رویداد نشان مشهدالرضا(ع)، نشان ملی است معاون زیارت استانداری خراسان رضوی: شعاع نشان مشهدالرضا (ع) باید جهانی شود فروش مواد خوراکی تاریخ‌گذشته، یک فروشگاه لوازم قنادی در مشهد را به پلمب کشاند (۲۰ دی ۱۴۰۳) چله‌هایی که شاه را سرنگون کرد نواییان: گستره منتخبان نشان مشهد الرضا (ع) باید وسیع‌تر شود گام‌هایی برای تجدید‌حیات بافت فرسوده محله وکیل‌آباد مشهد شهردار مشهد مقدس: همه باید تلاش کنیم تا پرچم ورزش مشهد را بالا ببریم | قطعاً با حمایت استاندار خراسان رضوی، روز‌های ورزشی خوبی را در پیش خواهیم داشت افزایش دوره ششم شورا منوط به تصمیم‌گیری مجلس در هفته آینده هوای کلانشهر مشهد امروز آلوده است | ثبت هفتادویکمین روز ناسالم در مشهد (۲۰ دی ۱۴۰۳) مدیرکل امور مجامع و حسابرسی داخلی شهرداری مشهد منصوب شد گام‌های رویداد نشان مشهدالرضا (ع) به سوی الگوسازی ملی و بین‌المللی موحدی در نطق پیش از دستور صحن شورای شهر مشهد مطرح کرد: امروز مشهد و خراسان رضوی نیازمند تحول اساسی است تاکید رئیس شورای اسلامی شهر مشهد بر به پایان رساندن پروژه های شهری مشروح مصوبات یکصد و سی‌وچهارمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر مشهدمقدس کشف ۶۳۱ تن شکر قاچاق به ارزش ۴۴۰ میلیارد ریال در مشهد (۱۹ دی ۱۴۰۳) آخرین وضعیت پرداخت تسهیلات ودیعه مسکن به متقاضیان خراسان رضوی ضرورت حفظ حریم ریلی قطار شهری هوای کلانشهر مشهد لب مرز پاکی و آلودگی | سهم مشهد از‌ هوای پاک از ابتدای سال تاکنون (۱۹ دی ۱۴۰۳)، ۲۵ روز است شهروند خبرنگار | تصویری زیبا از پارک کوهسنگی مشهد عنایتی: مشهد نیاز به تیم لیگ برتری دارد| معرفی بیشتر شهر با برگزاری رویداد نشان مشهدالرضا(ع)
سرخط خبرها

پشتیبانی و سنجش؛ نیاز‌های نظام اداری

  • کد خبر: ۸۷۶۸۰
  • ۲۲ آبان ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۴
پشتیبانی و سنجش؛ نیاز‌های نظام اداری
سهراب صمدی‌حکاک - پژوهشگر و تحلیلگر رسانه

یک بروکراسی انعطاف‌پذیر اثربخش و کارا ضمن تقسیم کار، تدوین دستورالعمل ها، تهیه مقررات و رویه ها، تعیین شرح وظایف و حدود اختیارات، بر اقتدار قانونی منطقی مستظهر به مشروعیت نظام اداره امور عمومی دلالت دارد و فقط در صورت ناکارآمدی و غیراثربخشی ناظر بر وصف منفی فساد اداری یا کاغذبازی، کرختی و رشوه گیری می‌شود وضع موجود و متضمن تصویری گویا از ناکارآمدی و غیراثربخشی ساختار نظام اداری در مدیریت شهری.

بدیهی است که در چنین وضعیتی، حکمرانی خوب شهری نیز با یک نظام اداری توانمند منعطف، چابک و اثربخش در مسیر خیر عمومی متصور نمی‌شود.

خروجی یک نظام اداری شایسته، تحقق پذیری حاکمیت قانون و اجرای بایسته و بهنگام قواعد موضوعه است. شهروندان انتظار دارند دستگاه اداری به شیوه‌ای چابک و سریع و سهل الوصول امور آن‌ها را روی ریل قانون و نه برمبنای سلیقه و قرین با اختیار بی حساب وکتاب تمشیت کند و آن گاه که شاخص‌های حاکمیت قانون به دلیل ناتوانی دستگاه بروکراسی، وضعیت قرمز را نشان می‌دهد، بی گمان راهبرد تأمین خیر عمومی پروژه‌ای نافرجام خواهد بود.

در این حالت، بافت و ساخت ناموزون و نامنسجم نظام اداری به یکی از موانع اصلی اجرای وظایف ذاتی و قانونی و به تبع آن نارضایتی شهروندان بدل می‌شود، به نحوی که قابلیت انتقال اثر سیاست‌های کلان به سطوح خرد سیستم غیرممکن و در مسیر‌های ارتباطی میان سیاست گذاران گسل و اختلال ایجاد می‌شود که یکی از اولین پیامد‌های آن اجرانشدن سیاست هاست.

پاسخ گو و مسئولیت پذیرنبودن چنان تأثیر بدی بر فرایند اجرای قوانین نهادی برجا می‌گذارد که اجرانکردن قانون به شکلی، نظام‌مند و گسترده می‌شود و به تدریج به امری معمول و نه چندان دور از انتظار تبدیل می‌شود و حتی مقام‌های اجرایی ضرورت چندانی برای توضیح یا توجیه دلایل اجرانشدن احساس نمی‌کنند.

نظام عریض وطویل، قوانین متکثر و مقررات متعدد و مصوبات ناهمگون و پراکنده و همچنین وجود نهادها، رویه‌ها و سامانه‌های موازی و هم پوشان سبب ناکامی سیاست گذاران و قانون گذاران در تنظیم و تمشیت امور و درنهایت عدم توفیق مجموعه مدیریت شهری شده است؛

بنابراین برخوردارنبودن از انسجام، هماهنگی،  رسانایی و پاسخ گویی، اصلاحات نهادی را بیش از پیش ضرورت بخشیده و منجر به این شده است که رأس سیستم پیش از آنکه انبوهی از تکالیف سنگین و دشوار در اجرا را برعهده ساختار بگذارد، درباره ساختار بروکراسی در شهرداری تأمل کند و چاره‌ای برای انسجام و هماهنگی بیشتر بروکراسی بیندیشد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->