روایت عملکرد یک‌ساله قرارگاه اجتماعی مشهد | از ساماندهی ۱۲۰۰۰ کودک کار تا رسیدگی به سالمندان بی‌سرپرست ثبت بیش از ۶.۷ میلیون تردد زائر اربعین در کشور | کاهش ۱۶ درصدی فوتی تصادفات (۲۵ مرداد ۱۴۰۴) شنا در دریای خزر ممنوع شد (۲۵ مرداد ۱۴۰۴) تاکید وزیر میراث فرهنگی بر بازتولید فرهنگ مقاومت برای نسل جدید سفر بیش از ۴۰ هزار و ۵۰۰ زائر از طریق فرودگاه‌های کشور در ایام اربعین ۱۴۰۴ درخشش تیم ملی المپیاد علوم زمین ایران در رقابت های جهانی | فاطمه هدایت کاخکی از خراسان رضوی برنز گرفت + عکس ۶۰۰ هزار دانش‌آموز در طرح ملی هوش مصنوعی ثبت نام کرده‌اند شرکت بیش از ۲۵۰ معلم در طرح شبکه ملی یادگیری فرهنگیان اهواز داغ‌ترین نقطه جهان شد (۲۵ مرداد ۱۴۰۴) اعلام نتایج نهایی انتخاب رشته دانشگاه فرهنگیان تا آخر هفته (۲۵ مرداد ۱۴۰۴) علیرضا کاظمی: بیش از ۶۰۰ کلاس درس تجهیز می‌شوند جابه‌جایی هوایی بیش از ۱۷۵ هزار مسافر به عتبات عالیات طی ۲۲ روز این دانه‌ها بیشتر از تخم‌مرغ پروتئین دارند خدمات‌رسانی هلال احمر به ۴ میلیون و ۴۰۰ هزار زائر اربعین (۲۵ مرداد ۱۴۰۴) آیا دولت می‌تواند مشکل بنیادین صندوق‌های بازنشستگی را با ادغام حل کند؟ نظارت ویژه دامپزشکی خراسان رضوی بر سلامت غذای زائران در دهه پایانی صفر آغاز فرآیند حسابداری آب در سال آبی جدید چرا معوقات حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی در خردادماه پرداخت نشد؟ سقوط بالابر در خیابان ولیعصر؛ یک کشته و یک مصدوم بر جای گذاشت (۲۵ مرداد ۱۴۰۴) مدیرکل حفاظت محیط زیست تهران: با هرگونه تخلف در مناطق حفاظت شده به شدت برخورد می‌شود وعده جدید رئیس سازمان ملی پرورش استعداد‌های درخشان | نقشه راه ۱۰ ساله سمپاد چه کمکی به دانش آموزان می‌کند؟ رشد چشمگیر فعالیت‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان رضوی در تابستان ۱۴۰۴ پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی امروز (شنبه، ۲۵ مرداد ۱۴۰۴) | رگبار باران در مناطق شمالی استان تغییر زمان برگزاری امتحانات جبرانی دوازدهمی‌ها (۲۵ مرداد ۱۴۰۴) کشف ۱۲۷۲ تن برنج قاچاق و احتکار شده در تهران خروج نزدیک به ۳ میلیون و ۵۰۰ زائر از مرز‌های زمینی در ایام اربعین آمادگی کامل داروخانه‌های مشهد برای خدمت‌رسانی ویژه در دهه پایانی ماه صفر
سرخط خبرها

به بهانه لغو طرح «منع رفت و آمد شبانه» | دلهره عبور لحظه‌ها

  • کد خبر: ۸۸۹۷۴
  • ۰۱ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۳
به بهانه لغو طرح «منع رفت و آمد شبانه» | دلهره عبور لحظه‌ها
پاییز سال ۱۳۹۹ بود که طرحی با عنوان محدودیت تردد شبانه اجرایی شد، خودرو‌هایی که ساعت ۹ شب به بعد در خیابان رصد می‌شدند، جریمه‌ای ۲۰۰ هزار تومانی برایشان بریده می‌شد.

الهام حبشی | شهرآرانیوز؛ می‌دانید از آخرین باری که ساعت ۱۰ شب به بعد، با خیالی آرام زیر سقف آسمان بوده اید، چقدر گذشته است؟ شاید باورش دشوار باشد، اما از روزی که این تصمیم گرفته شد، یک سال می‌گذرد. پاییز سال ۱۳۹۹ بود که طرحی با عنوان محدودیت تردد شبانه اجرایی شد.

خودرو‌هایی که ساعت ۹ شب به بعد در خیابان رصد می‌شدند، جریمه‌ای ۲۰۰ هزار تومانی برایشان بریده می‌شد. یک سال از حکومت نظامی طرح سلامت کرونا گذشت و هنوز کسی نمی‌داند برای کرونا قبل و بعد از ساعت ۱۰ شب چه تفاوتی دارد؟ طرحی که یک سال برای دولت؛ درآمدی هنگفت و برای مردمی که درگیر مصائب کرونا بودند، ضرر به همراه داشت.

تصویر سیل خودرو‌هایی که در اتوبان امام علی گیر افتاده اند، خیابان صیاد شیرازی، هاشمیه و هزاران خیابان اصلی دیگر در جای جای ایران که هر کدام ما حداقل یک بار ساعت ۹ شب، ترافیکش و قفل شدنش را تجربه کرده ایم. تجربه کرده ایم تماشای چهره مضطرب رانندگانی که یک چشم به رو به رو دارند و چشمی دیگر به عقربه ساعتی که تیک تاک کنان به عدد ۱۰ نزدیک می‌شد. رانندگانی که شبیه سیندرلا باید از مهلکه فرار کنند.

در این میان برخی دست به دامن کلک‌های مختلفی شدند، از پوشاندن پلاک گرفته تا استفاده از تافت برای ایجاد انعکاس و ناخوانا شدن شماره، عده دیگری هم در این دوران کارشناس تشخیص خیابان‌های بدون دوربین شدند. محدودیت شبانه؛ وسایل نقلیه عمومی مثل اتوبوس‌ها و مترو‌ها را با حجم وحشتناکی از مسافران روبه رو کرد. مسافرانی که بسیاری از آن‌ها به زدن ماسک هم معتقد نبودند.

با این حال هیچ وقت، هیچ کس به هیچ طریقی نتوانست استدلالی منطقی مبنی بر کاهش کرونا، کاهش آلودگی هوا و کاهش هر چیز مضر دیگری، ارائه دهد. سفر به شهر‌های نارنجی و قرمز جریمه داشت، البته فقط برای مردمی که توان پرداخت هزینه هواپیما و قطار را نداشتند.

هرگز برای کسانی که از زدن یک ماسک ساده طفره می‌رفتند و موجبات معذب شدن دیگران را فراهم می‌آوردند، کوچک‌ترین تنبیهی در نظر گرفته نشد. با این حال تنها پافشاری بر ناکارآمدترین طرح ادامه داشت؛ طرح محدودیت شبانه، طرح نابرابری اجتماعی.

طرحی که باز هم مصیبتی بود فقط و فقط برای قشر کم درآمد جامعه، طرحی که به شکاف طبقاتی دامن زد و خیابان‌ها را به صحنه نمایش خوش گذرانی طبقات مرفه مبدل کرد. حالا می‌توانیم با خیالی آرام و بدون نگرانی از جریمه شدن بیرون بیاییم و دیگر دلهره عبور دقیقه‌ها را نداشته باشیم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->