تالاب جازموریان جان دوباره گرفت ۳ پیشنهاد برای افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی | افزایش ۳۵درصدی باید لحاظ شود نزاع دسته جمعی در پل قویون ارومیه+ فیلم سیل بیش از ۲۶۰۰ نفر از مردم را گرفتار کرد (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) کنکور سراسری ۱۴۰۳ در خراسان‌جنوبی دوباره برگزار می‌شود آغاز رقابت داوطلبان گروه علوم تجربی در نوبت اول کنکور ۱۴۰۳ تغییر مسیر پرواز تهران- زاهدان- مشهد مذاکرات مزدی کانون بازنشستگان تامین اجتماعی ادامه دارد| مبنای افزایش حقوق کدام قانون است؟ (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) سیلاب به سنگان خواف رسید سلامت روان ایرانی‌ها پایش می‌شود پیش بینی آلزایمر ۱۲ سال قبل از بروز علائم با آزمایش چشم مشاغل ذهنی خطر زوال عقل را کاهش می‌دهند نحوه اضافه کردن دوران سربازی به سوابق بیمه تامین اجتماعی اعلام شد تخلیه برخی از روستا‌های زیرکوه در خراسان‌جنوبی به‌علت سیلاب + عکس (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) فوق‌العاده حقوق معلمان حق‌التدریس از مهر ماه ۲ برابر می‌شود نارضایتی توأمان مردم و متولیان درمان از  تعرفه‌های جدید پزشکی تشکیل باند سرقت پس از آزادی از زندان | دزدی از ده‌ها خودرو
سرخط خبرها

تغییر کنش افراد نسبت به واژگونی کامیون‌ها

  • کد خبر: ۸۷۵۲۹
  • ۲۰ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۱
تغییر کنش افراد نسبت به واژگونی کامیون‌ها
هرازگاهی که فیلمی از واژگونی کامیون‌های حامل بار در جاده‌های کشور منتشر می‌شود و آدم‌هایی که در مسیر این کامیون‌ها قرار دارند واکنش‌های مختلفی از خود نشان می‌دهند.

مریم شیعه زاده | شهرآرانیوز؛ هرازگاهی که فیلمی از واژگونی کامیون‌های حامل بار در جاده‌های کشور منتشر می‌شود، واکنش افراد حاضر در فیلم و افرادی که به تماشای فیلم‌ها نشسته اند، واکنش‌های متفاوت و گاه متناقضی است. عمر انتشار این ویدئوها، به عمر دوربین دار شدن تلفن‌های همراه برمی گردد و شمارشان حالا از حساب خارج شده است.

هر ماه چندین ویدئو با محتوای این چنینی درز پیدا می‌کند و آنچه در این روند مشهود است، همدلی و همراهی بیش از پیش مردم با یکدیگر است. وقتی اندیشه‌های همیشگی از زندگی روزمره را کنار می‌گذاریم و جور دیگری به جریان‌های عادی زندگی نگاه می‌کنیم، آن وقت توانایی از نو نگریستن می‌تواند به درکی از جهان اطرافمان منجر شود که پیش از آن به انجامش قادر نبوده ایم.

عوامل اجتماعی شدن از فرهنگی به فرهنگ دیگر متفاوت است و زمینه‌های زیادی وجود دارند که در فرایند اجتماعی شدن نقش ایفا می‌کنند. پیش‌تر ویدئو‌های مربوط به واژگونی کامیون‌های حامل بار، همراه با کنش‌های ناخوشایندی بود که به غارت و دزدیده شدن کالای امانی کامیون‌ها منجر می‌شد. فردی نشان می‌داد دیگران؛ خسارت بیشتری به او تحمیل می‌کنند در حالی که به لحاظ مالی یا حتی جانی، متحمل خسارت زیادی شده بود.

هرچند به ندرت، اما هنوز هم این ویدئو‌ها دست به دست می‌شود و آنچه امروز اهمیت دارد؛ افزایش رفتار مسئولانه شهروندان در قبال چنین حوادثی است. در سال‌های اخیر، گروه‌های همسایگی، نهاد‌های مردمی داوطلبانه، باشگاه‌های فرهنگی و ورزشی، گعده‌های مجازی و... فعالیت‌های مردم در قبال یکدیگر را به شدت تحت تأثیر قرار داده اند. در شرایطی که فشار جدی وجود دارد، این تغییرات بیش از پیش در خور ملاحظه هستند.

در شرایط بحرانی، کنش افراد؛ دربردارنده نگرش‌ها و عقاید آن‌ها به مقوله همدلی است و شناخت درخور ملاحظه‌ای از میزان همبستگی جامعه در اختیار اعضای آن می‌گذارد. اجتماعی شدن افراد در سراسر زندگی شان در جریان است و امروز توسعه ارتباطات جمعی، این فرایند را تحت تأثیر مثبت قرار داده است. چند روز پیش ویدئویی از روستای کوچک الباجی در استان خوزستان منتشر شد که مردم با دقت در حال جمع آوری بار کامیونی هستند که سرتاسر جاده را پوشانده است.

مردم با احساس مسئولیت اعجاب انگیز، بار‌ها را زیر و رو می‌کنند و آنچه را که امکان استفاده دوباره دارد، بسته بندی می‌کنند و گوشه‌ای قرار می‌دهند. واژگونی کامیون‌ها و از دست رفتن بارشان اگرچه اتفاق جدیدی نیست، اما تغییر کنش افراد حاضر در محیط، اتفاق بااهمیت و امیدوارکننده‌ای است که بد نیست میان همه خبر‌های بد و بدتر که هر روز مرورشان می‌کنیم، نیم نگاهی به آن داشته باشیم. در دنیایی که خبر‌های ناخوشایند، دنبال کنندگان بیشتری دارد، بیایید ذره بین برداریم و خوبی‌های ریز و درشت را به یکدیگر نشان دهیم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->