رانندگان بدون نیاز به نگاه کردن محل دسته دنده و با لمس خود دسته دنده می‌توانستند دنده را عوض کنند، اما حالا که به صورت دکمه‌ای یا لمسی در آمده، راننده حتماً باید نگاه خود را از بیرون خودرو به سمت این دکمه‌ها تغییر دهد.

از موارد دیگر امکانات جدید مسیریاب‌ها و جهت یاب‌ها هستند که در اصطلاح به آن نویگیشن یا ناوبری هم می‌گویند. استفاده از کارپلی اَپل یا اندروید اتو خیلی به مسیریابی و جهت یابی کمک می‌کند، اما سامانه‌های دیگری که خودروسازان به صورت کارخانه‌ای نصب می‌کنند، معمولاً خوب عمل نمی‌کنند. نمایندگی‌های خدمات پس از فروش هم برای روزآمدی این سامانه‌ها هزینه‌های هنگفت روی دست مشتری می‌گذارند.

برخی از مشتریان از وجود صفحه نمایش لمسی بزرگ روی داشبورد شاکی هستند و می‌گویند قرار نیست که فیلم یا سریال در آن دیده شود، قرار است در کوتاه‌ترین نگاه یا حتی بدون نگاه بتوان دکمه‌ها را روی صفحه نمایش پیدا کرد، طوری که به رانندگی لطمه وارد نکند. در برخی از این صفحه نمایش‌ها دکمه‌های برگشت زیادی وجود دارد که حواس راننده را پرت می‌کند در برخی موارد همان دکمه‌های ساده هم کار را آسان می‌کرد و هم به ایمنی لطمه نمی‌زد.

اخیراً مفهومی به نام خودران [self-drive]هم توسط کمپانی‌هایی مثل تسلا باب شده و با نام‌های مختلفی مثل اتوپایلوت، سوپرکروز و یا هر چیز دیگری معرفی می‌شوند. تمام خودروسازان هم تأکید دارند که این سامانه‌ها هنوز به جایی نرسیده اند که کنترل و اختیار رانندگی را به طور کامل به دست بگیرند و همچنان مسئولیت با راننده است و در صورت تصادف، از لحاظ حقوقی، راننده باید پاسخگو و هشیار باشد. در چند ماه اخیر مواردی از بی رویگی و استفاده نادرست از این سامانه که منجر به تصادف و خسارت شده گزارش شده است. به بیان خیلی ساده هنوز خودران در هیچ خودرویی به تکامل نرسیده و تمامی تبلیغات صورت گرفته کارایی‌هایی به این سامانه نسبت می‌دهند که هنوز به آن نرسیده اند.

برای شنیدن یک موسیقی خوب در خودرو نیاز به ۳۶ بلندگو [اسپیکر]یا برند‌هایی گرانی مثل بوز [Bose]، بنگ اند اولفسن [Bang & Olufsen]یا مکینتاش [McIntosh]نیست. شاید برای یک متخصص یا کارشناس اهمیت داشته باشد، اما یک فرد عادی فرق بین ۶ بلندگو و ۳۶ بلندگو را با هم تشخیص نمی‌دهد.

برخی از مشتریان هم می‌گویند چه فایده‌ای دارد که سقف شیشه‌ای باشد، اما مثل پنجره باز نشود. با این حال هنگام فروش یکی از آیتم‌هایی که روی آن تأکید می‌شود سقف ماه یا moonroof است. در حالی که گاهی لازم است که سقف بتواند صد درصد جلوی نور را بگیرد؛ و آخرین مورد هم برخی از مشتریان می‌گویند سامانه روشن/خاموش که پشت چراغ قرمز‌ها طولانی خودرو را خاموش می‌کند و با فشردن ترمز یا پدال گاز روشن می‌کند، هیچ تأثیر محسوسی روی کاهش مصرف سوخت ندارد.

منبع: سایپانیوز

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->