بازرسان جهاد کشاورزی مشهد ۱۶ تن کود اوره را کشف کردند از افزایش ۳۵ درصدی حداقل دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۳ چه می‌دانیم؟ افزایش ۳۵ درصدی دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۳ تصویب شد از ابتدای سال ۱۴۰۳،  افزایش نرخ مالیات بر ارزش افزوده از ۹ درصد به ۱۰ درصد  وزیر کار: از سال آینده مجلس حداقل حقوق کارگران را تعیین می‌کند + فیلم ویدئو | وزیر کار: حداقل حقوق یعنی کسی از آن کمتر نباید پرداخت کند زمزمه‌هایی درباره تعیین دستمزد ۱۴۰۳ کارگران نرخ مالیات بر ارزش افزوده از ۹ به ۱۰ درصد رسید ۴ واحد صنفی دیگر به دلیل گران فروشی در مشهد پلمب شد | پلمب ۲ شیرینی فروشی در وکیل آباد (۲۸ اسفند ۱۴۰۲) نرخ سکه و طلا در بازار امروز مشهد (۲۸ اسفند ۱۴۰۲) سوت پایان بازار‌های مالی به صدا درآمد | کدام بازار پیشتاز بازار‌های مالی سال ۱۴۰۲ شد؟ + نمودار (۲۸ اسفند ۱۴۰۲) کشف گوشت «تک سمی» در ۳ واحد عرضه در مشهد و طرقبه‌شاندیز | دامپزشکی خراسان رضوی اطلاعیه داد گره حقوق کارگران همچنان گشوده نمی‌شود | حقوقی که همچنان یک سال عقب‌تر از تورم است ۲ کشتارگاه در مشهد طی روز‌های تعطیل آماده‌باش هستند جهش شارپی بورس در آخرین روز کاری سال + نمای پایانی بازار (۲۸ اسفند ۱۴۰۲) دولت درباره کارت سوخت اطلاعیه داد گران‌ترین و ارزان‌ترین منطقه تهران کجاست؟ (۲۸ اسفند ۱۴۰۲) نرخ طلا و سکه در بازار امروز مشهد | خیز سکه تمام برای ۴۰ میلیونی شدن (۲۸ اسفند ۱۴۰۲) اعلام قیمت انواع میوه در میادین در آستانه سال نو (۲۸ اسفند ۱۴۰۲) تشکیل ۹۴۳ پرونده تخلف اصناف خراسان رضوی از ۱۵ تا ۲۷ اسفندماه ۱۴۰۲ افزایش حباب سکه در آخرین روز کاری سال | حباب سکه در سال جاری افزایش یافت یا کاهش؟ + جدول (۲۸ اسفند ۱۴۰۲) برخورد با ۱۴ آژانس و درگاه فروش بلیت هواپیمایی متخلف (۲۸ اسفند ۱۴۰۲) قول وزیر کار برای پیگیری مسکن کارگران توسط قرارگاه ویژه از اول سال آینده قیمت محصولات سایپا و ایران‌خودرو در بازار امروز | آغاز سال نو با گرانی (۲۸ اسفند ۱۴۰۲) نرخ بیکاری در زمستان سال جاری کاهش یافت (۲۸ اسفند ۱۴۰۲)
سرخط خبرها

دو سناریو برای دستمزد و حقوق در سال ۱۴۰۱

  • کد خبر: ۸۹۵۰۹
  • ۰۵ آذر ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۲
  • ۵
دو سناریو برای دستمزد و حقوق در سال ۱۴۰۱
برخی می‌گویند احتمالا افزایش حقوق کارمندان دولت بیش از ۱۵ درصد نباشد. اگر قرار باشد حقوق کارگران هم به همین میزان افزایش پیدا کند، حداقل حقوق سال ۱۴۰۱ به حدود سه میلیون تومان می‌رسد.

به گزارش شهرآرانیوز، به رسم هر سال، همه منتظر هستند تا در ماه‌های آخر سال شورای عالی کار و وزارت کار در مورد میزان دریافتی کارمندان و کارگران در سال بعد تصمیم‌گیری کنند. طی یک ماه گذشته ضدونقیض‌های بسیاری درباره افزایش حقوق کارمندان در سال آینده مطرح شده است، اما به نظر می‌رسد که مجلس و دولت به دنبال افزایش حقوق برای کارمندان نیستند، چراکه این دو قوه در فصل بودجه‌ریزی از اصلاح ساختار بودجه و کاهش هزینه‌های دولت می‌گویند. یکی از ردیف‌های هزینه‌ای بودجه نیز پرداخت حقوق کارمندان است که مجلس و دولت به دنبال این هستند تا حقوق کارمندان خیلی افزایش نیابد. حقوق کارمندان در سال گذشته ۲۵درصد افزایش یافت. اگر قرار باشد میزان افزایش کمتر از پارسال باشد، احتمالا بین ۱۵ تا ۲۰درصد افزایش صورت گیرد.

در این میان برای سال ۱۴۰۰ با تصویب مجلس و دولت، حقوق کارکنان و بازنشسته‌ها با افزایش ۲۵درصدی همراه شد و به این ترتیب حداقل حقوق و مزایای سال ۱۴۰۰ برای آن‌ها به ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسید. این در حالی است که این افزایش در سال ۹۹ برابر با ۱۵ درصد بود و طی مصوبه مجلس حداقل پرداختی به کارکنان و بازنشستگان ۲،۸ میلیون تومان تعیین شده بود.

هر چند اخیرا رییس سازمان برنامه و بودجه از افزایش پلکانی ۱۰ تا ۳۰ درصد خبر داده است. یکی دیگر از سناریو‌های افزایش هم‌پای تورم است. پیش‌بینی‌ها برای تورم کشور تا پایان سال رقم ۴۰ درصد است.
در دوره تورم ۴۴ درصدی و درحالی‌که مسعود میرکاظمی، رییس سازمان برنامه گفته سال آینده به جای تمرکز بر افزایش حقوق‌ها بر تقویت قدرت خرید تاکید داریم ممکن است برای افزایش دستمزد کارگران چه اتفاقی بیفتد؟ هرچند که سازمان برنامه درباره حقوق کارمندان می‌تواند تصمیم‌گیری کند، اما احتمال سرایت این تصمیم به دستمزد کارگران هم وجود دارد.

طبق قانون کار هرساله شورای عالی کار متشکل از سه نماینده کارگر، سه نماینده کارفرما و سه نماینده دولت درباره افزایش دستمزد کارگران تصمیم‌گیری می‌کند. تورم و سبد معیشت کارگران دو عامل اصلی و تعیین‌کننده است که در قانون هم به آن اشاره شده، با این حال معمولا تورم تنها ملاک تصمیم‌گیری قرار می‌گیرد.

در دوره تورم ۴۴ درصدی و در حالی که رییس سازمان برنامه گفته سال آینده به جای تمرکز بر افزایش حقوق‌ها بر تقویت قدرت خرید تاکید داریم ممکن است برای افزایش دستمزد کارگران چه اتفاقی بیفتد؟ هرچند که سازمان برنامه درباره حقوق کارمندان می‌تواند تصمیم‌گیری کند، اما احتمال سرایت این تصمیم به دستمزد کارگران هم وجود دارد.

در این شرایط روز گذشته اولین جلسه تصمیم‌گیری برای افزایش دستمزد سال ۱۴۰۱ برگزار شد که به گفته نماینده کارگران این جلسه صرفا بیان نظرات کارشناسی بوده است. اولیا علی‌بیگی در گفت‌وگوی خود با رادیو گفته که نمایندگان کارگران به دنبال این هستند که در رقم نهایی اعلام شده علاوه بر تورم به رقم سبد معیشت کارگری نیز توجه شود.

او تصریح کرد: سال ۱۴۰۰ سال سختی برای کارگران بوده و به همین دلیل نمایندگان کارگران به دنبال افزایش دستمزدی متناسب با شرایط فعلی هستند.

به گفته علی‌بیگی در اولین جلسه افزایش دستمزد مباحث کارشناسی مطرح شده و تصمیم نهایی در اسفندماه امسال اتخاذ خواهد شد. در این تصمیم‌گیری نمایندگان کارگران، کارفرمایان و دولت به صورت سه‌جانبه مشارکت خواهند داشت. اگرچه هنوز هیچ گمانه‌زنی درباره افزایش حقوق‌ها مطرح نشده، اما پیش از این چند سناریو، درباره افزایش حقوق‌ها مطرح شده است. برخی می‌گویند احتمالا افزایش حقوق کارمندان دولت بیش از ۱۵ درصد نباشد. اگر قرار باشد حقوق کارگران هم به همین میزان افزایش پیدا کند، حداقل حقوق سال ۱۴۰۱ به حدود سه میلیون تومان می‌رسد. اما رییس سازمان برنامه و بودجه پیش از این گفته بود قرار است حقوق کارکنان دولت به صورت پله‌ای افزایش پیدا کند و بالاترین میزان افزایش حقوق ۳۰ درصد است.

براساس این گفته میرکاظمی ممکن است حقوق کارگران ۳۰ درصد بیشتر شود و پایه حقوق کارگران به ۳٫۴ میلیون تومان برسد. پیش از این نیز علی خدایی، نماینده کارگران در شورای عالی کار با اشاره به اینکه هزینه سبد معیشت ۱۱٫۵ میلیون تومانی یک برآورد غیررسمی است، گفته بود: اینکه دولت به دنبال افزایش کم حقوق کارگران باشد به این معنی نیست که گروه کارگری این موضوع را بپذیرد. نماینده کارگران افزایش تورم با افزایش حقوق و دستمزد را درست نمی‌داند، چراکه به نظر او، دستمزد محصول تورم است نه عامل آن. بلکه با توجه به افزایش تورم به دنبال جبران قدرت خرید ازدست‌رفته هستیم نه افزایش.

نماینده‌های کارگران در شورای عالی کار از سبد هزینه معیشت خانوار دفاع می‌کنند. خدایی معتقد است: از سوی دیگر همه هزینه دولت حقوق و دستمزد نیست، دولت برای بخش‌های مختلف ممکن است اسکناس چاپ کند. اینکه همه چاپ اسکناس‌ها را به افزایش حقوق و دستمزد گره می‌زنند درست نیست. حقوق کارگران در سال گذشته همسان با تورم، یعنی ۳۹ درصد افزایش یافت. یکی از پیش‌بینی‌ها برای افزایش حقوق سال آینده نیز همان ۳۹درصد سالانه است. اگر حقوق کارگران ۳۹ درصد زیاد شود، پایه حقوق از ۲٫۶ میلیون تومان به ۳٫۶ میلیون تومان می‌رسد.

منبع: اعتمادآنلاین
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۵
0
2
سلام حقوق‌ها باید طبق تورم واقعی، و خط فقر که الان بالای 10 میلیون شده افزایش پیدا کنه. اونوقت عدالت هست.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
آخ قربونت راست گفتی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۵
0
0
سلام کشور با ۳۵۰۰ یه بار امتحان کنن ببین میشه فقط یبار جای ما باشن ببین میتونن مستمری بگیر بدبخت
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۵
0
0
اولا اگه راست میگید حقوق کارمندان و مدیران و معاونینی رو که حقوق بالای (20 میلیون و حتی بیشتر)
رو اصلاوزیاد نکنید و به جای اون حقوق کارمندانی رو حداقل بگیر هستن به خصوص کارمندان قراردادی رو افزایش بدید.
دوما افزایش 10 درصدی برای کارمندی که 6 میلیون حقوق میگیره با این تورم که چیزی نیست.
شما خودتون حداقل ماهی 30، 40 میلیون حقوق دریافت میکنید و نمیتونید و نمی‌فهمید که کارمندان حداقل بگیر تو این روزگار با حقوق کم چطور با سیلی صورت خودشون رو سرخ میکنن.
امام علی هم اینطور زندگی میکرد؟
به خدا قسم شما فقط شعار میدید.
عبداله
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۷
0
0
جالب هست اقای میرکاظمی میگه قدرت خرید را بالا ببریم ولی حقوق زیاد اضافه نشه مگر اینکه معجزه بکنه باید ببینیم تورم کمر ما را شکست چطور برای من بازنشسته امکان قررت خرید بوجود میاد بدون افزایش حقوق یک اقتصاددان واقعی بیاد توضیح دهد شاید برای ما تفهیم شودهمه میدونند که کمر حقوق بگیر میشکنه اگر همگام با تورم افزایش نداشته باشد راه درست طور دیگر هست
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->