کاهش زمان تحویل کارت سوخت از یک ماه به یک هفته لایحه اصلاح قانون کار برای تعیین مزد کارگران به هیات دولت می‌رود (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) پیدا شدن گوشت الاغ در یکی از هتل‌های اطراف حرم مطهر رضوی برنامه افزایش ظرفیت تولید روزانه پارس در سال جدید بیش از ۹۰ تن تخم مرغ غیر بهداشتی در شهرستان مشهد کشف و توقیف شد کم فروشی یک نانوایی در مشهد را به پلمب کشاند (۹ فروردین۱۴۰۳) جزئیات افزایش ضریب حقوق کارمندان و بازنشستگان دولت در سال ۱۴۰۳ + جدول ۴۲ واحد گرانفروش و متخلف در مشهد پلمب شدند (۹ فروردین ۱۴۰۲) آغاز حراج‌های خرده‌فروشی اموال تملیکی از ۱۴ فروردین ۱۴۰۳ حقوق ورودی تلفن همراه بالای ۶۰۰ دلار مشخص شد تعریف ۱۶ پروژه برای تامین آب شرب مشهد در سال جدید | اختصاص بیش از ۴ هزار میلیارد تومان برای این پروژه‌ها مالیات بر ارزش افزوده رسما ۱۰ درصد شد! (۸ فروردین ۱۴۰۳) مصرف بنزین دوباره اوج گرفت (۸ فروردین ۱۴۰۳) اعمال افزایش حقوق بازنشستگان از فروردین + ویدئو ۲ کافی شاپ به دلیل تخلفات صنفی در مشهد پلمب شد (۸ فروردین ۱۴۰۳)  ۲۲ مرکز متخلف در خراسان رضوی پلمب شد  نگرانی طلافروشان از گرایش مردم به خرید طلای مستعمل رشد ۳ درصدی بورس در اولین هفته کاری سال جدید (۸ فروردین ۱۴۰۳) وزیر اقتصاد: دولت با افزایش ۱۰۰ هزار میلیاردی بار مالیاتی بودجه توسط مجلس مخالف است آخرین قیمت گوشی‌های روز در بازار | آیفون ۱۳ حداقل ۴۰ میلیون تومان شد + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) آخرین قیمت محصولات سایپا + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) آخرین قیمت محصولات ایران‌خودرو + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) جدی شدن احتمال تغییر دستمزد ۱۴۰۳ کارگران آیین‌نامه دستمزد  ۱۴۰۳ در هیئت دولت تصویب شد ویدئو| توضیحات رئیس سازمان برنامه بودجه درباره تخصیص ارز برای واردات خودرو (۸ فروردین ۱۴۰۲) فرودگاه‌ها زیر ذره بین نظارتی سازمان هواپیمایی کشوری
سرخط خبرها

علت بیش فرمانی و کم فرمانی خودرو چیست؟

  • کد خبر: ۸۸۶۰۹
  • ۲۸ آبان ۱۴۰۰ - ۱۸:۳۵
علت بیش فرمانی و کم فرمانی خودرو چیست؟
یکی از ویژگی های خودروها هنگام پیچیدن با سرعت های نسبتاً متوسط و بالا، بیش فرمانی (Oversteer) و کم فرمانی (Understeer) است.

به گزارش شهرآرانیوز، این ویژگی در خودروهای مختلف متفاوت است و هر کدام از خودروها با توجه به ویژگی هایی که دارند می توانند بیش فرمان یا کم فرمان باشند. بیش فرمانی یعنی خودرو نسبت به میزان چرخشی که راننده به فرمان می دهد بیشتر بچرخد و کم فرمانی یعنی خودرو نسبت به مقدار فرمانی که خودرو دریافت می کند تمایل به پیچیدن کم تری از خود نشان دهد.

علت بیش فرمانی و کم فرمانی خودرو چیست؟

بیش فرمانی و کم فرمانی یکی از ویژگی هایی است که به صورت حساسیت خودرو به مقدار تغییر در موقعیت فرمان تعریف می شود و در صورت کنترل نکردن به موقع خودرو ممکن است برای راننده و سرنشینان خطرآفرین باشد. از این رو، راننده های خودروهای مختلف با دانستن نوع خودروی خود و تجربه ای که از رانندگی با آن به دست آورده اند می توانند تشخیص دهند که در مواقع مختلف چه میزانی به خودروی خود فرمان بدهند تا درست و به موقع، بدون این که خطری آن ها را تهدید کند از پیچ عبور کنند.

علت بیش فرمانی و کم فرمانی خودرو چیست؟

علت بیش فرمانی و کم فرمانی چیست؟

علت بیش فرمانی و کم فرمانی خودروها تفاوت در زاویه لغزش (Slip Angle) چرخ های عقب و جلوست. تفاوت در زاویه لغزش چرخ های جلو و عقب موجب می شود چرخش چرخ های جلو با چرخ های عقب یکسان و در یک راستا نباشد و همین اختلاف باعث بیش فرمانی و یا کم فرمانی خودرو می شود.

علت بیش فرمانی و کم فرمانی خودرو چیست؟

بیش فرمانی (Oversteer) چیست؟

تمایل خودرو به پیچیدن بیش تر از مقداری که راننده به خودرو فرمان می دهد را بیش فرمانی یا Oversteer می گویند. بیش فرمانی بیش تر در خودروهای دیفرانسیل عقب و یا خودروهایی که فاصله بین محور عقب و جلوی آن ها زیاد است اتفاق می افتد و اغلب موجب می شود عقب خودرو به اصطلاح در برود. در خودروهایی که بیش فرمان اند، زاویه لغزش چرخ های عقب بیش تر از زاویه لغزش چرخ های جلوست و همین تفاوت باعث می شود تمایل خودرو به پیچیدن بیش تر از میزانی باشد که راننده فرمان می دهد.

علت بیش فرمانی و کم فرمانی خودرو چیست؟

محرک بودن چرخ های عقب (Rear Wheel Drive) باعث می شود چرخ های عقب نسبت به چرخ های جلو پایداری خود را زودتر از دست بدهند و زوایه لغزش‌شان بیش تر از چرخ های جلو شود. برداشته شدن ناگهانی وزن از روی چرخ های عقب در صورت ترمزگیری ناگهانی، فرمان دادن بیش از حد به خودرو و یا شتابگیری با کمی فرمان دادن باعث می شود پایداری چرخ های عقب از دست برود و خودرو دچار بیش فرمانی شود.

علت بیش فرمانی و کم فرمانی خودرو چیست؟

راه حل جمع کردن خودرو هنگام بیش فرمانی چیست؟

برای جمع کردن خودرو در حالت بیش فرمانی در ابتدا باید فرمان را مخالف با جهت پیچیدن خودرو کمی بچرخانید و از فشار روی پدال گاز کم‌کم بکاهیم. در این صورت، چرخ های عقب با چرخ های جلو هماهنگ می شوند و خودرو در مسیر مطلوب راننده باقی می ماند.

برخی افراد در صورت بیش فرمانی خودروی‌شان دستپاچه می شوند و پدال ترمز را تا آخر فشار می دهند، این اقدام باعث می شود وزن از روی چرخ های عقب برداشته شود و عقب خودرو با سرعت بیش تری از کنترل خارج شود.

کم فرمانی (Understeer) چیست؟

تمایل نداشتن خودرو به پیچیدن به مقدار فرمانی که راننده  به خودرو می دهد را کم فرمانی یا Understeer  می گویند. کم فرمانی بیش تر در خودروهای دیفرانسیل جلو و یا خودروهایی که فاصله بین محور عقب و جلوی آن ها کم است رخ می دهد. کم فرمانی باعث می شود خودرو به پیچیدن تمایل نداشته باشد و به خوبی نپیچد. در این خودروها زوایه لغزش چرخ های جلو بیش تر از زاویه لغزش چرخ های عقب است و همین تفاوت در زاویه چرخش باعث می شود تمایل خودرو به پیچیدن کم تر از میزانی باشد که راننده انتظار دارد.

علت بیش فرمانی و کم فرمانی خودرو چیست؟

محرک بودن چرخ های جلو (Front Wheel Drive) موجب می شود چرخ های جلو قبل از چرخ های عقب پایداری خود را از دست بدهند و زاویه لغزش‌شان بیشتر از چرخ های عقب شود، به همین دلیل، تمایل آن ها به پیچیدن کم تر شود.

علت بیش فرمانی و کم فرمانی خودرو چیست؟

راه حل جمع کردن خودرو هنگام کم فرمانی چیست؟

برای حل کردن مشکل کم فرمانی در زمان هایی که این اتفاق می افتد بهتر است بلافاصله پای خود را از روی پدال گاز بردارید و فرمان را در همان مسیری که می خواهید بپیمایید نگه دارید. از سویی دیگر، در صورتی که هنوز کم فرمانی بر خودرو حاکم بود بهتر است کمی ترمز را فشار دهید تا خودرو در مسیری که می خواهید باقی بماند.

به طور کلی خودروسازان تمایل دارند خودروهای خود را بیش فرمان طراحی کنند یا کم فرمان؟

به دلیل کنترل راحت تر خودرو در حالتی که کم فرمانی رخ دهد، خودروسازان بیش تر تمایل دارند تا خودروهای خود را طوری طراحی کنند که کم فرمان باشند و تمایل کم تری به پیچیدن داشته باشند. این کم فرمانی به این معنا نیست که خودروها تمایل بسیار کمی به پیچیدن داشته باشند، بلکه از حالت نرمال کمی کم فرمان تر هستند و تمایل کم تری به پیچیدن دارند. همه این اتفاق ها می تواند با تغییر در طراحی خودرو، از جمله تغییر در فاصله بین محور جلو و عقب، تغییر در تقسیم وزن خودرو و همچنین ارتقای سیستم تعلیق رخ دهد.

منبع: اسب بخار

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->