سرخط خبرها

همت ویژه در ۷ محله از منطقه ۷ مشهد

  • کد خبر: ۸۷۲۷۴
  • ۱۸ آبان ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۲
همت ویژه در ۷ محله از منطقه ۷ مشهد
در بازدید اعضای کمیسیون ویژه سامان‌دهی حاشیه شهر شورای اسلامی شهر مشهد از پروژه‌های منطقه ۷ مطرح شد.

صفائی- موسوی‌زاده | شهرآرانیوز؛ ششمین دوره شورای اسلامی شهر مشهد به منظور تحقق رویکرد توزیع متوازن اعتبارات شهرداری به هر محله حاشیه‌نشین شهر مشهد ۱۰۰ میلیارد ریال اعتبار در قالب پروژه‌های زودبازده اختصاص داده است. بر همین اساس جلساتی در مناطق موردنظر برگزار و پروژه‌ها بررسی می‌شوند. اعضای کمیسیون ویژه سامان‌دهی حاشیه شهر شورای اسلامی شهر مشهد سه‌شنبه هفته گذشته ازپروژه‎‌های درحال اجرای شهرداری منطقه ۷ و مراحل پیشرفت فیزیکی طرح‌های عمرانی و زیرساختی و پروژه‌های پیشنهادی زودبازده این منطقه بازدید کردند و درباره پروژه‌های زودبازده در محلات موردنظر بحث و گفتگو کردند.

از ۱۷ محله این منطقه در حال حاضر محلات بهارستان، المهدی، خلج، سیدی، قائم، طرق و زارعین طرق در طرح بازآفرینی قرار گرفته و پروژه‌های زودبازده برای آن تعریف شده است. در این گزارش نظر اعضای کمیسیون و شورا درباره این طرح و پروژه‌های پیشنهادی محلات را بخوانید.

ایجاد توازن در مناطق مختلف شهری

رئیس شورای شهر مشهد با بیان اینکه برای سامان‌دهی حاشیه شهر مشهد ۳ راهکار و هدف اصلی را دنبال می‌کنیم می‌گوید: اولین هدف ارتقای شرایط محیطی با توجه به شاخص‌های ایمنی، کرامت انسانی، سلامت و... است، هدف دوم پیش‌نگری برای موضوع گسترش اسکان غیررسمی در آینده و زمینه‌سازی برای احداث مسکن مناسب برای گروه‌های کم‌درآمد بوده و سومین هدف نیز زمینه‌سازی برای بهره‌مندی از حقوق شهروندی با مشارکت خود آن مردم است به این معنا که با نظرات محلی و مردمی اقدامات اجرایی در آن محله انجام شود.

حسن موحدیان ادامه می‌دهد: ۶۴ محله در نقاطه حاشیه‌ای شهر مشهد قرار دارند و مطابق مصوبه شورا برای هر محله بودجه ۱۰ میلیارد تومانی پیش‌بینی شده تا با نظر امام جماعت، شورای اجتماعی محله، معتمدان و... پروژه‌های اولویت‌دار مشخص و سپس اجرایی شوند.

او می‌افزاید: در ۷ محله از منطقه ۷ شهرداری مشهد پروژه‌های زودبازده تعریف شده است که در بازدید اعضای کمیسیون ویژه سامان‌دهی حاشیه شهر مشهد تعدادی از این پروژه‌ها از نزدیک رؤیت شد، یکی از آن‌ها اصلاح کال طرق است که روند اجرایی آن طی می‌شود، اما دیگر پروژه‌ها با توجه به تراکم جمعیتی و نیاز‌های مردم محلی در شاخص‌های مدرسه، فضای سبز، سالن‌های ورزشی، پیاده‌روسازی و بهسازی آسفالت خیابان‌ها و... قرار می‌گیرد.

عضو کمیسیون ویژه سامان‌دهی حاشیه شهر مشهد تأکید می‌کند: در پژوهش‌هایی که توسط شورای شهر انجام شده با اجرای پروژه‌های زودبازده و اختصاص مبلغی به آن به دنبال این بودیم تا سرعت خدمات‌دهی را در حاشیه شهر مشهد افزایش دهیم و از این طریق شاهد ایجاد توازن بین مناطق کم‌برخودار با سایر نقاط شهری باشیم.

همت ویژه در ۷ محله از منطقه ۷

ارائه خدمات در محلات مختلف شهر باید یکسان شود

رئیس کمیسیون ویژه سامان‌دهی حاشیه شهر شورای اسلامی شهر مشهد در بازدید از پروژه‌های منطقه ۷ و محلات حاشیه این منطقه می‌گوید: پروژه‌های زودبازده جزو اولین مصوبه‌های شورای عالی شهر برای محلات هدف سازمان بازآفرینی از جمله حاشیه شهر، بافت تاریخی و بافت فرسوده بود که به شهرداری تکلیف شد. بر اساس این مصوبه شهرداری موظف است ظرف ۲ ماه پروژه‌هایی را که حداکثر ظرف یک‌سال به بهره‌برداری می‌رسند جمع‌بندی و ارائه کرده تا در شورای شهر تصویب شود.

سید ابراهیم علیزاده با بیان اینکه بررسی محلات منطقه ۷ برای اجرای پروژه‌های زودبازده و بررسی پروژه‌های سال۱۴۰۰ و نیز ارائه پیشنهاد‌هایی برای توسعه منطقه در دستورکار این بازدید بوده است، ادامه می‌دهد: منطقه هفت؛ ۱۷ محله دارد که در حال حاضر ۷ تای آن جزو محلات بازآفرینی حاشیه شهر قرار گرفته است. در محلات هدف برای پروژه‌های زودبازده تا سقف ۱۰ میلیارد تومان بودجه درنظر گرفته شده است. این پروژه‌ها با بهره‌گیری از ظرفیت شورا‌های اجتماعی محلات، ائمه جماعات و دفاتر تسهیلگری تعریف و اجرا خواهند شد. در این طرح پروژه‌های عمرانی، ورزشی و فرهنگی تفاوتی ندارد، مهم نظر و اولویت مردم است.

وی با اشاره به بازدید از پروژه‌های امسال می‌افزاید: در این منطقه پروژه‌های عمرانی بسیاری در حال اجراست که برخی از آن‌ها اهمیت بیشتری برای مردم دارند. یکی از این پروژه‌ها بهسازی مسیر کال تنباکوچی است که تاکنون ۴۶ درصد آن اجرا شده است. قبل از بهسازی این کال علاوه‌بر نازیبایی بصری و آلودگی‌های ناشی از رهاسازی زباله در آن، خزندگانی مانند مار، عقرب و... امنیت مردم را به خطر می‌انداختند. حوزه فنی و عمرانی منطقه تلاش دارد تا ابتدای دی‌ماه این پروژه به پایان برسد. همچنین بهسازی مسیر کال طرق و اصلاح هندسی خیابان قائم ۳ جزو پروژه‌هایی است که در این منطقه در کنار دیگر پروژه‌های عمرانی با سرعتی بیشتر در حال اجراست.

علیزاده توضیح می‌دهد: تأکید ما نیز بر فعال‌بودن و تسریع پروژه‌هاست تا مردم منطقه بتوانند به سرعت از این طرح‌ها استفاده کنند. البته در حاشیه شهر مشهد با وجود کار‌های انجام‌شده همچنان نیاز‌های بیشتری احساس می‌شود و مشکلاتی نیز در این بین وجود دارد که جزو دغدغه‌های شورای شهر ششم است.

پیرو این مشکلات جلساتی با نمایندگان مجلس و استاندار داشته و دغدغه‌ها را منعکس کرده‌ایم. یکی از نکات مهم در محدوده حاشیه شهر وجود زمین رها شده است که این موضوع را با اداره کل راه و شهرسازی مطرح کرده‌ایم. پیرو جلسات در کارگروه امور ثبتی و اسنادی، آن‌ها شرایطی را فراهم کردند و قرار است هر چه زودتر این زمین‌ها قطعه‌بندی و سنددار شوند.

وی ادامه می‌دهد: طرح‌های تفصیلی در سال‌های ۱۳۸۸ و ۱۳۸۹ برنامه‌ریزی شده است که اجرای آن در زمان حال، متناسب برخی محلات نیست. در حال پیگیری هستیم تا این طرح‌ها را از حیث کاربری ارتقا دهیم.

رئیس کمیسیون ویژه سامان‌دهی حاشیه شهر شورای اسلامی شهر مشهد با اشاره به این موضوع که رفع مشکلات حاشیه شهر فقط در حیطه شورای شهر و شهرداری نیست می‌گوید: انتظار ما این است تمام دستگاه‌های اجرایی پای کار باشند و به وظایف خود عمل کنند تا زیرساخت‌های لازم از جمله مسائل آموزشی، بهداشتی و سایر خدمات مورد نیاز را به مردم ارائه دهیم و سرانه‌های خدماتی حاشیه شهر را مانند دیگر قسمت‌های شهر اجرا کنیم. همچنین در کنار اجرای پروژه‌های زودبازده معیشت حاشیه شهر اهمیت دارد. دستگاه‌های ذیربط باید پای کار بیایند و برای اشتغال این محلات از بعد زیربنایی و رونق کسب و کار‌های خرد تلاش کنند.

علیزاده با بیان اینکه پدیده سکونت‌گاه‌های غیررسمی مشکل مهمی است، می‌افزاید: تعیین تکلیف زمین‌های بزرگ‌دانه در محدوده شمال و شمال شرق اهمیت زیادی دارد. تلاش می‌کنیم در طرح‌های تفصیلی مشابه قاسم‌آباد و الهیه شهرک‌هایی تعریف و آماده‌سازی شود که متناسب با اصول شهرسازی باشد و شاهد بافت نامتناسب نباشیم.

اجرای پروژه‌های زودبازده در بخش شرقی و شمال شهر

عضو کمیسیون ویژه سامان‌دهی حاشیه شهر مشهد با بیان اینکه در یک دوره ۴ ساله ۶۰ هزار میلیارد تومان اعتبار برای شهر مشهد هزینه می‌شود، می‌گوید: با وجودی که این رقم کم نیست، اما زمانی که با مردم گفتگو می‌کنیم و نظرات آن‌ها را جویا می‌شویم از این هزینه‌کرد رضایت ندارند، دلیل اصلی آن هم این است که هزینه‌ها و پروژه‌ها بر اساس نظرات مدیران ارشد و تصمیم‌گیران و تصمیم‌سازان در اتاق‌های در بسته انجام می‌شود.

مجید طهوریان عسکری ادامه می‌دهد:، چون نظر مردم و اولویت‌های آن‌ها در تعیین و تکلیف پروژه‌ها مدنظر قرار نگرفته رضایت آن‌ها را به دنبال ندارد در همین راستا شورای ششم از همان ابتدا با پژوهش‌های میدانی‌ای که انجام داد تصمیم گرفت تا چند راهکار برای جلب رضایت مردم در نظر بگیرد که یکی از آن‌ها اجرای پروژه‌های زودبازده به‌ویژه در قسمت شرقی و شمال شهر مشهد است که به‌نوعی کریدور حاشیه شهر محسوب می‌شوند.

او می‌افزاید: نگاه در پروژه‌های زودبازده مبنی بر این بود که مردم تا سقف ۱۰ میلیارد تومان، پروژه تعریف و به مدیریت شهری اعلام کنند که چه نیاز‌هایی برای بازآفرینی در محلات خود دارند، این نظرات مردمی سند عملیاتی و راهبردی ما در ششمین دوره شورا بوده و خودمان را موظف می‌دانیم تا با حفظ کرامت انسانی شهروندان و مجاوران آقا علی بن موسی الرضا (ع)، پروژه‌ها را بنا به درخواست‌های مردمی و برای کسب رضایت آن‌ها اجرایی کنیم.

تعریض مسیر‌های دسترسی شهرک طرق

عضو کمیسیون ویژه سامان‌دهی حاشیه شهر مشهد با اشاره به بازدیدی که از پروژه‌های زودبازده شهرداری منطقه ۷ داشت، توضیح می‌دهد: مهم‌ترین پروژه‌های منطقه ۷ شهری مربوط به مسیر‌های دسترسی منطقه در محلات سیدی و طرق می‌شود و به‌دلیل تراکم جمعیتی زیاد علاوه‌بر اینکه باید عریض‌تر شوند نیاز است تا خیابان‌های جدیدی نیز ساخته شود تا از بار ترافیکی بهشت رضا به طرق کاسته شود.

طهوریان عسکری اضافه می‌کند: یکی از موضوعات مهم دیگر در این منطقه توجه به حوزه بازآفرینی است، در همین راستا پروژه‌ای در محله قائم تعریف شده است که بر اساس آن ۲۱ پلاک تجمیع خواهد شد به جای آن ۸ هزار متر مربع مجتمع مسکونی ساخته می‌شود، هدف از این اقدام بازآفرینی و ایمن‌سازی بافت‌های فرسوده است.

او می‌افزاید: مناطق حاشیه‌ای شهر عمدتا دارای بافت غیرایمن هستند که ممکن است با کوچک‌ترین حادثه یا بلایای طبیعی خسارت جبران‌ناپذیری از نظر جانی و ... به وجود آورند بر همین اساس به دنبال اجرای پروژه‌هایی هستیم تا این مناطق از استاندارد‌های لازم برخوردار شوند و شبیه مناطق برخوردار و یا نیمه برخوردار از نظر امکانات شوند.

همت ویژه در ۷ محله از منطقه ۷

پروژه‌های زودبازده ادامه‌دار خواهد بود

رئیس کمیته نظارتی شماره ۴ شورای اسلامی شهر مشهد با اشاره به اینکه نگاه ششمین دوره شورا توجه به مناطق کم‌برخوردار شهری است، می‌گوید: در همین راستا اولین مصوبه شورای ششم اختصاص بودجه ۱۰ میلیاردی با عنوان پروژه‌های زودبازده برای محلات حاشیه‌ای شهر بود تا از این طریق با رأی و نظر مردم متشکل از اعضای شورای اجتماعی، ائمه جماعات، معتمدان و... پروژه‌هایی که در اولویت قرار دارند شناسایی و در دستورکار برای اجرای سریع‌تر قرار گیرند.

فاطمه سلیمی با بیان اینکه پروژه‌های زودبازده نافی وظایف محوله شهرداری برای اجرای پروژه‌ها نیست، می‌افزاید: نظر مردم اصل اساسی اجرای پروژه‌های زودبازده است که باید در مدت ۲ سال اجرایی شوند این پروژه‌ها توسط مردم تعریف می‌شوند و شورا به عنوان سیاست‌گذار و شهرداری به عنوان نهاد اجرایی وارد عمل می‌شود؛ بنابراین بهترین کار این است که اهالی هر محله به عنوان مثال محلات سیدی، طرق، المهدی و... در منطقه ۷ بر اساس نیازسنجی‌های خود پروژه عمرانی دارای اولویت را به شهرداری معرفی کنند.

او با تأکید بر اینکه اجرای پروژه‌های زودبازده تنها برای ۲ سال نخواهد بود بلکه ادامه‌دار است، توضیح می‌دهد: بسیاری از شهروندان مسیر‌های پیگیری مشکلات خود را نمی‌دانند و تصور می‌کنند برای تمام امور باید شهرداری پای کار باشد در صورتی که برخی از این مشکلات مربوط به سازمان‌ها و اداره‌های دیگر است، اما شهرداری نیز می‌تواند برای حل این امور در کنار مردم باشد.

شناخت اولویت‌های مردم

شهردار منطقه ۷ با اشاره به اینکه محلات کم‌برخوردار مشمول مصوبه پروژه‌های زودبازده می‌شوند، می‌گوید: در منطقه ۷ از ۱۷ محله، ۷ محله بهارستان، المهدی، خلج، سیدی، قائم، طرق و زارعین طرق در طرح بازآفرینی مشمول این مصوبه قرار گرفته که برای هر محله ۱۰۰ میلیارد ریال مازاد بر اعتبار قبلی منطقه پیش‌بینی شده است.

حسین فرهادیان با اشاره به این موضوع که تأکید شورای اسلامی شهر مشهد بر تأیید پروژه‌ها توسط شورای اجتماعی محلات، نماینده امور مساجد (ائمه جماعات)، و دفاتر تسهیلگری است، ادامه می‌دهد: ترکیب این اعضا در کنار کارشناسان منطقه و سازمان بازآفرینی شهرداری مشهد سبب می‌شود تا اولویت‌های مردم شناخته و هر چه سریع‌تر اجرا شوند. پروژه‌های زودبازده جزوی از نیاز‌های مردم و انتظارات خرد مقیاس و ریز آ‌ن‌هاست که حل این مسائل در ایجاد رضایتمندی عموم مردم تأثیر بسزایی دارد.

وی در این جلسه با اشاره به پروژه‌های شاخص جاری سال ۱۴۰۰ می‌گوید: در حال حاضر در منطقه ۷ پروژه‌های عمرانی مانند بدنه‌سازی حاشیه مسیل طرق، احداث مسیل قره‌خان، احداث سوله بحران خلج، بازسازی گذرگاه‌های هم‌سطح معابر پیاده، مرمت پل‌های منطقه مانند پل سلام، حافظ و شهید حسن آزادی، احداث خیابان حاشیه مسیل طرق، اتصال بولوار کوشش به بزرگراه شهید شوشتری، طرح جمع‌آوری آب‌های سطحی، بهسازی پیاده‌رو‌ها و اصلاح هندسی معابر در حال اجراست. همچنین پروژه‌های فضای سبز مانند احداث فضای سبز در منطقه و پروژه‌های فرهنگی مانند احداث ایستگاه استقبال از زائر، راه‌اندازی و تجهیز گرمخانه و احداث فرهنگ‌سرای سبحان در دستورکار قرار گرفته است.

همت ویژه در ۷ محله از منطقه ۷

پروژه‌های پیشنهادی محله سیدی
بهسازی و اصلاح جدول و کانیو کوچه‌های فرعی محله سیدی
بهسازی و همسان‌سازی پیاده‌رو خیابان شهید دایی
بازگشایی معبر محلی، خیابان صبا ۳/۱۵

پروژه‌های پیشنهادی محله قائم
بهسازی پیاده‌رو خیابان شهید نقیبی فرد
تکمیل و تجهیز پروژه فنس ورزشی خیابان قائم ۳۰
بهسازی پیاده‌رو خیابان شهید دایی
حد فاصل خیابان قائم تا خیابان نقیبی فرد
بهسازی پیاده‌رو خیابان ایمان
توسعه و تجهیز فضا‌های ورزشی خیابان ایمان
نصب سطل زباله و نیمکت در خیابان مهدی

پروژه‌های پیشنهادی محله بهارستان
پیاده‌روسازی و ایجاد فضای ورزشی روباز در خیابان سپاه ۶۴ با هدف بهسازی فضای جلو مدرسه و ایجاد فضای بازی محلی روباز برای کودکان
پیاده‌روسازی و هم‌سطح‌سازی محور سپاه
آسفالت خیابان و پیاده‌رو‌های سپاه۵۲، ۵۴، ۵۶
بازگشایی معبر محلی خیابان صبای ۳/۱۵ با هدف ارتقای دسترسی محلی

پروژه‌های پیشنهادی محلات طرق و زارعین طرق
بازگشایی محور بولوار، ولی عصر (عج)
بازگشایی محور بولوار رجایی
پروژه‌های تبصره ۲۲
احداث شبکه فاضلاب
تأمین روشنایی جاده محمدآباد
احداث خانه محله و کتابخانه
مرمت و طراحی عرصه ایوان طرق
سامان‌دهی حاشیه مسیل طرق (طراحی و اجرای پارک خطی)
نصب سطل زباله و نیمکت در خیابان مهدی

پروژه‌های پیشنهادی محله خلج
بهسازی و اصلاح جدول و کانیو
بهسازی و لکه‌گیری پیاده‌رو خلج
توسعه فضای بهداشتی و اداری سالن ورزشی گوهرشاد در بوستان قائم
بازگشایی معبر محلی خیابان صبا ۳/۱۵
تأسیس دفتر سرای محله در خیابان ناظر ۷
تجهیز مسجد شهید خسروی و احداث سرویس بهداشتی در بوستان قائم
احداث فرهنگ‌سرا بین خیابان سبحان ۹ و ۱۱

پروژه‌های پیشنهادی محله المهدی
بهسازی و اصلاح جدول و کانیو کوچه‌های فرعی محله المهدی
بهسازی و همسان‌سازی پیاده‌رو بولوار مهدی و صبا
تجهیز پیاده‌رو بولوار صبا با مبلمان شهری
تجهیز پیاده‌رو بولوار مهدی با مبلمان شهری
تجهیز مسجد المهدی به فضای ورزشی
تجهیز روشنایی و مبلمان خیابان قائم۱ تا ۱۵ و ۲ تا ۱۴

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->