سرخط خبرها

مسیری برای خودکفایی نیازمندان

  • کد خبر: ۸۷۳۷۵
  • ۱۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۶
مسیری برای خودکفایی نیازمندان
خیریه منتظرین، ولی عصر (عج) در محله شریعتی با آموزش، مددجویانش را توانمند می‌کند.

میترا صدر| شهرآرانیوز، ۲۲ سال پیش ۳ نفر از ساکنان و فعالان محله به نام‌های علی‌محمد انتظار یزدی، محبوبه گوهری و صغری زارع مزارعی تصمیم می‌گیرند فعالیت‌های خیرخواهانه خود را سازمان‌دهی کنند. آن‌ها خیریه منتظرین، ولی عصر (عج) را با کمک یکدیگر در محله استاد یوسفی و در کنار مسجد المنتظر (عج) تأسیس می‌کنند.

این خیریه با هدف کارآفرینی، توسعه کسب‌وکار و خودکفایی مددجویان و زنان سرپرست خانوار تأسیس شد و اکنون با ۴ شعبه خیریه و ۵ مرکز فرهنگی‌خدماتی و همچنین ۴ کارگاه آموزشی و تولید لباس در زمینه‌های تهیه کمک‌هزینه ازدواج، جهیزیه، سیسمونی، توزیع اقلام معیشتی و نوشت‌افزار، پرداخت وام قرض‌الحسنه، ایجاد مراکز مشاوره، خرید، تعمیر و رهن مسکن و کاریابی فعالیت دارد. آن‌ها از سال ۱۳۷۸ تا اواخر سال ۱۳۹۹ فعالیت‌های گسترده خیریه را در همان مکان قبلی و در کنار مسجد المنتظر (عج) ادامه دادند، اما چند ماهی است که به مکان جدیدشان در خیابان امامیه ۱۴ واقع در محله شریعتی آمده‌اند.

تأسیس کارگاه‌های تولیدی متعدد

علی محمد انتظار یزدی (معروف به یزدی)، محبوبه گوهری و صغری زارع مزارعی (معروف به عمیدی) از نمازگزاران، خیران و ساکنان قدیمی منطقه هستند که سال ۱۳۷۸ به فرمانداری می‌روند و همان سال خیریه را با شماره ۲۱۶۷ به ثبت می‌رسانند. او می‌گوید: سال‌های اول براساس عرف خیریه‌ها سبد معیشتی، جهیزیه و خدمات درمانی را به دست محرومان تحت حمایت خیریه می‌رساندیم. چند سال بعد با توجه به صحبت‌های مقام معظم رهبری در رابطه با اقتصاد مقاومتی و توسعه اشتغال بر آن شدیم افراد زیرپوشش را به سمت خودکفاشدن هدایت کنیم.

اولین کارگاه کارآفرینی خیاطی در محله طلاب و در خیابان وحید تأسیس شد و زنان سرپرست خانوار در این کارگاه مشغول به کار شدند. بعد از آن دومین کارگاه در خیابان توس ۹۷ و سومین کارگاه نیز در محله الهیه کار خود را آغاز کردند. زمین ساختمان خیریه در خیابان توس ۹۷ توسط یک خانم خیّر به مؤسسه اهدا و در ۴ طبقه با کمک خیران با کاربری‌های مختلف ساخته شد. برای این کارگاه زیرزمین مسجد امام رضا (ع) در نظر گرفته شد. خانم‌ها در این کارگاه علاوه‌بر خیاطی، مونتاژ اسباب‌بازی را نیز برعهده دارند. حدود ۶۰ زن سرپرست خانوار در این کارگاه خودکفا شده‌اند.

موفقیت با روش جذب حامی

محبوبه گوهری یکی از مؤسسان و رئیس هیئت مدیره، متولد ۱۳۴۹ در محله پایین‌خیابان است و از سال ۱۳۷۰ ساکن محله استاد یوسفی شده است. او با دل و جان برای این خیریه فعالیت می‌کند و یکی از مهم‌ترین روش‌های جذب خیران را روش «حامی» می‌داند. می‌گوید: خیران با حضور در شعبه‌های خیریه کودک زیرپوشش را از روی آلبوم انتخاب می‌کنند، بعد از آن اطلاعات مورد نیاز در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد.

آن‌ها به مدت یک‌سال کودک را تحت حمایت خود قرار می‌دهند و ماهانه مبلغی را برای هزینه‌های او به حساب خیریه واریز می‌کنند. در صورتی که کودک و یا خانواده وی مشکلات دیگری در حوزه درمان، اجاره خانه یا سایر مسائل داشته باشند ابتدا آن را با حامی در میان می‌گذاریم. در صورتی که او نتواند کمک کند با خیران دیگر موضوع را مطرح و از کمک آن‌ها استفاده می‌کنیم.

صداقت و شفافیت رمز موفقیت

خیریه منتظرین، ولی عصر (عج)، خیرانی نیز دارد که کمک‌های غیرنقدی و موقت می‌کنند. گوهری می‌گوید: بعضی خیران نذری‌های خود را در ایام مختلف سال و در مناسبت‌هایی مانند ماه مبارک رمضان، محرم، عید قربان، عید نوروز و مهر ماه به دستمان می‌رسانند که با توجه به نیاز مددجویان بین آن‌ها تقسیم می‌شوند. این کمک‌ها به‌طور نقدی و غیرنقدی است. تعدادی از خیران نیز برای توسعه شعبه‌ها و کارگاه‌های خیریه کمک می‌کنند.

خانم گوهری می‌گوید: برای توسعه و پیشرفت خیریه در قسمت‌های مختلف شهر از بانک‌ها و مؤسسات مالی وام می‌گیریم و اقساط آن را با کمک افراد خیر پرداخت می‌کنیم. هزینه‌های پرداخت شده از طرف خیریه به‌طور شفاف به اطلاع خیران می‌رسد و در سیستم حسابداری ثبت می‌شود تا با توجه به نظر آن‌ها برای امر مورد نظر هزینه شود. عشق و اخلاص کاری همه افراد مجموعه باعث شده خیران به آن‌ها اعتماد کرده و هرجا که نیاز بوده کمک کنند. گوهری می‌گوید: افراد خیّری که با مؤسسه ارتباط دارند متوجه کار صادقانه و افتخاری اعضای آن می‌شوند. به لطف خداوند اعضای محترم خیریه نیاز مالی ندارند و تنها با انگیزه معنوی و عاشقانه با هدف خدمت به محرومان و خودکفایی آن‌ها قدم در این مسیر گذاشته‌اند و به دنبال توسعه فعالیت‌ها هستند.

شناسایی مددجو برعهده گروه تحقیق

مددجویان با حضور در شعبه‌های این خیریه و پرکردن برگه نیاز مددجو به خیریه اضافه می‌شوند. گوهری می‌گوید: خیریه به مددجویان واقعی کمک می‌کند. برای این منظور گروه تحقیق در نظر گرفته شده است. بعد از پرشدن برگه‌ها توسط مددجو، گروه تحقیق به آدرس مورد نظر مراجعه کرده و تحقیقات میدانی انجام می‌دهند. اگر مددجو‌ها واجد شرایط باشند، حمایت آغاز می‌شود. افراد زیرپوشش خیریه شامل از کارافتادگان واقعی، زنان طلاق گرفته یا بانوانی که همسرشان فوت کرده است هستند. مددجویان از هر گروهی که باشند باید مدارک و مستندات خود را به خیریه ارائه دهند. بعد از شکل‌گیری پرونده، سایر شرایط بررسی می‌شود. اگر زن سرپرست خانوار فرزند محصل یا در حال ازدواج داشته باشد کمک‌های مختلف را دریافت‌ می‌کند.

مسیری برای خودکفایی نیازمندان

آموزش مهارت‌های کاربردی

یکی از اصول و اهداف اصلی خیریه برای زیرپوشش قرارگرفتن مددجو، کار است. خانم گوهری می‌گوید: هر خانواده به مدت ۵ سال تحت حمایت قرار می‌گیرد و باید در این مدت خودکفا شود. اگر مددجو و فرزندانش توانایی کار داشته باشند، بعد از گذراندن دوره‌های آموزشی وارد کارگاه‌های تولیدی می‌شوند و درآمد کسب می‌کنند و به‌مرور هزینه‌های زندگی خود را تأمین می‌کنند. در بخش آموزش، مهارت‌های مختلفی همچون خیاطی، سرمه‌دوزی، قالی‌بافی، ساخت تاج و نگین برای خانم‌ها و کار با رایانه، تعمیرات گوشی همراه و حرفه برق‌کار اتومبیل برای آقایان در نظر گرفته شده است. آن‌ها می‌توانند از مشاوره‌های شغلی و تحصیلی مؤسسه نیز استفاده کرده و راه بهتری برای ادامه مسیر انتخاب کنند. در صورتی که برای کار به وام یا معرف نیاز داشته باشند خیریه‌ها حمایت کرده و آن‌ها را به بانک‌ها و مؤسسات کاریابی معرفی می‌کنند تا مشغول به کار شوند.

مسیری برای خودکفایی نیازمندان

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->