علت صدای انفجار در گناوه بوشهر چه بود؟ (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) وزیر بهداشت: درمان سرطان در کشور رایگان می‌شود ۸ مصدوم در برخورد ۳ دستگاه خودروی پراید در جاده قدیم نیشابور-مشهد + عکس (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) آغاز انتخاب رشته‌ آزمون دکتری سال ۱۴۰۳ از اول اردیبهشت سقوط جرثقیل در پتروشیمی رازی | ۲ نفر جان باختند «مجید راهب» پدر گلاب ایران درگذشت + علت فوت آخرین وضعیت آب‌و‌هوای کشور | رگبار پراکنده و وزش باد در مناطقی از غرب و شمال غرب (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) هشدار جدی به شکارچیان برای خروج از منطقه کوهسرخ تردد روان در تمام محور‌های مواصلاتی کشور | محور‌های شمالی بدون محدودیت (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) زلزله ۴.۲ ریشتری، «روداب» خراسان‌رضوی را لرزاند (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) آسیب شناسی خشم و راهکارهای کاهش خشونت در جامعه کشف راز قتل جوان ۴۰ ساله به دست بادیگاردها در مشهد کشف ایمپلنت‌های قاچاق در تهران قتل خونین مدیر یک شرکت‌ لوازم آرایشی در برج ۲۰ طبقه‌اش به دست دوست صمیمی! ممنوعیت عرضه رایگان کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای|مشهد، شهر پیشگام در مدیریت پسماند است سرگردانی مسافران «فلای دوبی» در فرودگاه مشهد دستگیری یک قاچاقچی و کشف ۵۶۶ کیلوگرم مواد مخدر از یک دستگاه تریلی در هنگ مرزی تایباد یک کشته و چهار مصدوم بر اثر تصادف با تریلر در جاده تربت حیدریه (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) کشف ۲ کیلو و ۸۵۰ گرم مواد مخدر صنعتی در گمرک دوغارون کمبود ۶ هزار لیتر آب برثانیه در مشهد برای تابستان ۱۴۰۳
سرخط خبرها

خستگی مزمن گاهی منشأ روحی دارد

  • کد خبر: ۸۸۳۰
  • ۲۱ آبان ۱۳۹۸ - ۰۷:۱۱
خستگی مزمن گاهی منشأ روحی دارد
دکتر جواد کرباسفروشان متخصص داخلی و فوق تخصص غدد
همه ما از خستگی و مشغله زیاد در زندگی شکایت داریم و از این بابت کلافه و سردرگم هستیم که چه کاری باید انجام بدهیم. اگر این مشکل را با اطرافیانتان درمیان گذاشته باشید، راهکار‌های مختلفی مانند استراحت بیشتر و تغذیه سالم‌تر را به شما پیشنهاد داده اند که با جدی گرفتن بازهم نتیجه مثبتی عایدتان نشده است. این احساس خستگی و کسالت دائمی مشکلی نیست که فقط شما با آن درگیر باشید. براساس آمار‌های موجود تنها در کشوری مانند آمریکا بیش از یک میلیون زن
۳۰ تا ۵۰ سال چنین مشکلی دارند.
احساس خستگی که درباره آن حرف می‌زنیم، فقط یک حس نیست و گاهی درنتیجه بی توجهی، به یک سندرم مزمن هم تبدیل می‌شود. بیماری‌ای که علل مختلفی دارد و شما باید با مراجعه به پزشک آن را تشخیص دهید و درمان بکنید. در ادامه به چند علت شایع از این مشکل اشاره‌ای می‌کنیم.
کم خونی: یکی از معمولی‌ترین علل احساس خستگی، کم خونی است. به دلیل کمبود گلبول‌های قرمز خون که باید اکسیژن را از ریه‌ها به بافت‌ها و سلول‌ها ببرند، فرد احساس ضعف شدید و تنگی نفس می‌کند. کم خونی هم می‌تواند به علت کمبود آهن یا ویتامین، ازدست دادن خون، خونریزی داخلی یا یک بیماری مزمن نظیر آرتریت روماتوئید، سرطان یا نارسایی کلیه ایجاد شود.
کم کاری تیروئید: اگرچه این غده بسیار کوچک است، اما نقش بسیار مهم و حیاتی در فعالیت‌های روزانه بدن دارد. غده تیروئید هورمون‌هایی را ترشح می‌کند که سوخت و ساز بدن را کنترل می‌کند. ترشح بیش از حد این هورمون (پرکاری تیروئید)، سوخت و ساز بدن را سرعت می‌بخشد. در این شرایط شما احساس خستگی می‌کنید و انجام کار‌های روزانه برایتان سخت خواهد بود.
دیابت: در سال‌های اخیر و با تغییر سبک زندگی مردم، شاهد ابتلای افراد بیشتری به دیابت نوع ۲ هستیم. بیماری که با احساس خستگی و نداشتن انرژی کافی در بدن نیز شناخته می‌شود. افراد مبتلا به دلیل کمبود ویتامین‌ها و افسردگی که بیماری ایجاد می‌کند بیشتر از دیگران احساس خستگی می‌کنند.
کمبود ویتامین ها: کمبود گروه ویتامین‌های B، کلسیم، ویتامین D، ویتامین C، روی، فسفر و... نقش مهمی در احساس خستگی دارند؛ بنابراین داشتن یک تغذیه سالم که همه ویتامین‌ها در آن گنجانده شود می‌تواند احساس خستگی را رفع کند.
اختلال در خواب: نداشتن یک خواب با کیفیت می‌تواند بعد از بیدار شدن در شما احساس خستگی ایجاد کند. گروهی می‌خوابند، اما خوابشان چندان عمیق نیست. گروهی نیز به دلیل مشکلات و بیماری‌هایی که دارند نمی‌توانند خواب با کیفیتی داشته باشند، از این رو هنگامی که بیدار می‌شوند احساس خستگی مداوم دارند.
تغذیه نامناسب: یکی دیگر از مشکلاتی که سبب احساس خستگی و کسالت می‌شود تغذیه نادرست و مصرف بیش از اندازه فست فودها، غذا‌های آماده، چرب، پرکالری و به ویژه شیرین است، از این رو توصیه می‌کنیم حتما وعده صبحانه را به صورت کامل و از موادغذایی سالم تغذیه کنید که شامل ترکیبی از پروتئین، کربوهیدرات و غلات باشد.
بیماری قلبی تشخیص داده نشده: خستگی می‌تواند علامت بیماری قلبی هم باشد، به ویژه در بانوان. اگر اضافه وزن دارید، ورزش سبکی را شروع کنید، اما اگر بعد از مدتی حتی با کاهش شدت ورزش، همچنان احساس ناراحتی می‌کنید، ممکن است بیماری قلبی تشخیص داده نشده داشته باشید.
آرتروز: پزشکان یکی از دلایل احساس خستگی را درد‌های مفصلی مانند آرتروز و روماتیسم می‌دانند. این بیماری به سادگی تشخیص داده می‌شود، بنابراین می‌توانید با رفتن به نزد پزشک و گرفتن درمان‌های مناسب، احساس خستگی را در خودتان ازبین ببرید.
افسردگی: این بیماری افزون بر اینکه بر روی روان اثر سوء می‌گذارد، سبب اختلالات فیزیکی مانند خستگی و سردرد هم می‌شود. اگر احساس خستگی و کسالت دائمی دارید و این احساس همراه با حس ناامیدی، غم و اندوه و کاهش اشتهاست، ممکن است به افسردگی مبتلا شده باشید.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->