پیاز ارزان می‌شود (۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) هشدار به مستاجران: مراقب کلاهبرداری در سامانه خودنویس باشند دفاع تمام‌قد مقام معظم رهبری از کارگران | حال جامعه کارگری خوب شود حداقل نیمی از مردم کشور حالشان خوب می‌شود ویدئو | دستمزد کارگران تاثیری بر تورم ندارد رهن و اجاره ملک در منطقه شهدای مشهد چقدر نقدینگی لازم دارد؟ | کمبود فایل‌های اجاره (۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) کدام بانک‌ها در ارائه تسهیلات نهضت ملی مسکن عملکردشان منفی بوده است؟ شرایط دریافت لاستیک دولتی رایگان خودرو چیست؟ + مدارک و لینک ثبت‌نام حباب و قیمت سکه بیشتر شد (۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) قیمت طلا، دلار و سکه در بازار امروز (سه‌شنبه، ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) تصویب جدول منابع و مصارف هدفمندسازی یارانه‌ها مالیات عجیب طلافروشان خبرساز شد | طلافروشان ماهانه ۸۰۰ هزار تومان مالیات دادند گره‌های باز نشده مسکن مهر | ۱۲۰ هزار واحد باقی مانده است تمامی ظرفیت قطار‌های فوق العاده مشهد در دقایق اول تکمیل شد برنج ایرانی ارزان شد خبر خوش برای کارگران؛ پیشنهاد پنج‌ساله‌شدن سقف قرارداد‌های موقت به دولت رفت آغاز فروش بلیت قطار‌های فوق‌العاده مشهد از امروز سه شنبه (۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) مهم‌ترین بازیگران افزایش تورم کدامند؟ بورس جذاب شد | نقدینگی از بازار طلا و ارز به بازار سرمایه رفت (۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) هر متر مسکن ملی ۱۰ میلیون تومان آب می‌خورد (۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) قدرت چانه‌زنی بهترین شیوه برای تعیین دستمزد و حقوق کارگران است | امنیت شغلی کارگر در کشور چقدر است؟ علت افزایش بیکاری در بین افراد تحصیلکرده چیست؟ خبر جدید برای جاماندگان سهام عدالت (۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) پیش‌بینی قیمت طلا و سکه امروز سه‌شنبه (۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) | سکه امامی به کانال ۴۱ میلیونی صعود کرد
سرخط خبرها

تبدیل بن نقدی کارگران به غیر‌نقدی؛ به صلاح کارگران نیست؟!

  • کد خبر: ۸۶۸۳۸
  • ۱۵ آبان ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۰
  • ۱
تبدیل بن نقدی کارگران به غیر‌نقدی؛ به صلاح کارگران نیست؟!
یک کارشناس حوزه کار معتقد است دولت صرفنظر از بن خواربار ۴۰۰ هزار تومانی می‌تواند به خانوار‌های کارگری بن کالا یا بسته معیشتی بدهد، چون با غیرنقدی کردن بن خواربار، احتمال رانت و سوء استفاده یا ندادن آن به کارگران وجود دارد.

به گزارش شهرآرانیوز، ناصر چمنی در ارزیابی پیشنهاد تبدیل بن خواربار کارگران از نقدی به غیر نقدی گفت: این پیشنهاد نتیجه نمی‌دهد. معتقدم صرفنظر از بن خوار ۴۰۰ هزار تومانی که امروز چیز زیادی نمی‌توان با آن خریداری کرد، دولت می‌تواند به عنوان یک وظیفه شهروندی به کمک بیاید و به قشر کم درآمد کارگران بسته معیشتی بدهد؛ مثل دهه اول انقلاب که بن کاغذی می‌دادند و افراد با آن گوشت و برنج و روغن نباتی می‌گرفتند.

وی افزود:‌دولت می‌تواند این کار را در راستای ساماندهی بازار و جلوگیری از تورم موجود در بازار و گران شدن مواد خوراکی و کالا‌های اساسی و ضروری مردم دنبال کند و بازار را به تعادل قیمت برساند.

این کارشناس حوزه کار در پاسخ به این پرسش که چرا تبدیل بن نقدی به غیر نقدی نتیجه نمی‌دهد؟ گفت: بحث عملی شدن کار مهم است با تجربه‌ای که از سال‌های قبل در این خصوص داریم خروجی کار تاثیر گذار نیست و از چند جا ضربه می‌خورد.

چمنی در توضیح بیشتر گفت: متاسفانه در سال‌های قبل شاهد بودیم که برخی کارفرمایان با غیرنقدی شدن بن خواربار آن را به کارگران نمی‌دادند یا کالا‌هایی به کارگران داده می‌شد که از مبلغ بن کمتر بود و کارگر ناچار بود آن را بگیرد و اعتراض نکند لذا، چون احتمال رانت و سوء استفاده در آن وجود دارد و از طرفی در حال حاضر قیمت‌ها ثابت نیست و هر لحظه تغییر می‌کند به جای کمک، مشکل ساز خواهد شد.

وی تصریح کرد: الان چه کسی می‌تواند یک گونی برنج بدهد و بگوید قیمتش چهارصد تومان است و چه کسی می‌تواند ثابت کند که از ۴۰۰ هزار تومان گرانتر یا ارزان‌تر است؟ ممکن است برخی کارفرمایان با غیرنقدی شدن بن آن را به کارگر ندهند، ولی رقم نقدی روی حقوق ماهانه کارگر پرداخت می‌شود و مشکلی به وجود نمی‌آید.

این کارشناس درباره راهکار‌های تقویت قدرت معیشت کارگران هم گفت: الان تورمی که جامعه کارگری تحمل می‌کند بیش از ۶۰ درصد است و نزدیک به ۷۰ درصد در خوراکی‌ها تورم داریم لذا تاکید ما بر لزوم اجرای بند دو ماده ۴۱ قانون کار و توجه به سبد معیشت خانوار‌های کارگر و همچنین حمایت‌های جانبی دولت از طریق پرداخت بن است.

چمنی افزود: در بحث مسکن هم با توجه به اینکه بیش از نیمی از درآمد جامعه کارگری صرف هزینه مسکن می‌شود، دولت می‌تواند با همکاری وزارت کار برنامه ریزی کند تا کارگران در طرح جهش مسکن ثبت نام کنند و صاحب خانه شوند.

منبع: ایسنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲
محمدتقی
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۵
0
0
بن خوار و بار 600 هزار تومان هست نه 400 هزار تومان
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->