راهپیمایی حمایت از غزه فردا جمعه (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) در مشهد برگزار می‌شود هشتمین شب جشنواره هنر‌های نوری کوهسنگی مشهد| ترازی بین‌المللی با هنرمندانی ایرانی+ فیلم تعطیلی موقت جشنواره هنر‌های نوری مشهد به مناسبت لیالی قدر عیدانه مدیریت شهری به اهالی محدوده جاده سیمان مشهد+ فیلم سخنگوی شورای شهر مشهد مطرح کرد: لزوم تفویض اختیارات کمیسیون ماده ۵ به کلانشهرها افزایش ۳۰ درصدی نیرو‌های کارگری شهرداری مشهد در شب‌های قدر همراهی مشهد با پویش جهانی «ساعت زمین» سرویس‌دهی صلواتی ناوگان اتوبوسرانی مشهد به حرم مطهر در سالروز شهادت حضرت علی(ع) کاهش محسوس دما در مشهد فردا جمعه (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) شهردار مشهد: تست گرم فاز اول خط ۳ قطار شهری مشهد ١٨ فروردین انجام می‌شود یک قلاده گرگ هار در مشهد زنده‌گیری شد + عکس سرویس دهی رایگان قطار شهری مشهد در روز شهادت امام علی(ع) | فعالیت قطار شهری در شب های قدر تا پایان مراسم سومین دوره پویش «مشهد مهربان» در مشهد آغاز شد+ فیلم شهردار مشهد مطرح کرد؛ تجلی ظرفیت‌های شورای اجتماعی محلات در پویش «مشهد مهربان» خدمات‌رسانی رایگان خطوط قطار شهری و اتوبوسرانی مشهد در شب‌های قدر + فیلم ورود بیش از ۷ میلیون و ۳۰۰ هزار زائر به خراسان رضوی (۸ فروردین ۱۴۰۳) خدمت رسانی ۳۵ هزار ناوگان مسافربری برون شهری به زائران و مسافران نوروزی مشهد مراسم شب‌های قدر در گلزار مطهر شهدای بهشت رضا (ع) برگزار می‌شود «جناب خان» و فرزاد حسنی روی آنتن شبکه نسیم می‌روند فرماندار مشهد: رضایت زائران از اقدامات شهرداری مشهد در استقبال از بهار ملموس است
سرخط خبرها

جشنواره بین‌المللی هنرهای شهری مشهد آغاز به کار کرد

  • کد خبر: ۸۷۸۲۴
  • ۲۲ آبان ۱۴۰۰ - ۲۱:۱۷
جشنواره بین‌المللی هنرهای شهری مشهد آغاز به کار کرد
جشنواره بین المللی هنرهای شهری مشهد با هدف زیباسازی شهر مشهدالرضا(ع) و استفاده از توانمندی‌های هنرمندان شهری و‌ کشوری در استقبال از بهار ۱۴۰۱ آغاز به کار کرد.

به گزارش شهرآرانیوز، سید عبدالله ارجائی، شهردار مشهد، در حاشیه آیین آغازین جشنواره بین‌المللی هنر‌های شهر مشهد که در تئاتر شهر پارک ملت برگزار شد، در جمع خبرنگاران گفت: حدود ۱۴سال پیش با ابتکار مهندس پژمان، شهردار وقت، فضاآرایی و‌ زیباسازی شهری در مشهد کلید خورد که در بعضی از سال‌ها حتی جوایز بین‌المللی گرفت. امسال تمام تلاشمان بر این بود طرح جدیدی را به این حرکت زیبا اضافه کنیم تا هم نقاط قوت سال‌های قبل را داشته باشد و هم اگر نقاط ضعفی دارد، آن‌ها را جبران کنیم.  

وی ضمن بیان اینکه در جشنواره ۱۴۰۱ از هنرمندان بین‌المللی نیز دعوت شده است، افزود: این جشنواره چهاردهم و اولین جشنواره بین‌المللی هنر‌های شهری است، بنابراین از تمامی هنرمندانی که علاقه‌مندند خیابان‌های مشهد در ایام نوروز ۱۴۰۱ به هنر زیبای آن‌ها مفتخر شود، دعوت می‌کنیم در این رویداد شرکت کنند. ضمنا سهم همشهریان، زائران و‌ مجاوران حضرت علی‌بن‌موسی‌الرضا(ع) در داوری‌ها ارتقا پیدا خواهد کرد و مسلما بخش ویژه انتخاب مردم هم در این جشنواره مورد توجه خو‌اهد بود.

نگاه ویژه پارلمان به استقبال از بهار ۱۴۰۱

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شهرداری مشهد، مهدی ناصحی، نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر اسلامی مشهد، نیز در ادامه بیان کرد: ۱۳ سال است که جشنواره استقبال از بهار برای به‌کارگیری هنر‌های شهری در مشهد با قوت و قدرت خاصی برگزار می‌شود. امروز هم ما جنبه بین‌المللی آن را افتتاح می‌کنیم. یکی از دغدغه‌های همیشگی مدیریت شهری ارتقای برند مشهد میان سایر شهر‌ها به‌عنوان کلان‌شهر مذهبی ایران اسلامی است که مملو از هنرمندان بسیار بزرگ، ارزشمند، متعهد و معتقد به آرمان‌های انقلاب اسلامی است.

وی ادامه داد: ما این فرصت را زمینه‌ای قرار دادیم تا بتوانیم نام مشهد را در عرصه بین‌المللی هنر ارتقا دهیم. همان‌طور که رهبر معظم انقلاب فرمودند، هر اندیشه‌ای که در قالب هنر نگنجد، ماندنی نیست؛ بنابراین بهترین راه برای انتقال فرهنگ و عقیده هنر است. امیدواریم با مشارکت هنرمندان بسیار ارزشمندی که در مشهد حضور دارند و سایر افرادی که در این رویداد شرکت می‌کنند، سطح فرهنگی و هنری مشهد را ارتقا دهیم.

نایب‌رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی، زیارت، گردشگری و رسانه شورای اسلامی شهر مشهد در حاشیه مراسم آیین آغازین جشنواره بین‌المللی هنر‌های شهری مشهد‌الرضا‌(ع)، اظهار کرد: امسال کمیسیون فرهنگی شورای شهر برنامه ویژه‌ای را برای بحث جشنواره هنر‌های شهری مشهد (استقبال از بهار ۱۴۰۱) در نظر دارد و یکی از بحث‌هایی که امسال مدنظر داریم این است که باید نگاهی که در حوزه فرهنگی به این جشنواره وجود دارد، ویژه باشد.

فاطمه سلیمی با بیان اینکه همه حوزه‌ها حتی خدمات شهری اگر می‌خواهد در موضوعی کار کند، باید متناظر با موضوع فرهنگی باشد، تأکید کرد: ما باید نقشه فرهنگی جامعی را در مشهد داشته باشیم. برای المان‌هایی که قرار است امسال طراحی شود، باید روایت‌هایی را تعریف کنیم که روایت‌ها شهر قصه‌گو را مطرح کند و در کنار هر المانی وقایع متناظر با آن روایت شود.

وی ضمن تأکید بر اینکه امسال عرصه بین‌المللی را نیز همراه خواهیم داشت، بیان کرد: در حوزه خدمات شهری المان‌هایی را داریم که در سال گذشته تولید شده است و امسال آن‌ها را بازپیرایی خواهیم کرد. در طراحی المان‌های این حوزه نیز باید همکاران فرهنگی نقش داشته باشند که شهر حالت دوگانه نداشته باشد.

رویکرد بین‌المللی وجه تمایز جشنواره ۱۴۰۱

معاون شهردار و رئیس سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد در حاشیه آیین آغازین جشنواره بین‌المللی هنر‌های شهری مشهد‌الرضا‌(ع) که با حضور شهردار مشهد، رئیس و تعدادی از اعضای شورای اسلامی شهر مشهد و جمعی از مدیران شهری برگزار شد، اظهار کرد: در ۱۳ سال گذشته هرسال در ایام نوروز و شروع فصل بهار، مشهد با حضور زائران و مجاوران خود به استقبال رونمایی از المان‌های هنری می‌رود.

سید مجتبی منتظری ادامه داد: رویکرد بین‌المللی این جشنواره در سال جدید وجه تمایز آن با دوره‌های قبل است.

وی بیان کرد: مبلمان شهری مشهد برای نوروز ۱۴۰۱ در قالب جشنواره بین‌المللی هنر‌های شهری مشهد آماده خواهد شد. شهرداری مشهد در حال تدارک این است که هنرمندان جهان اسلام نیز بتوانند در این جشنواره نقش‌آفرینی کنند.

معاون فرهنگی شهردار تأکید کرد: از همه هنرمندان مشهدی و بین‌المللی می‌خواهیم تا به انتشار این فراخوان توجه ویژه داشته باشند.

مهدی یک‌پسر، دبیر جشنواره هنر‌های شهری مشهد، نیز در افتتاحیه این جشنواره بیان کرد: تاکنون راهی طولانی را پیموده‌ایم و پس از ۱۳ سال نمایش آثار هنر شهری در مشهد تجربه‌های به دست آورده‌ایم که قرار است در چهاردهمین سال میهمانی هنرمندان از آن بهره‌مند شویم و چه نیکوست که گذشته را سرمشق فردا قرار دهیم و برای جهان‌شهری که رؤیای شیرین برکت و کرامت را در سر دارد، فصل جدیدی از کتاب هنر شهری بگشاییم.

وی ادامه داد: تمام ما آرزوی شهری آراسته به هنر اصیل و ممتاز را داریم تا بر سواد بصری مخاطبان بیفزاییم و همچنان برای شهرمان مایه افتخار و آبرو باشیم. برای رسیدن به این خواسته باید کیفیت را بر کمیت ارجح بدانیم. لازم است در این مسیر با کار گروهی و هم‌افزایی هنرمندان رشته‌های مختلف وارد میدان شویم و با بهینه‌کردن ساز‌و‌کار‌ها در مدیریت شهری شرایط حضور حرفه‌ای را فراهم کنیم. این است که انتظار داریم گام‌هایی بلندتر از پیش برای رشد این درخت پربار برداشته شود و ایده‌های جدیدی به میدان بیاید.

پاویون‌ تعاملی برای آشنایی با داستان شهر

رئیس اداره امور هنری شهرداری مشهد همچنین در حاشیه این جشنواره گفت: جشنواره هنر شهری مشهد ۱۴ سال خود را با عنوان استقبال از بهار سپری می‌کند. این جشنواره تفاوت قابل توجهی با دوره‌های قبل دارد.

به گفته بهزاد چوپانکاره امسال تفاوتی که در این جشنواره وجود دارد، این است که تمام محتوای جشنواره موضوع‌محور است. در بخش المان ما ۱۴موضوع داریم و در بخش آذین‌بندی و‌ نقاشی دیوار سعی بر این است که واقعیت افزوده را رقم بزنیم که در سال‌های قبل این اتفاق نیفتاد.

وی اضافه کرد: در بخش بین‌الملل از همه کشور‌ها دعوت به عمل آمده که با حضور در این جشنواره بین‌المللی هنر‌های شهری مشهد به سمت این موضوع برویم که آثار پاویونی یا همان فضا‌های مفهومی مناسب کوچک‌مقیاس را در شهر طراحی کنیم و این آثار کاملا تعاملی باشد و مردم با مفاهیم و موضوعات محتوایی شهر مشهد آشنا شوند. امسال تلاش بر این است که داستان شهر را برای مردم بازگو‌ کنیم تا هویت مشهد و لایه‌بندی‌هایی که در آن وجود دارد، دیده شود.

وی افزود: تلاش بر این است با ۴۰تا۵۰ اثری که در پایان جشنواره قرار است به جمع‌بندی برسد، بتوانیم در فضای شهری شاهد اتفاق متفاوت‌تری باشیم که مردم هم با هویت شهری و هم با همجواری آقا علی‌ابن‌موسی‌الرضا‌(ع) و‌ موضوعات و محتوای برکت و‌ کرامت رضوی بیشتر آشنا شوند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->