برگزاری کنگره شعر توس تا نیشابور + جزئیات «پدر قهوه» سریال جدید مهران مدیری در راه شبکه نمایش خانگی چندخطی درباره‌ی کتاب «فلسفه‌ی پیاده‌روی» نوشته‌ی فردریک گرو | بجنبید، منتظرمان هستند! بازگشت بهروز افخمی با «هفت» به تلویزیون + زمان پخش تئاتر کمدی «هشتگ، بچه‌شهرستانی‌ام» روی صحنه می‌رود + پوستر و زمان اجرا انعکاسی از مظلومیت غزه در «خاورمیانه» | گفتگو با احمدرضا عبیدی (ججو) به مناسبت انتشار موزیک ویدئو جدیدش فردوسی و «شاهنامه» در نگاه محمدعلی اسلامی ندوشن «صحبت یار» در نگارخانه فردوسی + عکس اضافه شدن شخصیت «غرغر خان» به باغ شادونه نقد کامل فیلم تلماسه ۲ (Dune 2) | زیبایی و وحشت «پهلوان هرگز نمی‌میرد» و «پهلوان واقعی» در تلویزیون + زمان پخش پرفروش‌ترین سینما‌های کشور در فروردین ۱۴۰۳ |«هویزه» مشهد در جمع پرفروش‌ها ماجرای شکایت صداوسیما از مهران مدیری به کجا رسید؟ «نردبان آسمان» به کتاب‌فروشی‌ها آمد صفحه نخست روزنامه‌های کشور - پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تجلیل از کارگردان فلسطینی در جشنواره فیلم سارایوو فیلم‌های اولین هفته اردیبهشت ۱۴۰۳ (۶ و ۷ اردیبهشت) + زمان پخش
سرخط خبرها

آیین اختتامیه نخستین جشنواره «خبرنگار محله» در مشهد برگزار شد

  • کد خبر: ۸۸۴۶۸
  • ۲۷ آبان ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۵
آیین اختتامیه نخستین جشنواره «خبرنگار محله» در مشهد برگزار شد
جشنواره «خبرنگار محله» مشهد یکی از رویداد‌هایی است که برای کشف و تربیت استعداد‌های جوان در عرصه خبرنگاری و فعالیت رسانه‌ای پایه‌گذاری شده و به دنبال آن است که انگیزه و دانش لازم را در نسل بعدی خبرنگاران و فعالان رسانه‌ای مشهد ایجاد کند.

محمد عنبرسوز | شهرآرانیوز؛ تربیت نسل تازه خبرنگاران و آماده‌سازی متخصصان عرصه رسانه برای سال‌های پیش رو، یکی از محور‌های مهم جریان مطبوعاتی کشور است که ایجاب می‌کند مسیر پر پیچ و خم جنگ نرم و مقابله با تهاجم فرهنگی، با گروهی تازه نفس و خوش‌فکر از فعالان رسانه‌ای و خبرنگاران جوان، ادامه پیدا کند.

نسل جوان خبرنگاران، به واسطه تغییرات ایجاد شده در عرصه فضای مجازی و تحول لحن خبرنگاری در سطح جهان و ایران، یکی از دغدغه‌های اصلی و جزو اولویت‌های نظام رسانه‌ای کشور به شمار می‌رود. در همین راستا، مجموعه مدیران فرهنگی شهر مشهد به دنبال ایجاد بستر‌هایی برای شناسایی و معرفی خبرنگاران جوان در سطوح خرد هستند و اهداف خود در این زمینه را با برگزاری رویداد‌های مختلف پیش می‌برند تا فعالان رسانه‌ای به مرور زمان تربیت شوند و در جایگاه‌های بزرگ‌تر قرار بگیرند.

جشنواره «خبرنگار محله» مشهد یکی از رویداد‌هایی است که برای کشف و تربیت استعداد‌های جوان در عرصه خبرنگاری و فعالیت رسانه‌ای پایه‌گذاری شده و به دنبال آن است که انگیزه و دانش لازم را در نسل بعدی خبرنگاران و فعالان رسانه‌ای مشهد ایجاد کند. آیین اختتامیه نخستین دوره از جشنواره «خبرنگار محله» مشهد روز چهارشنبه، با معرفی برگزیدگان بخش‌های مختلف و تقدیر از ایشان، برگزار شد. در ادامه گزارشی می‌خوانید از این مراسم که به همت فرهنگ سرای فناوری و رسانه شهرداری مشهد، روزنامه شهرآرا و خانه مطبوعات و رسانه‌های استان برپا شد.

سوق دادن نیرو‌های جوان به سوی کار حرفه‌ای

یوسف اسماعیل‌زاده، معاون فرهنگی هنری سازمان اجتماعی فرهنگی شهرداری مشهد، در این مراسم حضور نوجوانان و جوانان در مراسم را مایه امیدواری معرفی کرد و توضیح داد: یکی از اهداف مهم فرهنگ‌سرا‌ها سوق دادن نیرو‌های جوان و پرانرژی به سمت کار حرفه‌ای است.

او همچنین بر رسالت فرهنگی خبرنگاران و پایبندی به اخلاق حرفه‌ای، با رعایت انصاف و پرهیز از سوگیری‌ها، تأکید کرد و از لزوم انتخاب الگو‌های مناسبی مانند شهید آوینی و شهید صارمی، شهدای برجسته عرصه رسانه و خبر، سخن گفت. وی مجموعه «روایت فتح» را یکی از مهم‌ترین و ماندگارترین تولیدات رسانه‌ای تاریخ انقلاب اسلامی و نمونه‌ای عالی از فعالیت مؤثر در این عرصه دانست و اظهار امیدواری کرد که در میان نسل جوان هم راه شهید آوینی و همکارانش ادامه یابد.

معاون فرهنگی هنری سازمان اجتماعی فرهنگی شهرداری مشهد همچنین بر نقش جشنواره‌ها در استعدادیابی تأکید کرد و با ذکر خاطره‌ای از سال‌های فعالیت خود در عرصه رسانه، نمونه‌ای از کشف استعداد یک نوجوان علاقه‌مند به سرود در فرهنگ‌سرای غدیر و هدایت او به مسیر حرفه‌ای تا رسیدن به سطح اول کشور را نشانه‌ای از امکان تربیت نسل جوان فعالان رسانه‌ای در فرهنگ‌سرا‌ها قلمداد کرد. او همچنین اقدامات مسئولان و مدیران شهری مشهد، فعالان فرهنگی، اصحاب رسانه و روزنامه شهرآرا را که در طول ماه‌های گذشته به شکل‌های مختلفی دست‌اندرکاران جشنواره «خبرنگار محله» را یاری کرده‌اند، ارزشمند دانست.

پس از پایان سخنان اسماعیل‌زاده، میان‌برنامه‌هایی به اجرا درآمدند که نوای سرود هنرمندان نوجوان گروه «شمیم‌مهدوی»، با محوریت شهر مشهد و جایگاه زیارت امام‌هشتم (ع)، مورد توجه حضار قرار گرفت و پخش ویدئوی مستندی درباره زندگی، شخصیت و فعالیت‌های رسانه‌ای و هنری شهید سید مرتضی آوینی که به کوشش فرهنگ سرای فناوری و رسانه مشهد تهیه شده بود را شامل می‌شد. برگزاری مسابقه بین حضار نوجوان، با تأکید بر فن بیان و گویندگی بداهه، از دیگر بخش‌های این مراسم بود که به تغییر فضا و ایجاد تنوع در روند مراسم یاری رساند.

مردم می‌توانند شهروند خبرنگار باشند

در بخش بعدی، مجتبی محمودی، مدیر‌عامل خانه مطبوعات و رسانه‌های خراسان رضوی، سخنان خود را با تأکید بر نقش مردم و اهمیت قضاوت ایشان در زمینه خبر و رسانه آغاز کرد. او با تبیین این موضوع که در عصر رسانه‌های دیجیتال هر یک از مردم می‌توانند شهروند خبرنگار باشند، از مفهوم خبرنگار چمدانی سخن گفت و آگاهی رسانه‌ای در ابعاد مختلف را جزو محور‌های اصلی در تربیت نسل جوان خبرنگاران معرفی کرد.

محمودی که به نمایندگی از هیئت داوران نخستین جشنواره «خبرنگار محله» در جایگاه حاضر شده بود و سعی داشت تا نظرات داوران را در سخنان خود منعکس کند، تأکید کرد که خبرنگاران محله نباید رسالت خود را کوچک بشمارند؛ بلکه برعکس، خبرنگاری در سطح محله می‌تواند مایه افتخار باشد، زیرا آنچه را که رسانه‌های رسمی و ملی با تلسکوپ تماشا می‌کنند، خبرنگاران محلی با میکروسکوپ می‌بینند و همین موضوع باعث می‌شود زوایای پنهان و پیچیدگی‌های موضوعات مختلف در نگاه خبرنگاران محله منعکس شود، در حالی که همین نکات ممکن است از دید رسانه‌های عمومی پنهان بمانند.

مدیر عامل خانه مطبوعات و رسانه‌های خراسان رضوی، همچنین بر نقش مهم شهر مشهد در جهان تشیع و در میان کشور‌های اسلامی تأکید کرد و توضیح داد که فرهنگ شهری مشهد، با محوریت جایگاه حضرت امام رضا (ع) و موضوع زیارت، می‌تواند در رویکرد خبرنگاران و فعالان رسانه‌ای این خطه منعکس شود. محمودی همچنین، از مسئولان این مجموعه خواست که در صورت امکان، شرایط لازم برای منتشر شدن آثار برگزیده نخستین دوره جشنواره «خبرنگار محله» را در روزنامه شهرآرا فراهم سازند.

آمادگی خانه مطبوعات برای برگزاری کلاس آموزشی

محمودی همچنین با تاکید بر ضرورت آموزش برای خبرنگاران جوان در محله‌ها گفت: باید به رسانه‌های نوین و نیز مقتضیات حضور در عرصه فرهنگ و رسانه درمشهد مقدس به عنوان پایتخت معنوی ایران توجه ویژه‌ای شود.

او با بیان اینکه خانه مطبوعات و رسانه‌های استان آمادگی برگزاری کلاس‌های آموزشی برای خبرنگاران محله را دارد اظهار کرد: آموزش قالب‌های گوناگون خبری ضرورت دارد و لازم است خبرنگاران به دنبال سبک‌ها و شیوه‌های جذاب و جدید برای ارائه مطلب به مخاطب باشند. محمودی به نوجوانان محله مطالعه مقاله «ژورنالیسم حرفه‌ای» به قلم شهید آوینی را توصیه کرد و گفت: خبرنگاران باید به دنبال کسب معارف و شناخت هرچه بیشتر ظرفیت‌های فرهنگی و رسانه‌ای در انقلاب اسلامی باشند.

بخش پایانی مراسم به معرفی برگزیدگان بخش‌های مختلف و تقدیر از ایشان اختصاص داشت. برندگان نخستین جشنواره «خبرنگار محله» در هفت رشته یادداشت، عکس، مصاحبه، خبر، گزارش، کاریکاتور و شعار سال معرفی شدند که در اغلب بخش‌ها یک نفر شایسته تقدیر، یک برنده بخش نوجوان و سه نفر حائز رتبه‌های اول تا سوم معرفی شدند.

البته در بخش گزارش، هیئت داوران به این نتیجه رسیدند که جوایز اول و دوم اهدا نشوند و تنها برنده جایزه نفر سوم معرفی شد. در بخش‌های شعار سال و کاریکاتور نیز تنها یک نفر به عنوان برگزیده جشنواره انتخاب شد. علاوه بر این افراد، جایزه مسابقه ویژه جمله برگزیده مرتبط با شهر مشهد هم که در طول مراسم اختتامیه بین حضار جریان داشت، به دو نفر از برندگان اهدا شد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->