واکنش «احسان علیخانی» به انتشار عکس جنجالی‌اش + تصاویر اکران مردمی فیلم آپاراتچی در مشهد با حضور بازیگران و عوامل فیلم (جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳) تئاتر "un۱۲"، با داستان رنج کردها از رژیم بعث در مشهد به روی صحنه رفت آغاز پخش بین‌المللی «اَبله» | روایتی از زندگی یک دختر کوتاه قامت در خوابگاه! معرفی اعضای جدید هیئت‌مدیره انجمن صنفی تهیه‌کنندگان فیلم بلند مشهد فصل جدید «زخم کاری» چه زمانی پخش می‌شود؟ سرمایه ادبی ایران | درباره سیدعلی موسوی گرمارودی، شاعر، نویسنده و محقق به بهانه زادروزش فصل ایران باستان سریال «سلمان فارسی» کلید خورد لئوناردو دی‌کاپریو و جنیفر لارنس در فیلم جدید اسکورسیزی هم‌بازی می‌شوند نقدی به رئالیتی شو «اسکار» مهران مدیری آیا عکس جدید احسان علیخانی در فضای مجازی، واقعی است؟ + عکس برنامه‌های بزرگداشت سعدی اعلام شد | گردهمایی سعدی‌پژوهان در شیراز انتقاد کمدین کهنه کار به نسل کشی رژیم صهیونیستی نخل طلای افتخاری کن به استودیو جیبلی ژاپن اعطا می‌شود فیلم‌های سینمایی آخر هقته تلویزیون (۳۰ و ۳۱ فروردین ماه ۱۴۰۳) + زمان پخش و خلاصه داستان
سرخط خبرها

«شهرآرا» رسانه سرآمد «جشنواره ابوذر»

  • کد خبر: ۸۱۷۹۴
  • ۰۳ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۰
«شهرآرا» رسانه سرآمد «جشنواره ابوذر»
پنجمین دوره جشنواره «ابوذر» با حضور وزیر فرهنگ‌وارشاد اسلامی، برگزیدگان خود را معرفی کرد. جشنواره «ابوذر» در حالی به کار خود در دوره پنجم پایان داد که خبرنگاران و عکاسان شهرآرا توانستند با کسب عناوین برتر در این رویداد خوش بدرخشند. در ادامه گزارشی می‌خوانید از محتوای این مراسم و ترکیب برگزیدگان.

محمد عنبرسوز | شهرآرانیوز - آیین پایانی پنجمین دوره جشنواره رسانه‌ای «ابوذر» پنجشنبه گذشته در تالار بزرگ شهر مشهد، با معرفی برگزیدگان رشته‌ها مختلف به کار خود پایان داد. مهم‌ترین نکته این مراسم به نخستین حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در شهر مشهد اختصاص داشت و سخنان محمدمهدی اسماعیلی در این رویداد مورد توجه حضار قرار گرفت.
جشنواره «ابوذر» در حالی به کار خود در دوره پنجم پایان داد که خبرنگاران و عکاسان شهرآرا توانستند با کسب عناوین برتر در این رویداد خوش بدرخشند. در ادامه گزارشی می‌خوانید از محتوای این مراسم و ترکیب برگزیدگان.

لزوم ترمیم آرایش رسانه‌ای جبهه انقلاب

مهم‌ترین بخش مراسم اختتامیه جشنواره «ابوذر» به سخنرانی محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت سیزدهم، اختصاص داشت که نخستین حضور رسمی این وزیر در یک محفل عمومی خارج از پایتخت هم به شمار می‌رفت. وزیر فرهنگ، سخنان خود را با تبیین جریان نابرابر رسانه‌ای بین جبهه انقلاب و امپریالیسم رسانه‌ای آغاز کرد و تغییر رویکرد جبهه رقیب، از مبارزه نظامی به مبارزه فرهنگی، از اواخر دهه شصت را مورد اشاره قرار داد. او همچنین فتنه ۸۸ را حاصل جنگ نرم دشمن در فضای رسانه‌ای معرفی کرد و توضیح داد که امروز تهاجم فرهنگی بر بال رسانه‌های رقیب شکل می‌گیرد بنابراین لازم است که آرایش رسانه‌ای جبهه انقلاب هم ترمیم شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن پذیرش ضعف‌های موجود و اشاره به همراه نبودن برخی دستگاه‌های اجرایی با سیاست‌های ابلاغی نظام در سال‌های اخیر، از لزوم اتخاذ آرایش رسانه‌ای تازه صحبت کرد و بر فرمایش‌های رهبر انقلاب در مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری، مبنی بر لزوم بازنگری در آرایش رسانه‌ای جریان انقلاب و بازسازی انقلابی ساختار فرهنگی و رسانه ای، صحه گذاشت. اسماعیلی همچنین حضور در مشهد و جشنواره‌ای که به نام «ابوذر» نام گذاری شده را به فال نیک گرفت و از پیشتازی مشهد در رویداد‌های فرهنگی سخن گفت.

تأکید بر سیاست قطعی دولت برای طراحی مجدد ساختار فرهنگی و رسانه‌ای و نیز لزوم بازنگری در رسانه‌های مکتوب و شبکه‌های اجتماعی، یکی دیگر از نکات مهم مورد تأکید وزیر فرهنگ و ارشاد بود. خبر دستور رئیس جمهور برای اتصال و هماهنگی بخش فرهنگی همه دستگاه‌ها با وزارت فرهنگ هم از دیگر نکات مهمی به شمار می‌رفت که به گفته اسماعیلی برای اولین بار در این مراسم رسانه‌ای شد. علاوه بر این، هماهنگی با دستگاه‌های فرهنگی خارج از دولت به عنوان دومین گام بازطراحی ساختار فرهنگی مورد اشاره وزیر فرهنگ فرار گرفت و او در پایان سخنان خود، از تلاش دولت برای اجابت مطالبات اصحاب رسانه و حمایت از اهالی فرهنگ سخن گفت.


«شهرآرا» رسانه سرآمد «جشنواره ابوذر»

ایجاد مرکز سینمایی در مشهد

همچنین در حاشیه این رویداد اسماعیلی، در جمع خبرنگاران درباره امکان انتقال یکی از مراکز سینمایی کشور که پیش‌تر سینماگرانی از جمله هادی حاجتمند در گفتگو با شهرآرا خواستار تحقق این مهم بودند، گفت: انتقال یکی از مراکز سینمایی کشور از تهران به مشهد حتما موضوعی است که بررسی خواهد شد. با توجه به ظرفیت‌های بی نظیری که در مشهد وجود دارد، می‌توان یکی از مراکز سینمایی کشور را در اختیار این شهر گذاشت. حتی اگر نتوانیم یک مرکز سینمایی را از تهران به مشهد انتقال دهیم، یک مرکز سینمایی جدید در مشهد ایجاد خواهیم کرد.

او همچنین با اشاره به اختصاص بسته حمایتی دولت برای اهالی فرهنگ، هنر و رسانه افزود: عملیات اجرایی بسته حمایتی که رئیس جمهور به اهالی فرهنگ و هنر اختصاص داده به زودی آغاز می‌شود و به تمام اعضای صندوق هنر و رسانه تسهیلاتی را با بهره ۴ و ۲ درصد تخصیص خواهیم داد.

به گفته اسماعیلی، بودجه زیادی در بخش‌های مختلف دولت با عنوان فعالیت‌های فرهنگی هزینه می‌شود: بنده در مجلس شورای اسلامی به عنوان یکی از برنامه‌های اصلی وزارت فرهنگ در راستای مرجعیت بخشی به این وزارتخانه گفتم که باید وزارت ارشاد مرکز ثقل فعالیت‌های فرهنگی دولت باشد. اکنون دولت اعتبار اندکی در اختیار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بابت تمام فعالیت‌های فرهنگی، هنری و رسانه‌ای که به عهده دارد قرار می‌دهد. بر این اساس در جلسه اخیر هیئت دولت، رئیس جمهور مقرر کرد در راستای سیاست گذاری‌هایی که دولت به واسطه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام می‌دهد، بودجه فرهنگی مدیریت شود.

عضوگیری صندوق هنر و رسانه

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین درباره تخصیص ارز برای کاغذ مطبوعات گفت: هفته گذشته مشکل تخصیص ارز برای کاغذ را با هماهنگی بانک مرکزی حل کردیم. برای این منظور ۲۰ میلیون دلار نیاز بود که با رئیس کل بانک مرکزی، مذاکراتی انجام شد و فرایند آن در حال انجام است.

اسماعیلی، درباره عضوگیری مجدد برای صندوق هنر و رسانه نیز گفت: عضوگیری برای خبرنگارانی که نتوانستند عضو صندوق شوند، از ماه‌های آینده آغاز می‌شود. همچنین موضوع بیمه تکمیلی اهالی رسانه را پیگیری می‌کنیم.

حفظ کشور زیر پرچم ولایت فقیه

در این مراسم سردار علی اکبر افراسیابی، معاونت هماهنگ کننده سپاه امام رضا (ع) مشهد نیز به جایگاه دعوت شد و در سخنان خود به نقش فرهنگ و هنر در حفظ کشور زیر پرچم ولایت فقیه تأکید کرد. احمد فغانی، شاعر رزمنده و مدرس دانشگاه نیز دیگر چهره‌ای بود که در این بخش از مراسم به جایگاه دعوت شد. فغانی دو شعر پرشور با موضوعات انقلابی و دفاع مقدس قرائت کرد.

همچنین عباس محمدیان، دبیر شورای سیاست گذاری جشنواره «ابوذر»، که سمت ریاست سازمان بسیج رسانه را هم بر عهده دارد، در این مراسم از ضرورت بازسازی و تحول فضای رسانه‌ای کشور صحبت کرد و به طرح مطالبات اهالی فرهنگ و رسانه از مقام وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداخت. مهم‌ترین مطالباتی که در سخنان او مورد اشاره قرار گرفت، عبارت بودند از؛ اصلاح قانون مطبوعات، نظارت و کنترل فضای مجازی، لزوم توجه به نیاز‌های اصحاب رسانه در صندوق هنر و رسیدگی به مشکلات اهالی فرهنگ و رسانه.

ناصر نعمتی، دبیر این جشنواره نیز بلوغ جاری در میان آثار ارسال شده به جشنواره را مایه امیدواری دانست و ضمن مقایسه تعداد آثار دریافت شده توسط دفتر جشنواره با سال‌های قبل، از رشد چشمگیر توجه به این رویداد خبر داد. دبیر جشنواره ابوذر آمار‌هایی را نیز درباره نسبت آثار فعالان رسانه از شهر مشهد و سایر شهرستان‌های استان ارائه کرد و توضیح داد که نزدیک به ۷۰۰ اثر بررسی شده در این دوره از جشنواره جزو آثار مربوط به رسانه‌های غیررسمی و آزاد بوده‌اند.


«شهرآرا» رسانه سرآمد «جشنواره ابوذر»

برگزیدگان

در بخش پایانی این مراسم، پس از آنکه بیانیه هیات داوران توسط فرشاد مهدی‌پور عضو هیات داوران قرائت شد، از برگزیدگان بخش‌های مختلف تجلیل به عمل آمد و درخشش نهاد‌های مهم رسانه‌ای شهر مشهد، جمله روزنامه شهرآرا، از مهم‌ترین نکات توزیع جوایز بود. این بخش با قدردانی از پیشکسوتانی از جمله غلامرضا بنی اسدی، امیر روحپرور، محسن جعفری و حسین محمودزاده سیستانی آغاز شد و سپس اعضای هیئت داوران که بیانیه خود را قرائت کرده بودند نیز مورد تجلیل قرار گرفتند.

در بخش یادداشت با قدردانی از یادداشت غلام رضا بنی اسدی، رتبه سوم مشترک و دوم مشترک به نویسندگان رسانه‌های خراسان، قدس آنلاین، فارس و صدای کاشمر اختصاص یافت و مهدی مقصودی جایزه نخست را از آن خود کرد. در بخش مصاحبه، با تقدیر از مجید حسین زاده و الهام مهدی زاده (به ترتیب از خراسان و شهرآرا)، جایزه سومی مشترک به محسن فاطمی نژاد از قدس آنلاین و صادق جهانی از خراسان رسید. علی قدیری از شهرآرا (برای گفتگو با محمد کاظم کاظمی، شاعر و پژوهشگر افغانستانی ساکن مشهد) و صدیقه رضوانی نیا از قدس آنلاین حائز رتبه دوم مشترک شدند و مقام اول به محدثه شوشتری، خبرنگار شهرآرا برای مصاحبه‌ای با تیتر «برکنار شدم، اما ائتلاف نکرده بودم»، اختصاص یافت.

در بخش گزارش خبری، جایزه نفر سوم به صورت مشترک به فاطمه غلامی از باشگاه خبرنگاران جوان و مهناز اصغری از صبح امروز رسید. مهدی‌عسکری و سمیرا‌شاهیان خبرنگاران روزنامه شهرآرا نیز به ترتیب برای گزارش‌های «سیمای مخدوش سینما» و «از تحریریه‌تا‌قرنطینه»، حائز رتبه دوم مشترک شدند و رتبه اول از سوی هیئت داوران اعلام نشد. همچنین در این بخش یاد مرحوم المیرا منشادی، خبرنگار شهرآرا که چندی پیش بر اثر کرونا دیده از جهان فروبست، گرامی داشته شد.

در بخش گزارش غیرخبری نیز، علاوه بر تقدیر از حمید دلاوری هروی، مقام سوم مشترک به حسین شعبانی از روزنامه خراسان رضوی و لیلا جان قربان از شهرآرا رسید. رتبه دوم به معصومه مومنیان از فارس اختصاص داده شد و مقام نخست را نیز الهام مهدی زاده از شهرآرا، برای مطلبی با عنوان «کنار کوره‌ها می‌سوزیم و می‌سازیم»، به دست آورد. در بخش عکس از احمد فیاض تقدیر شد، رتبه‌های سوم و دوم مشترک بین عکاسان آزاد، روزنامه خراسان و باشگاه خبرنگاران جوان تقسیم شدند و، اما جایزه نخست به حسن صلواتی، عکاس شهرآرا، رسید که با دو عکس در این رقابت شرکت کرده بود.
رضا بهرام نژاد، علیرضا باغشنی و حامد‌پویان، به ترتیب جوایز سوم تا اول بخش آثار نمایشی، تیزر و نماهنگ را به خود اختصاص دادند. جایزه ویژه بخش سردار شهید سلیمانی به حسین شجاع و مریم تکافی رسید.

مجتبی احسانی، تهیه کننده برنامه ملت شهر، هم مورد تقدیر قرار گرفت. در بخش گزارش تلویزیونی محسن تقی زاده و محمود سعیدی مقدم رتبه سوم مشترک را به دست آوردند، اعظم‌فریدون مقدم و تکتم سیدی هم به ترتیب رتبه‌های دوم و اول را به خود اختصاص دادند. ضمن آنکه در بخش پادکست و آثار رادیویی هم وحید‌اسعدی، سارا اکبری و مرضیه‌رحیمی به جوایز سوم تا اول رسیدند. حامد پویان، صادق غفوریان و مسعود‌قادری برندگان بخش مستند لقب گرفتند و در بخش موشن گرافی هم محمدمهدی‌خالقی و شهرام بیگی سوم و دوم شدند. حسن‌نیکنام هم از شهرآرا‌نیوز به رتبه نخست دست یافت.

کیفیت اجرایی

مراسم اختتامیه جشنواره «ابوذر» با استاندارد بالایی در شأن این جشنواره برگزار شد و سالن تالار شهر انتخاب مناسبی برای این رویداد بود. زیرا کیفیت سالن برای پوشش تصویری، صوتی، نور و صدای این مراسم تقریبا بی نقص به نظر می‌رسید. در بخش برنامه ریزی، مشکل زمان بندی در رسیدن وزیر به بدنه مراسم لطمه جدی وارد کرد و باعث شد مسئولانی مثل محسن نصرپور (ریاست صداوسیمای استان)، محمدصادق معتمدیان (استاندار خراسان رضوی) و یوسف امینی (سرپرست اداره کل ارشاد خراسان رضوی) تصمیم بگیرند زمان سخنرانی خود را به وزیر فرهنگ بدهند.

فاطمه رحمانی نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی، حسین حسامی، سید حسین علوی‌مقدم، مهدی ناصحی و مجید طهوریان عسکری از اعضای شورای اسلامی شهر نیز از جمله حاضرین در این جشنواره بودند.

در حاشیه سفر یک‌روزه وزیر ارشاد به مشهد

محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی کشور در حاشیه حضور یک‌روزه‌اش در مشهد به دیدار خانواده دانشجوی هنرمند بسیجی شهید مهدی منصوب، رفت. در این دیدار محمدصادق معتمدیان، استاندار خراسان رضوی، نیز وزیر را همراهی می‌کرد.

دانشجوی بسیجی، شهید مهدی منصوب، عضو اطلاعات عملیات لشکر ۲۱ امام رضا (ع)، در اسفند سال ۶۶ در جزیره مجنون به شهادت رسید. وزیر همچنین با برخی مدیران رسانه در هتل فرهنگ و هنر دیدار کرد و گفت: نگاه قشری ندارد و آماده است تا در حوزه مدیریتی خود تحول ایجاد کند.

 


ویدئو اختتامیه پنجمین جشنواره رسانه‌ای ابوذر خراسان رضوی 
عکس‌های اختتامیه پنجمین جشنواره رسانه‌ای ابوذر خراسان رضوی

 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->