وزیر راه: توسعه کشور از مسیر دریا می‌گذرد سازمان مدیریت صنعتی بیست و ششمین همایش عرصه یادگیری مدیران منابع انسانی را در مشهد مقدس برگزار می کند کمیسیون اصل ۹۰ مجلس در پی احیای پدیده ۱۴ نفر در بورس، به پرداخت ۲۲۰۰ میلیارد ریال جزای نقدی محکوم شدند | شگرد متهمان چه بود؟ سقف قیمت برای واردات خودرو صفر برداشته شد؟ وزیر اقتصاد: نگفتم کف دلار ۷۳هزار تومان است قیمت امروز خودرو‌های خارجی (۳ دی ۱۴۰۳) | تیگو ۸ پرومکس ۳۵ میلیون تومان ریخت صنعتگران در انتظار جبران خسارت قطع انرژی براساس قانون بهبود فضای کسب و کار افت قیمت خودرو‌های داخلی ادامه یافت (۳ دی ۱۴۰۳) | ساینا دوگانه‌سوز ۵۴۰ میلیون تومان شد لیست محصولات ممنوعه برای صادرات در سال ۱۴۰۴ اعلام شد آغاز عرضه دلار و درهم در دبی و تهران | شروع قدرتمند بازارساز (۳ دی ۱۴۰۳) سودای بورس برای فتح قله جدید | گزارش وضعیت بازار سهام (۳ دی ۱۴۰۳) دلیل ناترازی انرژی در کشور چیست؟ | گاز به نیروگاه‌ها نمی‌رسد علت قطعی‌های نامنظم برق در مشهد چیست؟ | چرا برق برخی مناطق اصلاً قطع نمی‌شود؟ افزایش نرخ طلا و سکه در مشهد (۳ دی ۱۴۰۳) | نیم‌سکه یک میلیون تومان گران شد! زمان ثبت سفارش خرید عرضه اولیه امروز مشخص شد (۳ دی ۱۴۰۳) | حداکثر ۴ میلیون ریال برای خرید عرضه اولیه دزاگرس نیاز است قیمت امروز دلار، طلا، سکه و ارز دیجیتال (۳ دی ۱۴۰۳) | جهش دلار به کانال ۷۷ هزار تومان ویدئو | وزیر اقتصاد قیمت دلار را مشخص کرد سهام اولین شرکت دانش‌بنیان شنبه آینده (۸ دی ۱۴۰۳) عرضه اولیه می‌شود | چقدر نقدینگی کنار بگذاریم؟ حراج سکه ضرب ۱۴۰۳ مرکز مبادله امروز برگزار می‌شود (۳ دی ۱۴۰۳) صدور ۹ هزار میلیارد تومان برگه تشخیص مالیاتی برای تراکنش‌های بانکی مشکوک فروش ۸ محصول ایران خودرو ویژه دی ماه ۱۴۰۳ + جزئیات قیمت میوه و صیفی‌جات (۳ دی ۱۴۰۳) | سیب امروز در مشهد چند؟ نرخ تورم آذر ۱۴۰۳ اعلام شد | کاهش نرخ تورم سالانه برای خانوار‌های ایرانی آغاز فروش خودرو لاماری ایما از ظهر امروز (۳ دی ۱۴۰۳) + شرایط پیش بینی قیمت طلا و سکه (دوشنبه ۳ دی ۱۴۰۳) پیش بینی بورس (دوشنبه ۳ دی ۱۴۰۳)| قله نوردی شاخص بورس ادامه دارد؟ تکذیب گمانه‌زنی‌های افزایش قیمت بنزین (۲ دی ۱۴۰۳) برای خرید آهن‌آلات در مشهد چه باید کرد؟
سرخط خبرها

افزایش قیمت در بازار خودرو شدت گرفت (۱۶ آبان ماه ۱۴۰۰)

  • کد خبر: ۸۶۹۲۵
  • ۱۶ آبان ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۵
  • ۲
افزایش قیمت در بازار خودرو شدت گرفت (۱۶ آبان ماه ۱۴۰۰)
سال گذشته خودروسازان داخلی توانستند ۹۰۰ هزار دستگاه تولید کنند و این کاهش عرضه اثرات منفی زیادی در قیمت آن گذاشت.

به گزارش شهرآرانیوز، بازار خودروی کشور به یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه در سال نیاز دارد، اما خودروسازان داخلی توان تولید بیش از یک میلیون خودرو را ندارند. سال گذشته خودروسازان داخلی توانستند ۹۰۰ هزار دستگاه تولید کنند و این کاهش عرضه اثرات منفی زیادی در قیمت آن گذاشت.

روز گذشته آمار‌های وزارت صمت نیز خبر از کاهش در کلیت تولید خودرو آن هم کاهش ۹.۴ درصدی را اعلام کرد.

با کاهش عرضه توسط خودروسازان داخلی، قیمت خودرو افزایش می‌یابد و به همین دلیل چند روزی است که شاهد افزایش قیمت‌ها در بازار خودرو هستیم.

حال نکته جالبی که وجود دارد این است که خودروسازان با وجود اینکه نمی‌توانند نیاز داخل را تامین کنند، راه صادرات را در پیش گرفته اند.

سید رضا فاطمی‌امین وزیر صمت چند وقتی است که از برنامه صادراتی خودروسازان می‌گوید؛ این مقام مسئول ادعا کرده است که برنامه ویژه‌ای را در بحث صادرات شروع کرده‌اند.

به گفته فاطمی امین این وزارت خانه به دنبال این است که به یک توازن ارزی برسیم و پس از آن واردات خودرو می‌تواند انجام شود. علاوه بر این، وزیر صمت اعلام کرده است که خودروسازان باید برنامه صادراتی را در پیش بگیرند.

خودروسازان اکنون در برخی خودرو‌ها صادرات دارند!

احمد نعمت بخش دبیر انجمن خودروسازان با بیان اینکه خودروسازان اکنون در برخی خودرو‌ها صادرات دارند، گفت: صادرات به عراق، سوریه، سنگال، آذربایجان و سوریه و … داریم، اما در این صادرات مشکل برگشت پول را داریم.

دبیر انجمن خودروسازان با بیان اینکه اکنون مشکلات نقل و انتقال بانکی با کشور‌های دیگر داریم و نیاز است این موانع برداشته شود تا به تولید یک میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه برسیم، گفت: اکنون به میزان محدود صادرات خودرو به عراق و آذربایجان و… داریم، ضمن اینکه محدودیت هم در این کار دارد. فرض کنید پول حاصل از صادرات خودرویی که به عراق ارسال می‌شود، با چمدان به ایران می‌آید!

تا سال ۱۴۰۴ اتفاقات زیادی در حوزه خودرو رخ خواهد داد

صالحی‌نیا، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، در خصوص برنامه صادراتی ارائه شده از سوی وزیر صنعت، معدن و تجارت و صادرات یک میلیون دستگاه تا سال ۱۴۰۴ بیان داشت: برنامه‌ای در این زمینه با همراهی خودروسازان، قطعه سازان و مجموعه سازان و وزارت صنعت در حال تدوین است که پس از تدوین نهایی جزئیات آن به استحضار عموم خواهد رسید.

فرشاد مقیمی مدیر عامل ایران خودرو با بیان اینکه صادرات برخی از درباره مقاصد صادرات خودرو نمی‌توانیم اطلاع رسانی کنیم، گفت: در بخش خودرو‌های صادراتی هیچ تعهد معوقی در داخل نداریم ضمن اینکه با لحاظ کردن استاندارد‌های صادراتی خودرو‌های تجاری، به زودی صادرات این خودرو‌ها را نیز آغاز خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه تنوع در محصول و همچنین تولید خودروی تجاری و مسافری امکان عرضه محصولات با خدمات پس از فروش مناسب در ترکمنستان را فراهم کرده است، گفت: با توجه به کیفیت و تنوع محصولات تولیدی ایران خودرو، بازار ترکمنستان از حضور محصولات ایران خودرو استقبال خواهد کرد.

سایت اینترنتی نمایندگی فروش محصولات سایپا در کشور عراق وجود دارد

علی کریمی معاون صادرات گروه خودروسازی سایپا نیز در خصوص صادرات خودرو، گفت: سایت اینترنتی نمایندگی فروش محصولات سایپا در کشور عراق وجود دارد که با مراجعه به آن و البته دیگر سایت‌های معتبر خرید و فروش خودرو در عراق مشخص می‌شود که خودرو پراید در این کشور به قیمت حدود ۷ هزار دلار (بیشتر از ۱۸۰ میلیون تومان) فروخته می‌شود.

کریمی با بیان اینکه مبلغ حدود ۷ هزار دلار، قیمت پایه پراید است و تنها محصولی است که به صورت نقدی عرضه می‌شود و شرایط فروش اقساطی ندارد، ادامه داد: تاکنون ۱۶۰ هزار دستگاه خودرو پراید به بازار عراق صادر شده و در حال حاضر نیز تولید این محصول در سایت اسکندریه عراق به صورت سی. کی. دی (قطعات ارسالی از سایپا) ادامه دارد.

وی افزود: محبوبیت پراید۱۳۱ در بازار عراق به سه دلیل است که مهمترین آن قیمت رقابتی در مقایسه با محصولات دیگر تولیدکنندگان جهانی است.

معاون صادرات سایپا با بیان اینکه مبلغ حدود ۷ هزار دلاری پراید، کمترین قیمت یک خودرو صفر کیلومتر در بازار عراق است، اظهار کرد: دیگر دلایل محبوبیت پراید در عراق «در دسترس» بودن و «ارزان بودن» قطعات یدکی در این کشور است.

کریمی گفت: از آنجا که بیشترین کاربری خودرو پراید در عراق، استفاده در حمل و نقل درون شهری و ناوگان تاکسیرانی است، در دسترس و ارزان بودن خدمات پس از فروش، یک موضوع مهم و پراهمیت برای مالکان و رانندگان به حساب می‌آید.

وی اظهار کرد: درحال حاضر تمام شرکت‌های خودروسازی، محصولات خود را با شرایط اعتباری و اقساطی در بازار عراق عرضه می‌کنند و تنها خودرویی که فروش نقدی دارد، پراید است.

معاون صادرات سایپا با اشاره به برخی اظهارنظر‌های نادرست پیرامون شرایط فروش و استقبال از خودرو پراید در عراق گفت: متاسفانه آنچه که گاه باعث انتشار اخبار کذب و نادرست از شرایط فروش محصولات گروه خودروسازی سایپا در عراق می‌شود، به دلایلی از جمله مشکل ترجمه، عدم آشنایی با شرایط بازار عراق و مهمتر از همه مقایسه با بازار خودرو در ایران است.

کریمی تشریح کرد: به عنوان مثال محاسبه می‌کنند که یک خودرو با گیربکس اتوماتیک در ایران ۸۰۰ میلیون (۸ برابر پراید) است، در حالی که همان خودرو اتوماتیک در بازار عراق ۱۵ تا ۲۵ هزار دلار قیمت دارد، بعد این دو قیمت را تناسب بسته و کشف قیمت می‌کنند که پراید هم در عراق باید یک هشتم (حدود سه هزار دلار) قیمت داشته باشد!

وی ادامه داد: در عراق کمترین قیمت خودرو با قیمت حدود ۷ هزار دلار به پراید۱۳۱ تعلق دارد؛ بنابراین باید توجه داشت که مناسبات بازار خودرو در ایران و عراق یکسان نیست و مقایسه آن‌ها به اشتباه محاسباتی منجر خواهد شد.

کریمی گفت: یکی دیگر از موضوعاتی که باید به آن آشنایی داشت، نحوه محاسبات مرسوم مالی در عراق است، به عنوان مثال اگر با این موضوع آشنا نباشید که عراقی‌ها به صد دلاری «یک ورق» می‌گویند یا اینکه محاسبات دینار را به صورت خلاصه درج می‌کنند، فکر می‌کنید خودرو پراید در وب سایت پر مخاطب «سوق المفتوح» ۷۴۰ دلار قیمت گذاری شده است؛ در حالیکه این خودرو شماره گذاری شده و آماده استفاده ۷۴۰۰ دلار است.

وی افزود: گاه تصاویری منتشر می‌شود از امکانات متفاوت خودرو‌های ایرانی در بازار عراق از جمله اینکه روی خودرو پراید، مالتی مدیا (نمایشگر) نصب شده؛ این امر صحیح است، اما باید توجه داشت که این امکانات به درخواست مشتری روی خودرو نصب شده و همان مالتی مدیا ۲۵۰ دلار به قیمت خودرو اضافه خواهد کرد.

درست است که صادرات یکی از مقوله‌های بسیار مهمی است که خودروسازان باید آن را دنبال کنند، اما سوالی که اکنون پیش می‌آید با توجه به اینکه اولویت خودروسازان باید تامین نیاز داخلی باشد، چرا خودرو را صادر کنند؟

منبع:باشگاه خبرنگاران جوان


بیشتر بخوانید:از هفته آینده؛ «ایران‌خودرو» و «سایپا» خودرو‌های بیشتری تولید می‌کنند

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۴
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۶
0
0
عامل اصلی گرانی خودرو صادرات است
رضا
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۶
0
1
شرکت هایی مثل : شورولت (مدل بتا ) ، تا تا موتورز هند ، شرکت های چینی با خودرو هایی از مارک لیفان ، چانگان ،برلیانس و... تولیداتی دارند با سقف قیمت 6000 دلار که یک چرخشان به کل پراید ده 70 میلادی می ارزد .شما مرد باشید ورود خودرو وتعرفه آن را صفر کنید . همه تولیدات تان مال خودتان همه را صادر کنید . فقط حرف اضافه موقوف
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->