وزیر خارجه ایران: نتانیاهو باید مهار شود امیرعبداللهیان: رویکردهای سیاست زده و غلط باعث بی نتیجه بودن تلاش‌ها در غزه شده است مقام سابق رژیم صهیونیستی: بازدارندگی اسرائیل فروپاشیده است حمله جنگنده‌های اسرائیلی به غرب و جنوب رفح چندین شهید و مجروح برجا گذاشت (۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) انفجار مهیب در پایگاه نظامی در شمال استان بابل عراق + فیلم (۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) رسانه‌های صهیونیستی: مذاکرات با حماس به بن‌بست رسیده است حمله موشکی مقاومت فلسطین به شهرک‌های صهیونیستی ایران تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ونزوئلا را محکرم کرد حمله پهپادی مقاومت عراق به پایگاه هوایی «عوبدا» اسرائیل + فیلم (۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) معاون دبیرکل حزب الله: از رویارویی با اسرائیل دست نخواهیم کشید کنایه همراه امیرعبداللهیان به خبرنگاری درباره حمله ادعایی اسرائیل + فیلم ابراز نگرانی عراق از حمله به برخی مواضع در اصفهان حمله موشکی حزب‌الله لبنان به تجمع نظامیان صهیونیست (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) حمله به پایگاه نظامیان صهیونیست در شمال کرانه باختری پاسخ منفی انگلیس به «نتانیاهو» درباره سپاه خودسوزی یک فرد مقابل دادگاه ترامپ + فیلم واکنش حکیم به اقدام خصمانه آمریکا در شورای امنیت علیه فلسطین قدردانی امیرعبداللهیان از نقش الجزایر در کمک به توقف نسل کشی اسرائیل در غزه + فیلم ادامه حملات حزب الله لبنان به مواضع اسرائیل (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) سی ان ان: هیچ آسیبی به ‌پایگاه هوایی اصفهان وارد نشده است + عکس زمان تصمیم‌گیری برای تعطیلی پنجشنبه‌ها مشخص شد
سرخط خبرها

در آستانه از سرگیری مذاکرات وین، تنش‌ها در آمریکا افزایش یافت

  • کد خبر: ۸۶۹۵۵
  • ۱۶ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۴
در آستانه از سرگیری مذاکرات وین، تنش‌ها در آمریکا افزایش یافت
سرنوشت مذاکرات احیای برجام در وضعیت مانع تراشی جمهوری خواهان چه خواهد شد؟

به گزارش شهرآرانیوز؛ جو بایدن با شعار بازگشت به برجام وارد کاخ سفید شد و تیم امنیت ملی و سیاست خارجی خود را در دولت با محوریت این موضوع تشکیل داد؛ بااین حال علی رغم گذشت زمان شایان توجهی از فعالیت دولت وی، بایدن هنوز هیچ گام عملی درراستای احیای برجام برنداشته و در عمل، در مسیر از پیش طراحی شده دونالد ترامپ حرکت کرده است. همین موضوع نیز انتقادات بسیار به وی را به دنبال داشته است.

تنها در یک نمونه، روز گذشته، لیندسی گراهام، سناتور جمهوری خواه، و جان بولتون، مشاور امنیت ملی سابق آمریکا، در یک کنفرانس مجازی به میزبانی گروه «اتحاد علیه ایران هسته ای» به طور جداگانه، از اجرای «سیاست فشار حداکثری» علیه ایران در دوران ریاست جمهوری ترامپ و استمرار آن در دولت بایدن با طرح این پرسش که «مقصد نهایی کجاست و هدف نهایی از این کارزار چیست؟» انتقاد کردند.

اما ناتوانی دولت بایدن در جبران اشتباهات گذشته دولت آمریکا در قبال ایران در روند پیشبرد مذاکرات احیای برجام، در شرایط کنونی پیچیده‌تر هم شده است، آن هم به سبب اینکه جمهوری خواهان در کنگره آمریکا با اعلام اینکه بایدن قدرتی برای رفع دائمی تحریم‌های وضع شده علیه ایران را ندارد، تهدید کرده اند که به توافق احتمالی دولت آمریکا با ایران پایبند نخواهند بود. این دسته از جمهوری خواهان تهدید کرده اند که اگر در انتخابات میان دور ه‌ای سال آینده، کنترل کنگره را در دست گیرند، توافق احتمالی دولت آمریکا با ایران را کنار خواهند گذاشت.

از سوی دیگر، اخیرا ١٧ عضو جمهوری خواه کنگره آمریکا در نامه‌ای به بایدن، با ادعای اینکه ایران منافع آمریکا در سوریه را مورد حمله پهپادی قرار داده است، از رئیس جمهور کشورشان خواستند دیپلماسی با تهران را کنار بگذارد. اما در شرایطی که فشار جمهوری خواهان به دولت بایدن مبنی بر عدم بازگشت به برجام افزایش می‌یابد، طرح این پرسش حائز اهمیت است که سرنوشت مذاکرات هسته‌ای وین در دور هفتم که زمان آغاز آن ۸ آذر اعلام شده است، چه خواهد شد؟

حقه بازی، ذات دیپلماسی آمریکایی است

عباس مقتدایی، نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، در گفتگو با «مهر»، در واکنش به اظهارات اخیر جمهوری خواهان کنگره آمریکا مبنی بر پایبند نبودن به توافق احتمالی میان دولت بایدن و ایران در صورت تصاحب اکثریت کرسی‌های کنگره در انتخابات میان دوره ای، گفت: ما برای تأمین منافع ملت ایران کاملا مصمم و مصر هستیم و اینکه در داخل آمریکا چه می‌گذرد، نباید مانع از اقدام منطقی و اصولی جمهوری اسلامی ایران شود. آمریکایی‌ها همچنان مدل رفتاری راهزنی دریایی را دنبال می‌کنند، به این معنا که اگر بتوانند، دزدی می‌کنند و اگر نتوانند، توافق می‌کنند تا در زمان دیگری بتوانند دزدی خود را انجام دهند.

وی افزود: ایران ثابت کرده است که توانمندی تأمین منافع ملی خودش را دارد و دولت سیزدهم نیز با چنین رویکردی فعالیت‌های خود را پیگیری می‌کند و همین موضوع سبب شده است آمریکایی‌ها متوجه این باشند که نمی‌توانند مانند دوره‌های قبل حقه بازی کنند. البته حقه بازی، ذات دیپلماسی آمریکایی است و از یک سو تعهدات خود را انجام نمی‌دهند و از سوی دیگر برای آغاز مذاکرات التماس می‌کنند. منافع ایران در مذاکرات حتما باید تأمین شود و کشور‌های غربی و آمریکا تضمین‌های لازم را بدهند.

جاده مذاکرات دو طرفه است

علاءالدین بروجردی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در مجلس دهم، در گفتگو با «ایلنا»، درباره چشم انداز مذاکرات هسته‌ای وین، گفت: معتقدم طبق توافق صورت گرفته، مذاکرات در زمان خودش انجام می‌شود و با توجه به اینکه تیم مذاکرات تغییر کرده است، مذاکرات در فضایی جدید صورت خواهد گرفت. آمریکایی‌ها باید بدانند در این فضای جدید، اصل برداشتن کل تحریم‌ها یک شرط لازم برای موفقیت این دور از مذاکرات است و اگر بخواهند از این اصل عدول کنند، مذاکرات بدون نتیجه خواهد بود.

مقام معظم رهبری از مدت‌ها قبل اعلام کردند که آمریکایی‌ها باید هم تحریم‌ها را بردارند و هم اینکه برداشتن تحریم‌ها راستی آزمایی شود و ما این اطمینان را حاصل کنیم که این اتفاق افتاده است. اگر مجموعه کشور‌های ۱+۴ به تحقق این هدف کمک کنند، این دور از مذاکرات می‌تواند نتیجه بخش باشد. وی افزود: حتما جاده مذاکرات دو طرفه است و طرف‌های مقابل نمی‌توانند به صورت یک طرفه راه را ادامه دهند و انتظار داشته باشند ما به تعهدات خودمان عمل کنیم؛ ما زمانی از کاهش تعهدات خود بازمی گردیم که طرف‌های مقابل به تعهدات خود عمل کنند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->