جوابیه فرودگاه مشهد در پی سرگردانی مسافران دبی (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) موفقیت قرارگاه عملیاتی خدمت به زائران نوروزی با همدلی و همکاری تمام دستگاه‌ها مأموریت قرارگاه عملیاتی خدمت به زائران نوروزی چهل‌روزه بود تشرف پنج میلیون زائر به حرم مطهر رضوی در شب‌های قدر کاهش ٢۶ درصدی تصادفات جاده‌ای خراسان رضوی در نوروز ۱۴۰۳ بهره‌برداری پارکینگ طبقاتی ١۵٠٠ واحدی میدان شهدا تا انتهای بهار ۱۴۰۳ مراسم شکرانه خدمت قرارگاه عملیاتی زائران نوروزی مشهد برگزار شد دبیرکل مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران: صنعت حمل‌ونقل در کلانشهر‌ها و مراکز استان‌ها به‌زودی برقی‌سازی می‌شود + فیلم تلاش مدیران شهری کلانشهرهای کشور برای ایجاد نشاط اجتماعی نشست مجمع شهرداران کلانشهر‌ها و مراکز استان‌ها به میزبانی مشهد | کلانشهر‌های ایران مهیای برپایی جشن‌های دهه کرامت + فیلم درباره یادگار آذربایجانی‌ها در مشهد شهردار تهران و رئیس مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران: فعلا نمی‌توان در مورد مطالبات شهرداری‌ها به‌طور شفاف صحبت کرد + فیلم صدور ۲ هزار اخطاریه ایمنی ساخت‌وساز در برخوردارترین منطقه مشهد رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در مشهد: میدان‌داری مردم در عرصه‌های مختلف کلانشهر مشهد مشهود است نگاهی به وعده‌های مسئولان شهر مشهد برای سال ۱۴۰۳ طرح جدید شهرداری مشهد برای واگذاری موتورسیکلت برقی ۲ هفته دیگر نخستین اتوبوس برقی شهری مشهد تست می‌شود شهردار مشهدمقدس در مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران: ۱۵ همت مطالبات ثبت شده شهرداری مشهد از دولت است + فیلم برگزاری اولین جلسه ملاقات مردمی با شهردار مشهدمقدس در سال جدید ورود بیش از ۴۵۰ دستگاه اتوبوس در ناوگان اتوبوسرانی مشهد
سرخط خبرها

ایستادگی وزیر بهداشت مقابل آقازاده‌ها

  • کد خبر: ۸۶۳۳
  • ۱۹ آبان ۱۳۹۸ - ۰۴:۲۷
ایستادگی وزیر بهداشت مقابل آقازاده‌ها
سعید نمکی در مراسم روز بهورز در مشهد با آن‌هایی که می‌خواهند پزشک شوند اتمام حجت کرد
زهرا اسکندریان - بعد از جنجال‌های زیادی که بر سر سهمیه‌های دانشجویان پزشکی به وجود آمد، حالا وزیر بهداشت باصراحت موضع خود را درباره حضور بی‌سواد‌ها در دانشگاه‌های علوم‌پزشکی اعلام کرد و در مراسمی که برخی نمایندگان مجلس هم حضور داشتند، گفت «در این مسیر از استیضاح نمی‌ترسم». سعید نمکی که دیروز برای شرکت در مراسم قدردانی از بهورز‌های نمونه سراسر کشور به برج سپید مشهد آمده بود، اظهار کرد: من به‌عنوان وزیر بهداشت این کشور نخواهم گذاشت هیچ کم‌سواد و بی‌سوادی با اتکا به سرمایه بادآورده پدری و در کسوت آقازادگی بر صندلی دانشگاه بنشیند.
او با بیان اینکه در این راه نه از استیضاح می‌ترسم و نه از تهدید، اضافه کرد: باید از افتضاح ترسید. تنها نگرانی‌ام از این است که نتوانم از آرمان‌های انقلاب دفاع کنم؛ چرا که برای خوش‌نام شدن نیامده‌ام؛ بلکه برای فدا شدن آمده‌ام.
حدود ۳ سال است مسئولان از سهمیه ۶۰درصدی دانشجویان و همچنین سهمیه مازاد برخی نهاد‌ها برای ورود به دانشگاه‌های علوم‌پزشکی خبر داده‌اند، اما هنوز انتقادات به این رویه از طریق مجلس و نهاد‌های دیگر به نتیجه نرسیده است. پیش از این حمید اکبری، قائم‌مقام معاون آموزشی وزیر بهداشت، به ایسنا گفته بود: بیش از ۶۰درصد دانشجویان رشته‌های علوم‌پزشکی بر اساس سهمیه وارد دانشگاه می‌شوند. به‌طور کلی سهمیه آزاد در رشته‌های پزشکی در کشور به زیر ۴۰درصد می‌رسد. این وضعیت در ۳ رشته پرمتقاضی علوم‌پزشکی، یعنی دندان‌پزشکی، داروسازی و پزشکی، وجود دارد؛ بنابراین ما نگران کیفیت آموزش در بین این دانشجویان هستیم. همچنین حدود یک‌ماه پیش جمعی از دانشجویان دانشکده دندان‌پزشکی دانشگاه علوم‌پز‌شکی شهید بهشتی با صدور بیانیه‌ای سرگشاده، اعتراض خود به برخی فشار‌های سیاسی برای تحصیل غیرقانونی آقازاده‌های خارج‌نشین را در این دانشگاه اعلام کردند. نمکی، وزیر بهداشت، در ادامه صحبت‌های دیروز خود به موضوع واردات بی‌رویه دارو هم اشاره کرد و ادامه داد: شهدا نمی‌دانستند ما قرار است سازمان غذا و دارو را به رانت‌خوار‌ها بسپاریم. آن‌ها فکر نمی‌کردند ما جاده‌ای برای له‌کردن راه تولید داخلی و واردات بی‌رویه درست کنیم. آن‌ها برای آرمان‌های دیگری شهید شدند. تا زمانی که نفس دارم، جلو تک‌تک این امواج خواهم ایستاد. سازمان غذا و دارو نباید به رانت‌خواران سپرده شود و نباید گذاشت که آن‌ها برای تحقق اهداف خود به واردات بی‌رویه ادامه دهند. او با بیان اینکه نیامده‌ام که با مصلحت‌اندیشی و عدول از حق، وزیر باشم یا وزیر بمانم، اضافه کرد: بر اساس صحبت‌های امیرالمؤمنین (ع) درباره حکومت، کسوت وزارت نیز از آب بینی بز برایم سخیف‌تر است، مگر اینکه در کسوت وزارت بتوانم به مردم کشورم کمک و خدمت کنم.

واکسیناسیون اچ‌پی‌وی از سال آینده
نمکی همچنین درباره طرح‌های خود برای آینده این‌طور گفت: طرح هر خانه یک پایگاه سلامت، برای جامعه‌محور کردن ارائه خدمت است. اگر این حرکت نهادینه شود، ۲۰ میلیون سفیر سلامت در کشور خواهیم داشت. وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: حداکثر هزینه‌ای که برای توسعه ۴۰۰ خانه بهداشت عشایری می‌شود، کمتر از ۱۰ تخت بیمارستانی است، اما با همین هزینه به یک‌میلیون و ۲۰۰ هزار نفر کوچ‌نشین خدمتی مناسب خواهیم کرد. به گفته نمکی، واکسیناسیون روتاویروس، پنوموکوک و اچ‌پی‌وی از سال آینده به پروتکل واکسیناسیون کشور اضافه ش، د. همچنین ساخت ۲ واکسن روتاویرورس و پنوموکوک نیز در داخل کشور شروع می‌شود. جعفر صادق تبریزی، رئیس نظام شبکه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هم در این مراسم اظهار کرد: کاهش مرگ و میر نوزادان از ۳۲ در هزار به ۹ در هزار، کاهش مرگ و میر مادران از ۲۲۵ در صدهزار به ۱۸ در صد هزار، افزایش امید به زندگی زنان از ۵۷.۷ سال به ۷۶ سال و امید به زندگی مردان از ۵۷.۶ سال به ۷۵ سال از دیگر دستاورد‌هایی است که وزارت بهداشت، آن را در سایه خدمات بهورزان حاصل کرده است. علیرضا رئیسی، معاون بهداشتی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در ادامه این مراسم بیان کرد: از نظر ارائه بسته‌های خدمتی نظام سلامت و حفاظت از مردم در مقابل تهدیدات بهداشتی، کامل‌ترین نظام را در منطقه داریم و به حداکثر پوشش حفاظتی رسیده‌ایم. محمدحسین بحرینی، سرپرست دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد، هم در این مراسم اظهار کرد: به جرئت می‌توان گفت که سهم زیادی از درخشش و موفقیت‌های نظام سلامت کشور در عرصه‌های بین‌المللی و الگو بودن نظام شبکه‌ای بهداشت در جهان، مرهون تلاش‌های خستگی‌ناپذیر بهورزان است. همچنین در ادامه این مراسم توسط وزیر بهداشت از سامانه گنجینه سلامت با هدف ایجاد بانک اطلاعاتی مجازی برای گردآوری و تحلیل شواهد گذشته نظام سلامت کشور رونمایی کرد.
نصرا... پژمان‌فر، رئیس مجمع نمایندگان خراسان‌رضوی، هم در این مراسم اظهار کرد: باید اعتراف کنیم که در بعضی از مسیر‌ها به غیر از اسراف‌هایی که در بیت‌المال شده است، اشتباهات بزرگی کرده‌ایم که باید این اشتباهات را صادقانه به مردم بگوییم و اصلاح کنیم. به‌طور مثال، مراکز بیمارستانی زیادی در کشور است که با فاصله کمی با مرکز قبلی ایجاد شده است. حتی اگر پول زیادی هم داشته باشیم، منطقی نیست امکانات درمانی در جایی تجمیع شود.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->