اولین عرضه خودرو‌های برقی در روز‌های آینده انجام می‌شود (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) کاهش قیمت به بازار خودرو هم رسید + قیمت روز خودرو (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) مزد‌های پرداختی، به هیچ وجه کفاف تامین حداقل سبد معیشت کارگران را نمی‌دهد خودرو شاسی‌بلند چینی در بازار ایران، ۷۸۰ میلیون تومان شد + جدول با فروشندگان طلای با عیار پایین برخورد قانونی می‌شود بالاخره با تعطیلی پنجشنبه‌ها، حقوق کارگران چه می‌شود؟ صدور یک روزه گواهینامه رانندگی فقط با ۵۷۰ هزار تومان! + جزییات افتتاح پروژه عظیم تامین آب و برق سریلانکا با دانش مهندسان ایرانی + عکس دلار به کانال ۶۳ هزار تومان برگشت | روند نزولی قیمت طلا و دلار ادامه دارد (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) کنسرسیوم چیست؟ + معروف‌ترین کنسرسیوم‌های ایران و جهان زندگی ۴۹ درصد ایرانیان روی پهنه‌های فرونشست است خوش‌شانسی سهام کوچک‌تر | گزارش وضعیت بازار سهام (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) لایحه اصلاح قانون کار به مجلس می‌رود | هزینه‌ها دلاری، مزد کارگر ریالی قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) بررسی وضعیت بازار اجاره‌مسکن در منطقه عبادی مشهد | وفور فایل‌های رهن کامل + جدول (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) ۴۵ درصد سهمیه تخم نوغان در خراسان رضوی توزیع شد ۱۴ هزار کارگر مشمول بیمه ساختمانی در انتظار سهمیه در خراسان رضوی خراسان‌رضوی در  فهرست استان‌های با کمترین نرخ بیکاری کشور | آیا تعطیلی پنج‌شنبه‌ها تأثیری بر حقوق کارگران دارد؟ قیمت انواع سکه (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) | حباب سکه کاهشی شد قیمت طلا، دلار و سکه در بازار امروز (چهارشنبه، ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) نگاهی به ادعاهای اخیر درباره اعطای وام با کارت یارانه قیمت دنا پلاس اتومات بالا رفت؛ پژو ۲۰۷ ارزان شد+ جدول قیمت خودرو (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) رونق فروش لباس تاناکورا در مناطق برخوردار شهر مشهد | کاسبی با نداری مردم! تولید قراردادی دام راهی برای رسیدن به خودکفایی گوشت قرمز آغاز خرید و فروش مسکن از خرداد امسال در سامانه خودنویس طلا ارزان‌تر می‌شود | پیش‌بینی اکثر تحلیل‌گران از قیمت طلا و سکه کاهشی است (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

جزئیات رکورد شکنی در نرخ سود بین بانکی

  • کد خبر: ۸۵۹۱۷
  • ۰۸ آبان ۱۴۰۰ - ۲۳:۱۴
جزئیات رکورد شکنی در نرخ سود بین بانکی
در اولین هفته آبان ماه رصد نرخ سود در بازار‌ها نشان می‌دهد نرخ سود در دو بازار افزایشی و در یک بازار کاهشی بوده است.

به گزارش شهرآرانیوز، در هفته‌های سپری شده هیچ داد وستدی در بازار اولیه اوراق بدهی به ثبت نرسیده و نرخ سود در همان سطح ۲۱.۷ درصد باقی ماند.

این بازار که به منظور تامین کسری بودجه دولت برگزار می‌شود در مهر ماه برگزار نشده و این توقف تاهفته نخست آبان ادامه پیدا کرده است. رصد فعالیت‌ها در این بازار نشان می‌دهد به طور کلی در سال جاری تنها ۴۳ هزار و ۲۵۰ میلیارد تومان اوراق بدهی به دولت فروخته شده که تقریبا ۵۰ درصد این رقم در موقعیت مشابه سال گذشته بوده است.

نرخ سود وام مسکن در هفته نخست آبان ۱۴۰۰

اوراق حق تقدم تسهیلات بانک مسکن (به‌صورت خلاصه تسه) اوراقی هستند که مالکان آن‌ها می‌توانند بدون ایستادن درصف از بانک مسکن وام استقراض نمایند. هر کدام از این اوراق هزینه‌ای دارد که در بازار خرید و فروش آن مشخص می‌شود. اعتبار این اوراق ۵۰۰ هزار تومان بوده که با این اعتبار مجرد‌ها می‌توانند با سقف خرید ۲۸۰ ورق نهایتا ۱۴۰ میلیون تومان وام برای خرید مسکن اخذ کنند. در صورتیکه این سقف برای متاهلین ۴۸۰ ورق و ۲۴۰ میلیون تومان تعیین شده است.

رفتار نرخ سود در بازار مسکن می‌تواند نمایان کننده هزینه این وام برای متقاضیان باشد. در همین خصوص در حالیکه چهارشنبه ۲۸ مهر ماه این متغیر در حد ۲۱.۵ درصد بود در هفته گذشته این رقم مسیری نزولی پیدا کرده ودر نهایت به ۲۱.۳۵ درصد تنزل پیدا کرد. این روند کاهشی نشان از مسیر نزولی دریافت وام مسکن در هفته نخست کاری در سال ۱۴۰۰ داشته است.

نرخ بهره رکورد زد

در صورت برخورد جدی بانک‌ها به کسری نقدینگی، مجبور به استقراض از یکدیگر هستند. بازاری که این داد وستد در آن رخ می‌دهد را بازار شبانه می‌گویند. در این بازار بانک‌هایی که دارای مازاد منابع هستند به بانک‌های دچار کسری قرض می‌دهند تا نرخ سود را در بازار مدیریت کنند. این داد و ستد البته با فاصله زمانی کوتاه و نرخ سود مشخصی انجام میشود.

روند نرخ سود در این بازار یا همان نرخ سود بین بانکی در هفته نخست آبان ماه نشان از روند صعودی این متغیر داشته و در این موعد با ثبت ۲۰.۳۱ درصد به بیشترین میزان خود در ۸ ماه اخیر دست پیدا کرده است.

صعود نرخ سود در بازار باز

بازار دیگری که در آن بانک مرکزی به واسطه آن سعی در مدیریت نقدینگی بانک‌ها و به عبارت دیگر نرخ سود بین بانکی دارد، را بازار باز می‌نامند. بانک مرکزی در هر هفته به منظور کنترل نقدینگی در بانک‌ها و کنترل نرخ سود به بسط و قبض پول در بازار باز می‌پردازد. این بانک از این طریق نرخ سود بازار بین بانکی را تنظیم می‌کند.

نگه داشتن نرخ سود در موقعیت هدف میتواند از تورم کاسته ودر غیر اینصورت موجب افزایش تورم شود. در حقیقت در انتها تاثیر این بازار بر قدرت خرید مردم و وضع معیشتی آنهاست.

در این هفته در بازار باز، بیشترین میزان بسط پول در هفته‌های برگزاری این بازار به ثبت رسیده که به منظور پیش گیری از افزایش نرخ سود بین بانکی بوده است. با این حال در این موعد این نهاد مجبور به افزایش نرخ سود شده و نرخ سود بازار باز را به ۱۹.۲۵ درصد رسانید. این اتفاق می‌تواند عاملی در جهت رشد نرخ سود بین بانکی باشد.

 

منبع: اقتصاد نیوز

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->