سقوط جرثقیل در پتروشیمی رازی | ۲ نفر جان باختند «مجید راهب» پدر گلاب ایران درگذشت + علت فوت آخرین وضعیت آب‌و‌هوای کشور | رگبار پراکنده و وزش باد در مناطقی از غرب و شمال غرب (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) هشدار جدی به شکارچیان برای خروج از منطقه کوهسرخ تردد روان در تمام محور‌های مواصلاتی کشور | محور‌های شمالی بدون محدودیت (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) زلزله ۴.۲ ریشتری، «روداب» خراسان‌رضوی را لرزاند (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) آسیب شناسی خشم و راهکارهای کاهش خشونت در جامعه کشف راز قتل جوان ۴۰ ساله به دست بادیگاردها در مشهد کشف ایمپلنت‌های قاچاق در تهران قتل خونین مدیر یک شرکت‌ لوازم آرایشی در برج ۲۰ طبقه‌اش به دست دوست صمیمی! ممنوعیت عرضه رایگان کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای|مشهد، شهر پیشگام در مدیریت پسماند است سرگردانی مسافران «فلای دوبی» در فرودگاه مشهد دستگیری یک قاچاقچی و کشف ۵۶۶ کیلوگرم مواد مخدر از یک دستگاه تریلی در هنگ مرزی تایباد یک کشته و چهار مصدوم بر اثر تصادف با تریلر در جاده تربت حیدریه (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) کشف ۲ کیلو و ۸۵۰ گرم مواد مخدر صنعتی در گمرک دوغارون کمبود ۶ هزار لیتر آب برثانیه در مشهد برای تابستان ۱۴۰۳ طبیعت‌گردان گرفتار در قوچان امدادرسانی شدند (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) جان باختن ۶ نفر براثر انفجار کپسول گاز در ترمینال شرق تهران (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) وضعیت مطلوب واکسیناسیون دام در خراسان‌رضوی طی سال گذشته تنهایی خطر مرگ را دو برابر افزایش می‌دهد
سرخط خبرها

خسارت ۲ هزار میلیارد تومانی تصادفات ساختگی و کروکی‌های مخدوش

  • کد خبر: ۸۳۹۴۶
  • ۲۲ مهر ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۳
خسارت ۲ هزار میلیارد تومانی تصادفات ساختگی و کروکی‌های مخدوش
تصادفات ساختگی برای دور زدن بیمه‌ها یکی از مشکلاتی است که همواره در کشور وجود داشته و مشکلات اقتصادی به آن دامن زده است.

به گزارش شهرآرانیوز؛ تصادفات ساختگی برای دور زدن بیمه‌ها یکی از مشکلاتی است که همواره در کشور وجود داشته و مشکلات اقتصادی به آن دامن زده است، موضوعی که صدای پلیس را هم درآورده است و رئیس پلیس راهور ناجا در این باره هشدار داده و گفته است که سالانه بیش از ۲ هزار میلیارد تومان به تصادفات ساختگی و کروکی‌های مخدوش پرداخت می‌شود.

البته در ماجرای تصادفات ساختگی و کروکی‌های مخدوش، پلیس طرحی ویژه را در دستور کار قرار داده است که سردار سید کمال هادیانفر در این باره به ایلنا گفته است: امروزه تقریبا ۹۰درصد افسران ما مجهز به دست‌افزار پلیس هستند و با وجود این دست‌افزار‌ها مأموران و افسران ما هیچ احتیاجی به مشاهده گواهی‌نامه فیزیکی افراد ندارند.

جاده‌ها با پهپاد نظارت می‌شوند

استفاده از پهپاد‌ها برای کنترل و نظارت جاده‌ها و محور‌های مواصلاتی در کشور موضوع مهم دیگری است که می‌تواند دسترسی آنلاین پلیس به تمام محور‌های مواصلاتی را ایجاد کند، این مقام انتظامی به تفاهمی که وزیر وقت راه با فرمانده ناجا داشته اشاره و اعلام کرد که مقدمات این کار انجام شده است و بخش خصوصی که مسئولیت این کار را برعهده دارد در تولید پهپاد و همچنین دوربین‌های تشخیص پلاک اقدامات لازم را دنبال می‌کنند و به‌زودی این طرح در فاز اجرایی عملیاتی می‌شود.

ترسیم الکترونیک کروکی‌ها و جمع شدن کروکی‌های دستی هم از موضوعات مهمی است که سردار هادیانفر به آن اشاره کرد و گفت: سالانه بیش از یک میلیون و ۲۰۰هزار تصادف در کشور اتفاق می‌افتد و بخش زیادی از این تصادفات، تصادفات جرحی و بخشی از آن نیز تصادفات منجر به فوت است. البته برخی از تصادفات نیز تصادفات خسارتی هستند و تصادفات خسارتی تا کمتر از ۱۰میلیون تومان نیاز به ترسیم کروکی ندارد و طرفین می‌توانند با توافق با هم به بیمه‌ها مراجعه کرده و خسارت خود را دریافت کنند.

کروکی‌های الکترونیک جایگزین دستی‌ها می‌شود

رئیس پلیس راهور ناجا ادامه داد: برنامه کروکی الکترونیکی به طور کامل در پلیس‌راه و راهنمایی و رانندگی استان قم در حال اجراست و بالغ بر ۷ هزار کروکی تاکنون در این استان ترسیم شده است که تمام این کروکی‌ها به صورت الکترونیک بوده است.

هادیانفر با بیان اینکه نواقص این طرح شناسایی شده و در حال رفع آن هستیم، تصریح کرد: امیدواریم با توسعه زیرساخت‌ها و تهیه ابزار‌های لازم بتوانیم این طرح را در کل کشور اجرا کنیم. البته پیش‌بینی ما این است که تا ۳ ماه آینده هم اشکالات فنی که در سامانه وجود دارد برطرف شود و هم مهارت و آموزش کارکنان پلیس تکمیل‌شود و همچنین تجهیزات تا ۳ ماه آینده به طور کامل تأمین خواهد شد تا ما به صورت یکسان در سراسر کشور از این قابلیت و ظرفیت برای ترسیم کروکی‌های الکترونیک استفاده کنیم.

به گفته این مقام انتظامی، طرح کروکی‌های الکترونیک موجب می‌شود تا بیمه‌ها از پرداخت سالانه ۲ هزار میلیارد تومان برای تصادفات ساختگی و کروکی مخدوش رهایی یابند، بنابراین طبق تفاهم‌نامه‌ای که با رئیس بیمه مرکزی داشتیم قرار شد این کار توسعه پیدا کند و سازوکار آن این‌گونه است که هنگام تصادف با استفاده از این نرم‌افزار ۲ پیامک برای افراد مقصر و غیرمقصر ارسال و همچنین داده‌های تصادف برای شرکت بیمه‌گذار ارسال می‌شود و شرکت بیمه‌گذار می‌تواند براساس داده‌های الکترونیک تصادف را بررسی کرده و با توجه به آن نظر کارشناسی خود را اعلام و خسارت را پرداخت کند.

گواهی‌نامه جعلی نداریم

رئیس پلیس راهور ناجا درباره گواهی‌نامه‌های جعلی نیز بیان کرد:گزارشی تحت عنوان گواهی‌نامه‌های جعلی نداریم، اما باید این نکته را هوشمندی پلیس بدانید که امروزه تقریبا ۹۰ درصد افسران ما مجهز به دست‌افزار پلیسی هستند.

سردار هادیانفر خاطرنشان کرد: وقتی افسر کد ملی راننده را در این دست‌افزار‌ها وارد می‌کند، بلافاصله و به صورت آنلاین اطلاعات راننده در سیستم مشخص خواهد شد. اگر فردی بدون گواهی‌نامه باشد نیز از این طریق مشخص می‌شود و ما اگر گواهی‌نامه صادر می‌کنیم به دلیل اثر روانی است که برای راننده دارد و به صدور گواهی‌نامه نیازی نداریم. البته احتمال دارد که جاعلی با اخذ وجه، کارت‌های گواهی‌نامه را شبیه‌سازی و جعل کند، اما این کارت‌ها هیچ اصالتی ندارند، چون همه چیز از طریق سیستم بررسی می‌شود.

کمبود ۲ هزار دست‌افزار در سراسر کشور

وی در پاسخ به این سؤال که آیا دست‌افزار برای همه افسران و ماموران راهنمایی و رانندگی تأمین شده است، بیان کرد که بیش از ۹هزار و ۵۰۰ دست‌افزار تاکنون تأمین شده است و تقریبا به ۲ هزار دست‌افزار دیگر نیاز داریم که به زودی در اختیار نیرو‌ها قرار می‌گیرد و پس از آن دیگر هیچ قبض جریمه در دست افسران نخواهد بود و از طریق این دست‌افزار بلافاصله اطلاعات خودرو و راننده برای ماموران و افسران ما نمایش داده خواهد شد.

رئیس پلیس راهور ناجا ادامه داد:با این دست‌افزار‌ها همه اطلاعات خودرو و راننده مشخص می‌شود و دیگر نیازی به فیزیک کارت خودرو و یا کارت گواهی‌نامه افراد نیست. این برنامه از سال ۱۳۹۸شروع شده و روزبه‌روز کامل‌تر می‌شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->