۴۲ واحد گرانفروش و متخلف پلمب شدند (۹ فروردین ۱۴۰۲) آغاز حراج‌های خرده‌فروشی اموال تملیکی از ۱۴ فروردین ۱۴۰۳ حقوق ورودی تلفن همراه بالای ۶۰۰ دلار مشخص شد تعریف ۱۶ پروژه برای تامین آب شرب مشهد در سال جدید | اختصاص ۴۴۷۲ میلیارد تومان برای این پروژه‌ها مالیات بر ارزش افزوده رسما ۱۰ درصد شد! (۸ فروردین ۱۴۰۳) مصرف بنزین دوباره اوج گرفت (۸ فروردین ۱۴۰۳) اعمال افزایش حقوق بازنشستگان از فروردین + ویدئو ۲ کافی شاپ به دلیل تخلفات صنفی در مشهد پلمب شد (۸ فروردین ۱۴۰۳)  ۲۲ مرکز متخلف در خراسان رضوی پلمب شد  نگرانی طلافروشان از گرایش مردم به خرید طلای مستعمل رشد ۳ درصدی بورس در اولین هفته کاری سال جدید (۸ فروردین ۱۴۰۳) وزیر اقتصاد: دولت با افزایش ۱۰۰ هزار میلیاردی بار مالیاتی بودجه توسط مجلس مخالف است آخرین قیمت گوشی‌های روز در بازار | آیفون ۱۳ حداقل ۴۰ میلیون تومان شد + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) آخرین قیمت محصولات سایپا + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) آخرین قیمت محصولات ایران‌خودرو + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) جدی شدن احتمال تغییر دستمزد ۱۴۰۳ کارگران آیین‌نامه دستمزد  ۱۴۰۳ در هیئت دولت تصویب شد ویدئو| توضیحات رئیس سازمان برنامه بودجه درباره تخصیص ارز برای واردات خودرو (۸ فروردین ۱۴۰۲) فرودگاه‌ها زیر ذره بین نظارتی سازمان هواپیمایی کشوری جزئیات پیش فروش بلیت قطار‌های مسافری از ۹ فروردین ماه سهمیه ویژه اقلام اساسی به استان‌های مسافرپذیر تخصیص می‌یابد وزیر اقتصاد: نگاه دولت سیزدهم بازگرداندن اداره کشور به مردم است فراخوان متقاضیان خودروی پارس در سال ۱۴۰۳ تداوم دارد؟ لزوم ارتقای توان صادراتی دانش بنیان‌های حوزه اقتصاد دیجیتال در ۱۴۰۳ قطار‌های نوروزی در مسیر مشهد چهار رام افزایش یافت شاخص بورس بالاخره قرمز پوش شد| ریزش ناچیز نماگر بازار سرمایه سه شنبه (۷ فروردین ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

توسعه پایدار اقتصاد شهری بر مبنای اقتصاد هوشمند

  • کد خبر: ۸۸۱۶۰
  • ۲۵ آبان ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۴
توسعه پایدار اقتصاد شهری بر مبنای اقتصاد هوشمند
دکتر سیدعلی عادل - متخصص اقتصاد شهری

باتوجه به رشد روزافزون جوامع شهرنشین، مسائل و مشکلات زیادی نیز در تامین نیاز‌های آنان پیش روی مسئولان و مدیران شهری قرار خواهد گرفت؛ به ویژه از نیمه دوم قرن بیستم بدین سو، نظریات متنوعی در زمینه بهبود و ارتقای سطح زندگی شهروندان مانند تاب آوری، نوشهرگرایی، توسعه میان افزا و... مطرح شده است که در این میان، نظریه شهر هوشمند بسیار مهم و ضروری است و توجه ویژه مسئولان عرصه شهری را به خود جلب کرده است.

در تصمیم گیری‌های مهم شهری باید سه عنصر اجتماع، اقتصاد و محیط زیست درنظر گرفته شود و براساس این سه عنصر، یک شهر هوشمند از سه مولفه یا ستون اصلی برای ارتقای کیفیت زندگی شهری برخوردار است و باید اذعان کرد بخشی از راه نجات اقتصاد شهر به عنوان یکی از سه عنصر مهم، اقتصاد هوشمند است که یکی از ۶ مولفه شهر هوشمند به شمار می‌آید.

اقتصاد هوشمند راننده اصلی شهر‌های  هوشمند، اقتصادی است که کنشگران، عملیات و تعاملات خود را برپایه فناوری دیجیتال و زیرساخت‌های اطلاعاتی و ارتباطاتی انجام می‌دهند و رفتار هوشمندانه از خود نشان می‌دهند. هوشمندی، فراتر از یک نام یا عنوان است و اقتصاد هوشمند به کمک فناوری‌های نوین و دانش محور توسعه می‌یابد و محصولات، خدمات و شیوه‌های جدید کسب وکار را ارائه می‌کند که قابلیت دستیابی به بازار‌های رقابتی محلی، منطقه‌ای و جهانی را دارد.

اقتصاد هوشمند در یک زیست بوم کامل شکل می‌گیرد و طبیعی است که این مهم قبل از هرچیزی به همراهی و همدلی نیاز دارد. برای رسیدن به «اقتصاد هوشمند شهری» و اهتمام آن در شهر، باید بازیگران اصلی آن مشخص شوند و نقش هرکدام تبیین شود. شهرداری به عنوان نهاد بسترساز و ناظر و کلان و شهروندان به عنوان موتور حرکت اقتصادی، دو بازیگر اصلی اقتصاد هوشمند هستند.

بازیگر اول: مهم‌ترین نقش شهرداری، تدوین نقشه عملیاتی و ایجاد بستر مناسب برای حرکت در مسیر اقتصاد هوشمند است. این نقشه راه باید راهبرد‌ها و جهت گیری‌ها را تبیین کند و متناسب با آن، برخی اقدامات زیرساختی و فرایندی انجام گیرد و ابزار‌های نوین که تلفیقی از حوزه مالی و آی تی است مانند کیف پول، استفاده از بستر بلاکچین و توکنی کردن دارایی، بررسی و اجرا شود. در ادوار گذشته شهرداری مشهد به شهرداری الکترونیک، یکپارچه سازی خدمات در قالب سایت و نرم افزار و ایجاد کیف پول پرداخته شده است، اما آیا این اقدامات توانسته است بستر اقتصاد هوشمند را فراهم کند؟

بازیگر دوم: موتور محرک اقتصاد هوشمند، شهروندان هوشمند هستند که باید ضمن آگاهی و دسترسی به بستر‌های شهر هوشمند، خلاقیت و نوآوری را به اقتصاد شهری متصل کنند. ایجاد بستر‌هایی مانند کارخانه نوآوری و سامانه‌های پرورش خلاقیت مانند ایده شهر در شهرداری مشهد، اتفاقات خوبی است، اما نباید رها شود، بلکه لازم است شهروندان مشهدی را به سمت خلق ایده‌های کاربردی کسب وکار و توسعه اقتصادی پایدار شهری هدایت کند و اقتصاد هوشمند در این بستر تقویت شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->