پیدا شدن گوشت الاغ در یکی از هتل‌های اطراف حرم مطهر رضوی برنامه افزایش ظرفیت تولید روزانه پارس در سال جدید بیش از ۹۰ تن تخم مرغ غیر بهداشتی در شهرستان مشهد کشف و توقیف شد کم فروشی یک نانوایی در مشهد را به پلمب کشاند (۹ فروردین۱۴۰۳) جزئیات افزایش ضریب حقوق کارمندان و بازنشستگان دولت در سال ۱۴۰۳ + جدول ۴۲ واحد گرانفروش و متخلف در مشهد پلمب شدند (۹ فروردین ۱۴۰۲) آغاز حراج‌های خرده‌فروشی اموال تملیکی از ۱۴ فروردین ۱۴۰۳ حقوق ورودی تلفن همراه بالای ۶۰۰ دلار مشخص شد تعریف ۱۶ پروژه برای تامین آب شرب مشهد در سال جدید | اختصاص بیش از ۴ هزار میلیارد تومان برای این پروژه‌ها مالیات بر ارزش افزوده رسما ۱۰ درصد شد! (۸ فروردین ۱۴۰۳) مصرف بنزین دوباره اوج گرفت (۸ فروردین ۱۴۰۳) اعمال افزایش حقوق بازنشستگان از فروردین + ویدئو ۲ کافی شاپ به دلیل تخلفات صنفی در مشهد پلمب شد (۸ فروردین ۱۴۰۳)  ۲۲ مرکز متخلف در خراسان رضوی پلمب شد  نگرانی طلافروشان از گرایش مردم به خرید طلای مستعمل رشد ۳ درصدی بورس در اولین هفته کاری سال جدید (۸ فروردین ۱۴۰۳) وزیر اقتصاد: دولت با افزایش ۱۰۰ هزار میلیاردی بار مالیاتی بودجه توسط مجلس مخالف است آخرین قیمت گوشی‌های روز در بازار | آیفون ۱۳ حداقل ۴۰ میلیون تومان شد + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) آخرین قیمت محصولات سایپا + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) آخرین قیمت محصولات ایران‌خودرو + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) جدی شدن احتمال تغییر دستمزد ۱۴۰۳ کارگران آیین‌نامه دستمزد  ۱۴۰۳ در هیئت دولت تصویب شد ویدئو| توضیحات رئیس سازمان برنامه بودجه درباره تخصیص ارز برای واردات خودرو (۸ فروردین ۱۴۰۲) فرودگاه‌ها زیر ذره بین نظارتی سازمان هواپیمایی کشوری جزئیات پیش فروش بلیت قطار‌های مسافری از ۹ فروردین ماه سهمیه ویژه اقلام اساسی به استان‌های مسافرپذیر تخصیص می‌یابد
سرخط خبرها

نگاهی به حضور انرژی پاک خورشیدی در چرخه اقتصاد شهری

  • کد خبر: ۸۲۶۵۷
  • ۱۱ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۰
نگاهی به حضور انرژی پاک خورشیدی در چرخه اقتصاد شهری
کارشناسان اقتصادی معتقدند که توسعه استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر ضمن کاهش آلودگی هوا در شهر‌ها با تضمین تامین پایدار انرژی، بستر‌های رشد و توسعه اقتصادی شهر‌ها را هم فراهم می‌آورد.

محسن موسوی زاده | شهرآرانیوز؛ هرچند در دهه‌های اخیر توسعه شهر‌ها و افزایش حجم آلودگی هوا سبب شده است برنامه ریزان شهری توجه به انرژی‌های نو و تجدیدپذیر را در دستورکار قرار دهند، بروز مشکلات در تامین برق در تابستان امسال سبب شد بر این موضوع بیشتر تاکید شود. کارشناسان اقتصادی معتقدند که توسعه استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر ضمن کاهش آلودگی هوا در شهر‌ها با تضمین تامین پایدار انرژی، بستر‌های رشد و توسعه اقتصادی شهر‌ها را هم فراهم می‌آورد.

اهمیت و ضرورت توجه به استفاده از انرژی‌های نو ازجمله موضوعاتی است که مورد توجه سیدعبدا... ارجائی، شهردار مشهد قرار گرفته است. بر این اساس یکی از برنامه‌های وی برای اداره مشهد «افزایش سهم استفاده از انرژی‌های نو و تجدیدپذیر» بوده و همواره بر گسترش آن‌ها تاکید کرده است.
تاکید شهردار مشهد بر این موضوع، واکنش مثبت فعالان بخش خصوصی را به دنبال داشته است، به طوری که آن‌ها معتقدند تحقق این امر می‌تواند پیامد‌های مثبت زیادی برای اقتصاد مشهد داشته باشد.

توانمندسازی حاشیه شهر با استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر

در همین زمینه رئیس دبیرخانه شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی در گفتگو با شهرآرا با بیان اینکه خشک سالی و کاهش بارندگی‌ها و ازطرفی افزایش تقاضا برای انرژی سبب ایجاد مشکلاتی در تامین برق شده است، می‌گوید: یکی از راهکار‌های تامین برق، توسعه استفاده از انرژی‌های نو و تجدیدپذیر است. باید این مسئله را درنظر گرفت که بعد از اتمام شیوع کرونا و افزایش سفرها، تقاضا برای انرژی در مشهد افزایش می‌یابد و همین مسئله ممکن است مشکل کمبود برق در این شهر را تشدید کند، از این رو باید از هم اکنون تلاش کرد با توسعه انرژی‌های نو، بخشی از مشکلات پیش رو را حل کرد.

علی اکبر لبافی می‌افزاید: باتوجه به ظرفیت‌های موجود، می‌توان احداث نیروگاه پنج کیلوواتی خورشیدی در شهر را در دستورکار قرار داد. خانواده‌ها می‌توانند با ایجاد این نیروگاه‌ها ضمن اینکه انرژی خود را تامین می‌کنند، برق مازاد تولیدی را نیز به دولت بفروشند. علاوه بر این می‌توان این نیروگاه‌ها را در حاشیه شهر‌ها احداث کرد. برآورد‌ها نشان می‌دهد که چنین کاری سبب می‌شود خانواده‌هایی که در مناطق حاشیه شهر زندگی‌ می‌کنند، بتوانند ماهانه دست کم یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان با نرخ فعلی خرید برق تضمینی درآمد داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه یکی از برنامه‌های شهردار مشهد افزایش سهم استفاده از انرژی‌های نو و تجدیدپذیر است، می‌گوید: تحقق این امر سبب می‌شود حجم زیادی از آلودگی‌ها در شهر کاهش بیابد. این کار علاوه بر اینکه به سلامت شهروندان مشهدی کمک می‌کند، امکان رشد اقتصادی مشهد به دلیل دستیابی به انرژی پایدار را هم فراهم می‌کند. علاوه بر این باتوجه به اینکه شهرداری دارای ساختمان‌های مختلفی است، پیش قدم شدنش در استفاده از انرژی‌های نو و تجدیدپذیر می‌تواند سبب شود که این نهاد با تضمین دسترسی به انرژی پایدار، اختلال در خدمت رسانی به شهروندان را کاهش دهد و سهمی در کاهش آلودگی هوای شهر داشته باشد.

حمایت فعالان بخش خصوصی

رئیس هیئت مدیره سندیکای صنعت برق خراسان‎ رضوی نیز در گفتگو با شهرآرانیوز با بیان اینکه حمایت شهردار از توسعه انرژی‌های پاک و تجدیدشونده جای قدردانی دارد و فعالان بخش خصوصی از این سیاست مدیریت شهری حمایت می‌کنند، می‌گوید: مشهد به عنوان دومین کلان شهر ایران علاوه بر اینکه جمعیت زیادی دارد، هرساله پذیرای چندین میلیون زائر است. همین مسئله سبب می‌شود که میزان تقاضا برای انرژی در این شهر افزایش درخورتوجهی داشته باشد. بدیهی است که در چنین شرایطی اگر بخواهیم انرژی مورد نیاز را از طریق سوخت‌های فسیلی تامین کنیم، به تشدید آلودگی‌ها و پیامد‌های آن در شهر منجر می‌شود.

بر این اساس یکی از بهترین راهکار‌ها برای دسترسی به انرژی پایدار، توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر در شهر است. حسن سویزی می‌افزاید: ورود شهرداری به عرصه گسترش انرژی‌های تجدیدپذیر، می‌تواند بستر‌های لازم برای توسعه استفاده شهروندان مشهدی از این نوع انرژی‌ها را فراهم کند. این کار علاوه بر اثرات خوبی که برای محیط زیست شهر دارد، کمک بزرگی به مشاغلی می‌کند که در این حوزه فعال هستند.

وی با تاکید بر اینکه مصرف انرژی‌های فسیلی علت اصلی آلودگی هوا در شهرهاست، بیان می‌کند: استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر موجب کاهش آلودگی هوا و کاهش وابستگی به نفت و همچنین حفظ محیط زیست می‌شود. وی تاکید می‌کند: اکنون سهم استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر در برخی کشور‌ها به ۲۰ تا ۳۰ درصد می‌رسد، اما در کشور ما این میزان کمتر از یک درصد است که باتوجه به ظرفیت‌های ایران، می‌توان سهم استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر را به میزان درخورتوجهی افزایش داد.

تامین انرژی موردنیاز

همچنین رئیس هیئت مدیره انجمن شرکت‌های دانش بنیان خراسان‎ رضوی ضمن استقبال از ورود مدیریت شهری به حوزه توسعه انرژی‌های نو و تجدیدپذیر در گفتگو با شهرآرا می‌گوید: در چند وقت اخیر تقاضا برای انرژی در کشور و ازجمله مشهد افزایش یافته است. اگر بخواهیم از طریق سوخت‌های فسیلی میزان تامین انرژی را افزایش دهیم، به افزایش آلودگی هوا دامن می‌زند. بر این اساس در شرایطی که میزان تقاضا برای انرژی درحال افزایش است، بهترین راهکار برای دسترسی پایدار به انرژی در شهرها، حرکت به سوی انرژی‌های نو و تجدیدپذیر است.

مهدی مدنی می‌افزاید: باید استفاده از انرژی‌های پاک در تمامی شهر‌های کشور توسعه یابد. شهرداری‌ها می‌توانند با استفاده از انرژی‌های پاک، بستر‌های شکوفایی انرژی تجدیدپذیر در کشور را فراهم کنند. وی تاکید می‌کند: مشکل توسعه به کارگیری انرژی‌های تجدیدپذیر، سرمایه گذاری اولیه مورد نیاز است. دولت باید با حمایت از سرمایه گذاری بخش خصوصی، زمینه توسعه انرژی‌های نو را مهیا کند؛ چون این فرایند با کاهش هزینه‌ها در بلندمدت و ایجاد فرصت‌های شغلی و کاهش آلودگی هوا به نفع اقتصادکشور است.

انتشار تجارب نیروگاه‌های خورشیدی شهرداری در سامانه رشد آموزش‌وپرورش

مدیرکل پشتیبانی شهرداری مشهد و نایب‌رئیس کمیسیون بهینه‌سازی مصرف انرژی از درج ویدئو‌ها و تصاویر نیروگاه‌های خورشیدی شهرداری مشهد در سامانه رشد وزارت آموزش‌وپرورش خبر داد.

سیدکمال الدین شاهچراغی با اعلام این خبر افزود: سال گذشته نامه‌ای از طرف سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش‌وپرورش دریافت شد که در آن با اشاره به رتبه نخست شهرداری مشهد در بین کلان‌شهر‌های کشور از حیث بهره‌گیری از انرژی خورشیدی، تقاضای بهره‌برداری از تجارب فنی و مستندات پروژه‌های نیروگاه‌های خورشیدی در قالب بسته‌های آموزشی تربیت و یادگیری رشته الکترونیک شاخه فنی و حرفه‌ای را داشته‌اند.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه یکی از اهداف مهم ساخت این نیروگاه‌ها، ترویج فرهنگ استفاده از انرژی‌های پاک است، کمک به فرهنگ‌سازی و جهت‌دهی به افکار دانش‌آموزان در دستور کار اداره‌کل پشتیبانی شهرداری قرار گرفت و ۹ عدد لوح فشرده شامل تصاویر (هلی‌شات، تایم‌لپس و ...) و ویدئو‌های حین اجرا، مونتاژ تابلو‌های برق، نصب سازه‌های نیروگاهی، سری و موازی کردن پنل‌ها و ... برای سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش‌وپرورش ارسال شد.

شاهچراغی بیان کرد: این سازمان ضمن ارسال تقدیرنامه کتبی برای شهرداری مشهد، در تماس تلفنی این نوع مستند‌سازی فنی و اجرایی را در کشور بی‌نظیر خواند.

وی تصریح کرد: به تازگی فرآیند تدوین ویدئو‌ها در وزارت آموزش‌وپرورش به پایان رسیده و محتوای ایجاد شده در سامانه رشد وزارت آموزش پرورش به آدرس www.roshd.ir دراختیار دانش‌آموزان، معلمان و عموم علاقمندان به‌صورت رایگان قرار گرفته است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->