آغاز جشنواره تخفیف‌های ویژه ایام ولایت ۱۴۰۴ در ۱۳ فروشگاه منتخب شهرما در مشهد رغبت‌نداشتن سرمایه‌گذاران به سرمایه‌گذاری در صنعت محصولات لبنی | واحد‌های تولید محصولات لبنی خراسان بی‌علاقه به تولید شیر مدارس بسیج تمام ظرفیت‌های شهرداری مشهد در دهه ولایت ۱۴۰۴ | از فضاآرایی تا تقویت حمل‌ونقل عمومی و خدمات ایمنی اجرای اصلاح الگوی کاشت فضای سبز خیابان کوهسنگی در مشهد برنامه پرواز‌های بازگشت زائران حج تمتع خراسان‌‌های رضوی و شمالی به مشهد + جدول زمانی روایتی کوتاه از تاریخ دوچرخه در مشهد به بهانه روز جهانی آن | گشتن با مرکب شیطان در شهر! سرای عزیزاله‌اف، بهشت ارزان‌قیمت‌ها شتاب در تکمیل ایستگاه‌های کلیدی مترو مشهد | قلندرشریف: ایستگاه میدان بسیج در موعد مقرر به بهره‌برداری می‌رسد بهره‌برداری از «ایوان سلام» در پایانه مسافربری مشهد تا شهریور ۱۴۰۴ آرامگاه پیر مشهد | نگاهی به تغییرات مقبره «پیر پالان‌دوز» گلایه برخی ساکنان خیابان قرنی  ۴۱  مشهد از وضعیت نامناسب پارک زیتون تعیین تکلیف ۵۶۰ هکتار از  اراضی بزرگ‌مقیاس مشهد کشف ۱۷ میلیارد ریال شمش و طلای قاچاق در فرودگاه مشهد (شنبه، ۱۷ خرداد ۱۴۰۴) ثبت یک روز آلوده دیگر در کلانشهر مشهد (شنبه، ۱۷ خرداد ۱۴۰۴) تصاویر مردان میدان مین، در مشهد اکران می‌شود تبریک شهردار مشهد مقدس به مناسبت عید سعید قربان (۱۶ خرداد ۱۴۰۴) توضیحات مدیرعامل شرکت قطار شهری مشهد در خصوص بدهی به صندوق توسعه ملی کیفیت هوای کلانشهر مشهد امروز (۱۶ خرداد ۱۴۰۴) در شرایط بسیار ناسالم قرار دارد پرداخت کامل معوقات بیمه تکمیلی کارکنان شهرداری مشهد افزایش ساعات سرویس‌دهی خط ۳ قطار شهری مشهد در روز عرفه (۱۵خرداد ۱۴۰۴)
سرخط خبرها

شهر ثروتمند

  • کد خبر: ۸۵۹۳۴
  • ۰۹ آبان ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۵
شهر ثروتمند
مهدی یاراحمدی خراسانی - مدرس دانشگاه

در بند سوم چرخش‌های تحول آفرین چشم انداز جهان شهر برکت و کرامت، موضوع «سهم بری از ثروت انباشت شده به جای سهم بری از فرصت شهروندان برای تولید ثروت»، بیان شده است. شهر متعلق به شهروندان است نه شهرداری، شورای شهر یا هر جای دیگری. بر همین اساس شهر باید هویت داشته باشد و شهروند حس تعلق به شهر.

شاید یکی از چیز‌هایی که در کشور ما شهروندان را آزار می‌دهد، این باشد که احساس می‌کنند شهرداری‌ها می‌خواهند به بهانه‌های مختلف از آن‌ها پول بگیرند تا بتوانند مستقل از اعتبارات دولتی، شهر را اداره کنند.

حتی اگر این امر واقعیت نداشته باشد، قطعا احساس ناخوشایندی است که سبب نارضایتی مردم از مدیریت شهری می‌شود. شاید بتوان یکی از چرخش‌های تحول آفرین مهم چشم انداز شورای ششم را همین موضوع دانست.

به معنای دیگر قرار است شهر ثروتمند باشد، اما نه با سهم بری از ثروت انباشته مردم. براساس این دیدگاه، باید تمام ارکان شهر ثروتمند باشند و شهرداری به سهم بری از «فرصت ایجاد ثروت» فکر کند و زمینه‌ها و بستر‌های آن را توسعه دهد.

اگر مدیریت شهری به جای چشم داشتن به ثروت مردم، در کمین فرصت‌ها برای ارزش آفرینی و ثروت آفرینی باشد، باعث می‌شود آحاد جامعه خود را در توسعه شهر سهیم و شریک بدانند و حقوق مدیریت شهری را به بهترین شکل پرداخت کنند که این مسئله برای همگان منفعت آفرین است. به عنوان مثال در مقیاس کوچک، مردم اگر فرصت و ثروت دراختیار داشته باشند، برای دریافت پروانه، حقوق شهرداری را کامل می‌پردازند و این اتفاق، هم امور آن‌ها را تسهیل می‌کند و هم شهرداری با این درآمد، فرصت خدمت رسانی بهتر و کیفی تری به مردم پیدا خواهد کرد.

در مقیاس بزرگ‌تر نیز همین روال می‌تواند ادامه داشته باشد. برای تحقق این مهم باید چند اتفاق بیفتد؛ اول اینکه شورای شهر با حذف بروکراسی‌های غیرضروری و تدوین قوانین ویژه، سبب تسهیل و تسریع سرمایه گذاری شود.

دوم عرصه مشارکت‌های اقتصادی شورا و شهرداری بسیار گسترده‌تر از گذشته فرصت‌های پیشروی مدیریت شهری را به سرمایه گذاران و مردم معرفی کنند و ضمن برقراری ارتباط ویژه، زمینه حضور آن‌ها برای ثروت آفرینی را فراهم کنند.

سوم اینکه مدیریت شهری به عنوان متولی توسعه شهر ارتباط با بانک ها، نهاد‌ها و بنگاه‌های اقتصادی و مراجع دولتی مرتبط را به گونه‌ای تنظیم کند که در مسیر تحقق شهر ثروتمند برای هریک از آن‌ها جذابیت‌های خاصی به منظور نقش آفرینی در این فرایند ایجاد شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->