پیدا شدن گوشت الاغ در یکی از هتل‌های اطراف حرم مطهر رضوی برنامه افزایش ظرفیت تولید روزانه پارس در سال جدید بیش از ۹۰ تن تخم مرغ غیر بهداشتی در شهرستان مشهد کشف و توقیف شد کم فروشی یک نانوایی در مشهد را به پلمب کشاند (۹ فروردین۱۴۰۳) جزئیات افزایش ضریب حقوق کارمندان و بازنشستگان دولت در سال ۱۴۰۳ + جدول ۴۲ واحد گرانفروش و متخلف در مشهد پلمب شدند (۹ فروردین ۱۴۰۲) آغاز حراج‌های خرده‌فروشی اموال تملیکی از ۱۴ فروردین ۱۴۰۳ حقوق ورودی تلفن همراه بالای ۶۰۰ دلار مشخص شد تعریف ۱۶ پروژه برای تامین آب شرب مشهد در سال جدید | اختصاص بیش از ۴ هزار میلیارد تومان برای این پروژه‌ها مالیات بر ارزش افزوده رسما ۱۰ درصد شد! (۸ فروردین ۱۴۰۳) مصرف بنزین دوباره اوج گرفت (۸ فروردین ۱۴۰۳) اعمال افزایش حقوق بازنشستگان از فروردین + ویدئو ۲ کافی شاپ به دلیل تخلفات صنفی در مشهد پلمب شد (۸ فروردین ۱۴۰۳)  ۲۲ مرکز متخلف در خراسان رضوی پلمب شد  نگرانی طلافروشان از گرایش مردم به خرید طلای مستعمل رشد ۳ درصدی بورس در اولین هفته کاری سال جدید (۸ فروردین ۱۴۰۳) وزیر اقتصاد: دولت با افزایش ۱۰۰ هزار میلیاردی بار مالیاتی بودجه توسط مجلس مخالف است آخرین قیمت گوشی‌های روز در بازار | آیفون ۱۳ حداقل ۴۰ میلیون تومان شد + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) آخرین قیمت محصولات سایپا + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) آخرین قیمت محصولات ایران‌خودرو + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) جدی شدن احتمال تغییر دستمزد ۱۴۰۳ کارگران آیین‌نامه دستمزد  ۱۴۰۳ در هیئت دولت تصویب شد ویدئو| توضیحات رئیس سازمان برنامه بودجه درباره تخصیص ارز برای واردات خودرو (۸ فروردین ۱۴۰۲) فرودگاه‌ها زیر ذره بین نظارتی سازمان هواپیمایی کشوری جزئیات پیش فروش بلیت قطار‌های مسافری از ۹ فروردین ماه سهمیه ویژه اقلام اساسی به استان‌های مسافرپذیر تخصیص می‌یابد
سرخط خبرها

با اعلام قیمت‌های جدید بلیت هواپیما، هزینه سفر چقدر کاهش یافت؟

  • کد خبر: ۸۹۱۳۴
  • ۰۲ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۹
با اعلام قیمت‌های جدید بلیت هواپیما، هزینه سفر چقدر کاهش یافت؟
با کاهش نرخ بلیت هواپیما، قیمت بلیت پرواز تهران - مشهد که تا دیروز تا سقف یک میلیون و ۷۸ هزارو ۵۰۰ تومان فروخته می‌شد، به ۹۸۲ هزارو ۴۰۰ تومان رسیده است.

محسن موسوی زاده | شهرآرانیوز؛ نرخ جدید بلیت هواپیما برای پرواز‌های داخلی اعلام شد که براساس آن حدود ۱۵ درصد قیمت بلیت پرواز‌های داخلی نسبت به آنچه ایرلاین‌ها از ابتدای تیرماه افزایش داده بودند، کاهش یافته است. به عنوان نمونه قیمت بلیت پرواز تهران- مشهد که تا دیروز تا سقف یک میلیون و ۷۸ هزارو ۵۰۰ تومان فروخته می‌شد، به ۹۸۲ هزارو ۴۰۰ تومان رسیده است.

پیش از این شرکت‌های هواپیمایی از ابتدای تابستان امسال به صورت خودسرانه و در اقدامی یک طرفه به بهانه ادامه اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی در پروازها، قیمت بلیت‌ها را تا ۴۰درصد افزایش داده بودند. در ماه‌های گذشته، مسئولان سابق وزارت راه وشهرسازی و سازمان هواپیمایی کشوری به اظهارنظر‌ها و هشدار‌هایی اکتفا کردند که هیچ وقت عملی نشد و جلسات متعدد گذشته هم بی نتیجه ماند، با این حال ورود رستم قاسمی، وزیر راه وشهرسازی، به موضوع سبب سامان دهی قیمت گذاری بلیت هواپیما شد. همچنین دیروز وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد: هر ایرلاینی در فروش بلیت تخلف کند، باید پول مردم را پس دهد.

بررسی‌های شهرآرا نشان می‌دهد که اعلام کاهش قیمت بلیت هواپیما سبب شده است جو گرانی حاکم بر عرضه بلیت هواپیما که به بهانه‌های کاهش ظرفیت فروش بلیت و کرونا اعمال می‌شد، تاحدودی شکسته شده، راه برای کاهش هزینه‌های سفر به مشهد هموار شود. به عنوان نمونه قیمت بلیت هواپیمای تهران-مشهد برای چهارشنبه ۳ آذر به ۸۱۹ هزار تومان کاهش یافته است.

همچنین بلیت همین مسیر در روز پنجشنبه با قیمت ۷۸۰ هزار تومان عرضه می‌شود؛ البته باتوجه به شلوغ بودن این دو روز برای سفر به مشهد، بررسی‌ها نشان می‌دهد که قیمت بلیت سفر به مشهد در این مسیر در روز‌های غیرشلوغی، بیشتر کاهش یافته است. به عنوان نمونه شنبه هفته آینده می‌توان با ۶۸۴ هزار تومان برای همین مسیر بلیت تهیه کرد. در روز یکشنبه نیز با ۷۷۰ هزار تومان می‌توان برای مسیر تهران -مشهد بلیت تهیه کرد. این کاهش قیمت بلیت درحالی رخ داده است که پیش از این، قیمت بلیت هواپیمای تهران-مشهد در روز‌های آخر ماه صفر امسال به ۲ میلیون تومان نیز افزایش یافته بود؛ البته در روز‌های گذشته بلیت تهران-مشهد به قیمت یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان نیز عرضه شده است.

باید اشاره کرد که در زمستان ۱۳۹۸ و پیش از شیوع کرونا، سقف قیمتی بلیت تهران-مشهد ۷۰۱ هزار تومان بود که در آبان همان سال که یکی از شلوغ‌ترین زمان‌های سفر به مشهد به دلیل ایام مذهبی بود، نرخ هر بلیت تا یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان هم رسیده بود. به دلیل اینکه نرخ تورم کشور در دو سال گذشته افزایشی بوده است، این مسئله نشان می‌دهد که کاهش حقیقی قیمت بلیت هواپیما بیشتر از قیمت اسمی آن است.

براساس آخرین گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس، یکی از مشکلات سفر‌های داخلی در ایران، افزایش هزینه‌های حمل ونقل است، بنابراین کارشناسان ابراز امیدواری می‌کنند که کاهش قیمت بلیت هواپیما بتواند سبب کم شدن بخشی از هزینه‌های سفر به مشهد شود و سفر‌های زیارتی را برای زائران امام رضا (ع) آسان کند.

هزینه سفر به مشهد چقدر کاهش یافت؟

اگر بخواهیم میزان کاهش قیمت‌های رسمی را ملاک قرار دهیم، به طور متوسط قیمت هر بلیت تهران-مشهد حدود ۱۰۰ هزار تومان کاهش یافته است. این نشان می‌دهد که سفر به مشهد از طریق هوایی برای یک خانواده چهارنفره در رفت وبرگشت حدود ۸۰۰ هزار تومان ارزان‌تر شده است. اما اگر ملاک را کاهش بیشتر قیمت‌ها براساس جو روانی ایجادشده بدانیم، درمی یابیم که میزان هزینه‌های سفر به مشهد بیشتر کاهش یافته است. به عنوان نمونه اگر خانواده‌ای بتواند بلیت حدود ۸۰۰ هزار تومانی چارتری خریداری کند، به آن معناست که هر بلیت دست کم ۳۰۰ هزار تومان نسبت به قبل از اعلام قیمت‌های جدید، ارزان‌تر شده است. این رقم نشان می‌دهد که هزینه رفت وبرگشت هوایی یک خانواده چهارنفره به مشهد، ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان کاهش یافته است.

کاهش ۷۰ تا ۱۴۰ هزار تومانی هر بلیت

مجید فرقانی، از فعالان صنعت گردشگری، در گفتگو با شهرآرا، با بیان اینکه براساس قیمت‌های رسمی اعلام شده، هزینه تهیه هربلیت به مقصد مشهد ۷۰ تا ۱۴۰ هزار تومان کاهش می‌یابد، می‌گوید: ممکن است در زمان‌های غیرشلوغی، بلیت با قیمت کمتر از این هم پیدا شود. وی می‌افزاید: افزایش هزینه‌های سفر به مشهد در دو سال اخیر و به خصوص بعد از شیوع کرونا، تأثیر منفی بر ماندگاری زائران گذاشته است. اگر بتوانیم با برنامه ریزی مناسب هزینه تمام شده حمل ونقل برای زائران را کاهش دهیم، بر سفر‌های زیارتی به خصوص سفر‌های خانوادگی و گروهی تأثیر مثبت می‌گذارد و تعداد آن‌ها را افزایش می‌دهد.

آسان سازی سفر به مشهد

همچنین عضو شورای اسلامی شهر مشهد در گفتگو با شهرآرا، با بیان اینکه یکی از راهکار‌ها برای خدمت رسانی به زائران امام رضا (ع) کاهش هزینه‌های سفر به پایتخت معنوی ایران است، به شهرآرا می‌گوید: کاهش قیمت بلیت‌های هواپیما اقدام خوبی ازسوی مسئولان مربوط است که سبب آسان شدن سفر به مشهد می‌شود. ابراهیم علیزاده می‌افزاید: برخی زائران به دلیل محدودیت‌های زمانی فرصت کمتری برای حضور در مشهد دارند، از این رو ترجیح می‌دهند با هواپیما به این شهر سفر کنند. وقتی بلیت هواپیما گران باشد، این افراد نمی‌توانند در فرصت کوتاهی که دارند به همراه خانواده خود در، به مشهد بیایند، از این رو کاهش قیمت‌ها می‌تواند سفر چنین خانواده‌هایی را آسان کند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->