قطع ۶۵۰ فقره انشعاب غیر مجاز در طرقبه - شاندیز خراسان رضوی دل پردرد بازنشستگان تأمین‌اجتماعی از اجرای حداقل‌های قانونی | حداقل‌هایی که با هزینه‌های مسکن و درمان هم‌خوانی ندارد قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (یکم اردیبهشت ۱۴۰۳) بهار سرسبز به بورس بازگشت | جهش ۷۷ هزار واحدی شاخص کل (یکم اردیبهشت ۱۴۰۳) شبکه برق ایران، روسیه و آذربایجان به‌زودی به یکدیگر متصل می‌شود سازمان هواپیمایی: خرید جت‌های خصوصی برای عموم آزاد است حباب سکه در اولین روز اردیبهشت ماه چقدر است؟ (یکم اردیبهشت ۱۴۰۳) نخستین باشگاه کشاورزی شهری ایران در مشهد چهارساله شد عرضه اموال منقول در نخستین مزایده ۱۴۰۳ اموال تملیکی خراسان رضوی نمایشگاه گل و گیاه، اردیبهشت ماه در مشهد برگزار می‌شود افزایش ۳۲ درصدی صادرات خراسان رضوی طی سال گذشته نگاهی به وضعیت ردیف بودجه پروژه‌های آبی مشهد در سال ۱۴۰۳ | ۲۲۷ میلیارد تومان روی کاغذ قیمت طلا، دلار و سکه در بازار امروز شنبه (یکم اردیبهشت ۱۴۰۳) بنزین سوپر امروز در کدام جایگاه‌های مشهد توزیع می‌شود؟ (یکم اردیبهشت ۱۴۰۳) خانه در مشهد چند؟ | با کمتر از یک میلیارد تومان هم می‌توانید صاحب‌خانه شوید + جدول (یکم اردیبهشت ۱۴۰۳) آخرین گزارش از وضعیت بازار رهن مسکن در تهران (۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) حجم مبنای ۳ نماد فرابورسی از فردا (۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) برداشته می‌شود رشد صادرات نفت ایران به بالاترین حد خود در ۶ سال اخیر (۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) امضای استاندارد ایران جهانی شد توصیه‌های جدید جهادکشاورزی به گندمکاران علت افزایش عجیب قیمت طلا چیست؟ (۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) سهمیه بنزین اردیبهشت امشب شارژ می‌شود (۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) واردات ۸ تا ۱۰ هزار خودروی برقی به کشور تا ۳ ماه آینده (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) پلمب ۳ سالن زیبایی در مشهد (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) معاون وزیر صمت هرگونه افزایش قیمت کالاها بدون مجوز را غیرقانونی دانست
سرخط خبرها

اقتصاد آب و رویکرد‌هایی برای آینده

  • کد خبر: ۸۹۵۸۷
  • ۰۶ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۸
اقتصاد آب و رویکرد‌هایی برای آینده
رضا کربلایی - تحلیلگر مسائل اقتصادی

تنش آبی شهر‌ها در روز‌های گذشته شدت گرفته است و ضرورت ملی ایجاب می‌کند که بحران آب در کشور بسیار جدی گرفته شود. از منظر اقتصادی، با ناترازی بین منابع و مصارف آبی کشور روبه‌رو هستیم و دامن‌زدن به مطالبات منطقه‌ای فقط به پیچیده‌ترشدن ماجرا می‌افزاید.

ما در رویارویی با بحران آب در طول سال‌های گذشته خطا‌های زیادی داشته‌ایم و آثار همین خطای سیاست‌گذاری اکنون نمایان شده است تا جایی که سطح مطالبات شهروندان طیف وسیعی از مخالفت‌ها با انتقال آب میان حوزه‌های آب‌ریز، تأکید بر حقابه‌ها و آب‌رسانی به روستا‌ها و شهر‌های دور از مرکز را دربرمی‌گیرد و درحال تبدیل‌شدن به معمایی اجتماعی‌واقتصادی است.

واقعیت این است که ایران کشوری واقع‌شده در اقلیم خشک و نیمه‌خشک است و منابع آب زیرزمینی در اثر برداشت‌های بی‌رویه ناشی از الگوی ناقص توسعه بخش‌های مختلف اقتصادی به‌ویژه در عرصه کشاورزی و صنعت دیگر کفاف نیاز‌ها را نمی‌دهد و حتی پیامد‌های زیست‌محیطی ازجمله تهدید حیات تالاب‌ها و رودخانه‌ها را به بار آورده است.

از سوی دیگر، تمرکز دولت و مجلس در ریل‌گذاری اقتصاد آب بر عرضه هرچه بیشتر آب بوده و همین روند باعث شده است کمتر به بهینه‌سازی مصرف آب و اصلاح حکمرانی اقتصاد آب توجه شود و نتیجه آن قرارگرفتن شهر‌ها و روستا‌ها در وضعیت تنش شدید آبی است.

ورای این ماجرا، سیاست‌های سال‌های گذشته مبنی بر سازگاری آبی با شرایط اقلیمی کشور هم خروجی مطلوبی نداشته است و بیم آن می‌رود در صورت ادامه روند کنونی مصرف و اصلاح‌نشدن حکمرانی اقتصاد آب در سال‌های پیش‌رو، سطح نزاع و درگیری بر سر آب تشدید شود.

از سوی دیگر ثابت شده که جلسات کارگروه‌ها و کمیته‌های ویژه در دولت و مجلس و دستگاه‌های اجرایی هم نتیجه مطلوب نداشته و در وضعیت کنونی سطح تنش به مدیریت حوزه‌های آب‌ریز به‌ویژه در فلات مرکزی و دیگر حوزه‌ها ازجمله شرق کشور کشیده شده است.

برون‌رفت از این بحران نیازمند تدبیر ملی برای جلوگیری از وقوع پدیده ورشکستگی آبی و اصلاح حکمرانی آب با تکیه بر گفتگو‌های ملی بین ارکان حاکمیت و مردم و تلاش برای مهار بحران مصرف بی‌رویه آب است.

کاهش میزان مصرف آب در کشوری که هم منابع آب زیرزمینی آن تضعیف شده و هم با پدیده خشک‌سالی روبه‌رو است، نیازمند برنامه‌ای ملی، جامع و شفاف با تکیه بر سرمایه‌گذاری‌های پایدار است.

چه اینکه قسمت عمده مصرف آب در بخش کشاورزی ایران مبتنی بر روش غرقابی و الگوی سنتی است و در بخش صنایع هم آشکار شده است صنایع آب‌بر در نقاطی متمرکز شده‌اند که کمبود آب پیش‌بینی‌پذیر بوده است.

اقتصاد آب ایران بیمار است و به درمان جدی نیاز دارد؛ برای همین تا دیر نشده است باید فکری کرد و جلو وخامت بیماری آبی را گرفت. مجلس و دولت ابتدا باید درک صحیح و تصویری روشن از بحران آب داشته باشند و به‌جای تجویز نسخه‌های موقت و تزریق دارو‌های مسکن، به‌سمت جراحی اقتصاد بیمار آب بروند.

اشتباه است اگر مسئولی در دولت و مجلس فکر کند که حل بحران آب در کوتاه‌مدت با تکیه بر مطالبات منطقه‌ای و محلی ممکن است. در گام نخست باید از دمیدن در کوره تنش آبی خودداری و از تجربه جهانی برای اصلاح حکمرانی آب با رویکرد مصرف بهینه استفاده کنیم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->