انفجار مین در سردشت یک مصدوم بر جای گذاشت (۱۳ فروردین ۱۴۰۴) آیا رژیم غذایی پرنمک خطر ابتلا به افسردگی را افزایش می‌دهد؟ زنان باردار در ماه‌های آخر بارداری تا حد امکان از رانندگی خودداری کنند برقراری ۷۲۸۰۰۰ تماس با اورژانس در نوروز توصیه‌های ایمنی برای سیزده بدر | در این مکان‌ها مستقر نشوید تصادف‌های صبح سیزده‌بدر در مشهد؛ ۱۴ مصدوم در دو حادثه رانندگی (۱۳ فروردین ۱۴۰۴) معرفی ۲۲ هزار مرکز غیر بهداشتی به مراجع قضایی ۱۳ فروردین، بهانه‌ای برای آشتی با طبیعت است | مشهد، پرچمدار ترویج فرهنگ احترام به طبیعت باشد جان باختن ۷۴۷ مسافر نوروزی در ۱۸ روز استقرار ۳۹ آمبولانس و موتورلانس در بوستان‌های خراسان‌رضوی (۱۳ فروردین ۱۴۰۴) گذراندن زمان در طبیعت، فواید بسیاری در حفظ سلامت روان دارد تولد نوزاد با وزن حدود ۴کیلو و ۹۰۰ گرم در قوچان  (۱۳ فروردین ۱۴۰۴) ورود سامانه بارشی جدید از جمعه (۱۵ فروردین ۱۴۰۴) ۱۳ فروردین، از افسانه پوریم تا جشن طبیعت ماهی های قرمز را فردا در رودخانه ها رها نکنید!+ویدئو تردد از تهران به شمال ممنوع شد (۱۲ فروردین ۱۴۰۴) مقصران سانحه واژگونی اتوبوس کرمان _ مشهد شناسایی شدند ماجرای فرود اضطراری هواپیمای کویتی در فرودگاه زاهدان چه بود؟ ترافیک سنگین در جاده‌های شمال (۱۲ فروردین ۱۴۰۴) شمار جان‌باختگان ناشی از تصادفات در نوروز ۱۴۰۴، به ۷۰۴ نفر رسید (۱۲ فروردین ۱۴۰۴) پایان گروگان‌گیری پدر آیسان اسلامی بلاگر معروف پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی برای ۱۲ و ۱۳ فروردین ۱۴۰۴ یک کنشگر محیط زیست: مردم در سیزده‌به‌در، جز ردپا چیزی در طبیعت باقی نگذارند آغاز موج بازگشت مسافران نوروزی | احتمال اعمال محدودیت‌های مقطعی در محور‌های شمالی پیش‌بینی بارش باران قابل ملاحظه در برخی نقاط کشور (۱۲ فروردین ۱۴۰۴) کاهش ۱۵ درصدی آمار فوتی‌ها در تصادفات نوروزی خراسان رضوی (۱۱ فروردین ۱۴۰۴) سه تصادف پیاپی در خراسان رضوی با ۱۶ مصدوم | ۲ مصدوم با بالگرد به بیمارستان منتقل شدند (۱۱ فروردین ۱۴۰۴) توضیحات رئیس پلیس راهور فراجا درباره حادثه اتوبوس کرمان-مشهد آمار تلفات زلزله میانمار از ۲ هزار نفر عبور کرد بازگشایی دوطرفه جاده کرج - چالوس (۱۱ فروردین ۱۴۰۴)
سرخط خبرها

به بهانه لغو طرح «منع رفت و آمد شبانه» | دلهره عبور لحظه‌ها

  • کد خبر: ۸۸۹۷۴
  • ۰۱ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۳
به بهانه لغو طرح «منع رفت و آمد شبانه» | دلهره عبور لحظه‌ها
پاییز سال ۱۳۹۹ بود که طرحی با عنوان محدودیت تردد شبانه اجرایی شد، خودرو‌هایی که ساعت ۹ شب به بعد در خیابان رصد می‌شدند، جریمه‌ای ۲۰۰ هزار تومانی برایشان بریده می‌شد.

الهام حبشی | شهرآرانیوز؛ می‌دانید از آخرین باری که ساعت ۱۰ شب به بعد، با خیالی آرام زیر سقف آسمان بوده اید، چقدر گذشته است؟ شاید باورش دشوار باشد، اما از روزی که این تصمیم گرفته شد، یک سال می‌گذرد. پاییز سال ۱۳۹۹ بود که طرحی با عنوان محدودیت تردد شبانه اجرایی شد.

خودرو‌هایی که ساعت ۹ شب به بعد در خیابان رصد می‌شدند، جریمه‌ای ۲۰۰ هزار تومانی برایشان بریده می‌شد. یک سال از حکومت نظامی طرح سلامت کرونا گذشت و هنوز کسی نمی‌داند برای کرونا قبل و بعد از ساعت ۱۰ شب چه تفاوتی دارد؟ طرحی که یک سال برای دولت؛ درآمدی هنگفت و برای مردمی که درگیر مصائب کرونا بودند، ضرر به همراه داشت.

تصویر سیل خودرو‌هایی که در اتوبان امام علی گیر افتاده اند، خیابان صیاد شیرازی، هاشمیه و هزاران خیابان اصلی دیگر در جای جای ایران که هر کدام ما حداقل یک بار ساعت ۹ شب، ترافیکش و قفل شدنش را تجربه کرده ایم. تجربه کرده ایم تماشای چهره مضطرب رانندگانی که یک چشم به رو به رو دارند و چشمی دیگر به عقربه ساعتی که تیک تاک کنان به عدد ۱۰ نزدیک می‌شد. رانندگانی که شبیه سیندرلا باید از مهلکه فرار کنند.

در این میان برخی دست به دامن کلک‌های مختلفی شدند، از پوشاندن پلاک گرفته تا استفاده از تافت برای ایجاد انعکاس و ناخوانا شدن شماره، عده دیگری هم در این دوران کارشناس تشخیص خیابان‌های بدون دوربین شدند. محدودیت شبانه؛ وسایل نقلیه عمومی مثل اتوبوس‌ها و مترو‌ها را با حجم وحشتناکی از مسافران روبه رو کرد. مسافرانی که بسیاری از آن‌ها به زدن ماسک هم معتقد نبودند.

با این حال هیچ وقت، هیچ کس به هیچ طریقی نتوانست استدلالی منطقی مبنی بر کاهش کرونا، کاهش آلودگی هوا و کاهش هر چیز مضر دیگری، ارائه دهد. سفر به شهر‌های نارنجی و قرمز جریمه داشت، البته فقط برای مردمی که توان پرداخت هزینه هواپیما و قطار را نداشتند.

هرگز برای کسانی که از زدن یک ماسک ساده طفره می‌رفتند و موجبات معذب شدن دیگران را فراهم می‌آوردند، کوچک‌ترین تنبیهی در نظر گرفته نشد. با این حال تنها پافشاری بر ناکارآمدترین طرح ادامه داشت؛ طرح محدودیت شبانه، طرح نابرابری اجتماعی.

طرحی که باز هم مصیبتی بود فقط و فقط برای قشر کم درآمد جامعه، طرحی که به شکاف طبقاتی دامن زد و خیابان‌ها را به صحنه نمایش خوش گذرانی طبقات مرفه مبدل کرد. حالا می‌توانیم با خیالی آرام و بدون نگرانی از جریمه شدن بیرون بیاییم و دیگر دلهره عبور دقیقه‌ها را نداشته باشیم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->