وزیر صنعت، معدن و تجارت با وزیر انرژی عمان دیدار و گفت‌و‌گو کرد (۴ بهمن ۱۴۰۳) ۷۰درصد کارگران نسخه قرارداد ندارند وزیر نیرو: تابستان ۱۴۰۴ قطعی برق نخواهیم داشت بی‌برقی، ۲۵۰ همت خسارت به بخش صنعت وارد کرد طرح جدید مرکز آمار ایران برای محاسبه دقیق تعداد زائران در مشهد | دلیل اختلاف در آمار برخی شاخص‌ها مثل تورم چیست؟ + فیلم نرخ سکه از مرز ۶۰ میلیون تومان عبور کرد (۴ بهمن ۱۴۰۳) تکلیف پوشش بیمه موتورسواران در روز‌های بارانی به کجا رسید؟ ۱۲۵ میلیون دلار در بازار ارز تجاری مرکز مبادله ایران معامله شد مجلس با کاهش مبلغ وام ساخت مسکن به ۶۵۰ میلیون تومان مخالفت کرد عرضه اولیه یک شرکت مشهدی در بورس، دوشنبه آینده (۸ بهمن ۱۴۰۳) | حسابمان را برای عرضه اولیه «محتشم» چقدر شارژ کنیم؟ تاثیر نظافت صنعتی بر افزایش بهداشت و ایمنی محیط کار و کارکنان بیش از پنج هزار و ۸۰۰ تن گوشت تنظیم‌بازار در خراسان رضوی توزیع شد تهرانی‌ها ۲برابر الگو، مصرف آب دارند | هر تهرانی در شبانه‌روز، ۲۵۰ لیتر آب مصرف می‌کند لزوم همکاری دولت در ساخت مسکن کارگری افزایش قیمت طلا و سکه در مشهد | سکه یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان گران‌تر شد (۴ بهمن ۱۴۰۳) بررسی قیمت امروز خودرو‌های خارجی در بازار آزاد (۴ بهمن ۱۴۰۳) قیمت امروز خودرو‌های داخلی (۴ بهمن ۱۴۰۳) | ساینا ۴۷۷ میلیون تومان رقم تخفیف نمایشگاه‌های بهاره امسال مشخص شد | برگزاری نمایشگاه بهاره از ۱۰ تا ۲۰ اسفند ۱۴۰۳ دلار وارد کانال ۸۳ هزار تومان شد | جهش طلا به کانال ۵.۵ میلیون تومان (۴ بهمن ۱۴۰۳) صادرات ۴۹۳ هزار تن محصولات کشاورزی خراسان رضوی به کشور‌های خارجی رشد طلا در سایه تعرفه‌گذاری‌های جدید ترامپ با حذف ارز نیمایی، ارز مسافرتی با چه نرخی عرضه می‌شود؟ ویدئو | قیمت دلاری مسکن با لحاظ «افت قدرت خرید دلار» چقدر است؟ ناترازی انرژی تولیدات کاشی و سرامیک را کاهش داده است کاهش ارزش گمرکی ۱۰مدل خودرو وارداتی | خودروهای خارجی ارزان می‌شوند؟ نبض ناموزون صنعت در آذر ۱۴۰۳ | تولید کاهش یافت فعالان اقتصادی مشهد و خراسان رضوی، میزبان معاون وزیر امور خارجه | تأکید بر ضرورت جدایی اقتصاد و تجارت از تحولات سیاسی قیمت امروز میوه و صیفی‌جات در مشهد (۴ بهمن ۱۴۰۳) | لیموشیرین در میادین تره‌بار مشهد کیلویی ۲۵ هزار تومان قانون ثبت مالکیت معنوی راه را برای سودجویان باز گذاشته است
سرخط خبرها

پشت پرده بلیت‌های میلیونی قطار به مقصد مشهد

  • کد خبر: ۶۱۶۴۳
  • ۲۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۹
پشت پرده بلیت‌های میلیونی قطار به مقصد مشهد
بلیت میلیونی قطار برای سفر به مشهد از هر کدام از شهر‌های دور و نزدیک کشور ازجمله شهر‌های شمالی، جنوبی و غربی، بازار سیاه دیگری است که در آستانه سفر‌های نوروزی به راه افتاده، آن هم رسمی!
محدثه شوشتری | شهرآرانیوز، بلیت میلیونی قطار برای سفر به مشهد از هر کدام از شهر‌های دور و نزدیک کشور ازجمله شهر‌های شمالی، جنوبی و غربی، بازار سیاه دیگری است که در آستانه سفر‌های نوروزی به راه افتاده، آن هم رسمی!

درحالی‌که بلیت‌های روال عادی قطار‌ها به مقصد مشهد، مبلغی بین ۱۵۰ هزار تا ۳۰۰ هزار تومان برای قطار‌ها و مسیر‌های مختلف متغیر است، ناگهان در رزرو بلیت‌های موجود، مسافران با بلیت‌های یک‌میلیون و ۳۰۰ هزارتومان، یک‌میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و حتی بلیت‌های گران‌تر مواجه می‌شوند. ریز ریز اطلاعات بلیت را مرور می‌کنند، هیچ تفاوتی با سایر بلیت‌های همان مسیر و همان قطار ندارد.
 
تنها تفاوتی که می‌توان پیدا کرد اینکه پایین هر بلیت با فونت کم‌رنگی اسم یک هتل آورده شده است، به این معنی که این بلیت شامل خدمات هتل هم می‌شود. درواقع مسافری که این بلیت را می‌خرد از یک تا سه شب اقامت بستگی به قیمت بلیت می‌تواند از خدمات هتل یادشده روی بلیت استفاده کند.
 
حال برای مسافری که قصد سفر به مشهد را دارد و در تاریخ موردنظرش قطار‌ها پر شده‌اند، چاره‌ای جز انتخاب همین بلیت‌های میلیونی نمی‌ماند. این درحالی است که برخی مسافران اصلا قصد استفاده از هتل درج شده روی بلیت را ندارند، یا ممکن است مسافر بومی باشند؛ به‌طور مثال فردی یا خانواده‌ای مشهدی از شهر دیگری به مقصد مشهد بلیت قطار بخرد یا در حالت دیگری، مسافر قصد میهمان‌شدن در منزل بستگانش را داشته باشد و اصلا به بلیت با هتل تحمیل‌شده بر روی آن با هزینه نجومی نیاز نداشته باشد.

در هر صورت شاید در نگاه اول این بلیت‌های میلیونی، بازار سیاه سفر‌های ریلی در آستانه نوروز باشند، اما نکته متعجب کننده این است که این موضوع به صورت رسمی صورت می‌گیرد. در این بحبوحه مسافران معترض نمی‌دانند صدای خود را چگونه به گوش دست اندرکاران برسانند.

آقای بهرامی شاغل در یکی از شرکت‌های شهرک صنعتی مشهد است که برادرش در ایام نوروز برای دیدار مادر و پدرش قصد سفر به مشهد را داشته است. او در تماس با دفتر روزنامه شهرآرا می‌گوید: برادرم یک کارگر ساده در بندرعباس است. یک سال است که به مشهد نیامده. حالا که قصد دیدار پدر و مادر پیرم را دارد، می‌گوید در تاریخ موردنظرش که امکان سفر به مشهد را دارد، بلیت معمولی قطار نیست و فقط بلیت‌های قطار با خدمات هتل برای رزرو مانده اند. مبلغ بلیت که در حالت عادی ۲۵۰ هزار تومان است، حالا یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان با درج نام هتلی روی این بلیت ارائه می‌شود.

آقای بهرامی با انتقاد از شرکت‌های ریلی می‌گوید: شرکت‌های ریلی می‌دانند که سفر در آستانه نوروز با خودرو‌های شخصی به دلیل محدودیت‌های تردد از همه شهر‌ها امکان پذیر نیست، به همین دلیل مردم فقط به بلیت‌های قطار رو می‌آورند؛ درنتیجه شرکت‌های ریلی از این افزایش تقاضا نهایت سود و بهره را می‌برند، اما به چه قیمت؛ به قیمت نارضایتی مسافران؟!


اجبار نانوشته برای خرید بلیت قطار با هتل پنج ستاره

خانم یعقوبی شهروند دیگری است که در تماس با شهرآرا اعلام می‌کند پسرش در شهر شیراز خدمت سربازی را می‌گذراند. یک روز مانده به نوروز ۱۴۰۰ به او یک هفته مرخصی داده اند. او می‌گوید: برای آمدن به مشهد بلیت قطار در تاریخ درخواستی مان نیست و تنها چند بلیت دیگر یافت می‌شود که آن‌ها مبالغ گران تری دارند، چون خدمات هتل پنج ستاره هم شامل این بلیت‌ها می‌شود.  او با گلایه از سامان دهی بلیت‌های نوروزی قطار، ادامه می‌دهد: پسر من سرباز است و با این هزینه‌های گران، چطور برای یک بلیت یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان پول بدهیم؟ از طرف دیگر پسر من، مسافر بومی است و اصلا نیاز به خدمات هتل ندارد.

این شهروند می‌گوید: اگر در این چند روز باقی مانده بلیت قطار دیگری پیدا نکنیم، مجبوریم همین بلیت نجومی قطار با هتل پنج ستاره را بخریم یا دنبال بلیت هواپیما به مقصد مشهد باشیم که آن هم گران است و برای یک روز باقی مانده به آخر سال، بسیاری از بلیت‌های هوایی نیز به فروش رفته اند.

تبلیغات بلیت‌های نجومی از سوی شرکت‌های ریلی

برای جست وجو درباره چگونگی ارائه بلیت‌های قطار با خدمات هتل، به درگاه اینترنتی چند شرکت معروف ریلی هم سر می‌زنیم. یکی از قطار‌هایی که از ابتدا خدمات کوپه‌های خودش را هم نوعی هتل پنج ستاره یاد می‌کرد، حال در صفحه خدمات بلیت قطارش تبلیغ کرده است: «با خرید یک قطار از ما، از یک شب اقامت رایگان در یکی از هتل‌های مجری طرح در مشهد بهره‌مند شوید.»

شرکت دیگری در تبلیغات بلیت‌های قطار خود برای سفر به مشهد، روی نوع خدمات هتل‌ها مانور داده است. «برای نمونه قید کرده است که برای بلیت‌های مقصد مشهد با قطار ما، اقامت هتل‌های دو و سه ستاره دارای صبحانه و ناهار و شام را خواهید داشت و در هتل‌های چهار و پنج ستاره فقط صبحانه رایگان است.»

بلیت‌های نجومی اجباری نیست، اختیاری است!

برای پیگیری ماجرای این بلیت‌های میلیونی با مسئولان راه آهن خراسان رضوی تماس می‌گیریم. جواد معراجی فر، مدیر روابط عمومی راه آهن مشهد، در گفتگو با خبرنگار ما می‌گوید: با توجه به شرایط کرونا و برای اینکه مسافر کمتر برای نیاز‌های خود در شهر تردد داشته باشد یا بلاتکلیف بماند، از مبدأ امکان خرید بلیت با هتل رزرو شده به مقصد مشهد فراهم شده است. به گفته او، این نوع بلیت‌ها د رواقع تنوعی در ارائه خدمات سفر‌های ریلی است که مسافران می‌توانند بسته به نیاز خود، از آن‌ها بهره‌مند شوند.

معراجی فر در پاسخ به این سؤال خبرنگار ما که در چند درصد از بلیت‌های نوروزی سفر به مشهد، خرید بلیت با هتل در نظر گرفته شده است، اعلام می‌کند: برای تعداد محدودی از بلیت‌های قطار به مقصد مشهد، خدمات هتل در نظر گرفته شده است. همچنین خرید این بلیت‌ها اختیاری است و اجباری نیست.

اظهارات مدیر روابط عمومی راه آهن خراسان‌رضوی درباره اختیاری بودن خرید این بلیت‌ها در حالی مطرح می‌شود که مسافران در واقع ناچار به خرید این بلیت‌ها می‌شوند. اختیاری بودن در صورتی معنا می‌دهد که شرایط خرید بلیت‌ها به طور یکسان هم برای موارد عادی امکان پذیر بود و هم برای بلیت‌هایی که با هتل‌های لوکس و پنج ستاره آماده فروش شده اند. در این صورت مسافری که وسع مالی داشت و تمایل به این انتخاب این بلیت ها، با رضایت از این بسته خدماتی استفاده می‌کرد و اگر مسافری نیاز نداشت، امکان خرید بلیت‌های عادی برایش فراهم بود.

از مدیر روابط عمومی راه آهن خراسان‌رضوی درباره جزئیات این بلیت‌ها و اینکه از طریق قرارداد با هتل‌های خاص چقدر سودآوری برای راه آهن به وجود آمده است، نیز می‌پرسیم. معراجی فر فقط به این جمله بسنده می‌کند: تصمیم به ارائه این بلیت‌ها با خدمات هتل در ستاد مرکزی راه آهن در پایتخت گرفته شده است و ما فقط مجری ابلاغیات ستاد مرکزی هستیم؛ لذا در باره این سؤال اطلاعاتی نداریم.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->