سرخط خبرها
معاون فنی و اجرایی شهرداری منطقه خبر داد

روزانه ۱۰۷ تن زباله جمع‌آوری می‌کنیم

  • کد خبر: ۸۷۰۸
  • ۲۰ آبان ۱۳۹۸ - ۰۲:۰۰
روزانه ۱۰۷ تن زباله جمع‌آوری می‌کنیم
عطایی - منطقه ۵ از مناطقی است که روان‌آب‌ها و فاضلاب زیـــادی از سوی منازل مسکونـــی به کوچه‌ها و خیابان‌هایش ســرازیر می‌شود. وجود گودال‌های برجا مانده از کوره‌های آجرپزی هم مشکل دیگری است که خاص این منطقه است. در این شماره با معاون فنی و اجرایی منطقه درباره مشکلات بهداشتی و فاضلاب منطقه گفتگو کردیم.
معاون فنی و اجرایی منطقه درباره بافت فرسوده گفت: وجود بافت‌های فرسوده در منطقه مشکلات زیاد زیربنایی برای انجام پروژه‌ها به وجود آورده است. با توجه به همین مورد، شورای شهر و شهردار مشهد توجه ویژه‌ای به حاشیه شهر دارند و اعتبار خوبی برای این مناطق از جمله منطقه ۵ در نظر گرفته‌اند تا بتوانیم در راستای جمع‌آوری آب‌های سطحی اقدامات لازم را انجام دهیم، اما یکی از معضلات اصلی منطقه رها کردن فاضلاب منازل به معابر است. اکنون که بارندگی نیست همه کانال‌ها و جوی‌های محلات ناحیه ۲ در منطقه پر از آب است. شهروندان منطقه درباره این موضوع اقدامات لازم را انجام نمی‌دهند و با رها کردن فاضلاب در منطقه مشکلات متعدد بهداشتی و آلودگی‌های مختلف همراه با بوی مشمئز‌کننده ایجاد می‌کنند.
کاظم یزدان‌مهر افزود: با هماهنگی خوبی که با سازمان آب و فاضلاب داشتیم اگو اصلی در بیشتر محلات منطقه وصل شده است، ولی شهروندان به اتصال انشعابات داخلی اقدام نمی‌کنند. از آب و فاضلاب و شهروندان ساکن منطقه تقاضا داریم تا درباره این موضوع اقدامات لازم را انجام دهند. با اتصال این انشعابات فعالیت‌های عمرانی شهرداری منطقه نیز سرعت بیشتری می‌گیرد. در بسیاری از معابر به علت اتصال نیافتن تعدادی از خانه‌های مسکونی امکان آسفالت معابر وجود ندارد. نتیجه اتصال انشعابات از سوی شهروندان کمک به انجام اقدامات عمرانی و هم رفع معضلات بهداشتی است.
وی درباره فعالیت اداره خدمات شهری منطقه هم این‌گونه توضیح داد: اداره خدمات شهری روزانه نزدیک به ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار مترمربع را تمیز و نظافت می‌کند. سالانه نزدیک به ۶ میلیارد تومان برای رفت و روب هزینه می‌شود. نزدیک به ۲۰۰ کارگر رفت و روب و جمع‌آوری زباله را انجام می‌دهند و در مجموع روزانه نزدیک به ۱۰۷ تن زباله را جمع‌آوری می‌کنند که میزان بسیار بالایی است.
یزدان‌مهر افزود: عمده معضلات شهرداری منطقه در حوزه خدمات شهری وجود ۵ گودال فخار، هنرمند، احمدی، عمصتی و زابلی‌هاست. هفته گذشته رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران و همچنین رئیس کمیسیون مناطق کم برخوردار شورای شهر مشهد از گودال فخار بازدید کردند و از نزدیک با مشکلات مردم این محدوده آشنا شدند. عمق گودال فخار بیش از ۱۰ متر است. نبود خدمات شهری از جمله سیستم فاضلاب و چاه‌های عمیق باعث شده تا با بارش باران و برف مشکلات زندگی برای ساکنان این محدوده چند برابر شود. به‌رغم تمهیدات شهرداری در ایجاد و حفر چاه‌های جذبی، به دلیل متصل نبودن انشعابات اگو و بافت ریزدانه آن شرایط خاصی برای ساکنان به وجود آمده است. در ایام بارندگی این گودال‌ها برای منطقه مشکل‌ساز می‌شود. تجهیزات منطقه برای بارندگی‌های شدید نامناسب است و آب در آن‌ها جمع می‌شود و خروجی ندارد. شرکت آب و فاضلاب به علت عمق زیاد این قسمت‌ها طرح اگو را اجرایی نکرده است. وجود نداشتن اگو در این گودال‌ها مشکلات بهداشتی منطقه را دوچندان کرده است، در صورت بارندگی شدید مشکلات متعددی برای ساکنان این قسمت‌ها رقم می‌خورد. باید راه‌حلی برای این گودال‌ها پیدا کرد. تنها سازمانی که در این‌باره اقداماتی داشته، شهرداری است و تنها مانده است. درحالی‌که رفع مشکلات این گودال‌ها همت و تلاش همه سازمان‌ها و مدیریت شهری را می‌طلبد.
معاون فنی و اجرایی منطقه مشکل بعدی منطقه را مسائل بهداشتی و رها کردن فاضلاب دانست و گفت: رفع این مشکل نیز همت متقابل می‌خواهد و شهروندان باید در کنار شرکت آب و فاضلاب به اتصال انشعابات اقدام کنند. شهرداری؛ جدول، جوی و کانال را احداث می‌کند تا آب باران جمع شود، ولی همیشه فاضلاب‌ها در آن رهاست و بوی مشمئزکننده‌ای در منطقه وجود دارد. وظیفه شهرداری احداث این موارد برای زمان بارندگی است و فاضلاب خانگی به شهرداری مرتبط نیست در حالی‌که ساکنان منطقه با رهاسازی این فاضلاب در جوی‌ها و جدول‌ها افزون بر ایجاد مشکلات بهداشتی، به این جدول‌ها نیز آسیب‌زده و مشکلات رفتگران را افزایش می‌دهند. ساکنان این منطقه مشکلات اقتصادی دارند و از پس هزینه‌های پرداخت انشعابات برنمی‌آیند. درباره اتصال انشعابات نیز به مشارکت دیگر سازمان‌ها و مدیریت شهری نیازمند هستیم تا در این‌باره تصمیمی اتخاذ شود. در این‌باره نیز تنها شهرداری اقدامات عملی انجام داده است.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->