جزئیات برنامه‌های تلویزیون در شب‌های قدر واکنش معین به انتشار اخباری درباره رفت و آمد پنهانی‌اش به ایران قسمت آخر فصل چهارم «زیرخاکی» امشب پخش می‌شود (۸ فروردین ۱۴۰۳) احسان علیخانی از آغاز تولید فصل دوم جوکر خبر داد دفتر واشنگتن «ایران اینترنشنال» تعطیل شد + عکس ضرغامی: ایران، ارزان‌ترین بلیط اماکن گردشگری را دارد اسکارلت جوهانسون وارد «دنیای ژوراسیک» می‌شود؟ سعید راد در بیمارستان بستری شد فروش ۷ میلیارد تومانی سینما‌های خراسان رضوی در هفته اول ۱۴۰۳ برنامه تعطیلی سینما‌های کشور در شب‌های قدر شعرخوانی شاعران در محضر رهبر انقلاب + فیلم و متن برگزاری نشست علمی و فرهنگی «حسنه ماندگار» در مشهد واکنش قاضی شهریاری به اظهارات یکتا ناصر در اینستاگرام چه بود؟ قسمت چهاردهم ویژه‌برنامه افطار «هلال» امشب پخش می‌شود (۶ فروردین ۱۴۰۳) + تیزر انتشار اولین تصاویر از «اریک»، سریال جدید نتفلیکس | عروسک‌گردانیِ بندیکت کامبربچ یکتا ناصر و منوچهر هادی در دادسرای جنایی + عکس آمار پرفروش‌ترین فیلم‌ها در سینما‌های خراسان‌رضوی طی هفته‌ای که گذشت (۵ فروردین ۱۴۰۳) قسمت سیزدهم ویژه‌برنامه افطار «هلال» امشب پخش می‌شود (۵ فروردین ۱۴۰۳) + تیزر فیلم های پر فروش اکران نوروز ۱۴۰۳ تا ۴ فروردین + میزان فروش | تمساح خونی در صدر
سرخط خبرها

نکته‌ای حقوقی پیرامون چالش فیلم «قهرمان» با یک مستند: آیا ایده در آثار ادبی و هنری موردحمایت قانون است؟

  • کد خبر: ۸۹۳۹۵
  • ۰۴ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۷
نکته‌ای حقوقی پیرامون چالش فیلم «قهرمان» با یک مستند: آیا ایده در آثار ادبی و هنری موردحمایت قانون است؟
از روی اظهارنظر‌ها در فضای مجازی درباره‌ اختلاف فیلم «قهرمان» و مستند «دو سر برد دو سر باخت» معلوم می‌شود خیلی‌ها فکر می‌کنند در ایران حقوق مادی و معنوی آثار ادبی و هنری موردحمایت قانونی نیست. اما در قوانین مربوط به حمایت از آثار ادبی و هنری دو نکته مهم وجود دارد.

جمال جاویدی (کارشناس ارشد حقوق خصوصی) | شهرآرانیوز -  از روی اظهارنظر‌ها در فضای مجازی درباره‌ اختلاف بین فیلم «قهرمان» و مستند «دوسر برد دو سر باخت» آزاده مسیح‌زاده معلوم می‌شود خیلی‌ها فکر می‌کنند در ایران حقوق مادی و معنوی آثار ادبی و هنری موردحمایت قانونی نیست. باید گفت خوشبختانه در ایران از سال‌ها پیش قوانین بسیار جامعی در این زمینه به تصویب رسیده است. قوانینی مثل قانون حمایت از حقوق مولفان و مصنفان و هنرمندان، قانون ترجمه و تکثیر کتب و نشریات و آثار صوتی، و... در ایران سال‌هاست که به تصویب رسیده است. ضمنا ایران از سال ۲۰۰۲ عضو سازمان جهانی مالکیت فکری شده است و به بسیاری از معاهده‌های این سازمان پیوسته است.

در قوانین مربوط به حمایت از آثار ادبی و هنری دو نکته مهم است:

۱- مالکیت مادی و معنوی اثر هنری متعلق به کسی است که آن «اثر» را ساخته یا پدید آورده و به آن جسمیت یا موجودیت داده است. یعنی مثل بقیه‌ قوانین کشور‌های خارجی در ایران هم ایده و طرح، موردحمایت نیست. بلکه تنها «اثر» موردحمایت است. پس باید حواسمان باشد اگر ایده یا طرحی را به کسی می‌گوییم و او می‌رود و از روی آن اثر هنری‌ای را می‌سازد کار خلافی نکرده. چون هیچ‌کس نمی‌تواند مالک یک طرح و ایده‌ی هنری باشد. اما اگر یک اثر داشته باشید، حتی اگر به فرض، ایده‌ آن را شخص دیگری به شما داده باشد، دیگر کسی نمی‌تواند بدون اجازه‌ شما از روی اثرتان در اثر هنری‌ای که بعد از شما پدیدآورده کپی یا اقتباس یا استفاده کند؛ و حتی اگر اجازه‌ شما را هم گرفت باید در ابتدای رمان، فیلم، موسیقی یا در بخشی از نقاشی یا مجسمه خودش، نام شما را به عنوان پدیدآورنده‌ اثری که از روی آن کپی یا اقتباس کرده بیاورد. چون حقوق معنوی یک اثر -مثل حق قید نام پدیدآورتده- به هیچ وجه قابل انتقال به شخص دیگری نیست.

۲-نکته‌ بعدی این است که فرقی نمی‌کند اقتباس یا کپی یا استفاده از تمام یا بخشی از اثر شما باشد. در هر صورت قانون، هم در ایران و هم خارج، از شما حمایت می‌کند.

خوشبختانه سال هاست که در ایران رشته‌ مالکیت فکری به دانشکده‌های حقوق راه یافته و صد‌ها نفر از آن فارغ‌التحصیل شده‌اند. پس اگر هنرمند هستید بدانید که در ایران در حمایت از حقوق مالکیت فکری هم قانون داریم و هم متخصص.

 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->