پلمب نانوایی متخلف در مشهد | آغاز دور جدید نظارت‌ها بر واحد‌های صنفی (۲۷ شهریور ۱۴۰۴) حواشی چای دبش ادامه دارد | دریافت ۱۴۳ وام فقط از یک بانک دولتی (۲۷ شهریور ۱۴۰۴) گزارش جدید از بحران قطعه‌سازی | بدهی ۱۱ میلیاردی سایپا روی میز ۵ سال بررسی طرح ساماندهی کارکنان دولت در مجلس | ۳ بار رفت و برگشت یک طرح بین مجلس و شورای نگهبان در ۲ سال جولان لوازم جانبی تقلبی موبایل در بازار | تفاوت بین نمونه اصلی و تقلبی برای خریدار تقریبا غیرممکن است کاهش چراغ‌خاموش ارائه تسهیلات بانک‌ها در خراسان رضوی قیمت طلا در معاملات روز پنجشنبه بازار جهانی، (۲۷ شهریور ۱۴۰۴) اعلام شد مزایده ۶ هزار میلیاردی کالای تملیکی با عرضه خودروی داخلی و خارجی تا چه زمانی ادامه دارد؟ گرانی لبنیات ادامه دارد پیش‌بینی قیمت دلار برای پنجشنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۴ قیمت هر کیلو شمش طلا در بورس کالا بعد از یک ماه به ۱۱.۷ میلیارد تومان افزایش یافت (۲۶ شهریور ۱۴۰۴) پیش‌‌بینی قیمت طلا و سکه پنجشنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۴ نمایشگاه مشهد، آوردگاه ارتباط بی‌واسطه تولیدکننده و خریدار | بیست‌وچهارمین نمایشگاه عرضه مستقیم کالا آغازبه‌کار کرد نظام بانکی چطور ترمزِ جهش تولید مسکن را کشید؟ قانون مالیات بر خانه‌های خالی به بازار مسکن کمک نکرد مدیرکل امور مالیاتی خراسان رضوی: تایید فرم تبصره ۱۰۰ و پرداخت مالیات با پیام‌رسان‌های داخلی ممکن شد قیمت امروز خودرو‌های خارجی و مونتاژی (۲۶ شهریور ۱۴۰۴) | تغییر محسوس قیمت‌ها وزیر جهاد کشاورزی: قیمت گوشت قرمز در اختیار ما نیست و مربوط به بازار است قیمت امروز خودرو‌های داخلی (۲۶ شهریور ۱۴۰۴) | ثبات قیمت‌ها افزایش ۳۰۰ درصدی قیمت میوه از باغ تا دست مشتری قیمت بلیت هواپیما اوج گرفت (۲۶ شهریور ۱۴۰۴) افشای راز ۲۰ میلیارد دلاری که در سال گذشته به اقتصاد برنگشت جلسه شورای عالی کار باید فوراً تشکیل شود تا قدرت خرید کارگران جبران شود اتحادیه طلا درباره سکه‌های پارسیان جعلی در بازار هشدار داد سخنگوی صنف جایگاهداران: راهی جز واردات برای تأمین بنزین سوپر وجود ندارد کوچک‌تر‌های بورس به‌ پا خاستند | ازدست‌رفتن حمایت ۲.۶ میلیون واحدی (۲۶ شهریور ۱۴۰۴) شرط سامانه جامع تجارت برای سرمایه‌گذاران خارجی: به ازای وارد کردن هر خودرو، در ایران ۳۰۰ هزار دلار سرمایه‌گذاری کنید ۹۷ درصد از کارگاه‌های کارگری امن نیستند سکه‌های پارسیان گران شدند (۲۶ شهریور ۱۴۰۴) + جدول قیمت
سرخط خبرها

«رتبه‌بندی معلمان» هزینه نیست، سرمایه‌گذاری برای آینده است

  • کد خبر: ۸۸۰۷۹
  • ۲۴ آبان ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۸
«رتبه‌بندی معلمان» هزینه نیست، سرمایه‌گذاری برای آینده است
مسعود فیاضی، وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: اعتبار رتبه‌بندی معلمان هرگز هزینه نیست و باید هرطور شده، جور شود، چون سرمایه‌گذاری برای آینده است.

به گزارش شهرآرانیوز، مسعود فیاضی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در دیدار با تعدادی از متخصصان و نخبگان عرصه تعلیم و تربیت کشور، با اشاره به اهمیت آموزش و پرورش در آینده کشور، اظهار کرد: در یک برهه تاریخی خاص هستیم و حرکت در گام دوم انقلاب است؛ یعنی در عین اینکه یک نگاه کوتاه مدت به آموزش و پرورش باید داشته باشیم، یک نگاه و تصویر بزرگ از آینده آموزش و پرورش در گام دوم نیز باید داشته باشیم.

وی با اشاره به مشکلاتی، چون معیشت معلمان، رتبه‌بندی، تأمین نیروی انسانی، صندوق ذخیره فرهنگیان، معوقات و مطالبات استخدامی، افزود: یکی از مشکلات وزرای پیشین این بود که مسائل جاری آموزش و پرورش، آن‌ها را درگیر می‌کرد. البته کوچکترین مسأله در این وزارتخانه، بزرگترین مسأله است، چون حدود ۶۰ درصد دولت در آموزش و پرورش است. گویی خودش یک دولت است پس مسائل آن، کلان و اصلی است.

فیاضی با اشاره به طرح رتبه‌بندی معلمان، تصریح کرد: طرح رتبه‌بندی که برای معلمان در نظر گرفته شده است، باید با هر راه و روشی که هست، اتفاق بیفتد؛ زیرا این مسأله می‌تواند سرمایه‌گذاری بزرگی برای آیندگان به شمار رود و نیاز به توجه اساسی دارد.

وی تصریح کرد: این عادلانه‌ترین شیوه پرداخت است که متناسب با صلاحیت‌های معلمان است؛ اگر درست انجام شود، کار بزرگی می‌شود؛ اعتبار رتبه‌بندی هرگز هزینه نیست و باید هرطور شده جور شود، چون سرمایه‌گذاری برای آینده است.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با اشاره به موضوع تحول در این وزارتخانه، گفت: سند تحول بنیادین به مدت ۱۰ سال در سراسر کشور ابلاغ شده است، اما هیچگونه تحولی تاکنون رخ نداده است و لازمه این تحول، دیدگاه متفاوت به قضایای موجود و آینده نگری برای آموزش و پرورش در آینده‌ای نه چندان دور است.

وی با تأکید بر اینکه سند تحول بنیادین تنها در کلاس درس تحقق می‌پیوندد، اظهار کرد: در کلاس حضوری درس، معلم و دانش‌آموز همواره در حال معاشرت و روبه‌رویی هستند و در غیر این صورت، هرآنچه که رخ می‌دهد، تنها بیلان کاری است.

فیاضی ادامه داد: سند تحول به لحاظ پایه‌های قانونی هم باید مورد توجه قرار گیرد؛ قانون، ریل‌گذاری است و باید پس از سند، متناسب با آن، همه چیز بازنگری می‌شد، ولی این اتفاق رخ نداد. سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی به فرموده رهبر معظم انقلاب، قلب آموزش و پرورش است، ولی قانون آن برای سال ۱۳۵۴ است.

وی تصریح کرد: دانش آموز امسال با سال قبل متفاوت است، چه برسد به دانش‌آموز ۵۰ سال پیش؛ قانون ورزش دانش‌آموزی برای دوره رضاشاه پهلوی است! قانون اهداف وزارتخانه برای دهه شصت است! این‌ها مسائلی است که باید حل شود تا سند تحول بتواند ضمانت اجرایی داشته باشد.

وزیر پیشنهادی به وظایف دستگاه‌های دیگر درباره سند تحول اشاره کرد و افزود: دستگاه‌های دیگر باید ظرفیت و پتانسیل خود را تقدیم نظام تعلیم و تربیت کنند. این کار فقط با تفاهم نامه بین دو وزارتخانه انجام نمی‌شود. باید الزام داشته باشند و الزام را باید از قانون ایجاد کرد.

وی با اشاره به برنامه چهارساله خود برای وزارت آموزش و پرورش، اظهار کرد: این برنامه اى که ارائه کردیم، حاصل یک هفته یا دوهفته نیست. روی آن ماه‌ها کار سنگین شده است. زمان بندى آن برای چهار سال است. البته بعد از تصویب آن در مجلس، خردتر و جزئی‌تر خواهد بود.

فیاضی اضافه کرد: مسیر تحول را از کف میدان یعنی مدرسه می‌دانیم. تنها جای تحقق آن در کلاس و مواجهه معلم و دانش آموز است و با ابلاغ و بخشنامه انجام نمی‌شود. نقطه را به اشتباه در ستاد گذاشته اند؛ در حالی که نقطه اصلی در مدرسه و شورای مدرسه است. پس ما باید این کار را به مدرسه برگردانیم و مهندسی معکوس انجام دهیم.

وی با بیان اینکه در نظام اختیارات، بیشترین اختیار را باید شورای مدرسه داشته باشد نه ستاد و معاونان، گفت: اختیارات را به مدرسه می‌دهیم و نظارت را دنبال می‌کنیم. به جای تصدی‌گری، تنظیم‌گری مورد توجه ماست.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش تصریح کرد: روی این موضوع باید فکر شود که الگوی «بسیج کردن معلمان و نیروى انسانى آموزش و پرورش در پاى کار آمدن برای تحول» چگونه باشد؛ بنده طرح هایى دارم، ولی نیاز به گفتگو و اندیشه ورزی است تا به یک الگو برسیم که بتوانیم جمعی از معلمان تراز و انقلابی را با نظام تفویض اختیار مجهز کنیم و آن‌ها در سراسر کشور فعالیت کنند.

وی با بیان اینکه اگر پتانسیل معلمان نخبه آزاد نشود، هیچ اتفاقی نخواهد افتاد، اظهار کرد: نمی‌خواهیم آموزش و پرورش را اداره کنیم بلکه میخواهیم یک تحول واقعی و یک جهش در این نظام تعلیم و تربیت داشته باشیم پس روی الگوی تمرکززدایی و تفویض اختیار باید فکر شود.

فیاضی گفت: روی موضوعات معیشت معلمان، رتبه‌بندی، کمبود نیروی انسانی و وضعیت معیشت فرهنگیان، مشکلات صندوق ذخیره فرهنگیان، و پرداخت مطالبات و معوقات و مسأله فناوری اطلاعات و آموزش مجازى، تهیه زیرساخت‌های قانونی و تغییر ساختار‌ها باید اتفاقات مهمی بیفتد؛ این موارد پروژه هایم است تا بتوانم در هیأت دولت، قدرت و حمایت رئیس جمهور را پای کار مسائل آموزش و پرورش بیاورم. ولی در کف صحنه و میدان، معلمان باید کار تحول را اجرایی کنند و دانشگاه فرهنگیان نیز قلب ماجراست.

وی اضافه کرد: باید آیین نامه جذب و ارتقای هیأت علمی دانشگاه فرهنگیان تغییر کند و ظرفیتش افزایش یابد. در حال حاضر ۵۰۰ هیأت علمی فعالیت دارد که بسیار کم است. باید ظرفیت معلمان قوی در آنجا برای هیأت علمی به کار گرفته شود و باید تربیت مدیر هم در دانشگاه فرهنگیان رخ دهد و درجه آن به سطح اول دانشگاه‌های کشور برسد و به انتخاب‌هاى اصلی جوانان کشور تبدیل شود.

منبع: فارس

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->