پیش‌بینی بازدهی خیره‌کننده از بازدهی طلا در یک‌سال پیش‌رو کارگران عصر دیجیتال | بررسی چند چهره مشاغل کارگری به مناسبت روز کارگر سرخس خراسان رضوی شرایط اعمال تعرفه گرمسیری برق در تیر ماه ۱۴۰۴ را دارد ۳۴ درصد واردات کشور با نرخ ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان صورت گرفته است پیش بینی قیمت ارز و دلار (پنجشنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۴) پیش بینی قیمت طلا و سکه (پنجشنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۴) نماینده جامعه کارگری: حقوق کارگران با تورم ۱۴۰۴ همخوانی ندارد| لزوم بازنگری فصلی در حقوق کارگران پرداخت کسورات معوقه بازنشستگان تا پایان اردیبهشت ۱۴۰۴ بررسی قیمت خودرو‌های خارجی و مونتاژی (۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۴) | ریزش قیمت‌ها تا ۹۰ میلیون تومان کاهش قیمت محصولات خودروسازان داخلی (۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۴) زنگ خطر برای خریداران و دارندگان طلا به صدا درآمد جزئیات افزایش ۴ تا ۱۴ میلیونی دریافتی کارمندان اعلام شد آخرین وضعیت ذخایر آب مشهد؛ فقط ۱۰ درصد! + جزئیات (چهارشنبه، ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۴) وزیر جهاد کشاورزی: بیش از ۳۵۰ هزار تن کالا‌ی اساسی در حادثه بندر شهید رجایی بود که خوشبختانه آسیب چندانی ندید غیاثی: ۳۲ زمین فوتبال در مناطق حاشیه شهر تا پایان خرداد ۱۴۰۴ افتتاح می‌شود پرواز در باند بورس | جهش ۴۲ هزار واحدی شاخص کل (۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۴) ویدئو | اگر تصمیم جدیدی نگیریم، ساعت کاری کارمندان از ۱۵ خرداد از ۶ تا ۱۳ خواهد بود وزیر نفت: تعیین قیمت بنزین سوپر وارداتی به توجه به سایر هزینه‌ها مرتبط است قیمت طلا و سکه در مشهد چقدر شد؟ (۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۴) بدون قرارداد شفاف، امنیت شغلی برای کارگران مفهومی ندارد فرمول تبدیل رهن به اجاره ۱۴۰۴ مشخص شد | بیشتر از این قیمت‌ها اجاره ندهید با ۵ تا ۸ میلیارد تومان، در کدام مناطق مشهد می‌توان خانه خرید؟ (۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۴) قیمت امروز ارز، طلا، سکه و بیت کوین (۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۴) | دلار چقدر شد؟ شروع غیررسمی قطع برق صنایع خراسان رضوی | خاموشی‌های یواشکی سامانه‌های فروش آنلاین طلا همچنان بلاتکلیف | پایان مهلت ۵۰ روزه وزارت اقتصاد به وزارت صمت شرایط دریافت وام ودیعه مسکن چیست؟ | ۲۰ بانک به مستأجران وام می‌دهند عرضه یک درصد از سهام شرکت پتروشیمی خلیج فارس در بورس تکمیل هر واحد مسکن مهر ۲.۵ میلیارد تومان هزینه‌ در بر دارد آیا پنجشنبه (۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۴) تعطیل رسمی است؟
سرخط خبرها

پشت پرده بلیت‌های میلیونی قطار به مقصد مشهد

  • کد خبر: ۶۱۶۴۳
  • ۲۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۹
پشت پرده بلیت‌های میلیونی قطار به مقصد مشهد
بلیت میلیونی قطار برای سفر به مشهد از هر کدام از شهر‌های دور و نزدیک کشور ازجمله شهر‌های شمالی، جنوبی و غربی، بازار سیاه دیگری است که در آستانه سفر‌های نوروزی به راه افتاده، آن هم رسمی!
محدثه شوشتری | شهرآرانیوز، بلیت میلیونی قطار برای سفر به مشهد از هر کدام از شهر‌های دور و نزدیک کشور ازجمله شهر‌های شمالی، جنوبی و غربی، بازار سیاه دیگری است که در آستانه سفر‌های نوروزی به راه افتاده، آن هم رسمی!

درحالی‌که بلیت‌های روال عادی قطار‌ها به مقصد مشهد، مبلغی بین ۱۵۰ هزار تا ۳۰۰ هزار تومان برای قطار‌ها و مسیر‌های مختلف متغیر است، ناگهان در رزرو بلیت‌های موجود، مسافران با بلیت‌های یک‌میلیون و ۳۰۰ هزارتومان، یک‌میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و حتی بلیت‌های گران‌تر مواجه می‌شوند. ریز ریز اطلاعات بلیت را مرور می‌کنند، هیچ تفاوتی با سایر بلیت‌های همان مسیر و همان قطار ندارد.
 
تنها تفاوتی که می‌توان پیدا کرد اینکه پایین هر بلیت با فونت کم‌رنگی اسم یک هتل آورده شده است، به این معنی که این بلیت شامل خدمات هتل هم می‌شود. درواقع مسافری که این بلیت را می‌خرد از یک تا سه شب اقامت بستگی به قیمت بلیت می‌تواند از خدمات هتل یادشده روی بلیت استفاده کند.
 
حال برای مسافری که قصد سفر به مشهد را دارد و در تاریخ موردنظرش قطار‌ها پر شده‌اند، چاره‌ای جز انتخاب همین بلیت‌های میلیونی نمی‌ماند. این درحالی است که برخی مسافران اصلا قصد استفاده از هتل درج شده روی بلیت را ندارند، یا ممکن است مسافر بومی باشند؛ به‌طور مثال فردی یا خانواده‌ای مشهدی از شهر دیگری به مقصد مشهد بلیت قطار بخرد یا در حالت دیگری، مسافر قصد میهمان‌شدن در منزل بستگانش را داشته باشد و اصلا به بلیت با هتل تحمیل‌شده بر روی آن با هزینه نجومی نیاز نداشته باشد.

در هر صورت شاید در نگاه اول این بلیت‌های میلیونی، بازار سیاه سفر‌های ریلی در آستانه نوروز باشند، اما نکته متعجب کننده این است که این موضوع به صورت رسمی صورت می‌گیرد. در این بحبوحه مسافران معترض نمی‌دانند صدای خود را چگونه به گوش دست اندرکاران برسانند.

آقای بهرامی شاغل در یکی از شرکت‌های شهرک صنعتی مشهد است که برادرش در ایام نوروز برای دیدار مادر و پدرش قصد سفر به مشهد را داشته است. او در تماس با دفتر روزنامه شهرآرا می‌گوید: برادرم یک کارگر ساده در بندرعباس است. یک سال است که به مشهد نیامده. حالا که قصد دیدار پدر و مادر پیرم را دارد، می‌گوید در تاریخ موردنظرش که امکان سفر به مشهد را دارد، بلیت معمولی قطار نیست و فقط بلیت‌های قطار با خدمات هتل برای رزرو مانده اند. مبلغ بلیت که در حالت عادی ۲۵۰ هزار تومان است، حالا یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان با درج نام هتلی روی این بلیت ارائه می‌شود.

آقای بهرامی با انتقاد از شرکت‌های ریلی می‌گوید: شرکت‌های ریلی می‌دانند که سفر در آستانه نوروز با خودرو‌های شخصی به دلیل محدودیت‌های تردد از همه شهر‌ها امکان پذیر نیست، به همین دلیل مردم فقط به بلیت‌های قطار رو می‌آورند؛ درنتیجه شرکت‌های ریلی از این افزایش تقاضا نهایت سود و بهره را می‌برند، اما به چه قیمت؛ به قیمت نارضایتی مسافران؟!


اجبار نانوشته برای خرید بلیت قطار با هتل پنج ستاره

خانم یعقوبی شهروند دیگری است که در تماس با شهرآرا اعلام می‌کند پسرش در شهر شیراز خدمت سربازی را می‌گذراند. یک روز مانده به نوروز ۱۴۰۰ به او یک هفته مرخصی داده اند. او می‌گوید: برای آمدن به مشهد بلیت قطار در تاریخ درخواستی مان نیست و تنها چند بلیت دیگر یافت می‌شود که آن‌ها مبالغ گران تری دارند، چون خدمات هتل پنج ستاره هم شامل این بلیت‌ها می‌شود.  او با گلایه از سامان دهی بلیت‌های نوروزی قطار، ادامه می‌دهد: پسر من سرباز است و با این هزینه‌های گران، چطور برای یک بلیت یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان پول بدهیم؟ از طرف دیگر پسر من، مسافر بومی است و اصلا نیاز به خدمات هتل ندارد.

این شهروند می‌گوید: اگر در این چند روز باقی مانده بلیت قطار دیگری پیدا نکنیم، مجبوریم همین بلیت نجومی قطار با هتل پنج ستاره را بخریم یا دنبال بلیت هواپیما به مقصد مشهد باشیم که آن هم گران است و برای یک روز باقی مانده به آخر سال، بسیاری از بلیت‌های هوایی نیز به فروش رفته اند.

تبلیغات بلیت‌های نجومی از سوی شرکت‌های ریلی

برای جست وجو درباره چگونگی ارائه بلیت‌های قطار با خدمات هتل، به درگاه اینترنتی چند شرکت معروف ریلی هم سر می‌زنیم. یکی از قطار‌هایی که از ابتدا خدمات کوپه‌های خودش را هم نوعی هتل پنج ستاره یاد می‌کرد، حال در صفحه خدمات بلیت قطارش تبلیغ کرده است: «با خرید یک قطار از ما، از یک شب اقامت رایگان در یکی از هتل‌های مجری طرح در مشهد بهره‌مند شوید.»

شرکت دیگری در تبلیغات بلیت‌های قطار خود برای سفر به مشهد، روی نوع خدمات هتل‌ها مانور داده است. «برای نمونه قید کرده است که برای بلیت‌های مقصد مشهد با قطار ما، اقامت هتل‌های دو و سه ستاره دارای صبحانه و ناهار و شام را خواهید داشت و در هتل‌های چهار و پنج ستاره فقط صبحانه رایگان است.»

بلیت‌های نجومی اجباری نیست، اختیاری است!

برای پیگیری ماجرای این بلیت‌های میلیونی با مسئولان راه آهن خراسان رضوی تماس می‌گیریم. جواد معراجی فر، مدیر روابط عمومی راه آهن مشهد، در گفتگو با خبرنگار ما می‌گوید: با توجه به شرایط کرونا و برای اینکه مسافر کمتر برای نیاز‌های خود در شهر تردد داشته باشد یا بلاتکلیف بماند، از مبدأ امکان خرید بلیت با هتل رزرو شده به مقصد مشهد فراهم شده است. به گفته او، این نوع بلیت‌ها د رواقع تنوعی در ارائه خدمات سفر‌های ریلی است که مسافران می‌توانند بسته به نیاز خود، از آن‌ها بهره‌مند شوند.

معراجی فر در پاسخ به این سؤال خبرنگار ما که در چند درصد از بلیت‌های نوروزی سفر به مشهد، خرید بلیت با هتل در نظر گرفته شده است، اعلام می‌کند: برای تعداد محدودی از بلیت‌های قطار به مقصد مشهد، خدمات هتل در نظر گرفته شده است. همچنین خرید این بلیت‌ها اختیاری است و اجباری نیست.

اظهارات مدیر روابط عمومی راه آهن خراسان‌رضوی درباره اختیاری بودن خرید این بلیت‌ها در حالی مطرح می‌شود که مسافران در واقع ناچار به خرید این بلیت‌ها می‌شوند. اختیاری بودن در صورتی معنا می‌دهد که شرایط خرید بلیت‌ها به طور یکسان هم برای موارد عادی امکان پذیر بود و هم برای بلیت‌هایی که با هتل‌های لوکس و پنج ستاره آماده فروش شده اند. در این صورت مسافری که وسع مالی داشت و تمایل به این انتخاب این بلیت ها، با رضایت از این بسته خدماتی استفاده می‌کرد و اگر مسافری نیاز نداشت، امکان خرید بلیت‌های عادی برایش فراهم بود.

از مدیر روابط عمومی راه آهن خراسان‌رضوی درباره جزئیات این بلیت‌ها و اینکه از طریق قرارداد با هتل‌های خاص چقدر سودآوری برای راه آهن به وجود آمده است، نیز می‌پرسیم. معراجی فر فقط به این جمله بسنده می‌کند: تصمیم به ارائه این بلیت‌ها با خدمات هتل در ستاد مرکزی راه آهن در پایتخت گرفته شده است و ما فقط مجری ابلاغیات ستاد مرکزی هستیم؛ لذا در باره این سؤال اطلاعاتی نداریم.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->