دو کارگزاری جدید مجوز فعالیت گرفتند | کارگزاری‌های مجاز را چگونه تشخیص دهیم؟ (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) مشترکان خوش‌مصرف برق، خودرو جایزه می‌گیرند وزیر نیرو: تعمیرات نیروگاه‌ها تا نیمه اردیبهشت پایان می‌یابد افزایش ۱۰ درصدی مصرف برق در خراسان رضوی در سال گذشته تعطیل شدن روز پنجشنبه چه پیامد‌هایی دارد؟ قیمت محصولات سایپا و ایران خودرو در بازار امروز (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) لکوموتیو قطار ترانزیتی افغانستان-ترکیه توقیف شد! بیانات رهبر معظم انقلاب در حوزه امنیت شغلی کارگران مهم‌ترین مطالبه جامعه کارگری است وزیر اقتصاد در مشهد: جهش تولید در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی نیازمند اجرای طرح‌های تحولی است اسماعیلی با اشاره به مطالبه‌های مقام معظم رهبری از مسئولان در دیدار با کارگران: مجلس پیگیر تامین امنیت شغلی کارگران است تامین امنیت شغلی کارگران؛ تذکر همه ساله رهبر معظم انقلاب به مسئولان افزایش حقوق‌ها مطابق قانون و هزینه‌های سبد خانوار نیست | حقوق‌ها نیاز به اصلاح دارد سازوکار مجلس برای ساماندهی بازار املاک + اینفوگرافی مصوبه کارت بانکی این ۶ بانک حذف می‌شوند + جزئیات زمان عرضه گسترده نوبرانه‌های بهاری در بازار اعلام شد | جدیدترین قیمت ملون، طالبی، توت فرنگی، سیب و موز را ببینید پلمب یک آتلیه عکاسی در مشهد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) راه‌های شناسایی لاستیک، روغن و فیلتر تقلبی خودرو یک راه بسیار ساده برای دریافت سود سهام عدالت بیانات مقام معظم رهبری حرف دل همه کارگران بود بنزین سوپر امروز در کدام جایگاه‌های مشهد توزیع می‌شود؟ (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) امتیاز ۶۰۰ میلیون تومانی برای دارندگان کارت ملی! نمک‌هایی که کاش نم نمک کم شوند! دلار وارد کانال ۶۲ هزار تومان شد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) اختصاص بسته‌های ویژه مادران باردار به ۸۲۵ هزار خانوار خراسان رضوی افزایش ۴۸ درصدی واردات قهوه به کشور
سرخط خبرها

«رتبه‌بندی معلمان» هزینه نیست، سرمایه‌گذاری برای آینده است

  • کد خبر: ۸۸۰۷۹
  • ۲۴ آبان ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۸
«رتبه‌بندی معلمان» هزینه نیست، سرمایه‌گذاری برای آینده است
مسعود فیاضی، وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: اعتبار رتبه‌بندی معلمان هرگز هزینه نیست و باید هرطور شده، جور شود، چون سرمایه‌گذاری برای آینده است.

به گزارش شهرآرانیوز، مسعود فیاضی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در دیدار با تعدادی از متخصصان و نخبگان عرصه تعلیم و تربیت کشور، با اشاره به اهمیت آموزش و پرورش در آینده کشور، اظهار کرد: در یک برهه تاریخی خاص هستیم و حرکت در گام دوم انقلاب است؛ یعنی در عین اینکه یک نگاه کوتاه مدت به آموزش و پرورش باید داشته باشیم، یک نگاه و تصویر بزرگ از آینده آموزش و پرورش در گام دوم نیز باید داشته باشیم.

وی با اشاره به مشکلاتی، چون معیشت معلمان، رتبه‌بندی، تأمین نیروی انسانی، صندوق ذخیره فرهنگیان، معوقات و مطالبات استخدامی، افزود: یکی از مشکلات وزرای پیشین این بود که مسائل جاری آموزش و پرورش، آن‌ها را درگیر می‌کرد. البته کوچکترین مسأله در این وزارتخانه، بزرگترین مسأله است، چون حدود ۶۰ درصد دولت در آموزش و پرورش است. گویی خودش یک دولت است پس مسائل آن، کلان و اصلی است.

فیاضی با اشاره به طرح رتبه‌بندی معلمان، تصریح کرد: طرح رتبه‌بندی که برای معلمان در نظر گرفته شده است، باید با هر راه و روشی که هست، اتفاق بیفتد؛ زیرا این مسأله می‌تواند سرمایه‌گذاری بزرگی برای آیندگان به شمار رود و نیاز به توجه اساسی دارد.

وی تصریح کرد: این عادلانه‌ترین شیوه پرداخت است که متناسب با صلاحیت‌های معلمان است؛ اگر درست انجام شود، کار بزرگی می‌شود؛ اعتبار رتبه‌بندی هرگز هزینه نیست و باید هرطور شده جور شود، چون سرمایه‌گذاری برای آینده است.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با اشاره به موضوع تحول در این وزارتخانه، گفت: سند تحول بنیادین به مدت ۱۰ سال در سراسر کشور ابلاغ شده است، اما هیچگونه تحولی تاکنون رخ نداده است و لازمه این تحول، دیدگاه متفاوت به قضایای موجود و آینده نگری برای آموزش و پرورش در آینده‌ای نه چندان دور است.

وی با تأکید بر اینکه سند تحول بنیادین تنها در کلاس درس تحقق می‌پیوندد، اظهار کرد: در کلاس حضوری درس، معلم و دانش‌آموز همواره در حال معاشرت و روبه‌رویی هستند و در غیر این صورت، هرآنچه که رخ می‌دهد، تنها بیلان کاری است.

فیاضی ادامه داد: سند تحول به لحاظ پایه‌های قانونی هم باید مورد توجه قرار گیرد؛ قانون، ریل‌گذاری است و باید پس از سند، متناسب با آن، همه چیز بازنگری می‌شد، ولی این اتفاق رخ نداد. سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی به فرموده رهبر معظم انقلاب، قلب آموزش و پرورش است، ولی قانون آن برای سال ۱۳۵۴ است.

وی تصریح کرد: دانش آموز امسال با سال قبل متفاوت است، چه برسد به دانش‌آموز ۵۰ سال پیش؛ قانون ورزش دانش‌آموزی برای دوره رضاشاه پهلوی است! قانون اهداف وزارتخانه برای دهه شصت است! این‌ها مسائلی است که باید حل شود تا سند تحول بتواند ضمانت اجرایی داشته باشد.

وزیر پیشنهادی به وظایف دستگاه‌های دیگر درباره سند تحول اشاره کرد و افزود: دستگاه‌های دیگر باید ظرفیت و پتانسیل خود را تقدیم نظام تعلیم و تربیت کنند. این کار فقط با تفاهم نامه بین دو وزارتخانه انجام نمی‌شود. باید الزام داشته باشند و الزام را باید از قانون ایجاد کرد.

وی با اشاره به برنامه چهارساله خود برای وزارت آموزش و پرورش، اظهار کرد: این برنامه اى که ارائه کردیم، حاصل یک هفته یا دوهفته نیست. روی آن ماه‌ها کار سنگین شده است. زمان بندى آن برای چهار سال است. البته بعد از تصویب آن در مجلس، خردتر و جزئی‌تر خواهد بود.

فیاضی اضافه کرد: مسیر تحول را از کف میدان یعنی مدرسه می‌دانیم. تنها جای تحقق آن در کلاس و مواجهه معلم و دانش آموز است و با ابلاغ و بخشنامه انجام نمی‌شود. نقطه را به اشتباه در ستاد گذاشته اند؛ در حالی که نقطه اصلی در مدرسه و شورای مدرسه است. پس ما باید این کار را به مدرسه برگردانیم و مهندسی معکوس انجام دهیم.

وی با بیان اینکه در نظام اختیارات، بیشترین اختیار را باید شورای مدرسه داشته باشد نه ستاد و معاونان، گفت: اختیارات را به مدرسه می‌دهیم و نظارت را دنبال می‌کنیم. به جای تصدی‌گری، تنظیم‌گری مورد توجه ماست.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش تصریح کرد: روی این موضوع باید فکر شود که الگوی «بسیج کردن معلمان و نیروى انسانى آموزش و پرورش در پاى کار آمدن برای تحول» چگونه باشد؛ بنده طرح هایى دارم، ولی نیاز به گفتگو و اندیشه ورزی است تا به یک الگو برسیم که بتوانیم جمعی از معلمان تراز و انقلابی را با نظام تفویض اختیار مجهز کنیم و آن‌ها در سراسر کشور فعالیت کنند.

وی با بیان اینکه اگر پتانسیل معلمان نخبه آزاد نشود، هیچ اتفاقی نخواهد افتاد، اظهار کرد: نمی‌خواهیم آموزش و پرورش را اداره کنیم بلکه میخواهیم یک تحول واقعی و یک جهش در این نظام تعلیم و تربیت داشته باشیم پس روی الگوی تمرکززدایی و تفویض اختیار باید فکر شود.

فیاضی گفت: روی موضوعات معیشت معلمان، رتبه‌بندی، کمبود نیروی انسانی و وضعیت معیشت فرهنگیان، مشکلات صندوق ذخیره فرهنگیان، و پرداخت مطالبات و معوقات و مسأله فناوری اطلاعات و آموزش مجازى، تهیه زیرساخت‌های قانونی و تغییر ساختار‌ها باید اتفاقات مهمی بیفتد؛ این موارد پروژه هایم است تا بتوانم در هیأت دولت، قدرت و حمایت رئیس جمهور را پای کار مسائل آموزش و پرورش بیاورم. ولی در کف صحنه و میدان، معلمان باید کار تحول را اجرایی کنند و دانشگاه فرهنگیان نیز قلب ماجراست.

وی اضافه کرد: باید آیین نامه جذب و ارتقای هیأت علمی دانشگاه فرهنگیان تغییر کند و ظرفیتش افزایش یابد. در حال حاضر ۵۰۰ هیأت علمی فعالیت دارد که بسیار کم است. باید ظرفیت معلمان قوی در آنجا برای هیأت علمی به کار گرفته شود و باید تربیت مدیر هم در دانشگاه فرهنگیان رخ دهد و درجه آن به سطح اول دانشگاه‌های کشور برسد و به انتخاب‌هاى اصلی جوانان کشور تبدیل شود.

منبع: فارس

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->