همتی: دولت چهاردهم مصمم به حذف رانت و کاهش کسری بودجه است توضیحات وزیر صنعت درباره افزایش قیمت خودرو‌های ایرانی سه واحد صنفی در مشهد پلمب شدند (۲ آذر ۱۴۰۳) افتتاح نوزدهمین نمایشگاه تجهیزات پزشکی مشهد | حضور ۷۰ شرکت تولیدکننده تجهیزات پزشکی در نمایشگاه مشهد + ویدئو یارانه دهک‌های چهارم تا نهم واریز شد ‎+ فیلم وزیر صمت: مجوز برای ته‌لنجی‌ها و کولبران اعطا شد گذاشتن زباله دم در سیاره پیش‌فروش فیدلیتی با تحویل فوری از شنبه آینده (۳ آذر ۱۴۰۳) + قیمت و لینک ثبت‌نام بخشنامه جدید بانک مرکزی | معاملات بازار ارز تجاری از شنبه (۳ آذر ۱۴۰۳) عملیاتی می‌شود راهکار قانونی کارگران درقبال کارفرمایانی که با مرخصی آنان موافقت نمی‌کنند، چیست؟ ویدئو | اولین واکنش وزیر کار به واریزنشدن یارانه آبان‌ماه دهک‌های چهارم تا نهم هماهنگ‌کننده ملی بریکس جمهوری اسلامی ایران: ما می‌توانیم الگوی کشورمان را به سایر کشور‌ها صادر کنیم نرخ طلا و سکه در مشهد اعلام شد (یکم آذر ۱۴۰۳) علت واریز نشدن یارانه آبان ۱۴۰۳ چیست؟ + جزئیات ویدئو | وزیر کار: مشکل کارگران شرکتی در دستور کار دولت قیمت امروز دلار، طلا، سکه و ارز دیجیتال (یکم آذر ۱۴۰۳) | پرواز بیت کوین به کانال ۹۷ هزار دلار اهدای نشان «فداکاری» به خانواده‌های شهیدان پدافند هوایی از سوی فرمانده کل ارتش + تصاویر خودرو و مسکن دو آرزوی دست‌نیافتنی برای کارگران فروش سکه‌های حراجی به مرز ۵۰۰ هزار سکه رسید ماهی کیلویی چند؟ (یکم آذر ۱۴۰۳) + جدول قیمت هزینه سرویس و تعمیر پکیج در مشهد چقدر می‌شود؟ | بازار داغ، اما مشتریان ناراضی از خدمات افزایش ۵۰ تا ۲۰۰ میلیون تومانی قیمت انواع خودرو در بازار (یکم آذر ۱۴۰۳) ۱۱۷ هزار کلنی زنبور عسل در شهرستان مشهد سرشماری شد تأثیر افزایش قیمت کارخانه‌ای خودروسازان بر بازار آزاد چه بود؟ | رشد ۴۲ میلیونی قیمت خودرو در آبان ۱۴۰۳ یارانه نقدی آبان ۱۴۰۳ کی واریز می‌شود؟ + توضیحات سرپرست سازمان هدفمندی یارانه‌ها چه خبر از بازار مسکن؟ | تأثیر نوسانات ارزی محدود به خریداران مردد رفع موانع مالی خراسان رضوی در انتظار تصمیمات کمیسیون هماهنگی بانک‌ها هیچ ردیفی در بودجه برای افزایش یارانه‌ها پیش‌بینی نشده است | دهک‌بندی‌ها هر ۶ ماه یک‌بار گاز ادارات و اماکن عمومی پرمصرف تهران قطع خواهد شد
سرخط خبرها

لاستیک خودرو را با نیتروژن پر کنیم یا هوای فشرده؟

  • کد خبر: ۸۸۶۱۲
  • ۲۸ آبان ۱۴۰۰ - ۱۸:۴۵
لاستیک خودرو را با نیتروژن پر کنیم یا هوای فشرده؟
موضوع پر کردن لاستیک خودرو با نیتروژن به جای هوای فشرده ساده، موضوع جدیدی نیست. هنگامی که این گزینه برای اولین بار در دسترس رانندگان قرار گرفت، با شک و تردید مواجه شد و مورد پسند همگان قرار نگرفت. آیا باید به این امر توجه کرد؟ این متن به روشن شدن این موضوع کمک خواهد کرد.

به گزارش شهرآرانیوز، ابتدا اجازه دهید مزایای استفاده از نیتروژن به جای هوا در تایر‌ها را بررسی کنیم. گفته می‌شود استفاده از نیتروژن، باعث کاهش افت فشار هوا شده که خود منجر به بهبود مصرف سوخت و کاهش مقاومت غلتشی می‌شود. علاوه بر این، ایمنی آن را نیز بالاتر می‌برد. لاستیک درون تایر‌ها نیز از اکسید شدن در امان می‌ماند.

بسیار عالی به نظر می‌رسد، درست است؟ اما نظر منتقدان در مورد پر کردن لاستیک با نیتروژن چیست؟ در این روش ابتدا باید لاستیک را از تمام هوای فشرده پاک و سپس با نیتروژن پر کرد تا از درجه خلوص بالای آن اطمینان حاصل شود. این کار مقداری هزینه بر است، در حالی که اکثر ایستگاه‌های سوخت گیری به شما این امکان را می‌دهند که تایر‌های خود را به صورت رایگان با هوای فشرده پر کنید.

دومین انتقاد از نیتروژن این است که هر بار که نیاز به تنظیم فشار دارید، باید از پر شدن تایر‌های خود با همان نوع گاز مطمئن شوید. در غیر این صورت، تایر‌هایی پر شده از نیتروژن و هوای فشرده در اختیار خواهید داشت. دیگر جنبه مهم این است که هوای خشک متشکل از ۷۸ درصد نیتروژن، ۲۱ درصد اکسیژن و ۱ درصد دیگر گاز‌ها است.

کانسومر ریپورتز، به بررسی این موضوع پرداخته و به پاسخی رسیده است. تحقیقات مستقل آن‌ها توسط مطالعه انجام شده توسط NHTSA تایید شد. یک سازمان دولتی تصمیم گرفت تا همه جنبه‎‌های موجود در رابطه با نیتروژن موجود در تایر‌ها را بررسی کند.

اولین آزمایش مربوط به مطالعه‌ای است که شامل آزمایش ۳۱ مدل لاستیک در طول یک سال با طی ۱۶,۰۰۰ مایل می‌شود. در این آزمایش هر تایر به مقدار ۳۰ psi (۲.۰۶ بار) در دمای اتاق پر شد. یک مدل پر از هوای فشرده و دیگری با ۹۵ درصد نیتروژن خالص. (بالاترین خلوص ممکن با توجه به دستگاه CR)

آیا برای نتیجه آماده هستید؟ پس از گذشت یک سال و طی ۱۶,۰۰۰ مایل مسافت (حدود ۲۵۷۴۹ کیلومتر)، میانگین افت فشار در لاستیک‌های پر شده از هوا ۳.۵ psi (۰.۲۴ بار) (نسبت به ۳۰ psi اولیه) بود. در عین حال، این مقدار در تایر‌های پر شده از نیتروژن به طور متوسط ۲.۲ psi (۰.۱۵ بار) برآورد شد. بنابراین، تفاوت ۱.۳ psi (۰.۰۸ بار) در میانگین افت فشار در طول یک سال استفاده، وجود دارد.

همانطور که کانسومر ریپورتس اشاره کرد، عدم بررسی مکرر فشار هوای تایرها، دلیل استفاده از نیتروژن توسط رانندگان نیست. شما می‌توانید این کار را خودتان با دستگاه گیج فشارسنج انجام دهید. توصیه می‌شود این کار ماهی یک بار انجام شود. در فصول سردتر، باید لاستیک‌های خود را بیشتر از یک بار در ماه چک کنید، زیرا هوای داخل متراکم‌تر می‌شود و در نتیجه فشار آن کاهش می‌یابد.

نکته دیگری که باید در نظر داشته باشید این است که استفاده از نیتروژن در تایر‌ها باعث بهبود مصرف سوخت، بهبود عملکرد کلی یا کاهش مقاومت غلتشی نمی‌شود. مورد آخر با الگوی آج، ترکیب لاستیک و فشار کلی تایر به دست می‌آید و به پارامتر‌های قبلی مرتبط است، به این معنی که مقاومت غلتشی تایر‌های کم باد افزایش و عملکرد، مصرف سوخت و حتی ایمنی آن کاهش خواهند یافت.

به عبارت دیگر، این که یک تایر کم باد، با نیتروژن، هوای فشرده یا هر گاز دیگری که می‌توان در این نقش استفاده کرد پر شده باشد، تاثیری در این امر ندارد. اگر لاستیک کم باد باشد، آن طور که باید عمل نمی‌کند. علاوه بر این، بیشتر در معرض پارگی یا سوراخ شدن است و عملکرد آن در همه جنبه‌ها تحت تأثیر قرار می‌گیرد. فرسودگی نیز با باد کم تسریع می‌شود، بنابراین برای صرفه‌جویی در هزینه، لاستیک‌های خود را مدام چک کنید.

در مورد اکسید شدن لاستیک چطور؟

اگرچه احتمال این اتفاق وجود دارد، اما معمولا تمامی افراد، تایر‌های خود را قبل از اینکه لاستیک به اندازه کافی قدیمی و شکننده شود، عوض می‌کنند. NHTSA متوجه شده است که استفاده از نیتروژن اکسیداسیون را محدود می‌کند.

خبر خوب این است که سایش لاستیک در اثر اکسیداسیون به بیش از ده سال زمان نیاز دارد تا باعث شکنندگی لاستیک شود. این زمان فراتر از حدی است که یک لاستیک در عملکرد بهینه خود (بدون ذکر ایمنی در جاده) بدون توجه به استفاده یا نگهداری از آن، می‌تواند سالم بماند. به عبارت دیگر، اگر لاستیک‌های شما ده ساله هستند، یک لاستیک جدید تهیه کنید و توجه داشته باشید که باید DOT را حتی در لاستیک‌های نو نیز، بررسی کنید.

در پایان، شایان ذکر است که پر کردن لاستیک با نیتروژن تا زمانی که هزینه زیادی برای شما نداشته باشد، خوب است و به یاد داشته باشید که فشار هوا را یک بار در ماه چک کنید. همچنین باید نیتروژن به مقدار توصیه شده پر شود تا بتوانید مزایای نیتروژن را به حداکثر برسانید. البته، استفاده از هوای فشرده ساده در لاستیک‌های شما نیز خوب است، فقط به یاد داشته باشید که فشار آن‌ها را ماهانه بررسی کنید.

اگر از وسیله نقلیه خود به صورت روزانه استفاده نمی‌کنید، هر بار که با آن رانندگی می‌کنید فشار باد لاستیک‌ها را بررسی کنید. بررسی همه آن‌ها یک دقیقه زمان می‌برد. در مورد وسایل نقلیه‌ای که هفته‌ها مورد استفاده قرار نمی‌گیرند، بهتر است قبل از هر حرکت فشار باد تایر‌ها چک شود. اگر وسیله نقلیه‌ای دارید که ماه‌ها را بدون استفاده سپری می‌کند، باید ماهی یک‌بار یا بیشتر این بررسی را انجام دهید. خودرو را طوری حرکت دهید که تایر ماه‌ها در یک موقعیت قرار نگیرد.

اگر به هر دلیلی قابلیت رانندگی با خودرو وجود ندارد، هر گوشه از آن را با استفاده از جک بلند کنید و تنها هر چرخ را بچرخانید تا ماه‌های متوالی در یک نقطه قرار نگیرند. چک کردن فشار باد لاستیک به طور منظم و اصلاح آن مهم‌تر از گازی است که تایر‌های شما را پر می‌کند.

منبع: خودروبانک

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->