حاجی بگلو: رویکرد و نگاه شورای ششم، تحقق عدالت‌محوری در مشهد است سردار رادان در مشهد: قسم به خون شهدا که حافظ سنگر حجاب هستیم| توطئه عریانی و برهنگی، برنامه نفوذ دشمن برای براندازی است مشهدالرضا(ع)، هم‌صدا با طنین حجاب و غیرت | اجتماع باشکوه حمایت از «طرح نور فراجا» برگزار شد + فیلم بلاتکلیفی ۴۵۰‌هزار هکتار از اراضی ملی خراسان رضوی شهروند خبرنگار | درخواست ترمیم آسفالت در بلوار شهید آوینی مشهد + پاسخ شهردار مشهد: کلان‌شهر مشهد در زمینه هوشمندسازی پیشرو است هوای هشت منطقه کلانشهر مشهد امروز پاک است (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) ترافیک سنگین در بزرگراه‌ها و معابر شهری مشهد | فوت راکب موتورسیکلت در تصادف با اتوبوس و سواری (۱۲ اردیبهشت۱۴۰۳) اعمال قانون ۱۸۳۸ دستگاه خودروی حادثه‌ساز در مشهد | ۵۶ دستگاه خودروی متخلف توقیف شدند (۱۲ اردیبهشت۱۴۰۳) روایت مدیرعامل قطار شهری مشهد از سختی‌های ساخت خطوط مترو | ۴ هزار نفر ۲۴ ساعته در اعماق زمین پهبادهای آتش نشان، یک ضرورت مهم ایمنی برای مشهد است اجرای طرح اهدای کلاه ایمنی به موتورسواران در مشهد با همکاری شهرداری و پلیس احداث قطار «مشهد - گلبهار - چناران» سرعت می‌گیرد رینگ پیرامونی و پارک خطی بوستان کرامت مشهد مرداد ۱۴۰۳ به بهره‌برداری می‌رسد گذری بر تاریخ انتشار نخستین نشریه‌های طنز در مشهد| تلخ و شیرین فکاهی نامه‌ها در ارض اقدس ویدئو | طهوریان‌عسکری: طی ۲ سال اخیر تحول مطلوبی در حاشیه شهر مشهد رخ داده است گفتگو با مخترع نمونه خراسان‌رضوی | بومی‌سازی قطعات و تکنولوژی ریلی ضروری است بیش از ۴۰ درصد متکدیان در مشهد، معتاد هستند | برخی خود را به شکل «زنان» درمی‌آورند
سرخط خبرها

تکمیل شبکه اگوی مشهد، وعده به ۷ سال آینده!

  • کد خبر: ۸۷۲۱۴
  • ۱۸ آبان ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۵
تکمیل شبکه اگوی مشهد، وعده به ۷ سال آینده!
شبکه اگو در مشهد همچنان بدون فرجام و با قصه‌ای پرغصه و سرعتی اندک به مسیر خود ادامه می‌دهد.

امیررضا وثوقی | شهرآرانیوز؛ در حالی که اصفهانی‌ها بیش از نیم قرن است که به عنوان اولین شهر کشور به شبکه فاضلاب پیوسته اند و از ۴ سال قبل نیز بازسازی شبکه فاضلاب خود را آغاز کرده اند، شبکه اگو در مشهد همچنان بدون فرجام و با قصه‌ای پرغصه و سرعتی اندک به مسیر خود ادامه می‌دهد.

بسیاری از شهروندان نیز که برای اتصال منازل، مغازه و محیط کار خود، از سال‌ها قبل قبوض این شبکه را هم پرداخت کرده اند، حالا با وقفه‌ای طولانی در تکمیل این خطوط مواجه شده اند و متولیان احداث این شبکه هم بی پولی را عامل تأخیر در تکمیل اعلام می‌کنند.

معاون بهره برداری و توسعه فاضلاب آبفای مشهد در زمینه توسعه خطوط جمع آوری فاضلاب شهر مشهد و پیشرفت این پروژه گفت: اجرای شبکه جمع آوری فاضلاب شهر مشهد از سال ۱۳۷۳ آغاز شده است. طول شبکه مورد نیاز کنونی برای شهر مشهد ۴۲۳۵ کیلومتر است که تاکنون (تا پایان نیمه اول سال ۱۴۰۰) حدود ۳۶۰۰ کیلومتر آن اجرا شده است و بر همین اساس پیشرفت حدود ۸۵ درصدی داشته است.

اعتبارات، دلیل تأخیر طولانی

مهدی حاجی آبادی در گفتگو با خبرنگار ما در باره دلیل تأخیر در اجرای این پروژه افزود: کاهش چشمگیر اعتبارات در سال‌های گذشته دلیل اصلی تأخیر در اجرای طرح تأسیسات فاضلاب شهر مشهد است.
وی با اشاره به برنامه ریزی‌های آبفا برای اتمام این پروژه، اظهار کرد: اجرای ۶۳۵ کیلومتر شبکه فاضلاب باقیمانده از مجموع شبکه جمع آوری فاضلاب در دستور کار است و براساس برنامه ریزی آبفا این پروژه تا پایان سال ۱۴۰۷ به اتمام می‌رسد.

معاون بهره برداری و توسعه فاضلاب آبفای مشهد تأکید کرد: مانع پیش رو در مسیر پیشرفت پروژه جمع آوری فاضلاب شهر کمبود اعتبارات است؛ موضوعی که به شدت بر اجرای سریع این پروژه اثرگذار بوده است. وی با بیان اینکه تأمین بموقع اعتبارات استانی و ملی باعث پیشرفت سریع‌تر این پروژه بزرگ می‌شود، اضافه کرد: تعامل بسیار خوبی بین شرکت آب و فاضلاب مشهد با سایر شرکت‌های خدماتی و شهرداری مشهد برای به نتیجه رسیدن این پروژه برقرار است.

۱۲۰۰ میلیارد تومان تا اتمام اگو

حاجی آبادی در زمینه اعتبارات لازم برای اتمام شبکه جمع آوری فاضلاب شهر مشهد گفت: حدود ۱۲ هزار میلیارد ریال به منظور اجرای کامل ۶۳۵ کیلومتر شبکه جمع آوری فاضلاب نیاز است.

پروژه‌ای که همچنان گریبان گیر شهر است

اظهارات عضو کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر مشهد، اما متفاوت و آمیخته به انتقاداتی صریح از عملکرد متولیان اجرای شبکه اگو است. غلامحسین صاحبی در این باره به خبرنگار ما گفت: شبکه یکپارچه فاضلاب و اجرای طرح اگو از جمله مسائل زیرساختی در شهر مشهد است که معضلات سامان دهی نشدن آن پس از گذشت این همه سال از آغاز پروژه همچنان گریبان گیر شهر است.

وی با اشاره به اینکه در شورای چهارم طرح تبصره ۳ مصوب شد تا آب و فاضلاب پای کار بیاید و اگو را اجرایی کند، ادامه داد: پیش از تصوب این تبصره مسئولان وقت آب و فاضلاب گزارش دادند که ۳۵ درصد طرح اگوی مشهد باقی مانده است و بودجه کافی برای ادامه این پروژه نداریم. براساس این طرح قرار شد مدیریت شهری مشهد سالی ۱۲۰ میلیارد تومان به این پروژه تزریق کند.

وی افزود: مسئولان آب وفاضلاب مشهد و استان هم قول دادند اگر ۵ سال این اعتبار ادامه داشته باشد و هر سال ۲۰ درصد به این مبلغ اضافه شود در ۵ سال طرح اگوی مشهد به نتیجه خواهد رسید.

۷ سال اعتبار دادیم

عضو شورای شهر مشهد اضافه کرد: مسئولان آبفا سال ۹۴ بود که اعلام کردند ۳۵ درصد طرح اگو باقی مانده است و برهمین اساس، هر سال پروژه‌های مرتبط با این طرح در شورا تصویب و تأمین اعتبار شد. البته کار در شورای پنجم به قوت شورای چهارم پیش نرفت. در حالی که معاون بهره برداری و توسعه فاضلاب آبفای استان پیش‌تر اعلام کرده بود ۱۵ درصد تا اتمام این پروژه باقی مانده است، صاحبی نظر دیگری داشت و اعلام کرد: در گزارشی که چندی پیش مسئولان آب و فاضلاب گزارش دادند اعلام کردند که ۲۷ درصد طرح اگوی مشهد هنوز باقی مانده است، در حالی که شورا به جای تأمین اعتبار پنج ساله، ۷ سال بر اساس تبصره ۳ به آن‌ها اعتبار داد.

عضو کمیسیون خدمات شهری شورا تصریح کرد: این اعتبار تا پایان شورای پنجم نیز از محل تبصره ۳ جذب شد، اما پروژه پیشرفت چندانی نداشت و این ظلمی بود که به مردم مشهد شد.

وی با اشاره به نخستین نطق خود در دوره پنجم شورای شهر گفت: در این نطق انتقاد شدیدی از آب و فاضلاب برای به سرانجام نرسیدن این پروژه مطرح کردم، زیرا باید مشخص شود که این پول‌های کلان در کجا هزینه شده است. صاحبی افزود: آب و فاضلاب همچنان به وعده خودش عمل نکرده است و هنوز ۲۷ درصد طرح اگوی مشهد مانده است؛ البته برخی بخش‌ها نیز لوله گذاری شده،  اما انشعاب‌ها وصل نشده است و با اینکه مردم اقساطشان را هم داده اند این کم کاری مدیران آب و فاضلاب در اجرای این پروژه مشهود است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->