آسیب شناسی خشم و راهکارهای کاهش خشونت در جامعه کشف راز قتل جوان ۴۰ ساله به دست بادیگاردها در مشهد کشف ایمپلنت‌های قاچاق در تهران قتل خونین مدیر یک شرکت‌ لوازم آرایشی در برج ۲۰ طبقه‌اش به دست دوست صمیمی! ممنوعیت عرضه رایگان کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای|مشهد، شهر پیشگام در مدیریت پسماند است سرگردانی مسافران «فلای دوبی» در فرودگاه مشهد دستگیری یک قاچاقچی و کشف ۵۶۶ کیلوگرم مواد مخدر از یک دستگاه تریلی در هنگ مرزی تایباد یک کشته و چهار مصدوم بر اثر تصادف با تریلر در جاده تربت حیدریه (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) کشف ۲ کیلو و ۸۵۰ گرم مواد مخدر صنعتی در گمرک دوغارون کمبود ۶ هزار لیتر آب برثانیه در مشهد برای تابستان ۱۴۰۳ طبیعت‌گردان گرفتار در قوچان امدادرسانی شدند (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) جان باختن ۶ نفر براثر انفجار کپسول گاز در ترمینال شرق تهران (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) وضعیت مطلوب واکسیناسیون دام در خراسان‌رضوی طی سال گذشته تنهایی خطر مرگ را دو برابر افزایش می‌دهد دستگیری متهمان سایبری کنکور که ۱۰۰ هزار «تتر» از داوطلبان دریافت کرده بودند ویدئو | اصلاح احکام رتبه‌بندی ۱۰۰ هزار معلم بازنشسته پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان‌رضوی (٣٠ فروردین ١۴٠٣) | بارش باران در اوایل هفته آتی دو کارمند شرکت حفاظتی قتل مرد معتاد در مشهد را انکار کردند + عکس همه چیز درباره «چای»، اصیل‌ترین نوشیدنی ایرانی اعتبارات قطره‌چکانی، زخم‌های بخش درمانی مشهد را التیام نمی‌دهد | بودجه پروژه‌های بیمارستانی امسال فقط ۲۴۰ میلیارد تومان
سرخط خبرها

اهدای اعضای دختر یکساله به ۴ نفر زندگی دوباره بخشید

  • کد خبر: ۸۷۴۹۰
  • ۱۹ آبان ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۲
اهدای اعضای دختر یکساله به ۴ نفر زندگی دوباره بخشید
اعضای کودک یکساله هرمزگانی که دچار مرگ مغزی شده‌بود به ۴ بیمار اهدا شد.

به گزارش شهرآرانیوز، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان و رییس اهدای عضو این استان گفت: اهدای اعضای دختر بچه یک ساله در استان که دچار مرگ مغزی شده بود، زندگی بخش چهار نفر شد.

دکتر محمود حسین‌پور عصر چهارشنبه با اعلام این خبر به رسانه ها اظهار داشت: سما سروردی گلستانی کوچکترین عضو خانواده از اهالی خیراندیش شهر بندرپل و اهل تسنن بود که در تاریخ ۱۵ آبان به علت خفگی به بیمارستان کودکان منتقل می شود که با وجود تلاش کادر درمان برای نجات جان وی، به دلیل شدت آسیب وارده به سلول های مغزی، دچار مرگ مغزی شد.

وی ادامه داد: بعد از تایید مرگ مغزی توسط متخصصان مربوط ، هماهنگی جهت اخذ رضایت برای اهدای عضو از خانواده انجام و بعد از رضایت خانواده ،هماهنگی های لازم با رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیر حوادث دانشگاه هرمزگان جهت اعزام جت اورژانس هوایی از تهران انجام شد.

این مقام مسوول خاطرنشان کرد: در جریان اهدای عضو این جان آفرین یکساله، برای اولین بار در کل کشور فرآیند انتقال جراح پیوند قلب و انتقال اعضا با بالگرد اورژانس ۱۱۵ صورت گرفت و جراح قلب از تهران با جت فالکون سازمان اورژانس کشور ، عازم بندرعباس شده و بعد از انجام عمل هاروست قلب، مجددا قلب اهدایی با بالگرد از بیمارستان شهید محمدی تا فرودگاه بندرعباس با بالگرد اورژانس ۱۱۵هرمزگان و از آنجا با جت مجددا به تهران انتقال داده شد.

حسین‌پور ادامه داد: بالگرد اورژانس تهران نیز قلب را از فرودگاه مهرآباد تا بیمارستان رجائی جهت پیوند منتقل کرد و  کلیه و کبد نیز با بالگرد دوم اورژانس ۱۱۵ هرمزگان به لارستان و از آنجا با بالگرد اورژانس هوایی شیراز به بیمارستان ابوعلی سینا منتقل شد.

رییس واحد اهدای عضو هرمزگان خاطرنشان کرد: قلب سما در بیمارستان رجائی تهران به یک پسر ۱۶ ماهه پیوند شد و یک کلیه، به یک پسر ۱۰ ساله از هرمزگان پیوند خواهد شد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با بیان اینکه ۸ عضو و۵۳ نسج و بافت هر بیمار مرگ مغزی قابل اهداست، گفت: پیوند عضو از مرگ بیماران جلوگیری می‌کند و پیوند نسوج نیز از معلولیت بیماران پیشگیری می‌کند و از همین رو اهدای عضو کار بسیار ارزشمندی است و باید در این زمینه فرهنگسازی بیشتری صورت گیرد.

وی ادامه داد: اعضای بدن فردی که دچار مرگ مغزی شده را تنها تا زمانی که تپش قلب دارد، می توان اهدا کرد و به محض اینکه قلب تپش خود را از دست بدهد فرصت اهدای عضو نیز از دست می رود و از همین رو مقوله فرهنگسازی جهت جلب رضایت خانواده فرد بیمار و حفظ زمان طلایی به منظور پیوند عضو از اهمیت بالایی برخوردار است.

دکتر حسین‌پور تصریح کرد: در حال حاضر  روزانه به طور میانگین بین ۷ تا ۱۰ نفر از استان هرمزگان برای دریافت کارت اهدای عضو اقدام می کنند.

متخصصان علم پزشکی می گویند، مرگ مغزی درمان ندارد، اما می‌توان با اهدای اعضای بدن فردی که دچار مرگ مغزی شده به دیگر بیماران نیازمند عضو، زندگی دوباره بخشید.

پیوندهای متداول عبارتند از کلیه ها، قلب، کبد، پانکراس، روده، ریه، استخوان، مغز استخوان، پوست و قرنیه؛ همچنین برخی از ارگان ها و بافت ها را می توان زمانی که شخص اهدا کننده زنده است به شخص دیگری پیوند زد مانند یکی از کلیه ها و بخشی از کبد اما در بیشتر موارد اهدای عضو زمانی صورت می گیرد که فرد اهدا کننده در قید حیات نباشد.

نخستین پیوند انجام شده در ایران در ۱۳۱۴ خورشیدی و با پیوند قرنیه شروع شد و پس از آن پیوند کلیه در ۱۳۴۷ خورشیدی انجام گرفت، همچنین پیوند مغز استخوان در ۱۳۶۹ خورشیدی، پیوند قلب و کبد در ۱۳۷۲ خورشیدی، پیوند ریه در ۱۳۷۹ خورشیدی و در نهایت پیوند روده و پانکراس در ۱۳۸۵ خورشیدی صورت پذیرفت.

منبع: ایرنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->