آخرین وضعیت آب‌و‌هوای کشور | رگبار پراکنده و وزش باد در مناطقی از غرب و شمال غرب (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) هشدار جدی به شکارچیان برای خروج از منطقه کوهسرخ تردد روان در تمام محور‌های مواصلاتی کشور | محور‌های شمالی بدون محدودیت (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) زلزله ۴.۲ ریشتری، «روداب» خراسان‌رضوی را لرزاند (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) آسیب شناسی خشم و راهکارهای کاهش خشونت در جامعه کشف راز قتل جوان ۴۰ ساله به دست بادیگاردها در مشهد کشف ایمپلنت‌های قاچاق در تهران قتل خونین مدیر یک شرکت‌ لوازم آرایشی در برج ۲۰ طبقه‌اش به دست دوست صمیمی! ممنوعیت عرضه رایگان کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای|مشهد، شهر پیشگام در مدیریت پسماند است سرگردانی مسافران «فلای دوبی» در فرودگاه مشهد دستگیری یک قاچاقچی و کشف ۵۶۶ کیلوگرم مواد مخدر از یک دستگاه تریلی در هنگ مرزی تایباد یک کشته و چهار مصدوم بر اثر تصادف با تریلر در جاده تربت حیدریه (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) کشف ۲ کیلو و ۸۵۰ گرم مواد مخدر صنعتی در گمرک دوغارون کمبود ۶ هزار لیتر آب برثانیه در مشهد برای تابستان ۱۴۰۳ طبیعت‌گردان گرفتار در قوچان امدادرسانی شدند (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) جان باختن ۶ نفر براثر انفجار کپسول گاز در ترمینال شرق تهران (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) وضعیت مطلوب واکسیناسیون دام در خراسان‌رضوی طی سال گذشته تنهایی خطر مرگ را دو برابر افزایش می‌دهد دستگیری متهمان سایبری کنکور که ۱۰۰ هزار «تتر» از داوطلبان دریافت کرده بودند ویدئو | اصلاح احکام رتبه‌بندی ۱۰۰ هزار معلم بازنشسته
سرخط خبرها

۵ روش برای افزایش طول عمر

  • کد خبر: ۸۷۸۳۱
  • ۲۲ آبان ۱۴۰۰ - ۲۱:۱۸
۵ روش برای افزایش طول عمر
اکثر مردم دوست دارند زندگی طولانی و باکیفیتی داشته باشند. در دهه‌ی گذشته تحقیقات زیادی در این زمینه انجام شده است و زیست‌شناسی کهولت سن، تا میزان زیادی درک شده است. چالش دانشمندان این است که این یافته‌ها را تبدیل به دستگاه و درمان کنند، تا بتوان بهتر از آن‌ها بهره برد.

به گزارش شهرآرانیوز، در زیر به نتایج مهم‌ترین تحقیقات در زمینه افزایش طول عمر اشاره می‌شود:
 
مواد غذایی و سبک زندگی

شواهد زیادی در مورد تاثیر مصرف مواد غذایی سودمند وجود دارد. مطالعه‌ای که بر روی گروه بزرگی از افراد معمولی انجام شده، نشان می‌دهد که نگهداری وزن در شرایط مناسب، نکشیدن سیگار، محدود کردن مصرف الکل و مصرف حداقل ۵ وعده‌ی میوه و سبزی در روز می‌تواند به افزایش طول عمر کمک کند. افرادی که این سیستم تغذیه‌ای را رعایت می‌کنند، به نسبت کسانی که سیگار می‌کشند، بیش از حد الکل می‌نوشند و اضافه وزن دارند، به‌طور متوسط ۱۴ سال بیشتر عمر می‌کنند.
تحقیقات نشان داده است که اگر ساعات غذا خوردن روزانه را به یک بازه‌ی ۸ ساعته محدود کنید و دو روز در هفته را رژیم بگیرید، امکان بروز بیماری‌های مرتبط با سن نیز کاهش پیدا می‌کند.
 
فعالیت فیزیکی

تقریباً ۱۰ درصد از مرگ‌هایی که در سنین جوانی در دنیا اتفاق می‌افتند، به‌خاطر نداشتن فعالیت هستند. اگر همه‌ی مردم دنیا از فردا ورزش مناسب روزانه داشته باشند، متوسط عمر مردم دنیا یک سال افزایش پیدا خواهد کرد.
 
میزان مناسب ورزش نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. ورزش بیش از حد می‌تواند سیستم ایمنی را از کار بیندازد و خطر بروز بیماری‌های دستگاه تنفسی فوقانی را افزایش دهد. ۳۰ دقیقه ورزش در روز برای اکثر مردم کافی به نظر می‌رسد. این میزان ورزش نه تنها باعث تناسب اندام می‌شود، بلکه التهابات مضر در بدن را نیز کاهش می‌دهد و حال انسان را بهتر می‌کند.
 
بهبود سیستم ایمنی

هر چقدر هم انسان ورزش کند و غذای مناسب بخورد، باز هم با افزایش سن سیستم ایمنی بدن عملکرد خود را تا حدودی از دست می‌دهد. در اثر از دست رفتن عملکرد سیستم ایمنی، واکنش بدن افراد مسن به واکسیناسیون ضعیف‌تر می‌شود و توانایی آن‌ها در مقابله با عفونت‌ها نیز کاهش می‌یابد.
 
برای کمک به سیستم ایمنی در پیری می‌توان کارهای هر چند کمی انجام داد. یکی از این کارها حصول اطمینان از مناسب بودن سطح ویتامین‌های اصلی A و D در بدن است. به‌جز مصرف مکمل‌های غذایی، داروهای دیگری نیز تهیه شده‌اند که به بهبود عملکرد سیستم ایمنی کمک می‌کنند.
 
سلول‌های جوان کننده

پیری حالتی است که سلول‌ها نیز همراه با انسان قدیمی می‌شوند. این سلول‌های پیر باعث بروز التهاب و بیماری در بدن می‌شوند. در سال ۲۰۰۹ دانشمندان دریافتند که اگر داروی «راپامیسین» به میزان کمی به موش‌های مسن داده شود، مدت بیشتری عمر می‌کنند و سلامتی آن‌ها بهبود پیدا می‌کند. این دارو از عملکرد پروتئینی به‌نام «mTOR» جلوگیری می‌کند و پاسخ بدن به مواد مغذی، استرس، هورمون‌ها و آسیب‌ها را مدیریت می‌کند.
 
این داروها در آزمایشگاه برای استفاده در سلول‌های انسانی نیز پاسخ مناسبی داده‌اند. با این حال، هنوز برای تجویز این دارو برای انسان راه زیادی باقی مانده است.

راپامیسین در خاک جزیره‌ی ایستر در شیلی وجود دارد و به عنوان اکسیر جوانی شناخته می‌شود. این ماده برای موش‌هایی که از بیماری‌هایی مشابه زوال عقل رنج می‌برده‌اند نیز عملکرد خوبی داشته است. البته راپامیسین در کنار مزایایی که دارد، دارای معایبی نیز هست. مصرف بیش از حد آن باعث متوقف شدن سیستم ایمنی بدن می‌شود.
 
خارج کردن سلول‌های پیر از بدن

خلاص شدن کامل از دست سلول‌های پیر یکی از راهکارهای جلوگیری از پیری انسان است. در آزمایشگاه بر روی موش آزمایش‌های متعددی انجام شده که نشان می‌دهد استفاده از داروهایی که سلول‌های پیر را از بین می‌برند، باعث بهبود سلامت موش‌ها می‌شود و عمر موش را افزایش می‌دهد.

آزمایش‌هایی که بر روی انسان‌ها به صورت محدود انجام شده، نشان داده است که این عمل در انسان‌ها نیز فواید زیادی دارد. دیابت، چاقی و همچنین آلودگی به باکتری‌ها و ویروس‌های خاص باعث باقی ماندن سلول‌های پیر در بدن می‌شوند که از بین بردن آن‌ها می‌تواند اثر مثبتی بر سلامت و افزایش طول عمر داشته باشد.

منبع: مجله ایلیاد

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->